De eerste keer alleen op pad met de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

De eerste keer alleen op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:07

Vorig jaar heb ik mijn BE rijbewijs gehaald. Dit jaar heb ik een auto met trekhaak. Ik mag van een vriend zijn trailer lenen. De volgende weken ga ik oefenen met eelnlege trailer en daarna kleine afstanden met trailer en paard erin. Doel is om in Juli alleen van Keulen (woon ik) naar Zutphen te rijden. Hier kan ik me nu al zenuwachtig om maken. Hoe was jullie eerste rit alleen met een trailer achter je met je kostbare levende bezit erin?

Silly1972

Re: De eerste keer alleen op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:09

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar, ik heb mijn E gisteren gehaald en dinsdag mag ik mijn nieuwe rijbewijs ophalen en ga diezelfde avond al met hem op pad, als hij zich tenminste laat laden. gelukkig maar een minuut of 20 rijden, maar toch ben ik nu al zenuwachtig.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:14

Wel spannend, maar niet dat ik er zenuwachtig om was. Gewoon je hoofd blijven gebruiken en normaal rijden. Persoonlijk rijd ik liever met de trailer met mijn dieren er in, dan zo. Autorijden zelf vind ik ontzettend suf :D

Gewoon doen! Je hebt je dingen geleerd, je kent je paard en anders neem je toch de eerste keer iemand mee die naast je zit. Al is het maar voor psychische ondersteuning.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:48

Mijn eerste rit met trailer/paard zal niet veel anders zijn geweest als al die anderen..

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:28

hoor dit wel vaker...nou ben ik niet een jong blommetje ofzo (zeg maar veertiger..)maar ook ik heb waardevolle spullen achter mijn auto hangen.

Ik denk er echt niet teveel over na.Misschien kop in t zand steken maar werkt voor mij t beste.

Straatje keren kan ik niet dus ik zet mijn alller allllllerliefste glimlach op en gedraag me als een dom hulpeloos blondje....is er een meneer in de zaal die mij kan helpen..hahah werkt altijd.

Voor de rest iets rustiger rijden dan normaal en that s it.
Denkend aan t feit dat t wel heel stoer is wat je zo ff in je eentje doet,muziekje aan en voor je t weet ben je op plaats van bestemming.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:29

Mijn eerste rit was spannend maar je moet gewoon rustig aan doen, en het vooral gewoon doen, niet teveel over nadenken, alleen rustig aan in de bochten en goed vooruit kijken voor remmen enzo!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:31

de eerste keer met trailer en paard erin is altijd spannend,maar het wend vanzelf,op een gegeven moment is het net zo gewoon als auto rijden!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:48

Moet er wel een beetje om lachen, goed bedoelt hoor!!

Gewoon rustig blijven nadenken, normaal rijden en normaal doen.
Gebeurt er niks en kan jij nog lang genieten van jouw paard en de rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:52

Mijn eerste rit alleen kwam nadat ik een dik jaar met gezelschap met de trailer reed. Sowieso probeer ik alleen rijden wel altijd te vermijden.

Ik zou niet gelijk de eerste keren dat je met een trailer op stap gaat ook alleen gaan...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:19

Ik ga sowieso trouwens eigenlijk nooit alleen op pad met de trailer. Ik ben altijd samen met mijn zus in de auto te vinden dan. Puur omdat ik ook nog naar huis wil komen als er iets gebeurt tijdens het ritje-les die ik van plan ben te gaan maken!
dan heb ik toch een andere chauffeur nodig. En dan is mijn zus dan :)

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:46

Ik ga al heel wat jaren bijna wekelijks met mn paarden alleen op pad. Op les, buitenrit, naar de smid, kliniek of op vakantie (rit van 3 uur). Mij maakt het niet uit. Moet zeggen dat ik wel weet wat voor paarden, trailer en auto ik bij me heb. Paarden die heel braaf zijn op de trailer en het gewend zijn. Ik kan ook alleen laden en lossen, eigenlijk weet ik gewoon niet beter. Gelukkig heb ik nog nooit ellende gehad.

De rit bereid ik altijd goed voor... Kijk of de route die ik wil rijden, vrij is van file(of wanneer ik die kan verwachten), wegwerkzaamheden of ander hinder. Goed het weer in de gaten houden.
Verder de juiste papieren bij me, navigatie goed ingesteld (en de route indien onbekend ook nog op papier mocht navigatie uitvallen), mobiel bij me met voldoende accu(ik laat altijd personen weten dat ik op pad ben en waar ik naar toe ga). Standaard ligt er in mijn trailer (zadelkamer) extra deken, longeerlijn, extra halsters met touwen, water. In de auto ligt ook een zakmes.

Verder zorg dat je met goed onderhouden auto en trailer onderweg gaat hiermee heb je minder kans dat je onderweg stil komt te staan.
Voor ritten die langer duren... ik maakte me er ook zorgen om en ben onderweg een paar keer gestopt op een rustplaats. Ze stonden gewoon te slapen.

Gewoon lekker vaak met de trailer met paard kleine stukjes doen al dan niet met iemand erbij. Zorg dat je de combinatie leert kennen op deze manier denk ik dat je je minder zorgen hoeft te maken voor de lange rit.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 13:01

Bedankt voor al jullie tips. Ga eerst veel oefenen de komende maanden, zodat ik de gehele combinatie goed ken.

Apenstaartje: dit zijn waardevolle tips!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:21

Verplaatst van TAO naar PP.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:12

Ik vond het enorm stoer de eerste keer :D maar ook spannend hoor.

Ik had mijn haflinger in de trailer gezet en ben van Bergen naar Egmond gereden en heb daar een buitenrit gemaakt :D
bewust mijn haf genomen omdat die rustig is en makkelijk in je eentje te laden is. Geparkeerd op een grote parkeerplaats zodat ik zo weer weg kon rijden :D

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:19

Eerste keer alleen.. was relax! Had al tijdje mn rijbewijs en eerste tijd mn ma (die ook E heeft en t evt over zou kunnen nemen) naast me gereden, toen gewoon met vriendinnetje 'voor het idee' en toen moest ik ineens alleen weg.
Ging prima want had inmiddels echt gewoon vertrouwen in mezelf, in de combinatie waarmee ik rijd enz :) Paard laad makkelijk alleen en kan ik ook alleen van de trailer halen (bij de smid vroegen ze altijd zo lief of ze moesten helpen, maar neejoh, deze doet t gewoon :D)
Wel wat cowgirl zegt, ik vond t wel stoer, en heeeerlijk gevoel om gewoon onafhankelijk te zijn :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:26

Relaxed. :D Heb alleen de eerste keren draaien echt wel vermeden en op concoursen met weinig ruimte deed ik idd ook de domme blondjesact, er is altijd wel een ervaren chauffeur in de buurt die dan testosteron in actie voelt komen.
Beetje bij beetje word je er handiger in, het is toch gewoon veel doen. Soms sta ik nog gigantisch te klungelen, andere keren pak ik de moeilijkste draaien als vanzelf.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:42

Ja gewoon relaxt :D 2 maanden nadat ik mijn B rijbewijs had gehaald reed ik al met mn vader met een lege peerdekar. Ik reed weg tot ongeveer 50km/h ja zei die en nu in 1 keer op de rem, de kar kwam bokkend achter de auto tot stilstand, nou zei hij...dit moet je dus nooooooit, nooit doen. Goed dat wist ik.
Daarna is hij 1 keer meegeweest op concour en die week erna al alleen op stap met het paard. Super, wat een vrijheid!!
Draaien en achteruit vind ik juist errug leuk :P

Het enigste wat je moet doen ik goed vooruit kijken en altijd een stap voor zijn. Zachtjes door de bochten en zachtjes remmen, voor de rest..appeltje -eitje :+

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:48

Tja..... Oefening baart kunst. Zoals je waarschijnlijk geleerdt heb, hand onderin het stuur tijdens het achteruit rijden.... Stuur naar links voor de trailer naar links, stuur rechts voor de trailer naar rechts..... Goed vooruit kijken op t verkeer, niet al teveel terug laten komen op de koppeling i.v.m. je koppeling-platen.

En voor de rest. De trailer komt vanzelf achter je aan! :D

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:57

Vond het zelf ook heel spannend en een beetje stoer ook. Terwijl ik dagelijks voor het werk met twee paarden trok, vond ik de eerste keer mijn eigen paard vervoeren veel spannender. vind het wel licht spannend blijven. Ben daar ook wel blij mee want ben dan extra oplettend.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:01

Stoer ja! Als je medeweg gebruikers je zo aankijken van (bij mij dan) wat doet zo'n klein peipjong meisje met zo'n auto EN nog een grote trailer erachter op de weg. Je ziet ze gewoon denken. Hahahah

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 10:55

Ben vorige week aan het oefenen geweest met een lege trailer. Ging goed. Volgende week ga ik oefenenen met mijn paard achterin, gewoon een klein stukje. Vend dat al spannend, maar inderdaad ook stoer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:21

is ook spannend, ik ga vanavond voor het eerst weg met mijn knollie, mits ik hem de trailer op krijg hahaha

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:22

Silly1972: laat me even weten of het allemaal gelukt is en hoe je het vond.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:30

Zal ik zeker doen! Moet eerlijk zeggen dat ik het best eng vindt hoor, het is niet zo ver, maar toch, maar zal laten weten hoe het gegaan is.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:33

Ja, dat begrijp ik. Vind het zelf ook best eng, maar we moeten er doorheen, want het is een droom om overal naar toe te kunnen rijden met paard.