Paard met drie benen: afmaken of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:14

In de Quest van deze maand stond een vraag over waarom paarden die een been breken, worden afgemaakt. Het antwoord was dat dit meestal om financiële redenen gebeurt, en het foutieve idee dat je dan niet meer op een paard zou kunnen rijden. Een zoektochtje met Google laat inderdaad afbeeldingen zien van paarden met drie benen, zelfs met een prothese, en mét ruiter op de rug. Dit kan dus wel.

Bij honden en katten zie je het veel vaker, maar bij paarden had ik er nog nooit van gehoord.

Nu ben ik benieuwd: wat zouden jullie doen? Nu snap ik dat veel mensen niet de financiële middelen zullen hebben om een amputatie, volledige revalidatie, en eventuele prothese te kunnen betalen - dus stel dat je in theorie het geld ervoor had, zou je dit dan willen of niet? En zou er dan ook nog een financiële grens zijn, of maakt het echt niets uit, zolang je paardje maar (pijnvrij) verder kan leven?

zij

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:15

interessante vraag...

ik zou als het paard er een goed leven mee zou hebben verder toch ook kiezen om het te laten leven. wel zou ik rekening houden met of het voor het paard dus ook wel prettig zou zijn.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:16

ja inderdaad, waarom worden paarden meteen afgemaakt! oke het is financieel meestal moeilijk, maar iemand met paarden weet dat er iets kan gebeuren en heeft als het goed is geld achter de hand.
weet natuurlijk niet hoe duur het is..
maar ik zou het proberen mits het paard pijnvrij kan leven!
ligt het denk ik ook aan het karakter van het paardje, heb je een hete arabier, of een rustig fjordje.
de eerste zou het misschien niet aankunnen met 3 benen.
Laatst bijgewerkt door cherish op 13-06-09 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:16

paard kunnen niet zoals honden hun gewicht verdelen over 3 benen. daar zijn ze simpelweg te zwaar voor..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:17

volgens mij, als een paard zijn been breekt, moet het een elle lange tijd op rust staan...geen doen voor zo'n beest.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:18

Als de breuk mooi is, dan zou ik hem laten zetten dmv operatie enz. maar zal wel kijken naar de revalidatie enz..
Moet dat zoo lang duren, en er is niks zeker over hoe het erna zou zijn, weet ik niet of ik het mijn diertje wel wil aandoen.

Bijv lang boxrust, die van mij zou gek worden vrees ik... en maak ik hem ook niet gelukkig mee. en als het niet zeker is of ie ooit nog goed en pijnloos zal lopen.. zal ik hem toch afmaken..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:20

Zelfs bij grote honden gaat het vaak mis als een poot geamputeerd moet worden. Een paard is veel te zwaar om zich met een been minder te kunnen redden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:20

Ik heb toevallig ook een keer foto's gezien van paarden die inderdaad een deel van het been missen tot aan de voorknie, die met een prothese gewoon door het leven kon. Paard had tijdens de revalidatieperiode geen problemen gehad, maar dat was dan ook een paard wat van tevoren al redelijk relaxt was. Maar nu gewoon weer bokkend de wei door kon.

Als het paard hiervoor geschikt is, en het de levenskwaliteit niet verslechterd heb ik er geen problemen mee. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:21

Joolien/Albert: zoals ik al zei, er staan foto's van paarden met drie benen. Dus kennelijk kan dat wel ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:23

Ik zou het dier, hoe erg dan ook, laten inslapen.
Ten eerste omdat ik het dier de pijn, stress, revaldatie, terugvallen, overbelasting van de andere 3 benen en de rug en ga nog maar even door wil besparen.
Ten 2e denk ik dat het leven op 3 benen voor n vluchtdier teveel stress met zich meebrengt.
Ten 3e is hier te weinig ervaring mee, waarsch om bovenstaande redenen.
Dus tot dat de veterinairen dit kunnen oplossen zou amputeren mijn optie niet zijn.
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 13-06-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:24

Als een paard een been breekt, kan je hem niet vertellen dat hij een tijd lang dat been niet mag belasten. Als hij dat wel doet, kan de breuk niet genezen of word het erger.
Een hond of kat is veel soepeler en kan veel makkelijker uit de benen met 3 benen, maar een paard die stok en stokkreupel is, heb je die wel eens vrolijk voorbij zien huppelen?

Zelf heb ik een paard gehad wat een been heeft gebroken (kootbeen), het gebeurde onder de man in het park na een aanval van een hond. Ik heb hem naar Utrecht moeten brengen omdat het op een zondagavond gebeurde.
Ik kan je vertellen, het is geen pretje om te zien hoe een paard op 3 benen vooruit moet strompelen... ik heb dit paard in laten slapen. Een paard is een bewegingsdier en zodra je dat van hem af moet nemen, is het geen paardwaardig bestaan meer.

Ik denk zelfs altijd, zou hij in het wild overleven? Met een gebroken been zou een paard in het wild ook gepakt worden door roofdieren, het antwoord is dan al gegeven.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:24

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:25

De levenskwaliteit verslechterd in mijn ogen drastisch. Het herstelproces voor een paard na een beenbreuk/amputatie is pijnlijk, zwaar en ongezond voor een paard. Vervolgens is de technologie m.b.t. prothesen nog niet optimaal, zeker niet voor een zwaar bewegingsdier als een paard. Bovendien is het bij elkaar zo ongelooflijk duur, van dat geld kan je denk ik andere betere en nuttiger levensreddende acties ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:26

malih schreef:
volgens mij, als een paard zijn been breekt, moet het een elle lange tijd op rust staan...geen doen voor zo'n beest.

Dat is mij ook uitgelegd. Dat om deze reden de paarden worden afgemaakt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:26

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:28

Andere kant snap i het wel bij renpaarden.
Rennen zit dan in hun bloed en als dat niet meer kan, kun je ze moeilijk meteen naar een kinderboerderijtje knikkeren.
Klinkt heel hard en raar. Maar het is toch zo? Een RENpaard zal zich daar dood ongelukkig voelen..

Ook blijkt inderdaad wat Kelly zecht dat zo'n herstel erg pijnlijk kan zijn :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:28

Ik dacht dat ik bij de laatste foto benen gekruist zag...
Ben ik nou gek? Wat een aparte foto!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:28

Storm76: maar een hond met een gebroken poot huppelt ook niet vrolijk in 't rond, terwijl honden met drie benen dat wel doen. Als een dier pijn heeft lopen ze natuurlijk anders dan wanneer het been er gewoon niet meer is.

In 't wild heeft een paard sowieso geen kliniek/dierenarts ter beschikking. Is wel een goed argument, maar een andere (hoewel ook interessante) discussie - want dan zouden operaties etc. óók niet nodig zijn, terwijl dat toch regelmatig wel gebeurd.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:29

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:30

Dani, een paard is gewoon een groot en log beest om op 3 benen in het rond te kunnen lopen. Zwaartekracht werkt niet mee helaas...

De laatste foto is gewoon een paard met 4 benen, achterbenen staan gekruist en de tekst is een 'grapje'.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:31

paard op onderste foto heeft idd 4 benen, staan gewoon gekruist.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:31

Robynn: Nee dat zou ik niet zovinden.
Wat dacht je van honden dan?
Het herstel. de Medicatie, operatie's spuiten etc. etc. Dat zou ik vreselijk vinden. Dat zou voor mij een reden zijn om af te kappen, Maar niet om hem op 3 benen te laten leven. Dat kan prima ;) En bij mensen dan? 1 oog er uit? Een arm missen? Een of zelfs 2 benen? Een oor of een geslachtsdeel?!
Wij kunnen ook prima zonder leven. Bij ons op school zit een jongen met maar 1 arm. hij is harstikke gelukkig met zichzelf! :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:34

JustaLive schreef:
Robynn: Nee dat zou ik niet zovinden.
Wat dacht je van honden dan?
Het herstel. de Medicatie, operatie's spuiten etc. etc. Dat zou ik vreselijk vinden. Dat zou voor mij een reden zijn om af te kappen, Maar niet om hem op 3 benen te laten leven. Dat kan prima ;) En bij mensen dan? 1 oog er uit? Een arm missen? Een of zelfs 2 benen? Een oor of een geslachtsdeel?!
Wij kunnen ook prima zonder leven. Bij ons op school zit een jongen met maar 1 arm. hij is harstikke gelukkig met zichzelf! :j

Het verschil met mensen is, is dat je die kan uitleggen wat er gebeurd is ;)
Ikzelf vind een vergelijking met een "dier" wat kan praten (een mens dus) en een vluchtdier die ook nog eens ontzettend zwaar is een beetje onlogisch :+ :D

Edit: Een hond is imo ook heel erg anders, die zijn ongeveer 100X zo licht, kunnen lekker met het baasje in huis liggen en zijn ontzettend soepel en hebben een aanpassingsvermogen waar je U tegen zegt :j
Laatst bijgewerkt door Djoena op 13-06-09 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:34

Oké, die onderste foto is dan een foutje, heb ook maar snel even gekeken. Maar die bovenste foto is wél echt, en er staan er nog een aantal op Google. Dus ik zou het leuk vinden als niet iedereen wil blijven roepen dat het niet kan, want het kan dus gewoon wél.

Maar wat dan te denken van paarden met ernstige peesblessures oid., die alleen nog kunnen dienen als gezelschapspaardje? Die hebben ook niet hetzelfde leven als een paard met vier gezonde benen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:35

JustaLive, maar mensen kan je niet met paarden vergelijken, wij kunnen hulp vragen en hebben een zelfbewustzijn, dat hebben paarden niet. Paarden snappen het gewoon niet en weten ook niet waarom ze niet op een been kunnen staan.