wie heeft zijn droom tot werkelijkheid gebracht (pension)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitakonya

wie heeft zijn droom tot werkelijkheid gebracht (pension)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 21:31

goedendag,

ik weet niet of ik het goed plaats hoop dat je het anders wilt verzette..
wie heeft er niet een droom om een eigen pensionstal te hebben.
ik werk nu bijna 10 jaar op een manege en heb ook een eigen paard alleen nu wil ik veder een eigen pesionstal aan huis of iets .
heeft iemand tips of eigen verhalen hoe het die gene is gelukt hoop dat jullie het willen delen .

:o

jesito

Re: wie heeft zijn droom tot werkelijkheid gebracht (pension)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:38

Nee die droom heb ik absoluut niet, ik zou absoluut geen pensionstal beginnen.
Veel paardenmensen zijn vaak moeilijk en dan dat geroddel en gezanik.
Daarbij zie ik het niet zitten om dagelijks een complete stal uit te staan mesten met misschien wel 20 of meer boxen.
Daarbij is het moeilijk om er je brood mee te verdienen.
Nee mijn droom is het zeker niet.
Wel droom ik van mijn eigen stukje wei waar ik zelf kan doen en laten wat ik wil.
Maar ja, ieder zijn droom, toch.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:43

ik had die droom... maar toen wij eenmaal pension hadden thuis is die droom heeeeeel hard weggerend!!...

Ik heb hier een buitenbak, en binnen nu en een maandje ongeveer een klein binnenbakje erbij.

Ook heb ik 4 jonge paarden waar ik iedere dag veel mee bezig ben en als je pensionklanten hebt, heel typisch:
die komen precies op het tijdstip dat jij met je jonge paarden aan de gang wilt gaan.....

Ook hebben wij weide, waar de pensionpaarden graag opstonden, en die graag ook nog even een rondje crosste zodat ze wei weer stukken open lag...

en idd zoals gezegd; je verdient er niks aan... (bijna niks)

Ik wil je wel graag één tip meegeven mocht je een pensionstal gaan beginnen;
laat de mensen niet zelf opstrooien.

Want dan leg je er geld op toe..

Mijn droom is een mooie grote fokkerij! maar daar heb ik helaas de grond niet voor, maar die komt er ooit nog ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:44

Ik ben het met Jesito eens. Paardenmensen zijn niet makkelijk en al helemaal niet de paardenmeiden :D . Hard werken voor weinig geld. Maar een stukje land, prima... en dan zou er best 1 paardje bij mogen van een bekende.

Maar als je een pensionstal wil beginnen zorg dan dat het aantal paarden niet te veel is voor je land want paarden vernielen nou eenmaal. Stel duidelijke regels op en realiseer je dat de pensionklanten jou betalen en je wel open moet staan voor al die verschillende "eisen".
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 20-04-09 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:46

Vanwege je werk heb jij wellicht een goed inzicht wat het werk inhoud en hou je het zou willen echter. Ik denk nu vooral zuinig zijn en proberen naamsbekendheid door bv wedstrijden rijden of fokkerij (met goede resultaten) dat je langzaamaan van kleinschalig naar groter zou kunnen gaan.
Maar eerst een betaalbare plek zien te vinden en vandaaruit verder gaan.
Succes

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:55

Nee geen droom voor een pension stal.

Maar wel zou ik ooit nog een huis met land en stallen willen hebben.
Er lijkt me niets mooier dan 's ochtends wakker te worden en uit het raam kijken en daar me paardjes te zien staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:43

Het lijkt me enerzijds geweldig maar ook gewoon hard werken, veel gezeur en superveel onderhoud aan je land en piste.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:12

Ik zou het geen droom noemen.

Wij hebben een kleinschalige privestal waarbij we van de 10 boxen 4 pensiongasten hebben. Wij leveren all in verzorging. Dus geen toestanden met zelf uitmesten en strooien. Als je dat gaat doen loop je idd leeg.

Bedenk je wel dat je altijd mensen om je huis heen hebt en op het moment dat je er maar een paar hebt dan kies je ze uit op het gevoel van de klik, maar als je er echt van moet leven is het een ander verhaal.
Daarbij moet je ook goed beseffen dat de zorg en aandacht die de eigenaren schenken aan het paard vaak tot het rijden beperkt wordt. Als een van de pensionpaarden (of alle) iets mankeren dan is het verrekte lastig om de eigenaar ervan te overtuigen dat hun paard elke dag of zelfs een paar keer behandeld moet worden. En als ze dat niet doen.......

Ter voorbeeld
Een paar maanden geleden had een groot aantal van onze paarden mok. Een vervelende toestand, maar als je het goed behandeld is het prima te genezen. De meeste eigenaren kwamen helemaal niet opdagen en ik kan het niet om zo'n paard aan zn lot over te laten met de wetenschap dat de mok alleen maar erger wordt. Dus het eind van het liedje was wel dat de theatervoorstellingen die ik gepland had niet doorgingen en ik de stal was om de paarden van een ander te behandelen! Er was slechts 1 pensionklant die ons aanbod om de paarden te behandelen. Maar ik kan toch van haar niet verlangen dat ze van 6 paarden de benen wast, afdroogt en cremed?

Ga vooral niet idealiseren om een pensionstal te runnen. Tis hard werken en je doet het nooit goed.
Het is wat anders als je het naast je eigen paarden doet. Ik ben van het standpunt uitgegaan dat ik de accomodatie (weiland, rijbak, boxen, wasplaats, enz) voor mezelf zou maken. Als je dan wat terug kunt verdienen door een paar pensionklanten, dan is het meer hobbymatig. Ook kun je klanten kiezen. Natuurlijk moet je altijd afwachten, maar als iemand je op voorhand niets lijkt, dan bedank je simpelweg voor de eer.

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:27

Ik vind het een mooie droom, maar het zal idd geen gemakkelijke zijn.
Ik heb heel lang rondgelopen met het idee om een camping of B&B te beginnen in combinatie met stallen. Zodat de gasten bijvoorbeeld hun eigen paard mee kunnen nemen op vakantie naar een mooi natuurgebied.
Het is er helaas nog niet van gekomen..... ben nu stewardess. :-S (Haha dat lijkt er niet eens op of wel!)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:48

Ik ben het helemaal met LadyLynn eens.
Ik had ook een pensionstalling maar er zijn maar een paar mensen waar je het echt goed voor doet, verder is er veelal gezeur. En daarbij moet je wel een hele grote stalling hebben wil je er geld mee verdienen.

Je zegt dat je nu op een manege werkt, als je daar klaar bent doe je de deur achter je kont dicht en heb je 'rust', thuis moet je echter 24 uur per dag / 7 dagen per week klaar staan. Dat is iets heel anders hoor.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:05

Carolaa schreef:
Ik had ook een pensionstalling maar er zijn maar een paar mensen waar je het echt goed voor doet, verder is er veelal gezeur. En daarbij moet je wel een hele grote stalling hebben wil je er geld mee verdienen.

Je zegt dat je nu op een manege werkt, als je daar klaar bent doe je de deur achter je kont dicht en heb je 'rust', thuis moet je echter 24 uur per dag / 7 dagen per week klaar staan. Dat is iets heel anders hoor.

en ik ben het ook echt met jou eens!..

ik sta om 7 uur op (ma t/m zo) om te beginnen met voeren. En 's avonds rond 11 uur / half twaalf geef ik het laatste rondje.. Met pension kun je al zeker niet overdag teveel weg zijn of wat dan ook, want je draagt een redelijke verantwoordelijkheid.

Je moet alles goed bijhouden, want een rotzooi op je plaats/stal/tuin wat dan ook is ook niet echt uitnodigend.. Vaak (hoeft niet altijd hoor) is er ook nog wel is wat met de betaling van sommige pensionklanten.

Ik heb nu lekker alle stallen voor me eigen, en tuurlijk veeg ik nog dagelijks, maar ik hoef met niemand rekening te houden.. niemand die ineens plots BINNEN in je huis staan omdat ze komen vragen of dat ze je halstertouw mogen lenen!! ( :? )

ik zou als ik jou was eens naar ervaringen vragen van sommige pensionstallen, en of ze het zo nog hadden gedaan als ze er niet aan waren begonnen.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:16

Carolaa schreef:

ik heb geen rust hoor ik sta er 24 uur per dag klaar ik wordt opgeroepen enz ik wil er alles voor doen het is me hobby en ik wil niks liever eigenlijk alleen zou niet weten hoe ik moet beginnen.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:19

bedankt voor jullie reacties hopelijk heeft iemand er ervaring mee om zoiets op te bouwen en met wat ik rekening moet houden tecnisch gezien enz

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:21

LL; je hebt gelijk. Dat is inmiddels zo vanzelfsprekend geworden dat ik het me niet meer realiseer. Zij zeggen, ik kan morgen niet wil jij dit of dat even voor me doen? Soms denk ik wel eens en als ik nou niet kan, wie doet het dan? Niet kunnen is een heel relatief begrip.

Als ik zie wat ik voor de pensiongasten doe.....ik bel de hoefsmid als een ijzer er onder vandaan is, als ze geent moeten worden, en weet ik veel om welke wisse wasjes nog meer. Het enige dat ik echt niet doe is dekens wisselen.

Maar tis ook niet allemaal kommer en kwel hoor. Ik heb er ook 2 meiden bij die werkelijk echte schatten zijn. En de paarden die bij me staan zijn beslist braaf. Dat laatste is minstens zo belangrijk.

@bonita; een technisch plannetje kun je niet zomaar van bokt afhalen. Dat ligt aan de mogelijkheden die er nu zijn en wat wettelijk gezien ook mogelijk is. En niet te vergeten je budget.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:26

dat is wel waar maar zo kan je wel kijken hoe of wat je wel wil of niet bedrijfplan komt van zelf wel maar hieruit deze berichten kan ik veel halen uit jullie ervaringen maar die dingen vind ik allemaal niet storend dekens en artsen hoefsmeden .

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:40

Is het je bedoeling om er echt van te leven of naast je werk te doen?

Het ontzorgen vind ik ook niet vervelend, maar wel dat dit door een ander als vanzelfsprekend wordt gezien. Veel pensionklanten hebben het idee dat alles bij de prijs in zit en dat je soort knechtje bent.

Jij bent nog jong en super enthousiast. Eigenlijk kan geen argument je droom in duigen laten doen vallen. Maar ik wil je mening nog wel eens horen als je het al 10 jaar doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:24

Alani schreef:
Ik zou het geen droom noemen.

Wij hebben een kleinschalige privestal waarbij we van de 10 boxen 4 pensiongasten hebben. Wij leveren all in verzorging. Dus geen toestanden met zelf uitmesten en strooien. Als je dat gaat doen loop je idd leeg.

Bedenk je wel dat je altijd mensen om je huis heen hebt en op het moment dat je er maar een paar hebt dan kies je ze uit op het gevoel van de klik, maar als je er echt van moet leven is het een ander verhaal.
Daarbij moet je ook goed beseffen dat de zorg en aandacht die de eigenaren schenken aan het paard vaak tot het rijden beperkt wordt. Als een van de pensionpaarden (of alle) iets mankeren dan is het verrekte lastig om de eigenaar ervan te overtuigen dat hun paard elke dag of zelfs een paar keer behandeld moet worden. En als ze dat niet doen.......

Ter voorbeeld
Een paar maanden geleden had een groot aantal van onze paarden mok. Een vervelende toestand, maar als je het goed behandeld is het prima te genezen. De meeste eigenaren kwamen helemaal niet opdagen en ik kan het niet om zo'n paard aan zn lot over te laten met de wetenschap dat de mok alleen maar erger wordt. Dus het eind van het liedje was wel dat de theatervoorstellingen die ik gepland had niet doorgingen en ik de stal was om de paarden van een ander te behandelen! Er was slechts 1 pensionklant die ons aanbod om de paarden te behandelen. Maar ik kan toch van haar niet verlangen dat ze van 6 paarden de benen wast, afdroogt en cremed?

Ga vooral niet idealiseren om een pensionstal te runnen. Tis hard werken en je doet het nooit goed.
Het is wat anders als je het naast je eigen paarden doet. Ik ben van het standpunt uitgegaan dat ik de accomodatie (weiland, rijbak, boxen, wasplaats, enz) voor mezelf zou maken. Als je dan wat terug kunt verdienen door een paar pensionklanten, dan is het meer hobbymatig. Ook kun je klanten kiezen. Natuurlijk moet je altijd afwachten, maar als iemand je op voorhand niets lijkt, dan bedank je simpelweg voor de eer.

Herkenbaar, en op de manier zoals hierboven vetgedrukt probeer ik er ook wat mee te doen.

Ik droomde vroeger ook altijd van een pensionstal, maar het is me wel duidelijk geworden dat wanneer je alles alleen moet doen, het ontzettend zwaar is en je er heel veel tijd aan kwijt bent als je het doet op de manier zoals ik dat prettig vind. Daarom maak ik het hier bij huis naar mijn eigen zin, en zorg ik voor wat extra ruimte voor een paar paarden in pension. Ik vraag echter wel hulp bij de verzorging van de eigenaren. de pensionprijs ligt niet zo hoog, maar de verzorging van de paarden en het terrein is gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ieder draagt zijn steentje bij. En zo kan het ook leuk en behapbaar blijven.
Denk wel dat hoe verder we alles af hebben, en goed ingericht en voorzien zijn van alle materialen, hoe minder tijd we kwijt zullen zijn. Maar nu is alles nog in opbouw en door schade en schande wordt men wijs...

Het minste werk is bij zelfverzorging, dat de eigenaren hun eigen paarden moeten verzorgen en stal+wei uit moeten mesten. Dat je bij wijze van spreken alleen maar 's ochtends het voer in de bakken hoeft te gooien en dan de paarden (liefst zelfstandig) naar bak/paddock/wei laat lopen en de eigenaren de paarden 's avonds weer binnenhalen (evt. in onderling overleg) en dan zelf voeren en uitmesten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:37

Bonitakonya schreef:
bedankt voor jullie reacties hopelijk heeft iemand er ervaring mee om zoiets op te bouwen en met wat ik rekening moet houden tecnisch gezien enz

Handig is om het uit te bouwen vanuit hobbymatig paarden aan huis hebben.
Paarden staan niet zo goed bekend bij het bankwezen, dus verwacht niet dat je zo even een klap geld kunt lenen voor een bedrijfspand. En ook al zou je het kunnen lenen, dan nog is de vraag of je het ook allemaal terug kunt verdienen, en er ook nog een inkomen uit kunt halen. Vaak moet je dan al heel goed zijn in iets wat je naast de pensionstalling kan doen om bij te verdienen.

Wij hebben in augustus 2006 een huisje gekocht met 3,6 ha grond, waarvan 3,1ha weiland. Er zaten al schuren bij voor opslag en daar konden we ook 2 a 3 stalletjes in bouwen. We hebben gelijk zelf de bak laten maken door het land om te laten zetten door een loonbedrijf en we hebben een schuilstal gebouwd en alles omheind. Toen aan het einde van de winter hebben we de paddock om laten zetten en in de herfst erop deels laten bestraten zodat de paarden altijd ergens droog konden staan. De 3e herfst werd de bak en de paddock gedraineerd en het is de bedoeling dat deze zomer de paddock wordt vergroot. Plannen voor volgend voorjaar zijn er ook al, maar of die allemaal uitgevoerd kunnen worden is afhankelijk van de financiën.
Ik heb hier vrijwel steeds 4 paarden gehad, waarvan maximaal 3 in pension, nu 2 in pension en 2 van mijzelf. Ik wil wel uitbreiden, maar eerst moeten mijn faciliteiten geschikt zijn voor meer paarden. En dat is nog niet zo, dus houd ik het voorlopig hierbij ;)

het pensiongeld geeft geen inkomen op deze manier, maar helpt wel om de kosten van het onderhoud van het terrein te drukken en de onderhoudskosten van mijn eigen paarden lager te houden. Het is een extraatje. Om er echt aan te verdienen zul j al snel grootschalig moeten gaan werken, toch wel snel zo'n 20 paarden, of je stallingsgeld moet hoog zijn terwijl je weinig kosten hoeft te maken, dan kun je misschien met minder toe...

Succes met het proberen je droom werkelijkheid te maken!

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:39

ik wil het ook naast me eigen paarden gaan doen dat zowiezo en dan aan huis en ik wil er niet rijk aan worden alleen wil werk waar ik gek op ben en wat ik graag doe ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:44

tja, maar dan zul je wel iemand naast je moeten hebben met voldoende inkomen dat jullie bij zo'n investering in onroerend goed, ook nog gewoon kunnen leven zonder dat jij een normaal inkomen binnen brengt. Of je moet het grootschaliger aan gaan pakken en dan komen er veel meer regeltjes bij kijken en bestemmingsplan, of je moet het kleinschalig houden met eventueel een parttime baan ernaast.

Ik heb er eerst part-time naast gewerkt en nu hoeft dat niet omdat we het met 1 inkomen ook goed redden en we andere prioriteiten hebben waardoor het fijn is dat ik thuis ben. Had mijn vriend dat inkomen niet gehad, had ik het naast mijn baan als leerkracht moeten doen. En dat was best zwaar...

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:51

joyce dat kan ik wel begrijpen naast je werk er bij dat is heel zwaar .hier had ik wat aan hahah ik wil het zowiezo doen dus al die nadelen ondervind ik van zelf
maar je woont ook lekker ik woon in rotterdam hahah dus moet zowiezo verhuizen :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:57

had de droom wel
met het overlijden van mn pony kocht een vriendin een pony(haflinger hengst jaarling) en kwam bij mij mn lege stalletje opvullen(heb mn eigen stallen)
ik kan je vertellen een ramp.
ben zelf best netjes en erger me dus al als er niet geveegt is.
tis nu al zo ver dat ik al shago wordt als ik smsje krijg dat ze weer is geweest. erover praten heeft geen zin. nee mijn droom is gewoon een nachtmerrie.
denk dat met iemand anders het best nog een droom kan worden maar voor mij op dit moment niet.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:16

Ik probeerde mijn hobby rendabel te maken. Woonde toevallig al op een boerderij met een flink stuk weiland. Mijn partner werkt bij een bedrijf dat manegebakken aanlegt (handig). Dus dat was allemaal niet zo'n probleem. We hadden al een container met vier royale boxen, daarnaast hebben we vier binnenboxen laten plaatsen. Ook allemaal geen probleem. Maar dan de klanten. Klant nummer 1 bracht haar paard en liet zich vervolgens drie weken niet zien. Record was dat ze zich zeven (!) weken niet liet zien. Volgende klant heeft een paard waarvan ze denkt dat hij koning is. Deze wil ze elke dag helemaal uitgemest hebben. Kost een vermogen aan stro. Ik erger mij aan hun slordigheid. Zwepen die in de bak liggen. Stront dat niet uit de bak wordt opgeruimd etc. En dan het betalen, ja je moet wel eens wat langer op je geld wachten. Gelukkig hoef ik er niet van te leven en werk ik er nog naast.
Voor iedereen een tip: nooit aan een pensionstal en/of camping (hebben we ook) beginnen!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:20

mijn nicht n ik zijn 13 en al vollop in 'onze'droom bezig :D

wij willen later 2 huisjes bij elkaar metveel land en dat bij elkaar doen voor een mni paarden fokkerij met ook een paar grotere paarden
maarja dromen blijven dromen
zelf zo ik geen pension willen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:26

liberia: als mijn paard op stro zou staan zou hij ook echt elke dag gemest moeten worden: stront en natte plekken eruit, midden uitvegen, laten opdrogen en wat dettol erop, weer dichtstrooien en vers stro erop. Stro is niet goedkoop en tijdrovend, maar zo zou ik het wel willen...