Hoe ver ga je ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Hoe ver ga je ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:55

Eigenlijk naar aanleiding van een ander topic, wil ik ter discussie stellen van hoe ver je gaat om een pasgeboren dier te redden.

1. Begin je direct met allerlei hulpmiddelen.
2. laat je de natuur zijn gang gaan b.v. de eerste paar uur.
3. of grijp je actief in en euthaniseer je een dier waarvan je een sterk vermoeden hebt dat het geen dierwaardig bestaan zal hebben (iig de eerste weken).

Mijn keus is optie 3.

Brand los zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Leo op 18-04-09 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link heb ik op verzoek uit de beginpost verwijderd. Deze discussie wordt liever los gezien van het topic.

_Esther

Re: Hoe ver ga je ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:56

Ik ga resoluut voor keuze 2.
Het is nog altijd een leven waar je mee omgaat, een gehandicapt kind word toch ook niet meteen geeuthaniseert? En 'een sterk vermoeden' is nog altijd niet zeker. ;) .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:58

een gehandicapt kind word niet meteen geeuthaniseert nee maar er zijn er zat die geen mens waardig bestaan hebben.

Als de vooruitzichten echt niet hoopvol zouden zijn kies ik voor 3

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:00

We hebben het hier over dieren dus.... a.u.b. geen vergelijkingen met mensen of andere levende wezens...

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:00

Dit is wel een moeilijk onderwerp vind ik!
Misschien is het voor het dier beter om dood te gaan maar, ik als Christen, vind niet dat wij mensen het recht hebben om een ander te doden omdat hij niet volledig ontwikkeld is.
Maar aan de andere kant als er weinig kans is, is dat misschien wel eerlijker voor het dier...
Dit is een moeilijk onderwerp (voor mij) en zal, denk ik, erg afhangen van de situatie.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:02

Ik zou er alles aan proberen te redden wat er te redden valt, MITS het dier een kans heeft op een paardwaardig bestaan. Ik zou er erg veel voor over hebben i.i.g. Toch zou ik zelf zo'n diertje zo snel mogelijk naar een klinkiek overbrengen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:04

slimmerik schreef:
We hebben het hier over dieren dus.... a.u.b. geen vergelijkingen met mensen of andere levende wezens...

ieder mens is anders, en ieder mens heeft verschillende meningen over hoe of wat een dier te beschouwen.
Ik vergelijk dieren WEL met mensen, het heeft ook een hart!

Ik ga daarom voor optie 1, dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan wat ik had kunnen doen..
Tenzij de d.a echt zou zeggen dat het voor 100% geen kans van slagen heeft...

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:07

@Nathalie: Mee eens. Maar als het dier toch te zwak is om te leven kun je toch best de natuur z'n gang laten gaan ? tuurlijk hoeft het diertje niet te lijden maar zelfs een klein beetje hoop is hoop ;) .

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:09

Ik kies voor optie 2.
Wil eerst zien in hoeverre het veulen zichzelf 'kan herstellen' ( in de zin van veslechteren of constant blijven), de situatie inschatten en kijken wat ik eventueel kan doen. Aan de hand van deze verschillende kanten zou ik kijken of het mogelijk is voor het dier om een vriendelijk leven te kunnen lijden.

Ik vind deze 3 opties wel wat kort door de bocht.
Elk veulen is anders en zeker de omstandigheden zijn elke keer anders. Bij zo'n te vroeg geboren veulen kunnen ook nog eens heel veel kosten bij komen enz, dat speelt allemaal een rol bij de keuze die je neemt

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:30

Ja, maar een veulen hoeft toch niet altijd te lijden?
Er zijn ook veulens met opstartproblemen, die geen heftige pijnen hebben. Zijn deze er wel, dan veranderen ook de opstandigheden en moet je dus goed nadenken over de toekomst van zo'n dier. Een dier dat nog niet wil eten of wil staan, daar kun je niet direct vanuit gaan dat het dier pijn heeft, tenzij het dier dit duidelijk aangeeft of is vastgesteld door de da. Al blijkt dat het hele spijsverteringsselsel niet volgroeid is, dan is het weer een heel ander verhaal.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:44

Nou, wat mij betreft zou dat veulen dan best een paar dagen mogen 'lijden', als hij de rest van zijn leven een goed bestaan heeft.

Om tóch mensen er nog even bij te halen: hoeveel baby's moeten niet meteen na de geboorte een operatie ondergaan? Dat is ook behoorlijk lijden, maar geen ouder die zegt: nou, laat maar, we nemen wel een nieuw kind.

En natuurlijk is een paard niet hetzelfde als een mens, maar: zolang het veulen geen ondraaglijke pijn heeft, het geen vermogen kost, en er geen eventuele risico's voor de moeder zijn, zou ik het altijd willen proberen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:18

daar ben ik het helemaal mee eens.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:20

ik zou in geval van een te vroeg geboren veulen denk ik uiteindelijk afgaan op de reactie van de merrie.
als die afstand neemt van het veulen, en er bijvoorbeeld op gaat staan etc, dan voelt de merrie dat het veulen niet zal blijven leven, en in zo'n geval zal ik een DA inschakelen om het in te laten slapen.
maar als het veulen mij sterk genoeg lijkt, dan zou ik eerst dmv sondevoeding, plasma, glucose etc proberen of er 'leven' in komt.
niet dat ik ooit een veulen heb gefokt, maar ik kan me de situatie wel voorstellen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:21

Ik ben alleen voor euthanaseren als je zeker weet dat het dier geen kans maakt om een goed bestaan te krijgen.
Bij twijfel neig ik eerder naar een paar uur aankijken, als je dan echt vechtlust ziet, mogelijk toch medisch handelen om de start te vereenvoudigen.
Als de prognose goed is meteen ingrijpen.
Wel altijd met de gedachte in het achterhoofd dat een dier niet in tijdsperspectieven denkt. Als het lijdt, lijdt het ook echt. Een dier leeft in het nu en denkt niet, "Nog even volhouden want volgende maand kan het wel beter gaan"

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:24

Ik zou als mijn merrie dit zou overkomen, kijken hoe het veulen reageert en dan direct naar een kliniek gaan waar ze alle kennis en middelen hebben om het diertje te helpen. Op verschillende sites over te vroeg geboren veulens staat ook dat de eerste uren het belangrijkste zijn. Hoe langer je wacht met behandeling hoe kleiner de overlevingskans.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:25

Optie 3 zeker weten
Bij mijn eerste nest had ik 1 pup die het niet lekker deed, beetje last met opadem komen enzo, na wat hulp van ons ging het prima met hem!
Het is nu een gezonde beer van bijna 2.

Maar idd er MOET vooruizicht zijn op een dierwaardig bestaan anders ben ik er gauw klaar mee.
In het wild wordt alles via natuurlijke selecetie bepaald, dat vind ik eigenlijk het mooiste, maar ja om zo'n beessie nu te laten creperen als je er toch bent.... moeilijk hoor dit soort dingen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:28

Optie 3. Zo'n dier heeft geen leven..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:43

Optie 3
Maar ik ben wel benieuwd naar de niet emotionele argumenten om voor optie 1 of 2 te gaan. Ik zie ze nl. niet en heb ze ook niet kunnen vinden in de topic.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:43

Ik zit nog te twijfelen tussen 2 en 3. 2 omdat als je de natuur zijn gang laat gaan de moeder het aan zou voelen (in het geval van dit veulen) en waarschijnlijk had de merrie er dan zelf een eind aan gemaakt. In de natuur gebeurt dit namelijk ook, een veulen die niet op kan staan en te zwak is en daarmee de kudde in gevaar brengt word doodgetrapt door de hengst of de merrie in de kudde. In dit geval is er alleen een merrie en die zal het dan waarschijnlijk zelf doen.

Ze wachten in het wild ook eerst een paar uur af, ze geven het veulen dan een kans om nog te gaan staan.

En optie 3, dat vind ik zo moeilijk, wanneer beslis je zoiets, ik denk dat ik die keuze niet zou kunnen maken, maar als de dierenarts zegt dat het veulen het niet zou redden zou ik niet meer twijfelen, dan kies ik dus voor 3.

Ik zou dus eerst 2, afwachten een paar uur wat de moeder doet, en dan 3.
Niet dat 2 zo leuk is, als de merrie het veulen doodtrapt, maar voor de merrie is het wel beter denk ik, dan kan ze voor haarzelf een streep zetten en zal ze het veulen achteraf ook niet zo missen omdat ze weet dat het dood is.

lastiglastig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:46

ik ben misschien hard, maar ik trek de stekker eruit. Hoef ik niet over na te denken.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:48

Is niet hard, is eerlijk. Ik wou dat ik dat ook kon uit mezelf, maar ik moet dan weer eerst van de dierenarts horen dat het klaar is...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:51

Ik ben altijd de DA daarin voor geweest. Ik neem de beslissing van dat de spuit erin moet en constateer eigenlijk altijd een instemmend knikje van de DA.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:52

hier ook, ik heb nog nooit een dierenarts gehad die het heeft moeten voorstellen, en als ik met het voorstel kwam het niet met me eens was.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:53

Is zeker niet hard. Ik zou hetzelfde doen. En daar hoef ik ook niet lang over na te denken.
Wij hebben hier een aantal jaren geleden een veulen gehad, wat te vroeg was geboren. Merrie stond altijd over, dus ook nog niet in kraambox. Veulen bleek een gat in zijn hart te hebben. Deze hebben we laten sterven. Hij heeft nog een dag geleefd. Veel mensen vroegen waarom we hem niet hadden laten opereren. Maar zo'n veulen blijft altijd een zorgenkindje.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:54

Misschien komt het ook omdat ik die keuze bij mijn eigen dieren nog nooit heb hoeven maken. Gelukkig. Mijn honden zijn allemaal ingeslapen door keuze van mijn ouders, aangezien ik nog thuis woon. Ik hoop voorlopig ook nog niet die keuze te moeten maken, aangezien mijn paard pas 2 is.