paard boven de 20 nog op de manege laten rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjee12

paard boven de 20 nog op de manege laten rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:29

hallo bokkers.
op de manege lopen er nog 2 ponys van boven de 20 mee in de lessen..
vinden jullie dit kunnen??
en trouwens..
vandaag op koninginendag deed de manege mee met rondjes lopen voor kleinere kinderen..
en wat gebeurd er , een pony van 21 jaar stijgerde met iemand erop(gelukkig wel iemand met rijervaring) en dat paard valt zo dood..
vinden jullie dat een paard boven de 20 nog (bijna)elke dag meer dan 1 uur mee in de les kunnen lopen zoals deze die vandaag overleden is??
geef je mening!
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 18-05-09 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Taalfout uit titel gehaald

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:33

20 is niet oud hoor. Kan nog makkelijk. We hebben er hier meerdere staan die het nog prima doen.
Je moet uiteindelijk toch naar het paard kijken. Sommige zijn met 15 gewoon op en anderen met 30 nog niet.

Geryon

Re: paard boven de 20 nog op de manege laten rijde??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:34

Ja, vind ik ook en ook is het beter dat oude paarden bewegen. Anders worden ze eerder stijf en gaan ze eerder dood. (heeft iemand van stal tegen mij gezegd)

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:35

Tuurlijk, waarom zou er een grens lopen bij 20 jaar, is dan het paard op? Dat is totale onzin. Bij ons op stal staan verschillende oudjes die de 20 jaar toch al zeker gepasseerd zijn, maar je merkt er niets van. En dan een paard zo maar neer valt kan altijd (helaas) gebeuren, jonger of ouder dan 20 jaar, kijk maar een rond op Bokt.
Oudere paarden kunnen zeker nog zeker iedere dag een uurtje lopen, men zegt niet voor niets "Rust roest". Er dient natuurlijk wel rekening gehouden worden met de algehele conditie van het paard, maar zielig is het zeker niet!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:36

Mijn pony was ook al boven de 20 toen ze nog op de manege liep. Inmiddels is ze al 3 jaar van mij, maar ze heeft heel wat jaren rond gelopen op de manege. Loopt nu nog steeds erg graag rond.

Jasmijn159

Wat een rare vooroordelen hier.
Met beweging hetzelfde verhaal, dat moet je per paard bekijken. Sommige paarden doen het prima als ze alleen in de wei staan, anderen kwijnen weg als ze geen lesjes meer lopen.

Mustang1995

2 van mij en me vriendin liepen/loopen met 35/40 nog mee kan makkelijk hadden geen last vonden ze leuk als ze niet mee mochten werden ze onhandelbaar

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:38

Rust roest. Als het diertje er plezier in heeft waarom niet?

Heb er trouwens ook geen problemen mee als ze dan meer dan 1 uur op een dag lopen hoor.

Zolang het dier er plezier in heeft en er goed naar geluisterd wordt dan is er niets mis mee.

aerdenhout1

Heel vervelend natuurlijk!! Maar een 20 jarige manege pony zou dit nog makkelijk moeten kunnen. Deze pony heeft duidelijk al iets aan zijn hart gehad en heeft nu juist op dit nare moment een hartstilstand gekregen. Mooie dood voor de pony, maar minder voor de omstanders die waarschijnlijk heel erg geschrokken zijn! Voor jou ook sterkte!!

Jasmijn159

Wat maakt dat jij het zielig vind daantje12?

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:40

Pony waar ik op heb leren rijden was ook al dik in de 20 en vond het prima. Kon zelfs nog een sprintje vanaf toen hij ergens van schrok.

Ik vind dat zolang de pony het aankan, en niet duidelijk last heeft van het lopen het prima is om hem gewoon in de lessen mee te laten lopen. Misschien wel een beetje rekening houden als hij wat moeilijker gaat lopen met langer losrijden en langer uitstappen en misschien niet meer hele moeilijke oefeningen, maar rustige beginnerslessen?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:46

Hangt van de pony af. Wat al eerder gezegd is, sommige pony's zijn met 15 al oud, sommige pas met 35.
Toen ik nog op de manege reed had ik vaak les op een 35 jarige pony en deze gedroeg zich alles behalve oud. Was juist de meest actieve pony in de les en bij springen ging ze helemaal los.
Niets zieligs aan hoor :)

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:48

Vind ik prima kunnen, tenminste, als de pony het gewoon aan kan.
Dat hangt dus gewoon van de gezondheid af vind ik :) .
Wel naar van de pony zeg!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:48

1 uurtje per dag is echt niet veel, integendeel. Zo blijft ie soepel en jong van geest; Anders kwijnen ze gewoon weg. Hoeveel sportpaarden glijden tijdens hun pensioen niet weg in een depressie, om miserabel te sterven.
Spijtig van dat paardje dat ineens gestorven is, maar kon ook gebeuren met een jong paardje hoor. hartaderbreuk of zo is snel gebeurd... Niet blind staren op leeftijd, wel op de toestand van het paard. mijn paard is 7 en versleten, hij is enkel nog goed voor wandelingen. Volledig kapotgekoerst. En hij moet nog in de bloei van zijn leven komen zogezegd...

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:54

Mijn paard is ook 20 en heeft meer energie dan mijn vijfjarige. zE is nog ontzettend fit en actief. Het hangt echt ontzettend van je paard af. het ene paard is oud met 20, het andere absoluut nog niet.
Bovendien is het juist goed om oudjes in beweging te houden zoals hier al wordt genoemd.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:55

Ik vind dat je dat alleen kan bepalen hoe het paard erbij staat.. Als die 20 is en hij staat lusteloos in zijn stal. Dan zal ik hem pensioen geven.. Maar als die 20 is en hij is nog springlevend dan zou ik hem best nog wel eens een lesje mee pikken!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:01

Ja, liever wel juist.
Die paarden kennen niets anders dan iedere dag hun rondjes lopen in de lessen. Als je die uit de lessen haalt en stil zet zodra ze 20 zijn dan zijn ze binnen no time weg gekwijnd. Voor die oudjes is het beter om juist in de lessen mee te blijven lopen en in beweging te blijven.

Je moet het gewoon per geval bekijken en op tijd ook wat gas terug nemen als blijkt dat het paard er toch wat meer moeite mee krijgt.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:31

ik vind het ook per paard verschillend de 1 heeft er op z'n 15de al meer last van dan de ander met 25 jaar.
maar meestal is beweging goed voor elk paard hoe oud het ook is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:38

-> MA

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:43

Lotte1990 schreef:
Wat een rare vooroordelen hier.
Met beweging hetzelfde verhaal, dat moet je per paard bekijken. Sommige paarden doen het prima als ze alleen in de wei staan, anderen kwijnen weg als ze geen lesjes meer lopen.

Idd, Ik vind ook dat je dit per pony/paard moet bekijken. Wij hebben een pony op de manege staan die
is ook al behoordlijk op leeftijd. Ik dacht 30?! jaar. We hebben 5 jaar geleden de pony proberen met pensioen te laten gaan. Maar die pony ging er heel hard op achteruit. At niet meer enzz. Dus die hebben we weer terug gehaalt en doe het nog prima met de beginners.

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:37

Ik vind het nog wel kunnen hoor. Legt eraan hoe het paard er nog bij loopt.
Wel sneu wat er met dat paard op koningendag is gebeurd ;(

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:28

Kan toch nog? Paard is net zo oud als ie zich voelt! Als t beestje er nog plezier in lijkt te hebben...Mijn 19 jarige heeft ook nog energie voor 10! Alleen zou ik hem echt niet in een manegeles zetten haha maar das een ander verhaal.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:32

Waarom zou dat niet kunnen, mijn pony heeft tot zijn 29ste nog gewoon prima meegelopen in de groepslessen (zowel spring en dressuur, ik kon hem zelfs regelmatig gewoon serieus niet houden met springen hij wilde zo graag :+: ) van mijn rijvereniging, dat was dan wel 3 kwartier en niet een paar keer achter elkaar maar wel behoorlijk inspannend.

Overigens vind ik 20 helemaal niet extreem oud, natuurlijk is wel een leeftijd waarbij verschillende paarden beginnen af te takelen maar er zijn ook genoeg paarden die dan nog lang niet 'op' zijn.

BitterRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:29

lijkt me gewoon kunnen, hooguit wat minder intensief maar dat ligt natuurlijk ook aan het paard zelf. Ik was eens door het bos aan het rijden op een pony harstikke lief en er zat ontzettend veel energie in. Nooit gedacht dat deze pony al 23 was! :o

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:30

Lotte1990 schreef:
20 is niet oud hoor. Kan nog makkelijk. We hebben er hier meerdere staan die het nog prima doen.
Je moet uiteindelijk toch naar het paard kijken. Sommige zijn met 15 gewoon op en anderen met 30 nog niet.

Ben ik het helemaal mee eens. Hier op de manege hebben we een pony van 38 die vorig jaar nog mee liep in de lessen. Wel maximaal 2 keer een half uurtje per dag met maximaal 4 rondjes galop. Nu is ze met pensioen. ;)