eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R1200

eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:40

Hoi,

ik ben sinds kort met rijden begonnen maar loop al te spelen met de gedachte een eigen paard te kopen.
op de manege merk ik duidelijk verschillen tussen de paarden, maar hoe kan ik nu bepalen of een paard geschikt is?

Een keer proefrijden lijkt mij niet voldoende te zeggen, maar hoor graag hoe ik dit beter kan beslissen.

Dominique_96

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:42

heb je van te voren al langer gereden?
als je pas begonnen bent, zou ik eerst een verzorgpony nemen.

een eigen paard is heel veel verantwoordelijkheid :j

met een verzorgpony kun je bepalen of je het wel leuk vindt, of je genoeg tijd hebt, en of je het financieel aankunt :)

Sissi87

iemand meenemen die er echt verstand van heeft, of die iig al vele jaren zich rond de paarden bevind.

Mootje

Wat is sinds kort?

Ikzelf ben er niet zo'n voorstander van als 'beginners' een paard kopen...

En verder: Weet je welke kosten dit met zich mee brengen?

Wat wil je uitgeven aan een paard. Is dit 2000 euro of 10000 euro?
Wil je dressuren / buitenrijden / springen / western of weet je dat nog niet zo goed?

Ken je iemand die er verstand van heeft en een buitenstaander is (dus niet degene van wie je een paard wilt kopen)
Laatst bijgewerkt door Mootje op 29-07-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:43

XxFristixX schreef:

met een verzorgpony kun je bepalen of je het wel leuk vindt, of je genoeg tijd hebt, en of je het financieel aankunt :)

hahahaa, het is een man van 37. Lijkt me nogal raar om bij de buurman aan te bellen met de vraag: heeft u toevallig een verzorgpony _O-

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:50

zo gek is dat niet.
je kunt beter eerst een verzorgpony zoeken, dan dat je een eigen pony koopt terwijl je hem over 2 jaar weer moet verkopen.. ;)

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:51

Sissi87 schreef:
XxFristixX schreef:

hahahaa, het is een man van 37. Lijkt me nogal raar om bij de buurman aan te bellen met de vraag: heeft u toevallig een verzorgpony _O-

:D :+
Als je een beginner bent zou ik een niet te jong paard nemen, en verder staat het karakter vaak al aangegeven in een advertentie, ook zou ik hem meerdere
keren gaan uitproberen als je iets op het oog hebt of eventueel op proef mocht dit een mogelijkheid zijn.
Ook een ervaren iemand meenemen als je ergens gaat kijken.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:56

Ligt eraan hoe lang je rijd? Wat noem jij kort, paar maanden of een paar weken? Ik zou zowieso eerst zorgen dat je de basis tegoei kent:stap, draf en galop en sturen. Als je een eigen paard koopt zou ik een wat ouder paard kopen dat echt heel rustig en braaf is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:59

Hoi,
Leuk dat je een eigen paard wilt aanschaffen, maar zoals ze hierboven al zeggen:
Ga inderdaad voor een paard die al even mee loopt. (zelf zou ik in jou geval voor 1 van een jaar of 12 gaan) Dit omdat ze al wat hebben meegemaakt van de wereld en wat rustiger zijn als de jonkies van een jaar of 5 a 6.
Verder kan ik je niet zo veel advies geven, je moet in iedergeval op je gevoel afgaan!!! Je moet een klik met het beestje hebben.
Mocht je nog vragen hebben kun je altijd pb-en
Succes met je zoektocht

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:04

een verzorgpony is niet direct een oplossing.
Financieel is gelukkig niet het probleem en verantwoordelijkheden moet ook wel lukken ;-)

Ervaring is slechts een paar maanden, ik heb er ook niet echt haast mee. Wilde weten waar ik op moet letten.

Wat ik wil voorkomen is dat ik binnenkort een paard koop, waar ik over twee jaar op uitgekeken ben. De 'rustige' paarden in de manege zijn ook een stuk minder leuk.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:08

Ja, maar manegepaarden zijn wel iets heel anders dan een eigen paard. Manegepaarden zijn over het algemeen allemaal best wel rustig en braaf en dit is bij een eigen paard niet altijd zo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:11

Ik zou het volgende op een rijtje zetten:

Wat zijn je doelen?
Wat wil ik uitgeven aan de aanschaf?
Wil ik een paard die in de training iets verder in africhting is, of ook wedstrijden heeft gelopen?

Sowieso zou ik geen jong / onbevestigd paard kopen. Liever een iets ouder paard wat zijn sporen al heeft verdiend in de tak de jij wil beoefenen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:13

rekening houden met het feit dat een paard veel geld en tijd kost..en dan bedoel ik niet alleen de aanschaf...
ik zou als ik jou was gewoon eens voor de grap een maandje iedere dag naar de manege gaan(want ik neem aan dat als je er 1 koopt hij daar staat?)lekker borstelen,misschien een beetje poep opruimen enzo...alleen maar om even het idee te krijgen hoe het wat tijd betreft zit...

Ik heb zelf twee paarden en een pony,die gewoon aan huis staan,goedoper dus,maar wel meer werk....wat ik al bijna 20 jaar met liefde doe.
Ik ben z'on twee uur per dag bezig,en dan heb ik nog niet gereden(stallen,weilanden,borstelen enzo)

Als ik jou was zou ik er leasen ofzo....

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:14

maar hij/zij hoeft ook niet braaf en rustig te zijn. Een 'beetje' karakter mag van mij wel. Het is tenslotte wel een paard.

Het is op dit moment niet iets dat volgende week staat te gebeuren, eerst maar eens 'goed' leren rijden. Deze zomer wordt daar hard aan gewerkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:16

succes!
Ik hoop dat je het redt in 1 zomer te leren rijden...ik kan het na 30 jaar nog niet echt....

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:18

Heb niet de illusie dat rijden me in één zomer gaat lukken, maar een basis leggen zou moeten kunnen.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:20

En zelfs dat lukt mij niet na 18 jaar rijden :D

Wat ik wil zeggen is, onderschat het niet. Een braaf eigen paard is wilder dan het drukste paard op de manege bij wijze van spreken. Ook kom je voor problemen te staan waar je met een manege paard nooit tegenaan zult lopen.
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 29-07-09 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:21

druppeltje schreef:
En zelfs dat lukt mij niet na 18 jaar rijden :D

gelukkig....ik dacht dat ik de enige was...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:24

R1200 schreef:
maar hij/zij hoeft ook niet braaf en rustig te zijn. Een 'beetje' karakter mag van mij wel. Het is tenslotte wel een paard.

Het is op dit moment niet iets dat volgende week staat te gebeuren, eerst maar eens 'goed' leren rijden. Deze zomer wordt daar hard aan gewerkt.

Wat is jouw karakter?

Het is mijn ervaring dat je op een manege niet goed leert rijden. Je leert er de bewegingen van een paard kennen, je leert lichtrijden enz. en verder heb ik er bitter weinig opgestoken. Als ik jou was zou ik bij de manege blijven hobbelen en ondertussen samen met iemand die ervaring heeft, die jouw karakter en rijden kent en die je vertrouwt op zoek gaan naar een paard. En daarna een goede instructeur zoeken voor de hoognodige begeleiding.

Wat het paard betreft: ik vraag niet voor niks wat jouw karakter is ;) Paard moet in de eerste plaats bij je passen en gezond zijn, daarnaast is het voor iemand die nog maar pas rijdt handig als het paard betrouwbaar is, op z'n minst verkeersmak, en vergevingsgezind. Verder uiteraard netjes gereden, zodat je met de hulp van je instructeur sneller goed kunt leren rijden.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:26

Bedenk eerst goed of dit echt is wat je wilt. En wat je precies verwacht van het hebben van een eigen paard.

Op de volgende site is veel info te vinden,
http://www.eigenpaard.nl/Default.aspx?tabid=1135
Vooral deze checklist is een aanrader, zo kan je duidelijk bedenken wat je wilt.
http://www.eigenpaard.nl/Portals/18/PDF ... 0paard.pdf

Neem altijd een onafhankelijk persoon mee die verstand van zaken heeft. Dus niet de verkoper, staleigenaar waar het paard komt te staan (tenzij het een bekende van je is), en probeer eerst wat paarden uit voordat je je keuze maakt.

De tip die geerke geeft is echt geen verkeerde. Het houden van een paard is niet alleen elke dag een uurtje 'zelf kunnen rijden'. Want wat als het paard ziek wordt oid, dan zul je ook de zorg moeten dragen.

Vergis je ook echt niet in het fijn vinden dat een paard 'pit' heeft. Misschien is het ter afwisseling van de manege paarden eens leuk, maar het moet ook leuk blijven.

Succes in ieder geval!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:29

Mee eens double, zeker als je nog niet zo lang tussen de paarden rondloopt en je nog niet zo goed paarden kunt lezen zou TS aan een slim karakterpaard wel eens een harde dobber kunnen hebben. Eentje die 'm ernstig voor het lapje houdt, zeg maar ;) Aan de andere kant, als TS zelf een stevig karakter heeft lijkt een heel bedeesd paard me minder geschikt, ook voor een beginner. Lijkt mij dat goede begeleiding hier het belangrijkste is.

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:57

Ok, direct aan een 'eigen paard' beginnen is dus nog niet het beste idee van de dag.

De manege heeft blijkbaar ook zijn beperkingen, maar hoe kom ik dan aan 'goede begeleiding' ? (of is dat een nieuw topic?)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:57

Misschien kun je eerst een paard leasen om te kijken of het was is. Verder zou ik een wat ouder, rustiger paard nemen zodat je veel van het paard kunt leren.
Goede begeleiding is uiteraard ook belangrijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:05

R1200 schreef:
De manege heeft blijkbaar ook zijn beperkingen, maar hoe kom ik dan aan 'goede begeleiding' ? (of is dat een nieuw topic?)

Zoeken! Als je het goed aanpakt hoeft dat helemaal niet 20 jaar te duren zoals bij mij :Y) Is er een instructeur op de manege die je wil begeleiden? Eventueel iemand die er met een paard in pension staat, en die veel ervaring heeft?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:21

ik zal gewoon nog een beetje ervaring op doen op de manege hoor. dan kun je bijvoorbeeld bij de manege rondkijken naar een of ander paardje die je al vaker heb gereden of daar een van tekoop staat ? :j succes .

Edit: moet ik u zeggen ? :P