Paardenmarkt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fury08

Paardenmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 10:21

Hoi Allemaal.

Ik ben gisteren met mijn vriend, schoonmoeder en daar een vriendin van naar Friesland geweest.
De pinksteren markt was er. Ik had al van mijn schoonmoeder gehoord dat daar ook paardenmarkten waren. (ik was er nog nooit geweest dus ik zou het echt niet weten) Wij leuk langs de kraampjes, ook met paarden spullen. Nog wat leuke dingen voor mijn jaarling gekocht.

En ik zie in een keer een heleboel mensen staan en iemand op een paard zitten.
Ik dacht nog wat leuk, daar mogen zeker de kinderen een rondje op stappen.
Dus wij even kijken. Nou wat ik daar aantrof ;( het spijt me maar ik was ontroostbaar.

Het was echt te zielig om na te kijken, okee ik snap heus wel dat een paardenmarkt niet alles is. Maar dit!!

Er stonden paarden met (pasgeboren) veulens zo strak vast geknoopt, dat ze nog geen grasprietje in hun mond konden krijgen. Aan de merrie haar buik, zat een soort snijtouw vastgeknoopt en dat om het nekje van het veulentje (terwijl die ook gewoon een halster om hadden) Je kon zien dat die nog niet gewend was aan vast staan, lichtjes hangen ect.

Ze stonden aan zo'n lange ijzeren paal vast geknoopt, met aan de uiteinden een bak water, maar omdat ze zo strak vast geknoopt stonden konden ze daar niet bij. Maar de paarden die in het midden van die ijzeren paal vastgeknoopt stonden, die hadden dus helemaal geen water in de buurt!
Terwijl ze de hele dag dus al in de barende zon stonden, want het was midden op een weiland, met allemaal kraampjes en harde muziek eromheen! En er was haast geen schaduw.

Er was een jaarling, die stond helemaal in zijn eentje vastgeknoopt, en die kroop gewoon half staant half kruipend onder de ijzeren paal door, om bij de drinkbak te komen, maar nog steeds was zijn touwtje te strak opgeknoopt om bij de drinkbak te komen.
Hij na een tijdje weer teruggekropen, en het leek wel of die niet goed werdt, hij deed zijn mond heel raar en maakte hele rare bewegingen, hij stampte met zijn benen heel hard op de grond. Het was vreselijk om aan te zien.

Er was een meisje die plukte er een paard tussen uit sprong er werkelijk op, en schop het werkelijk een paar keer keihard in de buik, en schreeuw "ja kom maarrrr" dus het paard wil weg draven/galoperen en ze trekt hem toch om, omdat die weer stil moest staan.

Ook was er een een meisje die liep daar de hele tijd met een paard rond, met daarachter een jongentje met een pony, ze stonden stil en ze lieten ze aan elkaar snuffelen.
Normale reactie van de paarden begonnen ze een beetje gillen. Nou ze gaf me die pony toch een knal op zijn hoofd!

Er stonden paarden met veelste lange hoeven ect ect!

Me vriend heeft me weggetrokken, want ik was woest, ik wilde haar echt wat aan doen. Zo ga je toch niet met dieren om!

Ik was echt ontroostbaar, Ben huilend en helemaal ontdaan weggegaan, en was op dat moment echt boos dat me vriend me wegtrok, maar ben nu achteraf wel blij, omdat ik anders echt ruzie daar had gekregen.
Mensen hadden me al gewaarschuwd voor zulke markten, maar ik had nooit verwacht dat het zó erg was!

Nu heb ik er best wel spijt van dat ik daar niks gedaan heb, maar ik kon het niet ik was zo verbouwereerd, ik stond helemaal perplex! Wat kunnen mensen toch erg zijn! Hoe kunnen ze zo omgaan met zulke lieve eerlijke dieren?

Ik heb dit topic geopend, niet om mensen neer te halen en de veroordelen! Want heus niet elke paardenmarkt zou zo vreselijk zijn! (hoop ik maar.)
Maar om jullie meningen over zulke dingen te horen. Ik hoop dat we hier netjes kunnen discusseren, zonder elkaar aan te vallen.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:35

ja ik ben op de Hedelse paardenmarkt geweest en de mensen die daar hun paarden hebben staan, zijn vaak nog van de oude stempel. Hoe er vroeger met de dieren om werd gegaan.
Nu gaan mensen veel gevoeliger met de paarden om, omdat het eigenlijk meer hun huisdier is, maar die oudere boeren enz die verdienen er nog altijd geld aan en zien het als gebruiksvoorwerp wat alleen maar geld of hoeft te brengen. Ze hoeven het niet goed te behandelen, want ze raken het toch weer kwijt.
In Hedel lopen ze ook rond met stokken om de paarden een optater te geven als ze iets fout doen. Vorig jaar zag ik een stok op een paard kapotgeslagen worden. Verschrikkelijk om te zien!
Helaas is het verstandiger dat je niks gezegd hebt, want die mensen die denken volgens mij juist dat hoe wij met onze paarden omgaan stom is en waarschijnlijk had je er problemen van gekregen.
Die denken van je gaat toch niet tegen je paard praten en hem belonen als hij iets goeds heeft gedaan. Het is toch heel normaal als ie dat doet en als ie het niet doet, dan hoef je er pas een reactie op te geven.:(
Die mensen gaan op die manier met hun paarden om, en dat is heel erg voor de paarden, maar ik geloof niet dat je dat er nog uit gaat krijgen. Je kunt maar beter niet meer naar een paardenmarkt gaan als je zulke dingen niet meer wil zien:(
Gelukkig weten wij allemaal wel beter en hebben onze paardjes het heel goed:D

Fury08

Re: Paardenmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:08

Hoi Hoi,

Bedankt voor je reactie! Ja ik ga ook echt niet meer. Ik heb er gewoon slecht van geslapen.
Ja hier liepen sommigen idd ook met stok. En er was een fries die had ook een wond op haar kont, was voor de rest weinig tot niks aan gedaan. En die veulentjes...... Ik had het liefs een paardentaxi gebeld en alles ingeladen. Maarjaa helaas.

Ja onze paarden hebben het echt heel goed. En vergeleken met hun perfect!

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:30

Ben gisteren ook op dezelfde markt geweest, bedoeling was dat we een paardje gingen kopen voor mijn nichtje.

Nu al vaker op markten waaronder ook deze, vond idd dat deze keer er extreme mannen tussen liepen.

Helaas is dit een stukje realiteit, die waarschijnlijk nog wel eens 'uit de tijd' raakt.

Het is ff doorbijten als je er tussen loopt, maar idd, hier kan je niets aan veranderen, het zij zo. Kijk er niet teveel na of ga er niet heen idd.

Helaas veel slachtpaarden deze keer.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 13:45

Vreselijk he!

Vond het zo erg! Heb jij ook die jaarling gezien die zo raar deed met zijn mond? Ik vind het altijd er moeilijk om het van mij af te zetten. Daarom was ik ook wel blij dat mijn vriend me wegtrok. Anders had ik er nu waarschijnlijk nog bij gezeten haha.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:53

erover melken haalt niks uit hoor. of je zet je erover, of je doet er iets aan. er gebeurt dagelijks zulk onrecht, zowel bij dieren als bij mensen. als het je toch zo raakt, doe er dan gewoon iets aan.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:57

jaa dat soort markten zijn echt verschrikkelijk, heb der geen ander wordt voor.. snap heel goed dat jij er pissig van werd, zou ik ook worden.. OMG, die arme beesjes :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:02

Oh, de Skoattermerke. Tja, de AID is altijd ter plekke aanwezig, ik denk dat het wel wat meevalt. Ik ben er vaak geweest en het is wel even wat anders dan een paard dat thuis in de wei loopt natuurlijk maar echte excessen ben ik er nog niet tegengekomen. Al is er dit jaar een trailer gestolen met een Shetlander erin.
Verder is het vaak zo dat het merendeel van de paarden na de markt wel weer ergens in een weiland terecht komen. Deze markt bestaat al vanaf ergens rond 1500, is een traditie en veel boeren/mensen uit de omgeving gaan met een of meer paardjes op de markt staan die zelfs vaak na afloop gewoon weer mee naar huis gaan.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:20

meliciana schreef:
erover melken haalt niks uit hoor. of je zet je erover, of je doet er iets aan. er gebeurt dagelijks zulk onrecht, zowel bij dieren als bij mensen. als het je toch zo raakt, doe er dan gewoon iets aan.

Als jij mij verteld hoe.. Dan doe ik het meteen!!
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 02-06-09 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:22

Sul..

Je zal mij ook echt niet horen zeggen hoor, dat het altijd zo slecht is. Maar gisteren was het toch wel onder de grens dat mag. En ik snap ook heus wel dat je ze daar niet van alle gemakken kunt voorzien. Maar een emmertje water, en dat ze grasjes kunnen eten vind ik toch wel het minste wat je voor ze kunt doen. Vooral als ze echt in de volle zon staan.
Ik heb de AID gebeld, en deze zouden meteen een controleur sturen. Dus we wachten af.

Edit : Was dat van die trailer met shetlander gister? Of al eerder dit jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:29

Dat verhaal van die shetlander was gisteren.
Verder heb ik nog mensen gesproken die op de markt zijn geweest en die hebben gezien dat de paarden op gezette tijden allemaal met een emmer van hun natje werden voorzien.
De AID hoef je niet meer te bellen, die waren ter plekke aanwezig en hebben geen excessen geconstateerd.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:49

Nou dan was het heel anders toen ik daar rond 12.00 a 13.00 uur kwam.

En echt niet ieder paardje was van een natje voorzien! En zag ik dingen die voor menig mens niet door de beugel kunnen.
Anders plaats ik ook niet zo'n topic! Zoiets plaats je niet als het niet waar is.
Ik vind het echt vreselijk hoe het er gister aan toe ging. En de AID was niét ter plekke dat heeft de persoon die mij zelfs terugbelde nog verteld.

Want ik dacht namelijk ook altijd dat er dan iemand van de AID ter plekke was. Dus ik vroeg het aan die persoon. En die gaf aan dat er nu iemand aan kwam! Dat er verder nog niemand van de AID was.
Hij vroeg mij zelfs wanneer deze markt was afgelopen, zodat ze er op tijd bij konden zijn.

En de AID had ik gisteren al ter plekke gebeld! Maar goed we zien wel hoe het afloopt bent benieuwd.

Ff offtopic @ Sul : Hoe is het met je mannetje zijn been na de vervelende voorval met Judd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:33

Nou Nikki, ik wil je verder ook heus niet afvallen meid, maar ik denk dat als je een keer de veemarkt van utrecht binnenstapt, je je dan helemaal doodschrikt van de paarden daar.
Ik kan me wel voorstellen dat je er in Heerenveen misschien niet tegen kon maar de realiteit is vaak toch, dat het heel erg meevalt op dit soort markten....
Raar, die tegenstrijdige berichten over de AID, overigens.
Manliefs been is nog steeds niet helemaal hersteld, helaas. Desondanks bedankt voor de belangstelling, lief van je!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:38

-> PP

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:50

Was er rond half 7, stonden weinig tot geen paarden met water, maar afijn, dat zal dan wel komen omdat ze er nog niet zo lang stonden.

Het gaat er altijd anders aan toe als dat ze in de wei staan en vele handelaren zien het als product en niet als dier. Niet alle overigens, maar goed.

Zet je er idd overheen, het zij zo, maar onthoudt ook dat niet iedereen zo met zijn of haar paarden omgaan.

misselise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:38

ik huil al bijna als ik het lees!!
echt heel zielig, die mensen hebben paarden gewoon om geld te verdienen :(

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:47

Ik geloof je direct Sul dat het hier in Utrecht hier ook erg zou zijn.
En ik wil ook absoluut niet iedereen over een kam scheren. En er zullen ook echt wel mensen zijn die met hun paard op een paardenmarkt staan die goed verzorgt is enzo.

Maar goed..
Alleen was het gisteren tussen 12.00 a 13.00 uur echt niet zo!
Ik snap ook echt wel dat er op zo'n markt niet alles verzorgt kan zijn. Maar dat ze normaal bij hun water kunnen en misschien een beetje kunnen grazen, vind ik een kleine moeite.
Is er trouwens ook geen andere oplossing dan zulk touw om de halsjes en buiken?

Er zijn ook genoeg mensen die nooit op zo'n markt komen en die paarden zijn slecht tot niet verzorgt. Maar nu was het best erg omdat je er redelijk veel bij elkaar zag.

@ Dooow : Nee ik begrijp het hoor! Gelukkig maar dat niet iedereen zo met zij paard om gaat ;)
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 02-06-09 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:48

Je hebt het dus een uur aangekeken? sorry meid, ik begrijp je bezorgdheid, maar ik durf met zekerheid zeggen dat die paarden daar niet van 06.00 uur tot 16.00 uur zonder een bekkievol water hebben gestaan.
Verder kunnen ze ook in Zuidlaren etc, niet grazen.
En ik weet 200% zeker dat het er in Utrecht veel erger aan toe gaat.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:52

Nee sul, ik was er tussen 12.00 en 13.00 uur bij de paarden. Ik heb namelijk niet de exacte tijd.
En tussen deze tijd, hadden ze niet voldoende water, voor het aantal paarden dat daar stond. En waar er water stond, stonden de paarden te kort vastgeknoopt om er bij te kunnen.

Ik geloof je direct dat het er hier in Utrecht ook heel erg is.
Ik ben hier in Utrecht nog nooit geweest dus heb daar geen mening over.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:54

Bah paarden/ponymarkten dat zou niet meer mogen in deze tijd, en ik verander mijn mening niet, sorry.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:08

Nou ik zou het niet zo erg vinden, als er een betere verzorging is, met gezonde paarden voorzien van water waar ze bij kunnen en als er strengere controle is. Hoe sommigen er gisteren bij stonden, was echt zielig (en nu zal dat echt niet alleen op de paardenmarkt in Heerenveen zijn).

Ik snap ook best, dat ze niet voorzien kunnen worden van hooi, biks en weet ik het wat! Maar dat ze gewoon bij hun water komen vind ik toch wel erg belangrijk.

Ik denk ook wel dat er andere oplossingen zullen zijn qua touw waar de veulens mee om de hals vast stonden aan de buik van hun moeder. Ook een jaarling die ook gewoon een halster om had, had een touw om zijn nek waar die mee vastgeknoopt stond aan de ijzeren paal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:20

Zolang er mensen zijn die zelf niet het lef hebben om zeg maar C-kwaliteit paarden zelf af te voeren naar de slager, hou je deze markten.

Rebecca09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:24

Tja het is zielig maar je kan er niks aan doen ik ben er ook een keer geweest alleen dan naar een andere en daar stonden ze ook allemaal hutje mutje zonder water en helemaal uitgemergeld.
Ook heel veel jonge dieren.
Je kunt er heelaas niks tegen doen het is zo jammer dat het zo gaat maar je kunt ze niet allemaal mee naar huis nemen

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:32

Mijn broer is een erkende paardenhandelaar en is er ook na toe geweest met in de vrachtwagen een aantal jerrycans met water en emmers. daarnaast heeft hij ze ook diverse malen op de markt water gegeven.

Vind het wel knap dat jullie zeggen dat het er in Utrecht nog slechter er aan toe gaat, als je er nu elke week kom dan weet je dat het niet zo is. niet alle paarden die in Utrecht komen zijn voor de slacht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:49

Kurby, ik kwam tot een paar jaar geleden bijna wekelijks in Utrecht en werd er toen niet blij van, en daar heb ik mijn bevindingen op geboekstaafd. Maar goed, die zijn dus inmiddels achterhaald en gelukkig maar!
Verder is ook Utrecht een markt waar je een goed gebruikspaard kunt scoren mits je vroeg opstaat.
Inmiddels heb ik ook al vernomen dat ook de paarden op de Skoattermerke regelmatig werden voorzien van vers drinkwater. Ze liepen er met emmers bij langs.
Beetje jammer dat een oude markt met een rijke historie op een forum als dit, in een kwaad daglicht wordt gezet.