de naam van je paard veranderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

afrafrika

de naam van je paard veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:32

Binnenkort gaan we een paard kopen. Al van twee paarden waar we zijn wezen kijken, vonden we de (aanspreek)naam niet mooi. Dat waren twee keer stamboeknamen. Een vrouw had de naam zelf al een keer veranderd toen ze het paard kocht op 8-jarige leeftijd.
Maar stamboek of niet, maakt in principe niet uit, of wel?
Vinden jullie dat je de gegeven naam van een paard dat je koopt, kan of mag veranderen, en waarom dan wel/niet?

(via de zoekopdracht deze vraag niet kunnen vinden, indien het wel zo is, graag verwijzing???)

friesiszwart

Re: de naam van je paard veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:36

Een paard krijgt bij de geboorte en naam en die houd het paard bij mij dan ook. Alleen als de naam teveel qua uitspraak lijkt op de naam van een ander paard (van mij) dan zou ik deze op dat moment veranderen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:37

Als je een paard zelf een naam wilt geven dan zou je een veulen moeten kopen dat nog niet gechipt is. Of in de toekomst als je een veulen zou fokken.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:39

Ik kocht een paard, die op papier Adolf heet. Sorry, maar daar kan je toch echt niet mee over straat.
Heb de naam dus inderdaad verandert

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:49

Nou als mijn paard adolf heet zou ik het ook veranderen hoor !
Ik vind het nogal dubbel... ik denk dat ik eerder de naam iets anders zou maken dan helemaal veranderen want het paard is er toch aan gewent lijkt me, maar mischien went hij ook wel snel aan een nieuwe naam ? Iemand ervaring ?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:54

Ik heb Adolf verandert in Aidan. Het paard heeft weinig aandacht gehad voor hij bij mij kwam, en kende zijn nieuwe naam in drie maanden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:14

Wij wilden Joop eerst ook een andere naam geven, maar na een tijdje vonden we de naam wel erg goed bij hem passen.
Op papier kan hij wel een bepaalde naam hebben, maar dat betekend natuurlijk niet dat je die ook als stalnaam/roepnaam hoeft te gebruiken. ;)

xDaniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:59

mijn pony heette eerst Vinny
dat kan toch niet :')
dat heb ik maar veranderd in Djingo

dijonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:05

Ik zou hem niet veranderen een naam is een naam en zo heet ie wanneer je hem echt wilt veranderen zou ik toch een naam kiezen die er op lijkt en het zelfde klinkt

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:06

de naam van mijn pony is ook niet mooi.
maar wel een stamboek naam, daarom hebben we het zo gehouden.
en ook omdat ze er goed na luisterde

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:07

Je kunt de naam toch ook ietsje veranderen, wij hebben van Ironside : Igor gemaakt, roept ook wat gemakkelijker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:08

Toen mijn paard bij mij kwam, heb ik haar ook een andere naam gegeven. Wel heb ik de nieuwe naam bedacht met dezelfde klinkers als in haar oude naam, zodat het niet compleet anders klonk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:09

Het Haflinger- en Trekpaardenstamboek weigert om mijn paard's naam te veranderen in zijn paspoort. :(
En dat terwijl het nog maar de vraag is of het uberhaupt Hafjesbloed in zit. :+
Ik weet alleen maar zeker dat zijn mama een Fjord was. :D

Vanaf zijn tweede is hij bij mij met zijn nieuwe naam, die naar mijn idee, heel wat beter bij hem past. :j
Jammer dat ze zo moeilijk doen hierover. Het is nota bene een kruising en een ruin, dus er wordt ook niet mee gefokt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:14

Destijds heb ik bij de KWPN geïnformeerd, omdat ik haar nieuwe naam ook in het paspoort wilde hebben, maar dat kon toen niet. Dus ik heb het er wat het paspoort betreft maar bij gelaten.

afrafrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 20:40

Bedankt voor jullie reakties.
Ja, goed idee, naam die er iig op lijkt, soort compromis :)

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:43

ik noem mijn pony zelf anders dan dat er in haar paspoort staat, ik heb het wel gewoon met de zelfde begin letter gedaan, voorderest niet... Ze luisterde er zo naar! :D

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:49

MIjn hele familie zit in de paarden en van huis uit heb ik altijd meegekregen dat een naam van een paard veranderen ongeluk brenget. Nu heb ik een upperlady (ik bedoel, wie noemt zijn paard nou upperlady) en Ulan. Ook dit vind ik echt niks.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:52

Mijn pony heet op papier meule ranch maikel, echter kreeg ik die papieren pas toen hij bij ons thuis stond. Meisje wat hem daar reed noemde hem zilver, nee ook geen naam die me aansprak.

Is Monty geworden en hij luisterd goed naar zijn naam al 9 jaar.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:54

Ik heb de naam wel veranderd.

Maar goed , hij was ook nog niet gewend aan zijn naam. En dan alsnog , een nieuwe eigenaar. Nieuwe naam vind ik helemaal niet zo gek.

Mijn paard heet op papier : Candid-boy maar ik noem hem Cayento (Maar meestal Cay )

Tegen de tijd dat ik ga starten verander ik dat ook op papier.

Ik vind het helemaal niet raar als je de naam veranderd.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:55

JoviBan schreef:
Destijds heb ik bij de KWPN geïnformeerd, omdat ik haar nieuwe naam ook in het paspoort wilde hebben, maar dat kon toen niet. Dus ik heb het er wat het paspoort betreft maar bij gelaten.

Ik heb toen ik mijn paard ( die ook een afschuwelijke stamboeknaam heeft ) begrepen, dat ik het kon laten aanpassen als ik met hem naar de keuring ging. Nou was mij dat teveel rompslomp, een ruin kan toch geen stb worden en sterwaardig is hij niet, maar bij een merrie zou je het kunnen overwegen als je toch van plan bent te gaan. Dat kon als ik het goed heb begrepen alleen als ze van vb naar stb overgeschreven werden ( en dus nog niet eerder waren voorgebracht ).

Voor de rest staat het je vrij om je paard een andere roep/stalnaam te geven, heb ik bij die van mij ook gedaan. En zijn wedstrijdnaam wordt misschien weer anders, daar moet ik nog ff over denken.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:57

Ik weet niet of het wettelijk ( :P ) kan als het paard staat ingeschreven in een of ander stamboek. maar je paard is natuurlijk ook gewend aan die naam.. Je moet het zelf weten, ik vind het echt geen schande ofzo maar het lijkt me wel vreemd voor je paard; weggehaald bij je baasje, en iedereen spreekt je anders aan dan je gewend bent... Ik zou het zelf niet doen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:00

Bij het KWPN heb ik vorig jaar de naam van mijn paard laten veranderen. Dat kon toen ook buiten stamboekopname, alleen kost het dan ongeveer 30 euro en bij de stamboekopname is het gratis. Ik vond de naam van het paard niet bij haar passen en niet prettig om te roepen (Burnita), dus nu is het Bridie en ze luistert er prima naar.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:02

Dat is goed om te weten Diane, dat het dus zo ook was. Misschien was mijn voorlichter wel een 'centenkakker', haha!
Nog eens iets om over na te denken, al vind ik het wel jammer dat hij dan zijn stam-naam kwijt is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:07

Mijn vorige paardje Bonita heette eigenlijk Irene. Walgelijk. Binnen no-time luisterde ze naar haar nieuwe naam. geen probleem dus, en nog steeds als een naam me niet aanstaat, verander ik hem. Een kennis van mij heeft een shetlandertje Pluisje, die heet eigenlijk Marianne.... juist ja....

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:13

Mijn paard heette eigenlijk Fernando. Nu heet mijn collega ook zo en daar wil ik echt niet dagelijks aan denken haha :-)
Ik heb zijn naam gewoon veranderd in Adonis.
Op papier heet ie dus niet zo maar in het echt had ie razend snel door dat ik hem bedoelde. Hij weet donders goed als ik hem roep omdat ik boos ben of als ik blij ben.
Daarnaast; hij komt uit Spanje. Ik blijf toch ook geen Spaans praten tegen hem omdat hij dat dan gewend zou zijn??