slechte ervaringen met paarden kopen/verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

slechte ervaringen met paarden kopen/verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:46

n.a.v. dit topic [TAO] Leuk he, een paard zoeken
plaats ik dit , aangezien daar een slotje op staat.

Ik heb verder niet echt veel meegemaakt,
Wel een keer had ik mijn D pony te koop staan. Nou belde iemand om te komen kijken.
Ik vroeg er 2000 voor en uiteindelijk akkoord gegaan met haar bod van 1500,-
Kwamen ze aan, gereden enzo, zeggen ze we doen het.
1000 euro incl zadel en hoofdstel was het toch??
Ja echt niet zij ik. Toen liepen ze weg en zijden niet eens doei. :+
Het was geloof ik ook een handelaar en had er vanaf de eerste minuut al geen goed gevoel bij.

barst los :+

ikenindi

Re: slechte ervaringen met paarden kopen/verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:50

telt ziek paard kopen ook mee?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:51

Mensen die niet komen opdagen.
Mensen die willen dat ik er maar even een dressuurzadel bij koop omdat ze denken dat je op een westernzadel niet normaal kan rijden :+
En wat me nog het meeste zorgen baart (voor wanneer ik zelf een ander paardje ga kopen) is dat iedereen zegt dat ik zo eerlijk ben, dat is blijkbaar niet normaal wanneer je een paard verkoopt... :n

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:55

mensen die een aanbetaling doen, vragen of je hem nog een maand in stalling wilt houden en dan na die maand toch opeens van de koop afzien.
erg fijn als je zelf ondertussen al een nieuw paard hebt gekocht en eigenlijk geen geld hebt voor 2 paarden.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:02

Ooit een keer met mijn opa naar Drenthe gereden (voor het mp tijdperk, dus geen foto's gezien).
We gingen voor een zwartbles ruin, smalle bles en 4 witte voeten en ong 1,65m (was bedoeld als spangenoot).
Komen we daar aan, waren ze er nog mee door het bos aan het crossen, komt er 30min later een zeer bezweet paard aan, met een heel brede bles en 4 hoge witten benen (tot boven de knieën) van zeker 1,70m.
Die man bleef maar beweren dat dit echt voeten waren want witte benen waren veel hoger (het hele been). Ook vonden hun het heel normaal dat er vlak van te voren nog intensief mee gereden was.... wij baalden toen echt als een stekker, maar nu kunnen we er wel om lachen.

We hebben ook eens een paard (bijna) verkocht. Deze mensen kwamen 2x kijken en rijden. Ze vonden het dier fantastisch, veel foto's gemaakt om hem thuis al te laten zien. Wel moest hij nog gekeurd worden en we hebben in overleg een door hun uitgekozen DA laten komen. Beestje was goed, dus verkocht en ze zouden hem 1 week later ophalen (hadden niets aanbetaald, maar was voor ons geen probleem). Krijgen we op vrijdagavond een telefoontje dat ze het toch niet deden!!
Kregen wij ook mooi nog de rekening van de DA. Deze heb ik netjes naar hun doorgestuurd, maar ze hebben nooit meer wat van zich laten horen.

(mijn opa fokte met tuigers dus komen vast nog wel meer verhalen boven)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:27

Mafste dat ik ooit meegemaakt heb met de verkoop van een 3 jarige net zadelmakke KWPN hengst met veel potentie en dito vraagprijs:

Vader, moeder en dochter van 14 jaar kwamen kijken.
Ik had zomaar aangenomen dat dochter wel een beetje kon sturen, want anders koop je geen toekomstig dressuurtalent lijkt mij.
Zegt dochterlief ineens: "ja, ik wil graag weer gaan rijden"...... :?
Bleek dat ze 2 jaar manegelessen had gehad en op dat moment al anderhalf jaar niet meer reed.

Ik heb de koffie verder maar overgeslagen ;) .

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:39

Oh ja en "kopers" die zelf denken een buigproef te kunnen uitvoeren.
En dan heel gepikeerd zijn dat je hun dat verbied, want ze hebben dat al zo vaak gezien en gedaan.

Mensen die hun eigen hoofdstel (+scherp bit) en zadel meenemen. En dan verbaasd zijn dat ze de mijne moeten gebruiken.

Mensen die hun hele familie meenemen en dan bedoel ik ook letterlijk hun hele familie (3 auto's vol).

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:06

Citaat:
Mensen die hun hele familie meenemen en dan bedoel ik ook letterlijk hun hele familie (3 auto's vol).

_O-

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:10

Toen ik mijn 3 jarige ruin te koop had ook genoeg meegemaakt, mensen die niet op komen dagen, niks meer van zich laten horen als ze wel langs zijn geweest enz. enz. Maar mijn ervaring is wel ook al duurt het wat langer dat je uiteindelijk toch het juiste baasje vind gelukkkig!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:18

Ik verbaasde me over het grote aantal mensen dat mailt dat ze het paard weliswaar niet kunnen betalen, maar er wel heel goed voor kunnen zorgen, dus of ze m gratis mogen meenemen (prachtige merrie met goede papieren en heel wat in haar mars).

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:22

Heb nooit een paard verkocht, maar wel twee keer een paard gekocht... En ik verbaas me vaak over de ontzettend sumiere
advertenties (zonder foto) die mensen plaatsen. Niet alleen op marktplaats enzo, maar ook hier op bokt.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:28

Ik heb er een hekel aan als je om foto's vraagt en je krijgt als antwoord.

die heb ik niet.

je gaat toch niet bij een pony kijken zonder een foto gezien te hebben..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:30

Nou sommige foto's zijn zo slecht dat ik denk dat ze het paard sneller verkopen zonder foto :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:34

Nou Rianne, zo ging het jarenlang wel. Je had geen internet en ging advertenties in de krant napluizen.
Eerlijk gezegd vind ik een foto dan wel weer prettig maar als die niet voor handen is zou dat me niet tegenhouden ook omdat foto's een heel vertekend beeld kunnen geven en je zaken als beweging niet goed vanaf een foto kunt beoordelen.
Als ik een paard wil verkopen ben ik ook zeer zunig met het verstrekken van foto's en dat is niet zonder reden. Je weet immers nooit wie je voor je hebt en wat mensen doen met foto's.
Grappigste wat me is overkomen is een bod van 900 op een Friese merrie met vol papier :D :D :D
Zó leuk voor de kinderen ;)
De minder grappige dingen, tja, ik ga me nog maar eens bedenken of ik die wel ga vertellen....

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:49

Mijn vader zocht een luxe fries voor mp ,dus via de telegraaf wat vroeger vol stond met advertenties...
Dus mijn vader gebeld naar die mensen of ze geen wit kolletje had ,en of het wel een luxe fries was die voor de kar kon..
dat kon ze allemaal,dus wij 2 en een half uur in de auto daarheen..
wij daar aangekomen gata er een grote schuifdeur open en heb echt 5 min zitten staren...dat paard was helemaal doorgezakt,echt zielig om te zien...me vader maakte nog een grapje dat er geen zadel op hoefte..

Dus toen weer 2 en een half uur naar huis toe voor niets dus :+

Later naar een pony wezen kijken ,dus wij der heen..man zei dat we ergens mee naar toe moesten want hij had geen plek bij zich zelf dus moest hij de pony ergens anders zetten...
dus wij mee,stond de pony bij een slachthuis 8-) maarja was een kennis van hem etc, dus hij de pony gehaald..nou ik wist niet dat een paard zo door ze kooten heen kon buigen, het raakte nog net de grond niet,maar was heel raar om te zien...

Dus geeft maar mp etc..dan heb je tenmisten nog een indruk van een paard als die ver weg staat.. :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:52

Verplaatst van TAO naar PP.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:03

ponytje van ongeveer 1.35m verkopen, komen er mensen met een zoon en dochtertje kijken. de pony is voor zoonlief, maar als meneertje erop zit blijkt dat ie nog niet eens kan lichtrijden (terwijl ie volgens de gesprekken voorafgaande aan het komen proefrijden heel goed kon rijden :S ) en als meneertje er dan bijna afvalt in draf (pony stopte braaf, maar jochie kon zich amper op de pony houden) gaat mams erop.. jaja, vrouw van zo'n 1,70m op een pony van 1.35m! :S
en gaat ze ook nog in zn mond lopen zagen! zeg ik er wat van: ja zeg! die stomme pony moet toch aan de teugel lopen?!
(terwijl in de advertentie ook stond dat de pony nog maar net ingereden was.... :+ )

Heb mevrouw maar even gevraagd te vertrekken, want kon het echt niet meer aanzien ;(

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:18

ik vind het maar moeilijk een geschikt paard te vinden.
neem nou onze nieuwe.. leek op het eerst heel leuk.. 2 keer wezen rijden en ja, toch maar kopen. hij was lief en misschien wilde ik ook wel graag dat het iets zou worden, na een illusie armer bij een handelstal in terneuzen :D

tijdje ging het okee.. tot ik begon te vermoeden dat hij iets mankeerde.. heb nog contact met zijn vorige baasje.. blijkt dus dat hij voor ons verkoch tis geweest en dat die mensen hem dus zo hebben behandeld datie zelfs staakte en steigerde.. dus hij is weer terug gekomen.. en toen naar ons.. bleek dus datie ws artrose in de nek heeft en in de rug of kissing spine of artrose.. in elk geval.. tis niet zo'n sterk paard meer ondanks dat hij goedgekeurd werd(klinisch) zijn vorige baasje merkte aan hem datie niet meer dezelfde was als voordat hij naar die andere mensen was gegaan..

nou leuk dacht ik toen.. ach ja.. als wij een paard kopen moet er heel wat gebeuren willen we hem weer terug sturen, dus hebben we stiekie alweer bijna een jaar :D met al zijn problemen, maar wat is het toch een schat. springen kandie nog steeds als de beste.. volgens de da magtie gewoon alles doen.. als je hem maar niet forceerd.. dus nee, weggaan doetie nooit meer

maar hou me hart vast voor mijn zoektocht naar de perfecte haf over ene tijdje..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:28

Mijn eerste paard dat ik kocht na mijn pony werd heel ziek, het uitgebreide verhaal is echt uitgebreid, dus kort door de bocht: Hij had aan 2 benen spat. Acute spat. Dat was natuurlijk gewoon pech hebben, maar hij bleef niet lekker en hangerig, en toen is er uit gekomen dat hij al jaren een worminfectie had. Wij hebben hem wel ontwormd, maar de wormen hadden hem letterlijk van binnen al opgevroten. Wij hebben hem gekocht van kennissen die hem maar heel even hadden, en na wat onderzoek te hebben gedaan kwam eruit dat de man waar hij is geboren het niet zo nauw nam met ontwormen.

Abel heb ik gewoon van een vriendin gekocht die op kleine schaal handelt in dressuurpaarden. Ze koopt ze meestal rechtstreeks van de fokker, en ze laat ze altijd rondom keuren. Als iemand een leuk wedstrijdpaard zoekt staat mijn PB box open.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:37

Het eerste paard wat ik heb bekeken was gelijk helemaal mijn ding, dus in overleg laten keuren. Waren echt hele lieve mensen, helemaal weg van het paard, maar konden hem gewoon niet goed rijden hij was te groot dus na 2 jaar en heel veel verdriet hadden ze toch maar besloten te verkopen.
Dus wij naar de keuring, maar hij werd afgekeurd omdat hij flinke kissing spines bleek te hebben, ik heb hem uiteraard niet gekocht.
Hun helemaal huilen weer omdat ik hem zo'n goed thuis zou kunnen bieden. Maar ja dat paard kon niet meer springen en zeker niet meer dan een b-l proefje lopen, en voor mijn eerste paard wilde ik toch graag een die wel verder kon.
Ik vond het heel zielig voor ze, maar was niet anders.

Afijn 2 dagen later stond hij op MP met erbij vermeld dat hij KLINISCH helemaal goed gekeurd was (klinisch wel ja) en makkelijk M kon lopen en leuk kon springen.

Goh en ik maar denken dat ze echt om hun paard gaven. Je kan je soms zo vergissen in mensen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:41

Het mooiste wat een paard ons ooit gelapd heeft vond ik zo goed dat ik het helemaal niet erg vond dat hij niet verkocht was, ik had hem sowieso niet willen meegeven aan zulke mensen.

We hadden een paard te koop staan, eentje die we op volwassen leeftijd gekocht hadden met de manieren van een onbeschofte lomperik. Het had ons heel wat moeite gekost, maar uiteindelijk hadden we van hem een nette heer kunnen maken. Op 1 voorwaarde, je moest correct zijn in je omgang. Onterrecht uit frustratie straffen dulde dit paard niet.

Komt er man af in zijn dure wagen, zijn net kostuum met stropdas en al aan(wat ik op zich al vreemd vind als je naar een paard gaat kijken). Hij zocht een springpaard voor zijn dochter, goed paard gaan bekijken, in stilstand was alles in orde, hij wilde het paard zien lopen op een recht stuk. Dus vader een touw gehaald, en naast het paard beginnen lopen. Paard doet zoals geleerd, netjes in draf naast de baas. Hadden we dit twee jaar geleden moeten doen, hij duwde jou tegen de grond, trok zich los en ging er in een rotvaart vandoor.

Maar het was niet goed voor meneer. Paard was veel te braaf, hij wilde hem meer 'opgewonden' zien en hij zou zelf wel even met het paard lopen. Mijn vader waarschuwt: "Meneer, dit paard kan ontzettend sterk zijn als u".. "Ach man, wat weet jij er van! Ik heb thuis 8 paarden, er is geen 1 die mij gaat lopen!".
Als in, wij zijn maar domme achterlijke boeren en wij hebben geen verstand van dit paard, ookal hebben wij het al jaren en hij zou het ons even na tien minuten tonen hoe je zo'n paard aanpakt.
Nou goed zegt vader, ga je gang dan maar.

Hij neemt het paard over, paard loopt weer braaf langs hem om. Dan vouwt hij het dubbel, geeft het paard zomaar een knoeiharde slag tegen zijn buik.
Het paard...schrikt zich een ongeluk, springt naar voren, rukt de man voorover, man valt met zijn zondags kostuum midden in de slijk, paard schuurt het touw uit zijn handen, raast in galop naar de mesthoop die net voor de omheining lag (het was in een soort van houten constuctie dus al vlug enkele meters breed en minstens 1.50 hoog, springt over die hele mesthoop en over de draad tot in de volgende wei en blijft daar staan.

En dan mijn vader, na even vertwijfeld te hebben gekeken en de grootste moeite serieus te blijven: "Tja...en springen kan hij ook..."

:') :D .

Toen we zelf een paard zochten kan ik me wel eens herinneren dat er een paard '100% gezond hoor' stond, totdat ik de staartwortel zag en het gewoon letterlijk tot bloedens to open was geschuurd. 'Daar weet ik niks van, hij heeft toevallig een bandage aan gehad dus het zal daar wel van geweest zijn". Uhu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:51

Hahahahaha Katleentje, geweldig, ik zie het helemaal voor me, die man onder de stront en de modderige drits :D :D :D :D :D

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:50

Een pony verkopen aan iemand, die zegt haar naar Engeland te verkopen, en beloofd te vertellen waarheen én een telefoonnummer te vragen, en vervolgens nergens meer op reageerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:24

Pffff... heb je even? :D

*Paard loopt op M-niveau... Kom je kijken, ligt er voor max de 10e x een zadel op
*Goed doorgereden... Hangen ze d'r met 3 man aan alleen al om de ruiter op te laten stappen
*Braaf paard... paard komt op stal al wat instabiel over, dus ik vraag de eigenaar 'm even voor te rijden: "eeeehhhhh *bloos* nee ik eeehhhh *voetschuifel* heb het in mijn rug maar ik wil 'm anders wel even voor je longeren?"
* "ik heb het paard al gezadeld voor u op stal staan".... Prima, ben ik weer weg :wave:
*Paard staat 'te sullig' in de stal... Ik kijk in de drinkbak en zie dat die echt droog staat... :wave:
*Western gereden... Paard loopt volledig uit elkaar gevallen, kop als een schildpad naar voren, te sjokken. Ehhh het is 'jog', geen 'sjok'.... :wave:
*Paard staat met een enorme oude wond aan het been en loopt kreupel. "Vannacht gebeurd in het land". Uhuuhhh, vandaar een wekenoude wond met ontstekingen... :wave:
*Kuikenmak, je kan d'r een kind mee wegsturen! Je zet je voet in de beugel en er ontploft iets... :wave:
*Kuikenmak, je kan d'r onderdoor kruipen! "ehhhh wil je 'm wat korter aanbinden met poetsen? Hij wil je terugkrabbelen anders", terwijl je nog net op tijd opzij kan springen omdat het paard aanvalt als je met de borstel in de buurt van z'n rug komt.
*Paard gaat zo'n beetje liggen van ellende als het zadel opgelegd wordt en ook met poetsen vond hij het niet zo fijn op z'n rug: "Hij houdt niet van koude zadeldekjes maar als je d'r eenmaal opzit gaat het goed hoor. Je moet 'm alleen even vast laten houden met opstappen".... :wave:

Manman wat een ellende, een paard kopen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:53

Met paarden kopen heb ik nooit geen problemen....maar een paard verkopen is een ander verhaal :(

Mijn vorige paard heb ik 8 jaar gehad, z-niveau, alle knoppen erop, super braaf, ik kon er zelfs alleen mee naar het bos in het donker!

Verkocht als familiepaard en bleek na 8 weken levensgevaarlijk en onhandelbaar te zijn :?
Dus hele rechtzaak (ongevraagd) aan mijn broek, ik heb wel gewonnen, maar het paard kwam in de handel ;(

Kortom het heeft mij bakken met geld, ellende, energie, slechte naam en kopzorgen gekost en het paard werd er ook niet beter van!

Gelukkig heb ik hem in september na 3 jaar teruggevonden viaviavia....en raad eens: HET IS NU EEN FAMILIEPAARD :Y)
De hele familie rijdt erop en zijn er superblij mee, lekker springen, dressuur, crossen door de bossen en meren etc.
Ik heb nog steeds contact met deze familie en ik ben inmiddels al weer 2 keer op bezoek geweest.

Uiteindelijk toch een HAPPY END dus ;)