omgang verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janjaffa

omgang verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:42

hoi iedereen

wat ik me afvroeg, is er een verschil tussen manen en vrouwen. In de omgang van hun paard en of ze er even gek mee zijn.
En kan het bijvoorbeeld zo zijn dat bijvoorbeeld een ruin/hengst een vrouwelijke ruiter misschien leuker vind ofzo :P

Anoniem

Re: omgang verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:46

Tuurlijk is er een verschil tussen hoe mannen en vrouwen met paarden omgaan, wat ik om me heen zie, is dat mannen hun paarden over het algemeen minder als een barbiepop behandelen en het is me op wedstrijden opgevallen, dat menig paard wat als eigenaar een man heeft, beter is opgevoed.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:14

Ik vermoed dat mannen zakelijker met hun paard omgaan dan vrouwen. Minder emotioneel en uitbundig affectief. En daardoor al snel consequenter zijn in de aanpak, en voor het paard duidelijker. (no offence, ben zelf vrouw).

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:15

mick75 schreef:
Ik vermoed dat mannen zakelijker met hun paard omgaan dan vrouwen. Minder emotioneel en uitbundig affectief. En daardoor al snel consequenter zijn in de aanpak, en voor het paard duidelijker. (no offence, ben zelf vrouw).

dit denk ik ook ;)

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:18

Magiccc schreef:
mick75 schreef:

dit denk ik ook ;)

En ook ik denk dit...

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:20

haha me tooo ...

maar over het feit dat het paard zijn voorkeur heeft voor vrouwen of mannen heb ik nog nooit gemerkt ....
misschien iemand anders wel ?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:22

ik vind mannen ook consequenter over het algemeen.
maar aan de andere kant, ze kunnen vaak minder uitbundig reageren....want meestal gaat de stem niet zo goed mee...

maar dat is de grote meute, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen...

@jarco:
een voorkeur voor mannen of vrouwen kan ik me wel voorstellen, maar dan denk ik niet dat het met geslacht te maken heeft, maar met gedrag(het verschil tussen mannen en vrouwen)
ook zijn er genoeg paarden die slechte ervaringen hebben met een van de twee geslachten...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:32

Ik ken genoeg dieren, waaronder paarden, die een zeer duidelijke voorkeur hebben voor mannen of vrouwen. De heel dominante dieren, die een sterke leider nodig hebben trekken vaak meer naar mannen toe terwijl ondergeschikte dieren vaak makkelijker naar vrouwen toe trekken. Dat is trouwens geen algemene regel, maar gebeurt wel met behoorlijke regelmaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:55

En de sensibele zeikbokken moeten vaak niks van mannen weten, die hebben wel graag wat vrouwelijk getrut geloof ik :P

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:41

Hoe mensen met paarden omgaan hangt van persoon tot persoon af...

Al denk ik wel dat vrouwen sneller gaan tutten met een paard en dat mannen strenger zijn voor hun dieren...
Maar dat klinkt zooo cliché :').

Toine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:52

Wij hebben een arabische hengst op stal staan en als hij wordt gereden door een mannelijke ruiter, gilt ie veel meer naar de merries dan dat ie door een amazone wordt gereden. Het scheelt wel vind ik!

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 18:37

mick75 schreef:

:P dan ben ik volgens mij een beetje verwijfd want als ik aan me zelf merkt hoe ik tegen een paard doet, vraag ik me zelf af of ik wel een man bent ps: ik ben een man 8-)

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:28

Mannen zijn vaak consequenter en houden inderdaad minder van getut ;)
Wat ik wel merk, mijn vriend en ik verzorgen samen onze paarden, dat hij vaak het onmogelijke mogelijk wil maken. Gister bijvoorbeeld, wou hij onze merrie met veulen in een ander stuk van de wei jagen (Dat stuk was eerst nog afgezet om het gras te laten groeien). Ik heb hem dus weggestuurd na 10 min prutsen en 2 paarden die over de zeik waren. Heb een emmer gepakt waar we normaal het voer in doen en hup, beestjes stonden binnen de minuut aan de andere kant.
Mannen willen dus vaak op een belachelijke manier iets van hun paard gedaan krijgen, moeilijk doen waar het makkelijk kan ;) Misschien is dit niet bij alle mannen het geval, maar bij de mijne wel :+

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:18

Ik heb een dominante ruin overgekocht van een vrouw die vastliep met hem. Ze kon hem de baas niet zijn. Ik neig juist naar zulke paarden omdat het allemaal niet zo moeilijk is. Regels, structuur, consequent zijn en met liefde/geduld en vooral respect alles aanbieden. Paarden zijn binnen een uur om bij wijze van....Je moet inderdaad de nuchterheid kunnen toepassen dat jij een leider bent en dat jij bepaalt....het inzien wat een paard aankan en dit alles kunnen leiden. Ik heb een paard nooit een schop hoeven geven, heb over het algemeen alleen hengsten gehad...momenteel een ruin en een merrie.
De ruin rijd ik momenteel in zonder bit.....tevens buiten de poort, langs de weg. Alles gebasseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Ook hij probeerd uit.....geef hem de ruimte ook, maar tot hier en klaar.
Maar......ook ik tuttel met paarden om, kan uren poetsen en in de stal rondhangen, beide kun je toepassen. Alleen mannen zijn idd wat zakelijker, koeler en neutraler in de omgang met paarden.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:53

Zijn er ook mensen die denken dat paarden soms bij mensen een voorkeur voor sekse(geslacht) hebben. persoonlijk merk ik dat zelf niet aan paarden :P

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:55

janjaffa schreef:
Zijn er ook mensen die denken dat paarden soms bij mensen een voorkeur voor sekse(geslacht) hebben. persoonlijk merk ik dat zelf niet aan paarden :P

Als paard mishandeld is door een man, lijkt het me dat het paard, over het algemeen, de voorkeur geeft aan een vrouw. :)

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:05

Zqw39 schreef:
janjaffa schreef:

Als paard mishandeld is door een man, lijkt het me dat het paard, over het algemeen, de voorkeur geeft aan een vrouw. :)

IK bedoel eigenlijk of een paard dat van naturen heef ook al heeft die geen ervaring met mensen.
En trouwens, waarom zijn het de mannen die mishandelen :P

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:42

Er zijn genoeg paarden die eerder de voorkeur geven aan een vrouw, zo heb je bijvoorbeeld echte vrouwenpaardjes, dit zijn vaak de wat gevoeligere paarden. Je hebt ook echte mannen paarden dat zijn vaak ook mannekijke stoerdere paarden, die ook wat mannelijker overkomen. Ik zeg niet dat het hellemaal niet zal klikken maar vaak is past combinatie beter bijelkaar

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:25

"En trouwens, waarom zijn het de mannen die mishandelen"

Dat hoeft niet per sé, maar vaak worden beroepen als hoefsmid en tandarts beoefend door mannen. En als een paard daar een traumatische ervaring oploopt, kunnen ze (de komst van) mannen gaan associëren met pijn, zeker als ze in het dagelijks leven vooral met vrouwen te maken hebben.

Ik ben trouwens, als vrouw zijnde, juist wel in voor een uitdaging. Geef mij maar een wat lastiger paard. Heb ik nu ook :D
Ik heb liever te maken met een trots, dominant paard waarbij consequentie heel belangrijk is, dan een onderdanig dier waar je makkelijk foutjes bij kunt maken.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:16

Ben het ermee eens hier. mannen tutten minder, zijn consequenter...

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:32

Meestal voeden de mannen hun paarden beter op en zijn soms wat strenger daarin. Vrouwen kunnen vallen voor de schattigheid van zo'n beestje en worden dan wat softer. Over het algemeen vind ik dat beide paarden (van een man of vrouw) goed zijn opgevoed en goed kunnen lopen. De rijkunsten vind ik meestal wel hetzelfde, tja, soms is de man eens wat beter dan een vrouw, nou en...?

Wat me opvalt is dat je meer mannen ziet in gevaarlijkere sporten, zoals cross/eventing en polo, en meestal meer vrouwen bij de dressuursport

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:27

Annemarel schreef:
Meestal voeden de mannen hun paarden beter op en zijn soms wat strenger daarin. Vrouwen kunnen vallen voor de schattigheid van zo'n beestje en worden dan wat softer. Over het algemeen vind ik dat beide paarden (van een man of vrouw) goed zijn opgevoed en goed kunnen lopen. De rijkunsten vind ik meestal wel hetzelfde, tja, soms is de man eens wat beter dan een vrouw, nou en...?

Wat me opvalt is dat je meer mannen ziet in gevaarlijkere sporten, zoals cross/eventing en polo, en meestal meer vrouwen bij de dressuursport

Tja mannen die houden wel van een beetje actie :7

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:31

Haha, ik reageer meestal wel heel consequent naar paarden toe. We gaan niet bijten en niet vervelend doen en zeker niet mijn jas viesmaken. Maar hou dan weer wel van het uren lang tutten, vlechten maken, poetsen en knuffelen :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:01

Verplaatst van OPG naar PP.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:15

janjaffa schreef:

Ik ken een merrie (zo'n pismerrie, ook nog eens een vos) die schaapmak was als er een man in het zadel zat. Dat kon ze voelen, aldus de manege-eigenaar waar het paard van was, aangezien mannen steviger konten hebben en niet drillen. Wat de reden ook was, feit blijft dat vrouwen veel meer werk aan dat beest hadden.

Of mannen consequenter zijn met paarden zal ik niet disputeren, al ken ik ook de nodige vrouwen die zeer zeker consequent genoeg zijn. Ik vind dat mannen (en ik zal geen voorbeelden noemen, pb me maar als je het wil weten) ook vaak ruiger zijn met paarden. De zweep wordt er eerder bijgepakt. Is mijn ervaring.