Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:06

Onderstaand stuk vond ik op een website van een manege. Te zwaar zijn voor je paard is niet goed, dat zal iedereen beamen (hoop ik) :(:) , maar je BMI als standaard gebruiken of je wel of niet op een paard past lijkt me lichtelijk onzinnig persoonlijk..Zo kan iemand van 1.20 hoog wel 60 kilo wegen en dus een veeeelste hoog BMI hebben, maar nog steeds 60 kilo wegen, terwijl iemand anders van 2.00 m ook maar 60 kilo weegt en dus veelste laag BMI heeft.

Voor een paardenrug lijkt mij 60 kilo gewoon 60 kilo dus als je een paard hebt dat dus gemakkelijk 60 kilo kan en mag hebben zal het een worst zijn of je nou 2 meter bent of maar 110. (natuurlijk ervan uitgaande dat het qua lengte ook behoorlijk past, te klein lijkt mij minder belangrijk dan veelste lang)..

Volgens onderstaand artikel kan het dus zijn dat iemand van 2m lang met een goed BMI (dus waarschijnlijk wel makkelijk 90 kilo mag wegen) wel paardrijden terwijl iemand van 90 kilo en maar 165m niet...Lijkt mij nogal onzinnig...Wat vinden jullie?

(los van alle opmerkingen dat een te hoog BMI sowieso niet goed voor jezelf is etc...)

Citaat:
Zere paardenrug door zware ruiter
Veel paarden hebben rugpijn. Niet door foute belasting in de sport, niet door slecht passende zadels, maar simpelweg door ruiters met overgewicht. Uit liefde en verantwoordelijkheid voor de paarden stelde manege De Gompert in Hengelo gewichtslimieten in.

Overbelasting
Behalve uit het oogpunt van dierwelzijn besloot Henriët van Muiswinkel van manege De Gompert ook uit bedrijfsmatig standpunt een heel rigoureuze stap te nemen. „Elke manege heeft wel paarden die zo nu en dan uit de running zijn. Een spierpijntje, een kreupelheidje, dat hoort er allemaal bij. Wij hadden echter meerdere paarden die soms wel maanden achter elkaar niet in de les mee konden lopen.” In eerste instantie werd het verband met het teveel aan gewicht van de ruiter niet eens gelegd. De geblesseerde paarden van De Gompert kwamen onder ogen van de dierenarts, maar die kwam niet tot een sluitende diagnose. Het kreupelheidsonderzoek gaf geen uitsluitsel over het gebrek aan werkwilligheid bij de paarden. „We gingen daarna te rade bij de zadelmaker, instructeurs en bij de osteopaat.” Osteopaat Mariëlle Kamphorst komt al sinds jaar en dag op de manege. Eens per jaar behandelt ze de paarden, waarna de dieren een week of wat op vakantie het weiland in mogen. „Ondanks dat we onze paarden heel voorzichtig inzetten – maximaal twee uur per dag – en ze iedere week een dag vrij krijgen, vond Mariëlle veel blokkades in de ruggenwervels.” Met het uitsluiten van de piekbelasting, door de paarden gespreider in te zetten, en daarnaast het uitsluiten van drukpuntbelasting door het checken van de zadels, bleef alleen het gewicht van de ruiters over als oorzaak van de klachten. Tijd voor passende, voor sommige ruiters confronterende maatregelen.

Strijd tegen de kilo’s
Henriët vertelt: „Het mooie is dat bij bijna alle ruiters het kwartje is gevallen. Sommigen zijn een ware afvalrace begonnen in de strijd tegen de overtollige kilo’s, anderen, met een redelijk hoge BMI maar nog buiten de gevarenzone, zijn bewuster gaan eten. Daarmee sparen ze onze paarden en werken ze zelf aan een goede conditie en gezondheid.” Om te voorkomen dat ruiters zich gaan uithongeren of dat ze zich blesseren bij foutief sporten, heeft De Gompert twee voedingsconsulentes en een sportschool ruimte gegeven in haar manegeblad. Met voedingstips en bewegingsweetjes hoopt de manege dat al haar klanten naar hartenlust kunnen blijven paardrijden zonder dat de paarden daar onder hoeven te lijden

Gewichtafspraken
Manege De Gompert heeft in samenspraak met een sportschool en gewichtsconsulenten een ruitergewicht bepaald, gerelateerd aan de lengte van de ruiter. De tabel is volgens Henriët best wel schappelijk opgesteld: „We zijn uitgegaan van een Body Mass Index (BMI) van 25 en daar hebben we nog 5 kilo bij opgeteld.”

Wat is jouw BMI?
Je BMI reken je uit door je lichaamsgewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Voorbeeld: een vrouw van 1,65 weeg 58 kilo. Haar BMI is 58 gedeeld door (1,65 x 1,65). De vrouw heeft met een BMI van 21,3 een gezond gewicht.

BMI > 30: je bent te zwaar, dit kan een gezondheidsrisico geven, afvallen is erg verstandig
BMI 25 - 30: je bent te zwaar; probeer niet aan te komen, ga gezonder eten en meer bewegen
BMI 18,5 - 25: je hebt een gezond gewicht
BMI < 18,5: je bent te licht, probeer regelmatig te eten en sla geen maaltijden over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:34

hmm, het is natuurlijk wel zo dat je geen lichaams controle hebt over overtollige vetrolletjes enzo, en het niet echt goed is voor een paard als het zegmaar, meebeweegt.. Dus in dat opzicht zou iemand van 2 meter die 100 kg leeft minder schade aanrichten dan iemand van 1.60 die 100 kg weegt.

Maarja aan de andere kant, als je zwaarder bent door spieren heb je ook een hoger BMI en heb je daar wel controle over, en zal je een paard daar ook niet meebelasten.. :)

Hoipiepeloii

Re: Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:47

De kilo's als maatstaf gebruiken, lijkt me een veel slimmer idee.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:52

BMI lijkt mij inderdaad ook geen goede maatstaaf. Je legt zelf al uit waarom. Kilo's zijn concreet en staan vast en dat kan je imo beter gebruiken als maatstaaf.
De échte maatstaaf blijft natuurlijk het paard. Wat weegt hij? En hoe is hij gebouwd? Meestal wordt een max. van 15 % van het paardengewicht genomen en voor sterke rassen (zoals de IJslander) 20%. 12,5 % wordt ook wel eens genoemd.

Daarbij, omdat het geen concrete ruitervraag is, maar meer aanzet tot discussie verplaats ik het topic van RUI naar PP.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:53

als je langer bent ben je ook zwaarder dus eigenlijk vind ik het niet goed want dan zou iemand die heel lang is en zwaar er niet op kunnen

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:59

Aan de ene kant blijft gewicht datgene wat problemen geeft op de paardenrug, maar door te werken met de BMI is het wel eerlijker. Zoals al eerder is beschreven kan iemand die heel klein is en overgewicht heeft, zonder problemen op ieder paard (lettende op het gewicht) en een lang persoon dus niet. Dat is niet eerlijk.
Paardensport blijft een sport, en daarvoor moet je fit zijn, dus dat een manege zijn klanten helpt met bewust leven lijkt me een goede zaak!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:06

Dat is misschien voor de mensen niet eerlijk, maar in mijn ogen zouden de paarden voor moeten gaan.
Zelf zou ik het ook zeer onprettig vinden om met te veel bagage te moeten werken/trainen, dus zal ik dat een paard ook niet aandoen. Maar omdat die mensen anders niet kunnen rijden, zou het wel moeten/mogen?

Sorry, klinkt hard, maar dan zeg ik: of niet rijden of op Shires/andere écht grote paarden rijden, dan wordt het namelijk erg onwaarschijnlijk dat je boven de 15 á 20 % lichaamsgewicht uit komt. :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:58

Het heeft natuurlijk ook met de rijkunst van de ruiter te maken.
Als iemand van 100kg prima met de beweging mee kan geen of iemand van 100kg die net begint en lekker zit te stuiteren maakt ook een groot verschil voor de rug van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:17

maarja, sowieso is het voor een paard uberhaupt wel goed als je zit te stuiteren?
En we zijn toch allemaal begonnen... ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:23

Menino schreef:
maarja, sowieso is het voor een paard uberhaupt wel goed als je zit te stuiteren?
En we zijn toch allemaal begonnen... ;)

Ja maar toen woog ik geen 100 kg.
Het is ook niet discriminerend bedoeld ofzo hoor, maar gewoon een gedachte die door me hoofd schoot :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:31

ik vind het wel goed dat ze op de paardenruggen gaan letten (deden ze vroeger nooit bij mij op de manage heb ik een hoop paarden gezien met rugklachten) dus dat vind ik zeker een plus! maar vind wel dat je realistisch moet kijken, hoe iemand rijd ed. er zijn zat 'dikkertjes' (om het maar even zo te noemen) die perfect kunnen rijden en het paard zo niet hinderen in hun bewegingen, dan zeg ik laat lekker rijden, je moet natuurlijk wel kijken naar wat voor paard het is, dus een minuskul slank klein arabiertje zou ik bijv niet erdoor laten berijden. want er zijn ook zat 'slanke' mensen van bv 1.70 of groter die vreselijk belabbert op een paard zitten en lopen te hobbelen en te stuiteren en die mogen dan wel vrolijk de paardenrug verknallen, dan zeg ik nee, laat dan dat dikkertje maar op mijn paard rijden. maar ik vind dat een manege, ongeacht of je super dik of super slank bent, een beginnende ruiter gewoon moet leren hoe je een onafhankelijke zit moet hebben en zo hun paard zo min mogelijk hinderen.
want iemand van 50 kilo kan net zoveel schade aanbrengen als iemand van 100 kilo!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:45

Ik vind het zeker geen onzin. Feit is dat mensen in het algemeen steeds zwaarder worden, terwijl onze (sport) paarden smaller en luxer moeten zijn. Ik zeg kijk naar ruiter en paard. Iemand van 100 kilo hoort niet op een smalle draver van 1,50. Gebruik je gezondverstand, ik zie ook wel eens combinaties (100+kilo met draver 1.50 normaal postuur) sorry maar dat ziet echt niet uit als je kont niet eens in het zadel past.

Dus ja ik ben wel een beetje voor hoewel ik het niet via bmi zou doen, hoewel voordeel is dat de hele manege een stuk beter met voeding en bewegen bezig is en dat vind ik een super pluspunt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:32

Ik ben het zeker met jullie eens dat rijkunst zeker wel voor een deel bepalend is, alleen zou ik niet de last naar boven afstellen wanneer iemand goed kan rijden, maar de last naar beneden bijstellen wanneer iemand nog niet goed genoeg kan rijden.

Daarnaast bestaat tegenwoordig de technische mogelijkheid om te leren doorzitten op een 'bok' (zoals 't Balingehof gebruikt om je goed te leren zitten). Misschien niet zo leuk en interessant, maar voor de paardenruggen een stuk beter!

AnnemiekvM
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:35

Ik ben het er wel mee eens, Met een hoge BMI heb je veel meer kans op ernstig letsel bij een val.
En dat wil je als manege natuurlijk voorkomen.

En het lijkt mij voor een paard ook niet fijn als iemand op zijn rug zit die of te zwaar of uit balans is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:00

Het lijkt mij dat je 'breekbaarder' bent bij een lager BMI dan bij een hoger BMI, kan je me uitleggen hoe dat zit?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:13

Vind BMI zo wie zo een slechte maatstaaf. Er wordt geen rekening gehouden met postuur van persoon, een twijgje of een bulldozer pustuur maakt nogal wat verschil uit. Daarnaast houdt BMI ook geen rekening met vet ten opzichte van spiermassa. En laat spiermassa nu zwaarder wegen dan vet.

AnnemiekvM
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:34

Judje schreef:
Het lijkt mij dat je 'breekbaarder' bent bij een lager BMI dan bij een hoger BMI, kan je me uitleggen hoe dat zit?

Door het gewicht kom je met een hardere smak op de grond. Ook ben je dan vaak niet soepel genoeg om je val te breken. Je komt dus echt in 1 klap op de grond waardoor je ernstig letsel kan krijgen.
Dit kan met mensen met een lagere BMI ook, maar met een hogere BMI heb je meer kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:04

mja, ik ben vrij zwaar... Heb een aantal flinke smakken gemaakt, er hebben paarden over me heen gelopen ed.

En ik heb nooit iets gehad op een paar kneuzingen en blauwe plekken na... Terwijl ik makkelijk het 1 en ander had kunnen breken. En dat heb ik toch altijd wel geweten aan mijn ' beschermende vetlaagje' :')

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:23

Ik vind het op zich helemaal niet zo gek hoor. Zelf ben ik door medische omstandigheden in vrij korte tijd meer dan 30 kg aangekomen en kan echt het verschil merken met paardrijden. Ik kom minder makkelijk mee in de bewegingen vind ik, ik kan me dus echt wel voorstellen dat paarden er last van kunnen hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:17

Dat je oog hebt voor het gewicht van je klanten in verhouding tot het paard waar ze op rijden is niet fout. In GB is dat al sinds de eeuwigheid gebruikelijk. Zij hanteren echter het lichaamsgewicht als basis en de meesten beseffen heel goed dat een ervaren ruiter veel kan doen om de impact te beheersen. Het is in GB ook heel gebruikelijk dat je moet voorrijden wanneer je daar buitenritten wil maken. Ben ik in NL nog nooit tegen gekomen.

Je BMI inzetten om te bepalen of je met bepaalde paarden kunt rijden is volstrekt onzinnig. Mensen die zulke achterlijke conclusies trekken, wat bedenken die nog meer voor idioterie? Ik vind nergens een relatie tot het paard. Hoe bepaald ze welk paard welk BMI kan dragen?? Als je het stuk leest, zou je de indruk kunnen wekken dat iemand met een goed BMI, maar met 90kg lichaamsgewicht omdat ie nu eenmaal zo groot is, toch op een iele arabier van 1,45m kan stappen........
Laat ze om te beginnen eens zorgen dat haar paarden goed gereden worden, zodat de paarden domweg op een verantwoorde wijze het werk kunnen doen wat van hen wordt gevraagd! Wanneer je vervolgens je ruiters ook nog eens goed opleid, zul je betere resultaten boeken dan deze flauwekul.

Knap staaltje marketing, maar helaas, hij is doorzien en mevr van Muiswinkel is door de mand gevallen. Laat ze zich bezig houden met goed lesgeven en niet proberen met deze onzin het gebrek aan leskwaliteit te verdoezelen.

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:35

En als je nou te licht bent??
Ik heb ondergewicht volgens de bmi!
Vind eerlijk gezegt niet dat ik nou egt dun ben??
mj zou ik dan dus niet op die manege mogen rijden:S
xxx

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:02

Ik vind zo wie zo de BMI een hele strenge maatstaf. Ik ben 1.72 en 78 kilo. Mijn ideale gewicht zou volgens de BMI dan iets van 60 moeten zijn. Maar volgens mij ben ik dan een gratenbaal hoor. :D. Ik denk ook dat men moet kijken hoe je rijd. Als je bij elke draf of galopsprong neerploft op het zadel is het ook geen pretje voor het paard...ook niet als je BMI is zoals ie volgens de BMI moet zijn.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:18

Klinkt mij als een reclamestunt in de oren (wel niet zo'n slimme).. Laat ze liever werken aan het goed over de rug lopen van de paarden en pony's ter voorkoming van blessures dan dit soort gezeur (of is iedereen soms verplicht bij het begin van de lessen op een weegschaal te gaan staan ofzo??). Als je dan al een gewichstgrens in wilt stellen (wat ik me zeker goed kan voorstellen overigens) stel dan een harde gewichtsgrens in.. Moeten wel rekenwonders zijn daar op die manege om even van iedere lesklant zijn bmi (op zicht, want dat van wegen zal wel niet kunnen) uit te rekenen..

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:51

Het hangt ook af van het paard hoeveel hij kan dragen.
Ik heb een Shire en die kan makkelijker 100 kilo dragen dan een arabier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:25

ikke schreef:
Dat je oog hebt voor het gewicht van je klanten in verhouding tot het paard waar ze op rijden is niet fout. In GB is dat al sinds de eeuwigheid gebruikelijk. Zij hanteren echter het lichaamsgewicht als basis en de meesten beseffen heel goed dat een ervaren ruiter veel kan doen om de impact te beheersen. Het is in GB ook heel gebruikelijk dat je moet voorrijden wanneer je daar buitenritten wil maken. Ben ik in NL nog nooit tegen gekomen.

Je BMI inzetten om te bepalen of je met bepaalde paarden kunt rijden is volstrekt onzinnig. Mensen die zulke achterlijke conclusies trekken, wat bedenken die nog meer voor idioterie? Ik vind nergens een relatie tot het paard. Hoe bepaald ze welk paard welk BMI kan dragen?? Als je het stuk leest, zou je de indruk kunnen wekken dat iemand met een goed BMI, maar met 90kg lichaamsgewicht omdat ie nu eenmaal zo groot is, toch op een iele arabier van 1,45m kan stappen........
Laat ze om te beginnen eens zorgen dat haar paarden goed gereden worden, zodat de paarden domweg op een verantwoorde wijze het werk kunnen doen wat van hen wordt gevraagd! Wanneer je vervolgens je ruiters ook nog eens goed opleid, zul je betere resultaten boeken dan deze flauwekul.

Knap staaltje marketing, maar helaas, hij is doorzien en mevr van Muiswinkel is door de mand gevallen. Laat ze zich bezig houden met goed lesgeven en niet proberen met deze onzin het gebrek aan leskwaliteit te verdoezelen.

MAar ze zijn er toch zelf ook bij als ze iemand van 90 kg op een arabier zetten? Tuurlijk gaat het niet alleen om BMI, maar ik ben wel van mening dat het een rol kan spelen. En er zal hoe dan ook, altijd een passend paard ingezet moeten worden... Maar als bovengrens voor alle manegepaarden, denk ik dat BMI best een handige graadmeter kan zijn. Maar zoals ik al zei, moet er dan alsnog een goede balans worden gevonden tussen het paard en het gewicht van de ruiter.

Maarja, als je een bovengrens aanhoudt van absolute kilo's, en je houdt een max. aan van bv. 85kg. Dat betekent dan ook niet dat iedereen maar op een welsh A kan rijden - terwijl je 85 kg weegt - Dus of je nou een bovengrens van harde kilo's aanhoudt, of van BMI er moet altijd naar het paard gekeken worden . Daarnaast is imo niet alleen het lichaamsgewicht van belang, maar iemand die veel 'vet' meedraagt en bv. een buik(je) heeft. Dat komt zwaarder neer, omdat 'vet' altijd een fractie later neerkomt en dat is dus belastender voor het paard :) .