laten mensen zich gek maken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

laten mensen zich gek maken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:02

naar aanleiding van een hoop topics op bokt kan ik niet anders dan tot de conclusie te komen dat mensen zich helemaal gek laten maken als het om het wezen paard gaat........

bijvoorbeeld stalling.... is not done
Heck, ik zit ook 8 uur per dag op mijn buro stoel, dan nog eens een uur of wat in de auto....... en ik, ook ik ben gewoon een bewegingsdier!!

over opgroeien.......... opgroeien is niet leuk, ik heb ook de nodige dingen meegemaakt in mijn jeugd en in het leerproces naar volwassen worden......... maken paarden ook mee, en terecht :) waarom mogen paarden geen vervelende dingen meemaken???????

waarom is een paard gelijk getraumatiseerd als die een keer een paar klappen krijgt............. ik ben het ook niet, en ik heb ze ook wel eens gehad......... evenzoveel mensen met mij.......

Mijn schoenen zitten ook niet altijd even lekker.............. sterker nog ik kan behoorlijk pijn aan mijn voeten hebben van sommige schoenen......... maar ijzers is not done, terwijl een paard daar geen last van ondervind.

Ik ben ook wel eens niet gelukkig in mijn leven, en ik moet ook wel eens dingen doen die ik niet wil............ is dat voor een paard anders????

tuurlijk zorg je zo goed mogelijk voor je dier, en tuurlijk wil je dat ie happy is.............. maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren???? en waarom het paard dan niet....

de mensen die handig op deze materie inspelen verdienen goud geld aan goedgelovige paardeneigenaren beetje readen hier, beetje hoolikiboo daar........ beetje wortelstok zus en een beetje fluisteren zo.......

Ik vraag het me af of dat soort sjut nou allemaal wel zo goed is voor het wezen paard.........

een paard moet ook gewoon opgroeien met pro's en con's zo werkt het..... zo is het......

gisteren las ik dat inrijden traumatisch is............. en dan denk ik dikke neus, de eerste dag dat ik naar de basisschool ging was ook traumatisch :) :) maar heck, ben toch leuk opgedroogd na die tijd............

en dat zijn maar kleine simpele voorbeeldjes.......

ach zit even mijn gedachten van mij af te typen :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:05

Maar jij bent niet afhankelijk van een ander om een pleister op je pijnlijke blaar te doen.
Of om de deur van je auto open te doen na 23 u.

Edit: ik snap dan ook helemaal niets van de laatste tendens om weer helemaal hard te doen voor je paard? Is dat stoer ofzo?
Een soort 'terug-naar-de-roots' beweging. Want vroegah was alles beter, paarden wisten nog wie de baas was en wat werken betekende, kijk wat een softe watjes je kweekt met al die penny's en hun fluisteren...

Leuk dat jij je paard zo wilt houden, maar daarvoor hoor je een ander niet systematisch af te breken die het wél anders wil doen.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 05-06-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:06

HiHi...Je hebt helemaal gelijk KiWiKo!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:07

toen ik nog een kindje was wel :) :) :)

toen had ik echt iemand nodig die me uit de box tilde, of uit mijn kinderzitje haalde............ waar ik overigens ook gewoon 10 uur inzat als we op vakantie gingen met de auto :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:08

Met de meeste dingen ben ik het wel eens, alleen een belangrijk verschil ten opzichte van een paard is dat je als mens kan relativeren.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:08

Ik ben het ook dik mee eens... Ik snap die discussies (die eeuwig voortduren en waar toch niemand echt gelijk in heeft) ook niet echt... Maar goed :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:09

veel te veel mensen denken inderdaad dat een paard van suiker is, of de toren van pisa (als je even wat verkeerds doet valt ie om :+ ) Maar ik vind dat de vorige reactie ook wel gelijk heeft met dat wij grotendeels over het leven van die paarden beschikken. Alhoewel een baas dat natuurlijk ook doet.. :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:09

weetergeen schreef:
Met de meeste dingen ben ik het wel eens, alleen een belangrijk verschil ten opzichte van een paard is dat je als mens kan relativeren.

en het voordeel van het paard is dat hij dat niet kan :) :) hij kan niet nadenken over iets wat gisteren niet goed gegaan is........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:10

StillAngel schreef:
Maar ik vind dat de vorige reactie ook wel gelijk heeft met dat wij grotendeels over het leven van die paarden beschikken. Alhoewel een baas dat natuurlijk ook doet.. :Y)

en dat bedoel ik :) :) paarden hebben een baas........... mensen hebben een baas........... en soms zijn bazen niet leuk :) echt :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:11

KiWiKo schreef:
weetergeen schreef:

en het voordeel van het paard is dat hij dat niet kan :) :) hij kan niet nadenken over iets wat gisteren niet goed gegaan is........

Ligt aan de situatie of het een voor of nadeel is.
Laatst bijgewerkt door The_Stig op 05-06-09 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:12

goed geschreven kim!

natuurlijk moet je goed zijn voor je beesten, maar die beesten moeten ook goed weten dat jij de baas bent. en als daar zo af en toe een klap of schop aan te pas moet komen; so be it, leren ze alleen maar van.

Sigrid

Pas gelezen dat ieder mens en dier een bepaalde mate van stress/onprettige ervaringen in zijn leven nodig heeft. Puur omdat dat er gewoon bij hoort, anders is het leven inhoudsloos (There are no spectaculair sunsets without a clouded sky). Ik denk dat een paard ook zat dingen meemaakt die onprettig en stressvol zijn en dat ze daar inderdaad van leren. Maar het moet wel zinvol zijn natuurlijk en leerzaam.

En dan nog iets anders... Wij mensen kunnen voor onszelf zorgen en ons goed uiten als we iets niet tof vinden. Dat is voor een gedomesticeerd paard een stuk lastiger. Soms uiten ze het wel, maar wordt het niet opgepikt. Maar hoe je het ook wend of keert, ze zijn afhankelijk van onze zorg. En daarvoor staan zij wel in een zwakkere positie.

Ik ben het wel met je eens dat er veel wordt verdiend aan de "onzekerheid" van paardeneigenaren. In de opvoeding van kinderen gaat het ook weleens niet vlekkeloos, maar je krijgt er niet allemaal rotkinderen van. Paarden zijn zeer vergevingsgezind. Maargoed...het is meestal voor de gemoedsrust van de eigenaar dan voor het welzijn van het paard. Ieder zijn ding.

Zammie

Gaat weer een leuke discussie worden denk ik ;) Ben het veel dingen eens, sommige dingen zie ik iets anders...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:13

@ Weetergeen............. ik wou dat ik kon denken als een paard, dat ik de verstandelijke vermogens had van een paard.........

gut dan zou mijn leven een stuk simpeler zijn :) :) :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:13

sigrid: als mijn paard iets niet tof vindt merk ik dat echt wel aan haar. maar dat heeft ook met de "kunde" van de baas/ruiter te maken

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:14

Ik zeg 1 ding.....Amen!! :o
Laatst bijgewerkt door saskiaojan op 05-06-09 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:14

LiSSy schreef:
sigrid: als mijn paard iets niet tof vindt merk ik dat echt wel aan haar. maar dat heeft ook met de "kunde" van de baas/ruiter te maken

En dan gaat het erom hoe je daar weer mee omgaat. Dus je bemerkt iets en dan???

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:15

KiWiKo schreef:
@ Weetergeen............. ik wou dat ik kon denken als een paard, dat ik de verstandelijke vermogens had van een paard.........

gut dan zou mijn leven een stuk simpeler zijn :) :) :)

Maar ben het er mee eens hoor, paarden worden ook te veel als mens gezien. Overal schieten NH en allerlei andere miepjes de grond uit.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:15

een mens is geen paard ,en andersom ook niet ;)
maar ik vind ook dat sommige erg ver door slaan.......maar zolang het paard er geen last of schade van ondervind zie ik het niet als een probleem.dat mensen bakken met geld willen uit geven aan kwakzalvers moeten ze helemaal zelf weten,als er iets met mijn dieren aan de hand is bel ik de veearts of de hoefsmid.......voor mij geen fluisteraar :O

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:16

LiSSy schreef:

Ik had de zin anders moeten formuleren. Ik bedoelde:
Ze uiten het wel, maar SOMS wordt het niet opgepikt.

Tenminste...ik ken daar wel een aantal voorbeelden van.

HELder

Deels ben ik het met je eens; deels ook niet. Al dat gemuts met paarden hoeft voor mij ook niet zo nodig, maar ik vind wel dat je moet proberen het leven van je paard zo aangenaam mogelijk te maken. Het paard heeft z'n vrijheid al moeten inleveren voor de mens en daar mag best wat tegenover staan, naar mijn mening. Daarbij kan een mens meestal zijn eigen keuzes maken en een paard in gevangenschap kan dat meestal niet. Het is daarom aan de eigenaar om de best mogelijke keuzes te maken voor het welzijn voor het paard, zowel geestelijk als lichamelijk. Die verantwoordelijkheid heb je nu eenmaal als je ervoor kiest een paard te houden. En wat dan de beste manier is om een paard te houden, tja, daar verschillen de meningen natuurlijk over en dat zal altijd wel zo blijven.

celticpony

Wat het uitmaakt, dat jij een mens bent en zij een paard, dat jij redeneert en zij niet, dat jij onafhankelijk bent en zij niet. hoezo geld aan verdienen??? Leg uit, wat mij betreft zijn de grootgelderaanverdieners namelijk die het minst aan welzijn en het meest aan sport denken, dus; stallen, lessen, ijzers, dure materialen, steeds duurdere veulens, etc, etc.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:17

das weer een duidelijk verhaal :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:20

HELder schreef:
Deels ben ik het met je eens; deels ook niet. Al dat gemuts met paarden hoeft voor mij ook niet zo nodig, maar ik vind wel dat je moet proberen het leven van je paard zo aangenaam mogelijk te maken. Het paard heeft z'n vrijheid al moeten inleveren voor de mens en daar mag best wat tegenover staan, naar mijn mening. Daarbij kan een mens meestal zijn eigen keuzes maken en een paard in gevangenschap kan dat meestal niet. Het is daarom aan de eigenaar om de best mogelijke keuzes te maken voor het welzijn voor het paard, zowel geestelijk als lichamelijk. Die verantwoordelijkheid heb je nu eenmaal als je ervoor kiest een paard te houden. En wat dan de beste manier is om een paard te houden, tja, daar verschillen de meningen natuurlijk over en dat zal altijd wel zo blijven.

oooooooo absoluut.......... het wezen mens blijft absoluut verantwoordelijk voor het wezen paard........ en ik vind zeker dat je als wezen mens moet zorgen dat jouw wezen paard het gewoon goed heeft, net zoals je voor je kinderen zorgt.

maar dan alsnog, zijn er wel eens dingen die er gebeuren waardoor het wezen paard het net effe minder heeft zegmaar....... en ik bedoel te zeggen dat dit helemaal niet erg is, dat is gewoon zo...... is een wezenlijk onderdeel van leven....... highs and lows :) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:22

celticpony schreef:
Wat het uitmaakt, dat jij een mens bent en zij een paard, dat jij redeneert en zij niet, dat jij onafhankelijk bent en zij niet. hoezo geld aan verdienen??? Leg uit, wat mij betreft zijn de grootgelderaanverdieners namelijk die het minst aan welzijn en het meest aan sport denken, dus; stallen, lessen, ijzers, dure materialen, steeds duurdere veulens, etc, etc.

onafhankelijk........... weet niet of jij onafhankelijk ben........... moet jij niet werken voor je geld? moet jij geen belasting betalen, moet jij geen huur betalen........ jij bent ook gewoon afhankelijk van degene waar jij je geld van genereerd :) :)