Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Mizora schreef:Lieszje schreef:Lijkt mij fijner voor je paard om met dekje te rijden.
Helemaal niet, zolang je zadel maar van goede kwaliteit is (dus geen ruw leer) en je het goed onderhoud (dekje is enkel om het zadel tegen het zweet te beschermen)
waar je zonder dekje geen last van hebt. Bovendien vind ik het een vreselijk geklooi om zo'n ding goed glad onder het zadel te krijgen. De onderkant van mijn zadel maak ik iedere week schoon, en ik rijd zo'n 4 keer in de week. Nou scheelt het ook wel dat het ding van geweldige kwaliteit is, het is 10 jaar oud en het leer is nog steeds heel goed en mooi soepel
Ik heb een leren singel, ook die onderhoud ik goed. Zo'n singelbontje vind ik namelijk ten eerste onhandig om bovenstaande redenen en ten tweede is het geen gezicht.
Een dekje zou ik ook niet gebruiken omdat dat zachter zou zijn voor mijn paard, mijn ros heeft namelijk een vachtje, en dat is zacht genoeg. Bovendien... past mijn zadel goed!
Daarnaast vind ik die dingen schandalig duur, ik kan mijn geld wel aan wat nuttigers uitgeven.