Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:52

Waar heb jij nou het meeste geleerd over paarden en hun gedrag?
De meeste mensen hier weten namelijk best wel veel over paardengedrag, ze begrijpen hoe paarden denken en hoe ze kunnen reageren. Paardrijden leer je meestal op een manege. Daar maak je dan de eerste meters op een paardenrug.

Maar waar heb jij nou het allermeeste geleerd over paarden?
Was dat door zelfstudie, of was je instructeur goed of misschien heb je op een hele andere manier zoveel geleerd.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:59

hele korte versie.....
thuis tussen de paarden. ;)
veel kijken opletten en naar de ''oude garde'' luisteren.
de paardenmensen met de paplepel dus. :D

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:59

Gek genoeg heb ik veel geleerd uit de penny 8-) Veel standaard dingen. Toen ik me over iedere pony zorgen ging maken zei mijn vader altijd: ''ach welnee, zo erg is het helemaal niet''. Opzadelen heb ik geleerd van de plaatselijke stalhulp, net als niet bang zijn voor oren in de nek, bit in doen enzo. Paardentaal door naast een weiland zitten :j

ZusJacobs

Re: Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:00

Van mijn eigen pony heb ik eigenlijk alles geleerd tot nu toe. Maar ook van internet van verschillende bronnen en lesgeefsters en verschillende paardenmensen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:07

De instructeur op de manege heeft me bijgebracht om te rijden met respect voor het paard. Dat begreep ik jaren later (nu) pas, maar het is wel een enorm belangrijke les.

En ik heb veel gehad aan topics op bokt, filmpjes op youtube, onderzoeken, artikelen hier en daar..heel veel gelezen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:15

Verreweg het meeste van wat ik weet heb ik geleerd van het dagenlang rondlopen op de manege, als kind zijnde, en alles te doen wat er bij het houden van paarden komt kijken, waar rijden bij hoge uitzondering dan ook bijhoorde. Als er problemen waren of hulp nodig was was ik altijd in de buurt om te kijken en later daadwerkelijk te helpen. Heb daar nog dagelijks profijt van!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:16

Gaanderweg steeds meer. Vooral toen ik verzorgpaarden kreeg heb ik veel en veel meer geleerd. Oh, en ook bokt heeft goed gehopen. :+

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:59

op de manege heb ik leren rijden maar toen de pony van familie van mij bij mij kwam staan en ik meer ging rijden en zowieso elke dag heen ging leerde ik pas echt veel.
veeel meer dan op de manege iig.
daar was ik niet echt dapper ofzo. maar inmiddels ben ik wel wat gewent :D

nog even een wijziging ;)
uit boeken en van internet heb ik niks geleerd
op de manege denk je dat je veel leert
maar inmiddels doe ik alles toch op mijn
eigen manier en is alles eigenlijk toch weer
anders !

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:05

Ik had vroeger verzorgpaarden die in een groep werden gehouden, kwam wel eens wat nieuws bij, ging wel eens wat af, heb er altijd uren en uren alleen al naar kunnen kijken hoe onderling alles geregeld werd en veel opgestoken over lichaamstaal en uitstraling.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:26

Ik heb vooral veel geleerd door te kijken naar de paarden. Door er gewoon bij te zitten en echt goed te kijken naar wat ze allemaal doen en hoe ze zich gedragen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:35

Ik heb het meeste geleerd over paardengedrag en ziekte/blessure verzorging op renstal waterland in Velsen-Zuid. Hier stonden de hengsten allemaal naastelkaar buiten in de paddock en sommige stonden bij elkaar en op deze manier kon ik uren naar ze kijken tijdens het spelen en het opvoeden van de nieuwe/jonge paarden en ook kon ik hierdoor heel veel leren over een karakteromschrijving van een paard, de rangorde en hoe ze elkaar op hun plek zetten om te laten zien wie de baas is. Ook heb ik op deze manier geleerd dat sportpaarden en dan met name hengsten ook gewoon bij elkaar kunnen staan, ook zonder dat ze dit altijd gedaan hebben.

Ik heb het meeste geleerd over training en verzorging op PSM jumping horses in Stokkum. Hier had ik tijdens mijn stage de taak om de handels paarden te rijden en te verbeteren, ook reed ik de betere en duurdere paarden van de wedstrijdruiter/eigenaar zelf. Tijdens de dagelijkse besprekingen mocht ik mijn ideeen delen met hun en hoe hun daar over dachten, dus eigenlijk kwamen we samen uit op de dagelijkse training.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 10:45

Hoe weet je of datgene wat je ziet en wat je bedenkt ook het juiste antwoord is?
Je zou toch zeggen dat eigenlijk op de maneges het meeste wordt geleerd over paarden en hun gedrag. Daar begint voor de meeste het rijden en de omgang met paarden.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:42

veel kijken, lezen, opzoeken, met andere mensen praten/discusieren. bij andere mensen kijken en gewoon doen.
bezig zijn met paarden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:53

Met vallen en opstaan. Gewoon in de praktijk veel met paarden bezig geweest, problemen tegenkomen en dan luisteren naar andere mensen. Na een tijd uitproberen kun je het kaf wel van het koren scheiden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:16

het juiste antwoord vind je en door schade en schande,en door weer goed naar het paard te kijken.
maneges vind ik juist het toonbeeld van hoe het niet moet.....[de gemiddelde dan]

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:20

Heb het meeste geleerd toen ik mn eerste eigen pony kreeg, het hebben en houden van een eigen paard/pony waarbijje alles zelf moet doen ik een hele goede leermeester.

Nu ben ik bijna 20 jr verder met het houden van eigen paarden/ponys en veel ervaringen rijker, niet alleen door goed te observeren, maar ook door deel te nemen aan curcussen en les te krijgen, veel te lezen en kijken hoe anderen dingen doen.

Heb daarvoor van mn 8e tot mn 12e op een manege gereden, achteraf gezien heb ik daar alleen poetsen/opzadelen en lichtrijden en wat balkjes lopen geleerd, ik deed wel veel meer zoals dressuur (M2 op mn 12e en springen L) ,maar dat leek achteraf natuurlijk nergens op.........ik haalde wel punten maar had ze eigenlijk niet verdiend...maar ja bent een kind en ach het motiveert natuurlijk wel om verder te gaan.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:25

ik ben zo'n beetje tussen de paarden opgegroeid! :P zo heb ik veel over het gedrag geleerd. op de manege heb ik leren paardrijden en in de penny stonden ook hele nuttige dingen. de medische dingen heb ik geleerd van andere paardenmensen die er veel vanaf weten ;)

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:27

Tussen paarden opgegroeid, me vader vertelde me altijd veel, en ook veel van Mario, mijn pony. ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:27

Van mijn verzorgpony, les, kijken naar lessen van een ander, youtube ( :D ), de manege, en wel wat van boeken ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:12

boeken, films(over wilde knollen) en vooral veel in de wei kijken.
Op de manege heb ik eigenlijk alleen maar de basis verzorging geleerd zoals borstelen, opzadelen uitmesten.

Het meeste pakte ik pas op toen ik mijn paarden de gehele dag buiten ging houden. Dan ga je op een gegeven moment zien wat hun dagpatroon is en uiteindelijk kon ik alle 10 de paarden op preciese rangorde zetten.
Nog leuker was het jaartje natuurgebied...daar liep alles door elkaar . Kon ik echt uren naar kijken.

En nog steeds leer ik bij over gedrag en soms vind ik dat veel leuker dan ermee gaan rijden ofzo.
Een level parelli is ook leuk om meer te weten te komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:14

boeken, films(over wilde knollen) en vooral veel in de wei kijken.
Op de manege heb ik eigenlijk alleen maar de basis verzorging geleerd zoals borstelen, opzadelen uitmesten.

Het meeste pakte ik pas op toen ik mijn paarden de gehele dag buiten ging houden. Dan ga je op een gegeven moment zien wat hun dagpatroon is en uiteindelijk kon ik alle 10 de paarden op preciese rangorde zetten.
Nog leuker was het jaartje natuurgebied...daar liep alles door elkaar , veulens werden in de groep geboren etc etc. Kon ik echt uren naar kijken.

En nog steeds leer ik bij over gedrag en soms vind ik dat veel leuker dan ermee gaan rijden ofzo.
Een level parelli is ook leuk om meer te weten te komen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:24

Ik heb dit jaar m'n profielwerkstuk over paardenethologie gedaan en ik heb daarvoor veel geobserveerd en onderzoeken geraadpleegd. Maar het meeste leer je toch door gewoon met paarden om te gaan.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:11

Het meeste leer je naar mijn mening toch nog altijd in de praktijk.
Ondanks dat lees ik ook veel boeken over paarden, daar leer ik ook veel dingen uit.
Over hoe paarden bepaalde dingen beleven en dergelijke, daar kan ik dan ook rekening mee houden.

Van mijn vorige pony heb ik veel geleerd, over de omgang maar ook met rijden.
En van Cupido leer ik ook heel veel, omdat hij nog veel moet leren en ik zijn 'leidster' ben.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:14

Bij de fokker van mijn paard waar ik veel met veulens t/m volwassen paarden heb gewerkt.
Daar ook jonge paarden ingereden die recht vanaf het land kwamen, dan moet je ze toch wel leren aanvoelen, want geen enkel paard is het zelfde.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:13

Het meeste tussen mijn eigen paarden, de omgang leer je echt van hun :j
En van mijn laatse ponykamp, in die week heb ik zoveel geleerd :j