Ik ben gisteren met mijn vriend, schoonmoeder en daar een vriendin van naar Friesland geweest.
De pinksteren markt was er. Ik had al van mijn schoonmoeder gehoord dat daar ook paardenmarkten waren. (ik was er nog nooit geweest dus ik zou het echt niet weten) Wij leuk langs de kraampjes, ook met paarden spullen. Nog wat leuke dingen voor mijn jaarling gekocht.
En ik zie in een keer een heleboel mensen staan en iemand op een paard zitten.
Ik dacht nog wat leuk, daar mogen zeker de kinderen een rondje op stappen.
Dus wij even kijken. Nou wat ik daar aantrof
het spijt me maar ik was ontroostbaar.Het was echt te zielig om na te kijken, okee ik snap heus wel dat een paardenmarkt niet alles is. Maar dit!!
Er stonden paarden met (pasgeboren) veulens zo strak vast geknoopt, dat ze nog geen grasprietje in hun mond konden krijgen. Aan de merrie haar buik, zat een soort snijtouw vastgeknoopt en dat om het nekje van het veulentje (terwijl die ook gewoon een halster om hadden) Je kon zien dat die nog niet gewend was aan vast staan, lichtjes hangen ect.
Ze stonden aan zo'n lange ijzeren paal vast geknoopt, met aan de uiteinden een bak water, maar omdat ze zo strak vast geknoopt stonden konden ze daar niet bij. Maar de paarden die in het midden van die ijzeren paal vastgeknoopt stonden, die hadden dus helemaal geen water in de buurt!
Terwijl ze de hele dag dus al in de barende zon stonden, want het was midden op een weiland, met allemaal kraampjes en harde muziek eromheen! En er was haast geen schaduw.
Er was een jaarling, die stond helemaal in zijn eentje vastgeknoopt, en die kroop gewoon half staant half kruipend onder de ijzeren paal door, om bij de drinkbak te komen, maar nog steeds was zijn touwtje te strak opgeknoopt om bij de drinkbak te komen.
Hij na een tijdje weer teruggekropen, en het leek wel of die niet goed werdt, hij deed zijn mond heel raar en maakte hele rare bewegingen, hij stampte met zijn benen heel hard op de grond. Het was vreselijk om aan te zien.
Er was een meisje die plukte er een paard tussen uit sprong er werkelijk op, en schop het werkelijk een paar keer keihard in de buik, en schreeuw "ja kom maarrrr" dus het paard wil weg draven/galoperen en ze trekt hem toch om, omdat die weer stil moest staan.
Ook was er een een meisje die liep daar de hele tijd met een paard rond, met daarachter een jongentje met een pony, ze stonden stil en ze lieten ze aan elkaar snuffelen.
Normale reactie van de paarden begonnen ze een beetje gillen. Nou ze gaf me die pony toch een knal op zijn hoofd!
Er stonden paarden met veelste lange hoeven ect ect!
Me vriend heeft me weggetrokken, want ik was woest, ik wilde haar echt wat aan doen. Zo ga je toch niet met dieren om!
Ik was echt ontroostbaar, Ben huilend en helemaal ontdaan weggegaan, en was op dat moment echt boos dat me vriend me wegtrok, maar ben nu achteraf wel blij, omdat ik anders echt ruzie daar had gekregen.
Mensen hadden me al gewaarschuwd voor zulke markten, maar ik had nooit verwacht dat het zó erg was!
Nu heb ik er best wel spijt van dat ik daar niks gedaan heb, maar ik kon het niet ik was zo verbouwereerd, ik stond helemaal perplex! Wat kunnen mensen toch erg zijn! Hoe kunnen ze zo omgaan met zulke lieve eerlijke dieren?
Ik heb dit topic geopend, niet om mensen neer te halen en de veroordelen! Want heus niet elke paardenmarkt zou zo vreselijk zijn! (hoop ik maar.)
Maar om jullie meningen over zulke dingen te horen. Ik hoop dat we hier netjes kunnen discusseren, zonder elkaar aan te vallen.