Waarom je absoluut NOOIT naast een paard moet fietsen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Waarom je absoluut NOOIT naast een paard moet fietsen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:17

Mods, ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaats maar even. Maar ik vond dit wel belangrijk om te vermelden.

Vrijdagmiddag reed ik op de fiets met mijn schoonmoeder en jongste zoon van Den Bosch naar ons huis toe, door de polder.
Al enige tijd hadden we een amazone met daarnaast een fietsster voor ons rijden. In het begin nog ca. 750m voor ons, wij haalden ze langzaam in.
Ik was gezelllig met mijn schoonmoeder aan het keuvelen (mijn zoontje zat toevallig bij mijn schoonmoeder op de fiets) en ik zei nog tegen dat het paard vóór ons zo'n ontspannen indruk maakte.
Het paard met amazone en de fietsster waren op dat moment nog ongeveer 50 meter voor ons.

De amazone reed in de linkerberm (was het breedst) en dit is een weg voor bestemmingsverkeer, het is geen doorgaande weg.
De fietsster reed naast de combinatie, de afstand tussen paard en fiets was ca. 2 meter.

En ineens gebeurde het: het paard schrok, sprong de weg op, voelde de fiets en sloeg er (gericht) naar.
Met als resultaat dat de fietsster gelanceerd werd en naast haar fiets belandde. *haar schoenen lagen nog bij haar fiets, zij zelf lag een meter verderop*
Inmiddels zaten we er bijna bovenop en heb ik mijn fiets tegen een boom aan geparkeerd en ben er naartoe gehold.
Toen ik de jonge vrouw zag liggen, wist ik toevallig wie het was (écht heel toevallig) en ik wist ook direct dat zij zo'n 6 maanden zwanger was....
Zoals het er op dat moment uitzag had ze slechts blauwe plekken en schaafwonden en ik heb haar wel 20x op haar hart gedrukt de VK te bellen.
Haar fiets is ter plekke overleden verklaard, het paard heeft het stuur dubbelgeslagen, het voorwiel was ook helemaal stuk en het frame was ook niet meer helemaal recht.

's Avonds hebben we nog haar man gesproken en met de aanstaande moeder en baby gaat alles goed.
Terwijl we daarna doorfietsten realiseerde ik me dat ik eigenlijk gewoon 112 had moeten bellen, met een baby in de buik en zo'n val heb je kans op losscheuren van de placenta. Echter heb ik dat niet gedaan, mede omdat zij zich zo goed voelde. Dat zou ik, bij nader inzien, toch anders hebben gedaan.

Dus bij deze: ook al is je paard nóg zo braaf, ze kunnen altijd schrikken en dan weet je écht niet wat ze doen.

Mi_Amore

Re: Waarom je absoluut NOOIT naast een paard moet fietsen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:20

Helaas weten sommige mensen inderdaad nog steeds niet dat je niet met zomaar 'een paard' bezig bent maar nog wel altijd met een vluchtdier die nog liever zijn mens doodslaat dan aangevallen te worden door een of ander roofdier... Spijtig dat zelfs een dame die zwanger is niet extra voorzichtig is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:22

ik vind het trouwens ook zo'n eng idee dat je met je paard aan de hand fietst....

maar hoop dat alles met de fietser weer goed komt!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:32

Betreffende fietsster is bekend met paarden en heeft jarenlang zelf gereden....

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:33

zo te horen goed afgelopen

ik had een paar jaar geleden meer pech
en dat lag nog geen eens aan mijn pony, maar ik fiets niet meer met hem ernaast
ik had al een paar keer korte stukjes geoefend, ging eigenlijk super, maar
toch ging het mis, we gingen iets harder dan gepland en toen zijn mijn fietstassen
tussen de spaken geraakt en ben ik nogal onzacht met het fietspad in aanraking gekomen
resultaat een vrij gecompliceerde breuk in mijn kniegewricht en dik 8 weken uit de running
dus het is aan mij niet meer besteed, maar zie hier in de buurt regelmatig een meneer
langskomen die het zelf presteerd om met 2 pony's tegelijk te gaan fietsen en
dan heeft ie aan elke kant een pony, echt behoorlijk geflipt dus en het liefst neemt ie
dan ook zijn hond nog mee :?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:40

Ik fiets ook rustig met mijn pony aan de hand hoor.
Hij houd zich braaf aan de snelheid die ik fiets.

Omdat jij dit ongeluk hebt gezien kun je wel zeggen dat je daarom nooit naast een paard moet fietsen, maar er gebeuren dagelijks zo veel ongelukken en dan niet alleen met paarden. Moet je dan alles maar laten?
Eind vorig jaar reed ik in de buitenbak en toen schrok mijn pony van een zweetdeken die van de bakrand gleed. Hij draaide zo vliegensvlug weg dat ik er af gleed..... gevolg, een gebroken arm.
Moet ik dan ook maar stoppen met rijden? Of geen deken meer op de bakrand leggen?

Mijn ex viend zat een keer bij mij achter op de fiets, toen zijn we aan gereden door een tegemoet komende auto. Gevolg, vriend achter van de fiets geklapt en zijn been op 3 plaatsen gebroken. Moet je dan maar nooit meer achterop de fiets gaan zitten?

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:44

Lees even goed, de fietser fietste naast een amazone, dus had het paard niet vast!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:44

Ik fiets ook regelmatig mee met mijn dochter. Dan gaat zij buitenrijden en ik fiets mee. Ik fiets er heel vaak naast, maar op de punten dat paard "enge" ziet en op zij kan springen, fiets ik er achter. ik weet ook dat als paard iets ziet, zij absoluut niet meer oplet dat ik daar naast fiets. Dus zorg ik dat ik erachter fiets. een enkele keer ervoor, maar ook dan heb ik nog kans dat paard mij ondersteboven loopt. Dus bij voorkeur er achter.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:46

Dat is schrikken, maar ik vind het nog geen reden om niet naast een pony te gaan fietsen. Zolang je er maar niet aan vast zit met een touw, dus met een paard fietsen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:50

Precies Pally, dat vind ik ook.
Is gewoon freak accedent, ze had nota bene twee meter afstand van het paard.
Wij fietsen vroegah vaak met elkaar mee, ook aan het zadel vasthouden enzo, nooit iets gebeurd, ook met handpony gefietst altijd goed gegaan.
Wel een vervelend ongeluk, vooral omdat de dame in kwestie zwanger is.
Paard zou zich trouwens ook serieus hebben kunnen beschadigen aan de fiets.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:05

TAO-->VvdD

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:11

Als je er naast fiets kan hij vluchten.
Als je er naast loop kan hij vluchten.
Als je er op zit kan hij vluchten.
Kortom het is een vluchtdier.
Ik fiets, loop en rij met ze.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:46

Op een fiets heb je zelf al een heel wankel evenwicht, wat makkelijk te verstoren is. Dan met een vluchtdier ernaast gaan rijden lijkt mij zowiezo vragen om ellende. Te voet sta je veel steviger, kan je eventueel opzij springen zonder meteen onderuit te gaan en meer druk zetten op je paard als dat nodig mocht zijn. (vastgrijpen vanaf de fiets vereist heel wat behendigheid. Je moet zowel je fiets onder controle houden als een paard dat in zo'n situatie al behoorlijk gestressed is... Krijg dat maar eens voor elkaar zonder te vallen, dan kan je zo naar het circus).

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:48

Ook ik fiets al 2 jaar met mijn dochter mee op haar B pony met een los touwtje), juist alleen voor de veiligheid voor schrikmomenten, dan kan ze er niet vandoor gaan met mijn dochter (nu 9 jaar). Ze schrikt natuurlijk wel eens, maar dan kan ze niet weg, en komen we zwaar verkeer of motoren tegen, stap ik even af en loop met haar door of ga op een oprit staan, dit gaat super zo.
We galopperen ook op deze manier op stukken brede berm (rustige B wegen als er geen verkeer aan komt!).
Nu hebben we sinds een paar weken een haflinger, de eerste weken meegelopen, maar dat draven, daar word ik zo moe van, en hij is superbraaf!!
Dus vandaag voor het eerst weer met de fiets ernaast en mijn dochter zo lekker laten draven, ging super!! Wel altijd overal op alert zijn natuurlijk, en galopperen wordt misschien iets te gevaarlijk met zo'n grote pony naast je, dus dat doen wel (voorlopig?) maar niet. Ik vind het een veilig idee, dat ik voor zulke momenten toch controle heb over mijn dochter, ik heb hiervoor wel een oude "paardefiets" hiervan staat het zadel laag zodat ik gelijk met mijn voeten aan de grond sta als het nodig mocht zijn. Tuurlijk kan er een keer iets misgaan, er gaat eerder iets mis als hij schrikt en er met mijn dochter vandoor gaat (zonder gemene bedoelingen!). Zo maken we heerlijke buitenritten, als ik buitenrij doe ik het wel alleen natuurlijk!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:34

Sjeetje wat heftig! Wel goed van de TS dat ze meteen had ingegrepen!! Je kan nooit weten wat een paard zal doen als hij toevallig ergens van schrikt, je kan natuurlijk niet in zijn/haar hoofd kijken. En moet je zien hoe sterk zo'n dier nog is: met 1 trap gelijk een hele fiets naar zijn grootje. Wat je ook nooit maar dan ook NOOIT moet doen is BELLEN als je een paard passeert. Als ik een paard zie op de weg en ik fiets erlangs, eerst wat zomaar wat nuriën en dan pas tegelijkertijd passeren, zo weet het paard dat je eraan komt (paarden hebben een veel beter gehoor dan mensen)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:38

Ik zou iig nooit fietsen met een paard naast me. Ik doe het soms met de hond en als ik weet dat die me al met gemak meesleept (zeker in het begin toen ik het hem leerde), mag er niet aan denken dat dit met een paard gebeurt. Heb je zo weinig controle over.
Goed dat de vrouw ok is, wel een risico natuurlijk als je zwanger bent. Ik ging denk ik ook de ziekenwagen gebeld hebben, je weet maar nooit. Maar idd in zo'n situaties denk je er niet altijd aan.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:45

zitake schreef:
Ik zou iig nooit fietsen met een paard naast me. Ik doe het soms met de hond en als ik weet dat die me al met gemak meesleept (zeker in het begin toen ik het hem leerde), mag er niet aan denken dat dit met een paard gebeurt. Heb je zo weinig controle over.

Laat me niet door mijn hond en niet door mijn paard meeslepen, krijgen beiden een gruwelijke ruk als het daar maar enigsinds naar neigt, dat weten ze dondersgoed en halen die grappen ook niet uit.
Kan me herinneren dat een meisje ooit tegen me zei 'tja mijn hond weegt 60 kilo en die kan ik toch echt niet houden hoor', waarop ik zei 'mijn paard aan de 400 maar die haalt het niet in zijn hersens om met me aan de haal te gaan, dan doe ik hem pijn...' misschien hard, maar wel duidelijk.
Vind dat je iets verkeerd doet als je geen controle over je dier hebt en dan zou ik zelfs wandelen afraden.

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:51

Vervelend dat dit gebeurt is.. Gelukkig gaat het goed met de zwangere vrouw.

Maar.. Ongelukken gebeuren altijd! Er kan idd een heel vervelend ongeluk gebeuren als je naast je paard fiets/hem vasthoud op de fiets. Maar wat dacht je van al die ongelukken van mensen die er óp zitten? Moet je dan ook maar nooit meer gaan rijden? En dan kunnen we nog wel even doorgaan.. Sowieso niet meer fietsen, al helemaal niet meer autorijden, niet meer met het vliegtuig, niet meer met de trein, laten we dan ook maar niet meer gaan lopen etc. etc. etc..

Ongelukken gebeuren altijd en overal :) (helaas..)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:52

luxx schreef:
zitake schreef:

Laat me niet door mijn hond en niet door mijn paard meeslepen, krijgen beiden een gruwelijke ruk als het daar maar enigsinds naar neigt, dat weten ze dondersgoed en halen die grappen ook niet uit.
Kan me herinneren dat een meisje ooit tegen me zei 'tja mijn hond weegt 60 kilo en die kan ik toch echt niet houden hoor', waarop ik zei 'mijn paard aan de 400 maar die haalt het niet in zijn hersens om met me aan de haal te gaan, dan doe ik hem pijn...' misschien hard, maar wel duidelijk.
Vind dat je iets verkeerd doet als je geen controle over je dier hebt en dan zou ik zelfs wandelen afraden.

Ik zeg niet dat ik geen controle heb, maar er kan altijd iets gebeuren. Paard blijft een vluchtdier, hij kan nog zo gehoorzaam zijn als je maar wil. Als er ooit iets gebeurt dan heb je met de fiets nooit genoeg controle. Daar blijf ik bij. Blijf het gevaarlijk vinden. Ik ken bv een paard was plots stopt en stil staat, sta je daar mooi met je fiets. Mijn hond probeerde in het begin toen we met de fiets reden te stoppen om te plassen, doet ie ondertussen niet meer. maar ik kan je garanderen zoiets werkt niet als de ene stilstaat en de andere vooruit gaat. Ik fiets vaak met de hond en dat gaat prima. Mijn hond weegt er 30 en heeft nog een ongelooflijke kracht. Ik fiets enkel met hem met zo'n speciale veer aan de fiets. Hij moet maar schrikken, kan hij tenminste niet tegen de fiets lopen. Beter voorkomen dan genezen. Ik heb hem volledig onder controle, anders zou ik met hem het verkeer niet in komen (en dan nog nemen we de rustige landweggetjes).

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:15

Ik vind het ook nog wel een verschil of je nu met een paard fietst of met een pony, niet dat je deze wel houdt, maar toch heb je meer controle.
Je moet zeker wel een rustig dier hebben die verkeersmak is.
Ik fiets nu met een meisje van 11 met mijn B pony naast de fiets, ook in galop in brede berm en rustige weg, zo heb ik controle, liever dit dan haar alleen in de weide te laten galopperen zodat de pony haar de hele weide kan laten zien.
Ze moet eerst vertrouwen krijgen, en aan de longeerriem is ze nogal eigenwijs. Ik fiets er al 3 jaar naast, ze weet niet beter.

Ze schrok een keer in de weide (niet groot) toen mijn dochter aan het draven was, ze ging er vandoor en in de hoek lag mijn dochter aan de andere kant van het draad, ging gelukkig wel goed en was ook niet gemeen bedoeld, en ze is superbraaf, maar toch ben ik ook geschrokken dat dit gebeurde.
Vandaar mijn mening waarschijnlijk, en we rijden ook het liefst recreatief buiten.
Mijn dochter is er ook wel eens afgevallen tijdens een buitenrit,
door een hond die ineens tussen de coniferen door komt blaffen of een paar eenden die uit een sloot vliegen.
De pony staat dan meestal opeens voor mij ipv naast mij, door dat ze wil vluchten maar ik door dat ik haar vast heb staat ze gelijk weer stil. Nu is mijn dochter meer ervaren en valt zo niet meer en doordat we dit al heel lang doen is de pony heerlijk ontspannen met buitenrijden. Ze geniet er van, maar het is altijd opletten natuurlijk!
Niemand die deze mening met mij deelt?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:21

Ik blijf erbij dat het fietsen met een groot vluchtdier vragen om problemen is. Gewoon omdat je op 2 dunne wieltjes zit en je eigen evenwicht op de fiets moet bewaren. Dan kan je er geen sterk vluchtdier naast hebben dat je uit balans kan brengen.

Denk niet alleen aan de eventuele schade voor jezelf, een paard kan zich verdomd lelijk verwonden aan een fiets!

Fietsen naast een paard waar iemand op zit die een beetje kan rijden is een ander verhaal, dan hoef je als fietser niet ook nog op je paard te letten.

Fijn trouwens dat je je paard flink op z'n lazer geeft als ie naar je toe beweegt terwijl je fietst. Krijg je dat ook voor elkaar (op het juiste moment) dat het paard jouw kant op springt uit angst/ blinde paniek en jij eerst je evenwicht weer even moet hervinden liefst zonder paardlief los te laten? En is dat eerlijk naar je paard toe?

Natuurlijk kunnen ongelukken altijd gebeuren, maar op een wankel evenwichtstoestel als een fiets gaan zitten en dan een groot vluchtdier meevoeren lijkt mij echt vragen om problemen... Een pony kan trouwens ook vreemde sprongen maken en flink verstrikt raken in een fiets(wrak).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:32

Hmmm, ik vind het een overdreven waarschuwing. Omgekeerd heb ik namelijk ook ongelukken kunnen voorkomen door er naast te fietsen. Het paard kent je en volgt de fietser braaf op het moment dat de ruiter onvoldoende inwerking heeft.
Ik hoop dat alles goed gaat met de vrouw, maar het is gewoon domme pech. Had ze ervoor gefietst had hij erop kunnen springen, had ze erachter gefietst had hij in de staak kunnen gaan en ook uit kunnen halen voordat ze de rem ingetrapt had.
Weet nog dat freaky ongeluk van een tijdje geleden waarbij een paard zich doodliep tegen een lantaarnpaal, eigenaar zwaar gewond. Maar nooit meer langs lantaarnpalen rijden dan?
Aan de hand fietsen zou ik nooit doen, maar ook niet met een hond.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:35

Mijn paard was hartstikke verkeersmak maar wilde nog weleens opzij springen voor boskabouters. Ik heb het nooit aangedurfd haar aan de fiets mee te nemen, was altijd bang dat ze opzij zou springen en mij van mijn fiets zou drammen.
Gelukkig is het voor deze mensen goed afgelopen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:10

Dat is schrikken. =\ nou, mijn vriend fietst er vaak gewoon naast als ik naar het bos ga, vanaf nu dus ook NIET meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:23

gelukkig is het met moeder en ongebeoren kindje goed afgelopen! Een val voor een zwangere vrouw kan zo gevaarlijk zijn.

Met mijn vorige shetlander fietste ik ook wel eens aan de hand tot hij mij van de fiets aftrok en dood leuk naar de manege rende en een bende van maakte :+ sindsdien haal ik t niet meer in mijn hoofd. Tuurlijk kan er met alles ongelukken gebeuren, het is een vluchtdier maar op een fiets ben je toch net wat wankeler.

Heeft t paard er verder geen verwondingen aan overgehouden?