Paarden Twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ris

Paarden Twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:11

Waar ik dit moest zetten geen idee
Dus ik dacht ach waarom niet hier.

Mijn vraag is hoelang jullie heben getwijfeld over het nemen van eigen paard terwijl je de midelen had?
Het zit namelijk zo.
het begon een jaar terug eindelijk had ik de mogenlijkheid tot een eigen paard we hadden wat rond gekeken ik helemaal verliefd op een paard.
Maar toen kwamen de twijfels:
Kan ik het wel?
Straks verpest ik het paard?
Ik ging naar het NHB Deurne dus straks heb ik niet genoeg tijd?

Een half jaar later stopte ik op deurne en gingik hier om de hoek autotechniek doen.
Toen dacht ik ja kom op nu ben ik er klaar voor.
En toen kwamen weer die twijfels of ik het wel kon en of ik wel goed genoeg was.

Nu begin ik eindelijk een beetje over de twijfels te komen maar.
Nu is het probleem waar ik dat paard dan eigenlijk zou willen heben kan ik goede begeleiding krijgen met inrijden maar daar kan ik zelf niet komen en aangezien ik een jonkie 91 a 2 jaar) wil zal er in het begin niet echt begeleiding nodig zijn.
Dan is er nog een mooie gote pensionstal om de hoek met alles erop en eraan helemaal super maar als het paard dan 4 wordt zal er regelmatig iemand moeten komen of zal ze moet verhuizen.

Naar verwachting heb ik in januarie mijn rijbewijs de auto is er al.

Hoe lang heben jullie getwijfeld voor jullie besloten een paard te nemen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:14

ik denk dat veel mensen dat wel eens gehad hebben.
mijn advies is wel om een wat ouder [leer]paard te kopen en niet met een jonkje te beginnen!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:15

niet :o ik heb die van mij in een opwelling gekocht, en dat is niet de beste manier, dus het is goed dat je er over nadenkt.

als je goed voor jezelf op een rijtje hebt wat je wilt en of je het kunt onderhouden denk ik dat je er gewoon voor moet gaan. als iets niet lukt kun je vaak genoeg hulp vinden, maar dit kost wel geld natuurlijk en dta moet je er voor over hebben en kunnen betalen. als je dta mee neemt in je overweging ben je al ene heel end denk ik?

MidnightPSan

Re: Paarden Twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:23

Ik zou in jou geval ook een ouder paard aanraden, het beste is er een die al shows gelopen heeft.
Als je in een straal rond om je woonplaats kijkt waar een trainer zit die of naar jou of jij naar haar/hem kan gaan/komen,heb je ivm. instruktie en hulp al wat meer zekerheid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:36

Ik ben nu al een flinke tijd aan het twijfelen. Ik heb ondertussen voldoende geld gespaard om een paard te kopen, maar... Ik werk fulltime en heb een gezin. Dus dan is de vraag of ik er genoeg tijd in kan steken (ik heb nu een geweldig adres waar ik paarden bij mag rijden zo vaak als ik wil en kom daar zo gemiddeld 2/3 keer per week om te rijden en klussen te doen zoals mesten etc) en idd ben ik eigenlijk wel geschikt, en vindt ik wel een paard dat bij mij past (en hoe herken ik dat in hemelsnaam in de korte tijd die je hebt bij een bezichtiging?). Ik vindt het vreselijk moeilijk en heb zelf daarom besloten dat ik in elk geval nog een tijdje wacht mn tot ik parttime kan gaan werken en zoonlief naar school gaat zodat ik vaker naar het dier toe kan gaan, bovendien kan ik mezelf in de tussentijd verder ontwikkelen als ruiter en 'paardenkenner' (niet voor niks aanhalingstekens he bij dat laatste :P ) en denk ik persoonlijk dat ik vanzelf wel een tegen een geweldig paard 'aanloop' , mijn ervaring met het laatste is dat als je het niet overhaast het vanzelf wel een keer gebeurt (en anders neem ik erg veel paardenvrienden mee voor veel verschillende meningen want een paard uitkiezen lijkt me echt zo vreselijk moeilijk..).

Advies voor jou? Volg je intuitie! Je moet niks en als het nu nog niet goed voelt om zelf een paard te kopen moet je het gewoon niet doen, beter een paar jaar wachten dan straks spijt. En als het wel goed voelt, je een paard ziet en echt een 'wow' gevoel krijgt bij een dier dan lekker alles gaan regelen en het doen (want details als waar te plaatsen enzo is altijd wel op te lossen)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:44

idd, zowiezo een ouder paard.
en mijn mening: als je het echt wilt is er geen twijfel.
ik heb bv mijn halve leven omgegooit om dit mogelijk te maken (anders gaan werken, gehele vrijetijdsbesteding om).

dus als je het echt wilt lukt het wel. als je daarover twijfelt? tja dan wl je het ergens diep van binnen helemaal niet zo graag en dan dus niet doen.
het is een hele verantwoordelijkheid

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:08

WN AM >> PP

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:15

Wanneer je van tevoren alles weet, hoef je niet te twijfelen ;) . Een eigen paard is een geschenk, koester dit voor het te laat is :P . Tijd en geld dat gaat er wel in zitten.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:47

Fijn dat iedereen gelijk zo reageert stom dat ik mijn vraag op bokt stelde.

Geld is geen probleem (klinkt erg verwaand maar zo bedoel ik het niet)
En ik wil absoluut geen ouder paard 2 is het maximum ik wil een jong paard waarmee een band is op te bouwen en waarbij je op elkaar kunt zijn afgestemd (niks tegen oudere paarden maar dat wil ik gewoon absoluut niet)

En ik vroeg geen adviesen ik vroeg gewoon hoe jullie je paard heben gekocht!
En Pienb dat slaat totaal nergens op als je twijfeld betekend het alleen maar dat je goed wilt zijn voor je paard en dat ik het niet echt zou willen is onzin jij weet niet hoe erg ik ermee heb gezeten en nog steeds zit dat ik op die stomme school werd aangenomen en daardoor het mooiste liefste en geweldigste paard wat ik ooit heb gezien niet heb kunnen kopen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:04

TS, je bent net nieuw op bokt, voor je gaat lopen roepen dat anderen raar reageren is het misschien handig als je even om je heen leest, zodat je weet hoe bokt is. Bovendien kan ik niks raars aan de reacties ontdekken :? Daarnaast heb ook ik het mooiste, liefste en geweldigste paard niet kunnen kopen, pech dan, daar kan ik niks aan doen en ik ben niet van plan om het mijn leven te laten beheersen en zo een hoop leuke dingen te missen. Je reactie naar pienb vind ik eigenlijk niet kunnen TS.

Maar goed, om je vraag te beantwoorden: toen ik me begon te oriënteren op wat voor paard ik zou willen kwam ik ineens de advertentie met daarin mijn huidige hobbel tegen, ik wist dat dat 'm was, en ik heb 'm gekocht, ook als was het de bedoeling dat er pas deze zomer een paard zou komen. En natuurlijk vraag ik me wel eens af of ik het allemaal wel goed doe, of ik hem niet gigantisch aan het verrijden ben, of hij wel gelukkig is... maar gaandeweg kom je toch allerlei probleempjes tegen die je niet verwacht had, of juist niet, terwijl je er wel op gerekend had :D en als je die één voor een oplost valt het allemaal wel mee, en van tevoren kun je toch niet weten wat je te wachten staat :) Toen mijn eerste kat bij mij in huis kwam wonen zag ik ook overal spoken, dat bleek achteraf helemaal nergens voor nodig te zijn. De aankoop van een dier/paard is een grote stap, en als je die eenmaal hebt gezet zul je zien dat het allemaal best losloopt ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-06-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:05

ris schreef:
En ik wil absoluut geen ouder paard 2 is het maximum ik wil een jong paard waarmee een band is op te bouwen en waarbij je op elkaar kunt zijn afgestemd (niks tegen oudere paarden maar dat wil ik gewoon absoluut niet)

Ik heb nooit getwijfeld.
Vind dat ook geen goed teken trouwens.

Een jong paard om een band mee op te bouwen klink echt heel romatisch, maar in de praktijk totaal niet het geval.

Beginnen met een jong paard is echt niet slim.
Als je nog nooit een eigen paard heb gehad, maak je nog veel fouten.
Paard leert sneller dan de mens zich kan ontwikkelen in de paardentaal. Jij moet immers zijn taal spreken om hem op te kunnen voeden. Dus het paard opvoeden en corrigeren terwijl je lichaamstaal niet eens 90% is, is vreselijk moeilijk voor beide. Het ergste vind ik het voor het paard, omdat die juist duidelijkheid nodig heeft in zijn opvoeding. Paard raakt daardoor snel onzeker en of gefrustreerd.

Met een ouder paard kun je net zo snel een band mee krijgen en misschien juist zelfs een betere band. Jij kan het paard makkelijker vertrouwen omdat het alles al kan. Wanneer jij het paard vertrouwd, zal deze ook weer open staan om jou te vertrouwen.

Citaat:
En ik vroeg geen adviesen ik vroeg gewoon hoe jullie je paard heben gekocht!

Nou, dat voor iemand die ze duidelijk goed kan gebruiken....
tsssss |o arm toekomstig paard

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:10

Ik heb geen enkel moment getwijfeld bij eerste paard MAAAAAAAAAAAAAr ik was blij dta hij wat ouder was een jong paard is echt niet zo leuk als het lijkt. Plus dat je ervaring ook belangrijk is.

Ik dacht namelijk dat het makkelijker was dan gedacht kwam dus van een koude kermis terug.

Ik had in al die jaren een sterkere band met mijn paard die ik kocht toen hij 5 was dan met degene die ik met 3,5 kocht.

Ik zou dus voor een wat oudere gaan waar je echt van kan genieten zonder rekening mee te hoeven houden met van alles.
Fouten maak je toch en gevoel van verpesten hou je ook nog jaren. Daarom geniet eerst van een oude en leer daarvan.

Voor een band moet je een klik hebben en die weet je ook pas na een half jaar maakt dan niet uit of hij 2 of 10 is.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:11

Superwoman wie zegt dat mijn lichaamstaal niet goed is?
Ik heb op verschillende fokerijen gewerkt en paarden ingereden ik heb ook verschillenden cursusen gevolgd enz enz.
En ik weet wel zeker dat ik een jong paard zou kunnen opvoeden aangezien het niet de eerste zou zijn alleen is het dan nu mijn eigen paard.

En nogmaals ik vraag om ervaringen van andere mensen en niet om adviesen.

Gelukig zijne r wel een aantal mensen die dat begrijpen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:26

ris schreef:
Superwoman wie zegt dat mijn lichaamstaal niet goed is?
Ik heb op verschillende fokerijen gewerkt en paarden ingereden ik heb ook verschillenden cursusen gevolgd enz enz.
En ik weet wel zeker dat ik een jong paard zou kunnen opvoeden aangezien het niet de eerste zou zijn alleen is het dan nu mijn eigen paard.

En nogmaals ik vraag om ervaringen van andere mensen en niet om adviesen.

Gelukig zijne r wel een aantal mensen die dat begrijpen

Eigen paard is gewoon anders dan werken op een fokkerij.
Jij heb dan de verantwoordelijkheid over het leven van je paard. Je zal merken dat je dan veel meer twijfels zal krijgen of je het goed doet.

Ik was 16 toen ik mijn eerste eigen pony kocht. Al best veel ervaring voor een gemiddeld paardenmeisje van mijn leeftijd. Heb daarvoor 2 verzorgpony's gehad waar ik verantwoordelijk voor was en was veel te vinden op de paardenstal van de buren die inmiddels hebben bewezen dat ze weten hoe het moet.Daar heb ik dus ook veel geleerd.

Zoals Prisca al schreef
Citaat:
Voor een band moet je een klik hebben en die weet je ook pas na een half jaar maakt dan niet uit of hij 2 of 10 is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:35

Het valt inderdaad af en toe vies tegen hoe anders een eigen paard is dan bijvoorbeeld een bijrijdpaard, dat viel mij ook al op :+ En ik moet er niet aan denken dat ik een driejarige had aangeschaft :7

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:38

Voor de band maakt het mischien wel niks uit maar wel voor het op elkaar afgestemd zijn.
Als een paard onder jou zorg opgroeid dan leert dat paard ook jou lichaamstaal lezen inplaats van dat alleen jij dat van hem.
Dan reageert dat paard op jouw en heeft het vanaf begin af aan geleerd om op jou "commandos" te reageren.
En wat ik bedoel met twijfel is naast doe ik het wel goed ook vindt ik dat paard wel als ik een ouder paard neem.

De klik heb ik al gehad met een jaarling merrie en ik kan er nog steeds om janken dat ik haar niet heb gekocht.
En met een jong paard is naar elkaar toe groeien toch altijd makelijker

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:57

Een paard kan je lichaamstaal pas lezen als jij je lichaam goed gebruikt. En niet een mens kan dat zo goed dat een paard het zonder meer begrijpt.

Wat ik juist zo leuk vind aan mijn als negenjarige aangekochte paard is om te zien hoe hij is veranderd sinds hij van mij is. En natuurlijk is het jammer dat je die jaarling niet hebt kunnen kopen maar het lijkt me geen reden om dan nu persé een jong paard te willen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:08

Zolang je een paard hebt, ben je nooit twijfelvrij. Het toont gewoon dat het je bezig houdt. En er is geen mens die nooit een fout heeft gemaakt.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:35

opala schreef:
Zolang je een paard hebt, ben je nooit twijfelvrij. Het toont gewoon dat het je bezig houdt. En er is geen mens die nooit een fout heeft gemaakt.

Uhm waarschijnlijk is het vriendelijk bedoeld maar echt opbeurend is het niet.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:15

Het moet ook niet opbeurend zijn, maar realistisch. ;-) Het naar elkaar toe groeien gaat volgens mij het best met een paard waar je echt een klik mee hebt, of dat nu een jonkie is of een oma van 30jaar oud. Ik zou ook voor een ouder paard gaan als eerste paard.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:18

Naja dat is ieder zijne eigen meening een oudje of een jonkie en een shetje of een belg dus dat lijkt me geen zinvolle discusie.
Ik snap dat het realistisch is alleen het toont wel aan dat ik niet de eenige ben die vindt dat niemand perfect voor zijn paard zorgt en dat is wat ik wil verkomen al is het onmogelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:19

ris schreef:
opala schreef:

Uhm waarschijnlijk is het vriendelijk bedoeld maar echt opbeurend is het niet.

Ja, wat verwacht je nou eigenlijk? Open dan geen topic als je niet tegen de mening van anderen kunt. Je wilt iets voorkomen terwijl je weet dat het onmogelijk is. Wat is dan het nut van je topic? Wij kunnen je wel vertellen hoe wij onze paarden gekocht hebben maar je zult toch nooit kunnen voldoen aan je eigen hoge verwachtingen. Dus of je stelt je eisen aan jezelf bij, en koopt een paard, of je blijft denken zoals je al deed en je koopt geen paard. Lijkt me simpel zat.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:21

Nou wat denk je zelf.
De ervaringen en vooral fouten van andere hooren!

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:33

Mijn ouders hebben altijd al paarden gehad, dus ik ben er mee opgegroeid, en ik sta er nu dus ook nooit alleen voor. Mijn eerste pony was 17 toen ik haar kreeg, en daar ben ik nog steeds blij om. Een jong paard in je eentje is best lastig hoor, het is superhandig dat we eigenlijk altijd met zijn tweeën zijn.
Verder:
Een beetje aardiger reageren mag ook wel hoor.
Volgens mij heb je je eigen plan al getrokken, maar probeer adviezen en meningen een beetje te respecteren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:45

ris schreef:
Nou wat denk je zelf.
De ervaringen en vooral fouten van andere hooren!

En die willen we best met je delen, daarom vertellen sommige bokkers ook waar je volgens hun op moet letten bij je eerste paard. En dat vat jij op als ongewenst gebemoei. Iedereen heeft hier het beste voor met jou en je nieuwe paard, we willen je helpen en gelukkig lijk je dat nu beter door te hebben :)

Zoals ik al zei: een eigen paard is echt anders dan een bijrijdpaard, trainingspaard enz. Leuker (vind ik) maar ook moeilijker. Vergis je daar niet in. Verder was ik eigenlijk stiekum op zoek naar een valkbonte merrie, en nu heb ik een vosruin, gelukkig maar dat hij al wel het een en ander kent. Die jonge valkbonte die ik helemaal naar mijn hand kan zetten komt er over een tijd wel, eerst wil ik heeeeeel veel van mijn paard leren ;) Je moest eens weten wat een fouten ik allemaal heb gemaakt, in drie maanden tijd := Ik dacht altijd dat je goed moest kunnen rijden en veel verstand van paarden moest hebben voor je er een kocht en het helpt ook wel dat ik al het een en ander wist. Maar sinds ik mijn paard heb heb ik meer geleerd dan ooit daarvoor. Gewoon door dagelijks met hem bezig te zijn, zelf problemen op te lossen en heel goed naar hem te kijken. De crux van een eigen paard is namelijk dat JIJ voornamelijk (of uitsluitend) met hem bezig bent, en alle fouten die je maakt krijg je dubbel op je bord. Als jij namelijk iets steeds fout doet komt dat er bij je paard op een gegeven moment uit, dat is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een bijrijdpaard, dat ook door een eigenaar en eventuele andere ruiters gereden wordt. Daarnaast is alles nieuw voor jouw toekomstige paard: jij, de omgeving, de routine. Dat is niet te vergelijken met een paard dat je ergens bij een stal bent gaan rijden en waar alleen jij een nieuwe factor was.

En verder begrijp ik wel dat je van tevoren zo goed mogelijk voorbereid wil zijn op de aankoop van je eigen paard. Maar geloof me alsjeblieft: je hebt veel meer aan kunnen handelen naar de situaties zoals ze zich voordoen dan aan van tevoren je plan trekken. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je paard het niet met die plannen eens is. Ik heb mijne na drie weken verhuisd omdat hij echt NIET gelukkig is in een stal. Nu staat hij lekker buiten, met vriendjes, en is gelukkig. Er is steeds wel wat nieuws dat je pad kruist, je kunt je gewoon daar niet op voorbereiden. Zo heeft mijn paard altijd op blote voeten gelopen, kon prima, alleen nu hij vaker dan 2 keer per maand gereden wordt, en ook veel op het harde loopt, heeft hij toch echt ijzers nodig. Dus komt volgende week de hoefsmid om die er onder te slaan. Ook weer opgelost. Met een flexibele instelling kom je veel verder dan met een strak plan, hoe strakker hoe minder het zal werken, er is namelijk steeds van alles dat je nu nog niet kunt voorzien ;)