Waarom heb jij gekozen voor dressuur/springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

Waarom heb jij gekozen voor dressuur/springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:52

Dit is niet echt een discussie, maar zou niet weten waar ik het moest plaatsen.

Laatst heb ik een topic geoepend bij Natural Horsemanship om erachter te komen waarom mensen voor Natural Horsemanship komen.

Nu leek het me ook leuk om dit ook te weten waarom jullie voor dressuur/springen/etc. gekozen hebben.

Dus mijn vragen aan jullie:
- Sinds wanneer rijdt je al dressuur/springen?
- Heb je altijd al dressuur /springen gereden of reed je hiervoor bijv. western?
- Wil je altijd dressuur/springen blijven rijden?
- Wat vind jij nou zo leuk aan het dressuur/springen rijden?

extra:
rijdt je ook wedstrijden of gewoon recreatie?

Alvast bedankt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:05

Hmm, volgens mij begrijp ik je topic niet helemaal. Is je vraag soms gericht aan professionele ruiters? Ik bedoel, als je gewoon basisruiter bent houdt je rijden toch in dat je met wat dressuroefeningetjes je paard lekker voor elkaar wil hebben in je rijden en af en toe een sprongetje meeneemt als onderdeel van je totale rijden? Ik kan me niet voorstellen dat er niet-profruiters zijn die alleen maar dressuurtraining of alleen maar springtraining doen in de bak en nooit wat anders. Wat lijkt me dat vreselijk saai :O Naar mijn idee is dressuur een middel om je paard goed te laten lopen, en bepaald geen doel op zich, net als springen. Prima als je af en toe een parcoursje wil springen, maar om nou alleen maar te springen met je paard, kan me echt niet indenken dat er mensen zijn die zo weinig fantasie hebben.

marielle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:07

hoii
nou ik zal evenn myn antwoordenn geven!
Ik rijd al springen sinds mn 10e? :+
Ben nu duss 17 jaar en dat is dus al best lang!
Ik reed vanaf mijn 5e dressuur en nu natuurlijk nog steeds als basis!
Ik zal altijd springen blijven rijden, dressuur is me te strak en te stresserig.
En ja, wat is nou niet leuk aan springen? :D

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:10

Ik rijd sinds mijn 8e. Tot mn 14e heb ik recreatief gereden. Daarna ben ik gaan mennen (dressuur en vaardigheid) op wedstrijdniveau. Tot de M gereden.
En op mn 18e ben ik weer onder t zadel gaan rijden en verder gegaan met de wedstrijden dressuur.
Ik trainde de paarden voor het mennen ook altijd onder t zadel. Dus heb ik die paar jaar niet stil gezeten

En wat er nou zo leuk is aan dressuur?
Het vertrouwen met mekaar opbouwen en zoveel mogelijk uit je paard zien te krijgen op een vriendelijke en eerlijke manier.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waarom heb jij gekozen voor dressuur/springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:15

Ik heb gewoon nooit die keuze gemaakt en doe vanalles. Dat bevalt mij prima en mijn paarden ook.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:17

Al vanaf mijn 6de zijn namelijk de lessen die je op manege krijgt, heb vanaf mijn 12de ook gesprongen en heb ook nog 2 jaar renpaarden gereden.

- Heb je altijd al dressuur /springen gereden of reed je hiervoor bijv. western?
Ja dus, altijd al dressuur en springen gereden.

Ik wou eigenlijk blijven springen, sprong 1.40m maar ben toen een keer gruwlijk ten val gekomen en durfde niet meer. Poosje terug met mijn huidige paard springles van rom vermunt gevolgd en misschien ga ik in de toekomst wel weer springen.

Op zich vindt ik dressuur niet super leuk(beetje leuk), maar omdat ik mezelf wil bewijzen rijdt ik het toch. Het liefst zou ik lekker buitenrijden, springen en alle andere takken van de sport.

- Rijdt je ook wedstrijden of gewoon recreatie?
Ik rij dus ook wedstrijden, maar ook lekker buiten en op het strand.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:07

hestejente schreef:
Hmm, volgens mij begrijp ik je topic niet helemaal. Is je vraag soms gericht aan professionele ruiters? Ik bedoel, als je gewoon basisruiter bent houdt je rijden toch in dat je met wat dressuroefeningetjes je paard lekker voor elkaar wil hebben in je rijden en af en toe een sprongetje meeneemt als onderdeel van je totale rijden? Ik kan me niet voorstellen dat er niet-profruiters zijn die alleen maar dressuurtraining of alleen maar springtraining doen in de bak en nooit wat anders. Wat lijkt me dat vreselijk saai :O Naar mijn idee is dressuur een middel om je paard goed te laten lopen, en bepaald geen doel op zich, net als springen. Prima als je af en toe een parcoursje wil springen, maar om nou alleen maar te springen met je paard, kan me echt niet indenken dat er mensen zijn die zo weinig fantasie hebben.

Ja dat klopt.
Maar het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een 3 jarig paard gekocht hebt en je nu aan het trainen bent voor de dressuurwedstrijden.
en dan is mijn vraag: waarom dressuur? Waarom niet bijvoorbeeld western? Wat vind jij zo leuk aan het dressuurrijden, snappie?

Het maakt me dus niet uit wat je het rijden inhoudt, maar wáarom je gekozen hebt voor de dressuur.
Waarom niet mennen? waarom niet de drafsport? waarom geen western? wat maakt dressuur speciaal voor jou?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:20

Ik ben 6 jaar geleden begonnen met dressuur. Ja, ik was laat maar ik mocht eerst nooit op les van m'n ouders. Heb voor die 6 jaar wel eens gereden maar dat was kun je niet echt rijden noemen.
Vanaf het begin dressuur. Wel eens een klein sprongetje meegenomen maar dat is niet echt iets voor mij. :=
Ja, het bevalt me heel goed!
Het meeste dat je samen een team/combinatie vormt. Je begint bij de basis, en steeds leer je meer van je paard en je paard leert van jou. Gewoon de vooruitgang die je maakt en het gevoel dat je samen voor iets gaat. :)

Extra:
Op dit moment rijd ik gewoon recreatie en dat ik heb ook altijd gedaan, wel eens een onderlinge wedstrijd voor de afwisseling. Ik ben wel van plan om wedstrijden te gaan rijden maar we zijn nu nog bezig met het beleren van mijn toekomstige wedstrijdpaard. :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:26

11 jaar

Jup

Jup, met andere takken ernaast

Uitdaging en afwisseling

extra:
Ook wedstrijden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:08

Joosiien schreef:
- Sinds wanneer rijdt je al dressuur?
Sinds ik me kan herinneren, ben begonnen in 1999
- Heb je altijd al dressuur gereden of reed je hiervoor bijv. western?
Ja, ik heb weinig op met western. En op de manege begin je toch met dressuur.
- Wil je altijd dressuur blijven rijden?
Ik denk het wel. Springen vind ik voor af en toe wel leuk, maar dressuur geeft me toch meer een kick wanneer ik iets heb bereikt.
Dressuur is even totaal van de wereld zijn, goed nadenken, oplossingen zoeken. Inventief zijn, samen één zijn. Harmonie. Springen is voor mij meer een uitlaatklep, even wat anders.

extra:
Ik rijd geen wedstrijd, ik heb te weinig geld en geen geschikt paard.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:12

Joosiien schreef:

Laatst heb ik een topic geoepend bij Natural Horsemanship om erachter te komen waarom mensen voor Natural Horsemanship komen.

Nu leek het me ook leuk om dit ook te weten waarom jullie voor dressuur/springen/etc. gekozen hebben.

extra:

Ik dressuur pas echt sinds een jaar of 4, daarvoor was het ook wel voornamelijk dressuur maar niet zo serieus als nu. Op de manegepony's heb ik ook in de springles gereden 1x per week en 1x per week dressuurles. Ik wil blijven dressuren, met zo nu en dan een sprongetje. Het leuke is de communicatie tussen ruiter en paard en de vooruitgang zien/voelen. Dit is natuurlijk hetzelfde met springen. Ik rij ook wedstrijden, zo'n 8 per jaar.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:17

Bedankt voor jullie reacties ! :)

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:23

Ik begon op mijn negende met paardrijden. Toen ik op mijn elfde een eigen pony kreeg begon ik serieuser te worden met rijden.
Ik heb altijd al aan dressuur en springen gedaan.
jazeker
Bij dressuur vind ik het heerlijk om een soort één te zijn met je paard, op een lekker tempo door de bak, en samen genieten van de oefeningen die je doet. Bij springen vind ik het de kick die ik heb. Hoe hoger, hoe leuker ik het vind worden.

extra:
Ik rijd ook wedstrijden. Met mijn vorige pony ben ik tot de L2 gekomen. Met de pony die ik nu heb begin ik dit jaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:52

Joosiien schreef:
hestejente schreef:

Ja dat klopt.
Maar het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een 3 jarig paard gekocht hebt en je nu aan het trainen bent voor de dressuurwedstrijden.
en dan is mijn vraag: waarom dressuur? Waarom niet bijvoorbeeld western? Wat vind jij zo leuk aan het dressuurrijden, snappie?

Het maakt me dus niet uit wat je het rijden inhoudt, maar wáarom je gekozen hebt voor de dressuur.
Waarom niet mennen? waarom niet de drafsport? waarom geen western? wat maakt dressuur speciaal voor jou?

Lieverd, dressuur gebruik ik alleen maar als middel om mijn IJslandertje lekker aan het lopen te krijgen/houden, het is geen doel op zich, dat is wat ik met mijn post probeerde te zeggen. Net zoals ik grondwerk gebruik voor zijn mentale ontwikkeling. Waarom zou ik in hokjes (dressuur/springen/western/weetikhetwat) moeten denken? Ik rijd gewoon paard, en ondertussen kijk ik goed uit mijn doppen en luister ik om me heen omdat ik vind dat je van iedereen wat kunt leren. Al is het maar hoe je zelf NIET wil rijden. Snappie?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:56

hestejente schreef:
Lieverd, dressuur gebruik ik alleen maar als middel om mijn IJslandertje lekker aan het lopen te krijgen/houden, het is geen doel op zich, dat is wat ik met mijn post probeerde te zeggen. Net zoals ik grondwerk gebruik voor zijn mentale ontwikkeling. Waarom zou ik in hokjes (dressuur/springen/western/weetikhetwat) moeten denken? Ik rijd gewoon paard, en ondertussen kijk ik goed uit mijn doppen en luister ik om me heen omdat ik vind dat je van iedereen wat kunt leren. Al is het maar hoe je zelf NIET wil rijden. Snappie?

Waar maak jij je zo druk om? Ik rijd voornamelijk dressuur, dat is waar ik me het meeste op richt. Als jij vind dat je deze vragen niet kunt beantwoorden, dan is het heel simpel om gewoon niet te reageren in dit topic. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:00

Euh... hestejente; het gaat om een enquete voor haar profielwerkstuk.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 16:01

lieverd? ... Josien.

Ik snap je helemaal, maar volgens mij snap je mij niet?
Ik wil helemaal niemand in een bepaalde hok plaatsen en ik ben óok van mening dat je van elkaar kan leren.

Ik heb wedstrijden gereden in de dressuur en heb nog nooit van me leven western gereden.
Dit doordat ik, toen ik begon met paardrijden, op dressuurles ben gegaan, want dat deden al mijn vriendinnen ook.
Ben er nooit meer van af gestapt. Zo heeft ieder zijn reden en ik ben nieuwsgierig wat de reden is waarom iemand dressuur wedstrijden gaat rijden of westernwedstrijden gaat rijden.

ik ben gewoon nieuwsgierig naar die reden! De reden dat jij dressuur rijdt is dus om je ijslandertjes lekker aan het lopen te krijgen/houden.
Jij vertelt erbij dat je ook grondwerk etc. gebruikt bij de paarden, dit doet niet iedereen en dat maakt me verder niet uit het gaat mij erom waarom iemand ervoor kiest om dressuur te rijden (dressuur wedstrijden, springwedstrijden) Ik kies er niet voor om een springwedstrijden te rijden, omdat ik angst heb om hoger te springen met een paard. zo heeft ieder een reden en ik ben gewoon nieuwsgierig naar die reden.
Niks meer & niks minder hoef ik te weten ! :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:34

Joosiien schreef:

Vanaf dat ik 10 was. Dus nu zo'n 12 jaar. Wel tussenstop gehad van 4.5 jaar..
Altijd dressuur en springen, ook klein poosje eventing.
Zolang ik kan wel ja!
Combinatie vormen met je paard. In het begin gaat het allemaal stukken minder maar dat wordt steeds beter. En ook de afwisseling, dan dressuur, dan springen dna keer buitenritje..

extra:
Op dit moment niet maar ga wel weer beginnen. Maar blijf daarnaast wel buitenritten e.d. maken..

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:04

uuh,hestejente
woon jij toevallig in Noorwegen? want heste jente betekent paarden meisje :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:41

--> PP

Boebaboeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:45

Ik heb niet echt een voorkeur! :p
Vroeger durfde ik niet echt springen, maar dat is allemaal over dankzij mijn verzorgpony. Hij was een super springer en ik heb van hem veel geeleerd! :D Dressuur vind ik ook wel leuk! :D
Ik heb nog niet echt een keuze gemaakt !

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:22

Sinds mijn 5de 'dressuur', de basis dus, en op mijn 8e begonnen met wat sprongen.
Altijd al dressuur/springen.
Mennen.
Alles, het samenwerken met de pony, enzenz

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:27

Sinds mijn 4/5e dressuur op shetlanders, en vanaf mijn 7e heb ik leren springen op manegepony's. Toen ik een eigen pony kreeg, was dat er 1 die erg goed kon springen.
Dus zo heb ik eigenlijk meer voor het springen gekozen, maar dressuur vind ik ook leuk om te doen.
Ik rijd heel afwisselend, maar niet recreatief. Het paard dat ik nu heb, heeft gewoon echt iedere dag een zware training nodig, anders gaat ze met je aan de wandel.
En ja, ik wil dit altijd zo blijven rijden. :)
Dressuur vind ik niet echt leuk, maar het is wel een belangrijke basis voor een goed springparcours. Springen vind ik leuk vanwege de afwisseling, en toch ook iets meer actie.
Ik rijd wedstrijdgericht, vroeger recreatief.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:32

Sinds mijn 8e dressuur, en denk sinds mijn 9e af en toe springen.
Ik heb nooit western gereden, had wel altijd voornamelijk dresuur en dat word nu gelijk getrokken.
Jup. Wil wel steeds meer gaan springen, en het crossen ga ik erbij nemen.
Dressuur: Voelen dat mijn paard vooruit gaat. Zien dat ze spieren ontwikkeld en steeds betert wordt.
Springen: De kracht, de hoogte, de vooruitgang, tegenwoordig ook de controle :D
Kan het moeilijk uitleggen :+

Ik en mijn paard vinden springen trouwens vele malen leuker. En we rijden nu ook steeds meer wedstrijdgericht,

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:46

- Sinds wanneer rijdt je al dressuur/springen? Ik ben op mijn 10j beginnen paardrijden. Springen doe ik in totaal nu al een goed jaartje.
- Heb je altijd al dressuur /springen gereden of reed je hiervoor bijv. western? altijd gewoon in maneges gereden.
- Wil je altijd dressuur/springen blijven rijden? Springen zeker!
- Wat vind jij nou zo leuk aan het dressuur/springen rijden? Ik vind springen altijd wel wat stressy maar ik vind het zooo leuk. gewoonhet gevoel miss? ik weet niet :)

Op 5 april rijd ik mijn eerste dressuur en springewedstrijd! :)

Xx::