Moedeloos van topics over het feit of iets slecht is!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Moedeloos van topics over het feit of iets slecht is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 12:13

Ik heb het soms helemaal gehad met bokt. Paardrijden is een pleziertje voor beide partijen.

Helaas zie ik steeds topics voorbij komen met de vraag of dat slecht is. Ik ben er heilig van overtuigd dat als iets slecht is het niet op de markt wordt verkocht.

Neem een voorbeeld aan dingen die al voorbij zijn gekomen en een stempel hebben gekregen dat het slecht is:

- De bandages
- Het bontje
- Het bit
- Verzwaarde peeskappen (neem dus aan van leer)
- Anky pads
en nu dan weer de singel met 1 kant elastiek.

Ben ik nou zo nuchter om te denken van: Nou dan gebruik je het toch niet als je denkt dat het slecht is? Dan zoek je toch een alternatief.

Ik blijf bij mijn standpunt, krijgt iets een stempel met "het is slecht" en het wordt gewoon verkocht. Ik blijf het gewoon gebruiken. Meer mensen met deze "irritatie"?

Charlie_P

Re: Moedeloos van topics over het feit of iets slecht is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:16

Goh, heb je er nou een heel topic over geopend? Heb in het andere topic ook al gereageerd, maar ok. Als je ergens over twijfelt lijkt het me heel zinnig om te vrsgen naar meningen/ervaringen van andere mensen. Zo kun je zelf je conclusies trekken. En het is wel heel naief om te denken dat er geen slechte producten op de markt zijn. Dus nee, ik snap je irritatie niet. Integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:17

Gek genoeg wordt het over zweep en sporen nooit gevraagd ;).
Je hebt wel gelijk hoor, heel veel mensen zijn veel te veel bezig met wat anderen vinden en proberen zich aan te passen aan de geldende norm. Als die norm is 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' dan gaat het wel goed, maar als de norm is dat alles alleen het mooiste, beste, goeiste, leukste, slimste en knapste moet, dan heb je er een dagtaak bij om je overal aan te houden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:19

Ik snap de irritatie wel.

Alles is tegenwoordig slecht. Geen 1 zadel lijkt meer te passen. Peesbeschermers zijn te heet. Gebruik je een bit stikt je paard en ben je een dierenbeul.
Dan denk ik, wat waren er vroeger toch veel zielige paarden.
Toen werd er veel minder getrut en werden de paarden net zo oud als nu.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 12:21

Het valt mij ook steeds mee rop dat "slechte" dingen onderdelen zijn van een rage. Neem het voorbeeld van het bontje. Eerst was er niets aade hand. Iemand reed ermee, vervolgens reed 1/5 (bij wijze van spreken) met zo'n ding. Nu ineens beweerd iemand dat het slecht is want het vernauwd de kamer van het zadel en het is dus slecht? Dus verkoopt zowaar iedereen het bontje weer..

Jammer is zoiets :n
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 09-05-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:21

Het gaat er toch niet om of ze net zo oud werden als nu Kazary? Gelukkig komen we tot steeds meer inzichten en niet alleen op het gebied van paarden en paardensport. Of je daar dan wat mee doet is een tweede, maar ik ben blij met ontwikkeling!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:23

Toen waren ze gewoon gezond Sifra. Dat bedoel ik er mee.
Al dat getrut van nu is commercie. Geld in het laadje.
Zowel met het aanschaffen als het anti zijn. Altijd levert het een partij geld op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:25

Ik snap het niet, erg ''dom'' om te denken dat alles wat op de markt is dan ook direct goed is.
Sja, ik zoek dingen eerst uit voor ik iets aanschaf, dan houd ik de kans klein om iets totaal verkeerds aan te schaffen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:25

Kazary:
Maar de beginpost van TS gaat ergens anders over. Zij geeft aan dat spullen die verkocht worden gewoon goed zijn, anders zouden ze niet verkocht worden. En dat ze ze gewoon blijft gebruiken, al komen er andere inzichten. Dan doe je in mijn ogen toch iets fout. En als je twijfelt is er toch niets op tegen om wat onderzoek te doen?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:30

als je moe van bokt wordt, ga je toch gewoon weg ?

hebben wij geel last van jou, en jij niet van ons

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:31

Er bestaan zeker een hoop slechte spullen. Maar eerder goede spullen maar verkeerd gebruikt.
Maar zo overdreven als er op bokt over gedaan wordt? Nee, dat is te hysterisch. Net als blad Bit. Waar meestal van het beste merk een grote reclame bladzijde staat.
Eerlijke test zonder er aan te verdienen? Neeh.

Vroeger liep bijvoorbeeld ook alles met peesbeschermers en kregen paarden er ook niet eens wat van.
Vroeger werden er ook schuimrubberen pads onder geduwd en paarden hadden dan ook niet eens weet ik wat.
Mensen maak je wat minder druk, beter voor hart en beter voor je paard.
Gewoon leren rijden, daar zit hem de kneep.
Een ander zadel is meestal niet het probleem, een ander dekje ook niet. En de peesblessure komt niet van de warmte maar van het veel op de voor hand kachelen.
Vroeger kreeg je daarvoor op je donder, nu mag je niets meer zeggen tegen de prinsessen te paard. Dan zijn ze boos, want ze zijn erg goed.

Dáár liggen de problemen van nu, niet dat het tuig allemaal zo slecht is.

(En nu heb ik vast mensen tegen de schenen geschopt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:45

kazary, als het niet helemaal wil lukken met je paard, dan haal je er gewoon een tandarts, zadelmaker, fysio, sportmasseur en osteopaat bij en als het dan nog niet over is, laat je je paard gewoon readen, want dan vertelt hij je wel wat hij graag wil :)*.
Simpel toch? Altijd beter dan heel hard aan jezelf werken :j.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:49

kazary schreef:
Er bestaan zeker een hoop slechte spullen. Maar eerder goede spullen maar verkeerd gebruikt.
Maar zo overdreven als er op bokt over gedaan wordt? Nee, dat is te hysterisch. Net als blad Bit. Waar meestal van het beste merk een grote reclame bladzijde staat.
Eerlijke test zonder er aan te verdienen? Neeh.

Vroeger liep bijvoorbeeld ook alles met peesbeschermers en kregen paarden er ook niet eens wat van.
Vroeger werden er ook schuimrubberen pads onder geduwd en paarden hadden dan ook niet eens weet ik wat.
Mensen maak je wat minder druk, beter voor hart en beter voor je paard.
Gewoon leren rijden, daar zit hem de kneep.
Een ander zadel is meestal niet het probleem, een ander dekje ook niet. En de peesblessure komt niet van de warmte maar van het veel op de voor hand kachelen.
Vroeger kreeg je daarvoor op je donder, nu mag je niets meer zeggen tegen de prinsessen te paard. Dan zijn ze boos, want ze zijn erg goed.

Dáár liggen de problemen van nu, niet dat het tuig allemaal zo slecht is.

(En nu heb ik vast mensen tegen de schenen geschopt.)

Ik snap je punt wel, maar ik vind het ook wel een beetje naïf en veralgemenend.
Vroeger hadden de mensen ook nooit kanker hé. Of werd het gewoon niet opgemerkt?!
Men heeft jaaaaren lang asbest op daken neergesmeten, het is pas als de wetenschap zo ver stond om diagnostisch de link te kunnen leggen tussen ziektes en het stofje, dat men het overal is beginnen wegdoen.
Zo is dat ook voor paardenmateriaal. Al dat nieuws op de markt komt er uit zeer goede ideeën, alleen gebeurt het soms dat er na een tijdje vragen rond gesteld worden en dat er testresultaten komen die aanwijzen dat er mogelijks ook negatieve "bijwerkingen" aan de spullen zijn verbonden.
Dat is geen ramp. Want wie een beetje zijn logisch verstand gebruikt weet wat wel kan en wat niet en wanneer iets overdreven is of niet.
Alleen is dat ook iets van vroeger, mensen met een logisch verstand (oke er zijn er nu wel ook nog maar vroeger waren mensen met paarden meestal mensen met een logisch boerenverstand, of met een stalhulp met logsich boerenverstand)

Dus, die testresultaten geven gewoon een waarschuwing voor de mogelijke negatieve bijwerkingen. En daar is volgens mij niets mis mee.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:49

Inderdaad.
Ik laat ook echt wel een dierenarts komen als er wat mis is. Maar zo vaak als het op bokt is dan denk ik, leer je paard aanvoelen. Dan voel je vanzelf of het medisch is of gewoon een paard dat slimmer is dan de ruiter :)
Geef een blessure niet de schuld van het tuig, maar van je eigen kunde.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:50

Lovely schreef:
kazary, als het niet helemaal wil lukken met je paard, dan haal je er gewoon een tandarts, zadelmaker, fysio, sportmasseur en osteopaat bij en als het dan nog niet over is, laat je je paard gewoon readen, want dan vertelt hij je wel wat hij graag wil :)*.
Simpel toch? Altijd beter dan heel hard aan jezelf werken :j.

Jaa, want dat is wel heel dom natuurlijk. Uitsluiten dat je paard lichamelijk iets mankeert..... Blij dat niet iedereen zo denkt. Ik zeg niet dat er niet soms in overdreven wordt hoor, maar ik vind de ontwikkeling wel goed dat niet ieder paard wat protesteerd gelijk als rotbok neergezet wordt, maar dat er ook verder wordt gekeken. En natuurlijk ligt de oorzaak óók vaak bij de ruiter. Dan is het te hopen dat deze ruiters net zo kritisch naar xichzelf kijken als naar hun paard ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:54

Ik mijn familie zijn al veel mensen dood aan kanker, dus vroeger hadden mensen nooit kanker? helaas niet hier.
Een niet zichtaabr stofje is wel wat anders dan zien of een paard last heeft van zijn bit en ondertussen door de fanatieke anti mensen verteld word als een paard wat niet kan ademen. Dan hadden er al veel paarden onder het rijden ten aarde moeten storten :) Ken jij er 1? Ik niet :D

Gebruik je gezond verstand, dan zie je wel of je paard wat heeft.
Maar dat gezonde verstand is tegenwoordig weg. En laat staan dat een ruiter aangesproken wordt op het getrek aan de voorkant en het paard daarmee kapot gaat. Dat kan niet hoor met al onze Anky's.
En dan is er wat aan de hand en dan komt de ruitersportzaak aan de pas. Dikke winst.
Want dan is het bontje in, maar dan is het bontje uit, maar het dunne dekje weer in. Die net dan toevallig wel de hipste kleur heeft. Beter voor het paard? Of marketing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:55

Sifra, dat doen ze alleen bijna nooit :).

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:04

kazary schreef:
Ik mijn familie zijn al veel mensen dood aan kanker, dus vroeger hadden mensen nooit kanker? helaas niet hier.
Een niet zichtaabr stofje is wel wat anders dan zien of een paard last heeft van zijn bit en ondertussen door de fanatieke anti mensen verteld word als een paard wat niet kan ademen. Dan hadden er al veel paarden onder het rijden ten aarde moeten storten :) Ken jij er 1? Ik niet :D

Gebruik je gezond verstand, dan zie je wel of je paard wat heeft.
Maar dat gezonde verstand is tegenwoordig weg. En laat staan dat een ruiter aangesproken wordt op het getrek aan de voorkant en het paard daarmee kapot gaat. Dat kan niet hoor met al onze Anky's.
En dan is er wat aan de hand en dan komt de ruitersportzaak aan de pas. Dikke winst.
Want dan is het bontje in, maar dan is het bontje uit, maar het dunne dekje weer in. Die net dan toevallig wel de hipste kleur heeft. Beter voor het paard? Of marketing?

Over dat kanker gedoe, heb ik het niet over vroeger als in 50 jaar geleden hé, maar nog een stukje ervoor.
En warmte in de pezen of druk op de schoft kan je ook niet zomaar zien hé. De spullen errond wel, maar dat stofje was ook niet onzichtbaar hé.
En ik nam dit nu alleen als extreem voorbeeld, om mijn gedachtegang duidelijk te maken.
Want voor de rest ben ik het er met je mee eens hoor, dat het allemaal commercieel gedoe is.
Kunde en kennis horen gewoon samen te gaan. En dan gaat het zowel over de kennis van de materialen, over hoe een paard ineensteekt, als over de kennis over de rijkunst, en de kennis van zijn eigen kunnen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:11

Nee dat kun je niet zo maar zien.
Maar als je even nadenk kun je wel de conclusie trekken dat het niet zo slecht is als men er hier soms over aan gaat.
25 jaar terug had alles op de springstal waar ik kwam peesbeschermers om. Ook in al de jaren er na heb ik nooit zonder gezien op springstallen. En zie je daar meer paarden met peeblessures dan bij de paarden zonder peesbeschermers die ook in de sport lopen?

Bit, hoeveel paarden vallen er onder een ruiter dood neer? En zeker bij sporten ales rennen, draven waar veel zuurstof nodig is of dressuur wat lang duurt, hoe vaak zie je ze daar in ademnood ter aarde storten?

Alle zadels passen niet meer, vroeger had je niet voor elk paard een ander zadel. Laat staan geheel aangepast.
Hebben we in die tijd zulke slappe ruggen gefokt of liggen de rugproblomen toch elders?
Het voorwaarts neerwaarts rijden is wel weg. Het over de rug lopen zie je zelfs in de GP niet meer.
Of mag dat niet hardop gezegd worden?

En als een paard niet aan de teugel gaat gebruik je toch een ander bit? Het antwoord jij als ruiter kunt het niet mag niet meer.

Vroeger werd dat wel gezegd. En nee niet alles van vroger was beter, maar dat wel.
Daar zocht je een probleem bij jezelf. En dan ineens zijn er heel wat minder medische klachten.
En al helemaal geen hulpstukken meer nodig.
Laatst bijgewerkt door kazary op 09-05-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:13

Nee, niet hardop zeggen, dat vinden de klinieken niet leuk, wat moeten die nu zonder kissing spines? Het is heel rot als je paard het heeft, maar voor de kliniek is het prima, ze behandelen hem regelmatig, het is heel duur, maar het probleem kan niet echt opgelost worden. Dus: mooie bron van inkomsten totdat paard echt niet meer kan om wat voor reden dan ook.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:23

Tuurlijk wel! En ik ben het daarover ook compleet mee eens.
Over de bitten kan ik alleen zeggen dat het vrij logisch is dat een paard het niet super aangenaam moet vinden om zo'n ding in de mond te hebben, over die ademhalingsproblemen heb ik ook wel dik mijn twijfels, maar inderdaad, wie kritisch naar zijn paard kijkt weet wel waar hij of zij mee bezig is.
Over de peesbeschermers, ik kan niet zeggen of er in springstallen meer peesblessures zijn dan elders. Peesblessures komen echter nog steeds echt vaak voor, en ik vind het dus geen slechte zaak dat er oorzaken/factoren voor gezocht worden. Als dan blijkt dat koudere peesbeschermers beter zijn, dan is dat een goed gevolg van die testen volgens mij!

En ook als het gaat om ander materiaal (zoals de eenzijdige-elastiek-singel die de aanleiding was tot dit topic) tsja denk gewoon logisch na. Je gaat een paard heus niet dood krijgen met slecht materiaal, maar zou jij het fijn vinden om een bh om te hebben die alleen één centimetertje rek heeft langs één zijkant? Je gaat er niet aan dood, maar het kan wel beter.

En daar gaat het toch om? Altijd zoeken naar beter.
Zowel in het materiaal als in het rijden natuurlijk (en ik geef toe dat het rijden een beetje een involutie kent ipv evolutie, maar er zijn dan ook véééél meer paardeneigenaren dan vroeger, het is makkelijker om aan een paard te geraken, én ja, de paarden zijn ook zo sterk niet meer als vroeger.)
Al die technische snufjes zijn er niet voor niets, maar het is inderdaad belangerijk om een goed evenwicht te vinden tussen het leggen van de oorzaak bij het materiaal, en het leggen van de oorzaak bij de rijkunst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:34

Of bij je ambitie, je verwachtingen, je hoop en de mogelijkheden van jezelf en je paard. Er spelen nogal wat factoren mee en ik denk dat de dikte van je dekje daarbij niet van doorslaggevend belang is :). Bovendien denk ik dat voor het paard een niet-passende baas erger is dan een niet passende 300 gr. allweather turn out deken in gezellig ruitjesmotief.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:42

tsja, zo zit de mens dus gewoon in elkaar....
altijd zeuren en mekkeren en afkraken wat men zelf niet gebruikt,
en de hemel in prijzen wat men zelf wel gebruikt,
het is gewoonweg zo dat de 1 ergens baat bij kan hebben,
wat voor de ander waardeloos is!
ik moet zeggen dat veel spullen die aangeboden worden
inderdaad allemaal voor de show zijn....
iedere toevoeging van materiaal behoeft geen verbetering te zijn!
houd je tuigage gewoon zo simpel mogelijk,
en als je een probleem hebt met je paard zoek dan de oorzaak op,
en verbloem het niet met extra spullen,
grijp pas naar extra tuigage als de oorzaak van het probleem niet op te lossen is!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:44

Ja tuurlijk, maar als dat wel beter KAN! Tis toch niet omdat een paard niet het meest ideale baasje heeft, dat hij daarom ook moet rondlopen met een samengedrukte schoft omdat dat baasje ziet dat er iedereen met zo een mooie dikke pad rondrijdt en dat dus erg goed moet zijn. Als dat baasje zelf niet logisch kan nadenken maar wel in een tijdschrift leest dat een te dikke pad kan knellen, en daardoor gaat controlleren of dat ook in zijn geval is... Dan is dat volgens mij alleen maar een goede zaak!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:48

Het kan toch ook dat er nu veel meer onderzoek wordt gedaan, waardoor blijkt dat bepaalde dingen slecht zijn, waarvan wij altijd dachten dat ze goed waren?

En mensen zijn gewoontedieren. Kijk maar eens naar de reactie van veel mensen op bitloos: 'oh nee hoor, ik blijf bij m'n bitje, veel te gevaarlijk dat!' Terwijl, stel dat paarden standaard bitloos werden ingereden, iedereen bij een bit juist zo'n reactie zou hebben.

Na al die jaren bit-/peesbeschermers-/bandage-/watdanook-gebruik, willen mensen gewoon niet horen dat ze het misschien altijd wel verkeerd hebben gehad. We houden graag vast aan dat wat we kennen (en dat is ook logisch), maar daardoor zien we soms verbeterpunten over het hoofd.

Ik ben ook niet overtuigd van de link tussen een bit en de ademhaling. Maar for the sake of argument: omdat wij, als leken, dit niet zien, betekent natuurlijk niet dat een paard ook geen last heeft. Ik denk dat het goed is dat er in ieder geval onderzoek naar wordt gedaan. Net als met al die andere dingen.

En ja, de reacties op bokt zijn soms wat overdreven. Maar dat komt mede omdat het om vrij radicale dingen gaat - 'iedereen' rijdt met bit, en dan kom jij ineens vertellen dat een bit slecht is. Dan kom je dus sowieso al 'overdreven' over, want de meeste mensen vinden dat je onzin vertelt; en die persoon wil anderen héél graag overtuigen dat een bit echt wél slecht is, dus zullen ze ook vrij heftig tegen het bitgebruik ingaan.

Waarbij het bit dus maar een voorbeeld is.
Enne, wat betreft 'slechte dingen worden niet verkocht' - winkels denken alleen maar aan hun winst, hoor..zolang mensen het product kopen, ligt het in de winkels, of 't nou kwaad kan of niet..