"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:22

Ik zie hier best regelmatig mensen die zeggen dat je geen eigen paard hoort te hebben, als je niet in staat bent om álles te betalen, inclusief het allerbeste voer/dekens/tuig, alle onvoorziene torenhoge medische kosten, etc etc.

Nou kunnen honden/katten/kanaries ook ziekte's, tumoren, ongelukken enzovoorts krijgen, en toch zijn er meer dan genoeg mensen die écht geen 2,000 euro apart hebben voor een operatie een de hond. Dan is het jammer, maar helaas - en dat vind men redelijk begrijpelijk.
Ik snap wel dat die dingen niet 100% op 1 lijn liggen, maar toch...waarom zou iemand pas een paard mogen als je op werkelijk alles berekend bent, maar is dat bij andere huisdieren geen probleem? Of hoor je het argument iig veel minder vaak bij die andere dieren? En hoeveel mensen zijn er, die het NIET zouden redden als hun paard plotseling een dure operatie moest ondergaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:26

Persoonlijk vind ik je stukje een beetje overdreven. Uitsluitend het beste voer en tuig lijkt mij overbodig hetzelfde is om per direcht een halve ton neer te kunnen leggen zodra er iets gebeurd.

Wel denk ik dat er meer mensen de onvoorziene kosten gewoon negeren of geen rekening mee houden. Bij wat voor een dier het ook is. Ik heb wel €2000,- klaar liggen wanneer mijn hond dat nodig heeft. Dat is gewoon een stukje veranwoordelijkheid vind ik. Het is goed om te weten waar je aan begint en daarbij mag je geen enkel dier in mijn ogen medische behandeling ontnemen. Bezuinigen op de gezondheid van je dier, dan hoor je ze vind ik niet te hebben.

Ik denk dat je deze argumenten (alles kunnen betalen voor je er aan begint) veel in de topics tegen komt met 12 jarige meisjes die graag een pony willen kopen en menen dat met hun zakgeld te kunnen redden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:27

je kan je ook verzekeren er voor. als je daar niet voor kiest vind ik dat je wel de medische kosten moet kunnen betalen. ook de onverwachte...

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:28

Ik vind inderdaad dat als je aan paarden (en beesten in het algemeen) begint, je ook redelijkerwijs voor alle kosten moet kunnen opdraaien. Zo zie ik vaak meisjes rekenen van "als ik nou zo lang mijn krantenwijk doe, dan kan ik over een half jaar een paard kopen" en vergeten dan even voor het gemak dat je naast de stallingskosten ook nog af en toe speciaal voer moet kopen, omdat de beestjes soms wel eens iets extra's nodig hebben dan hooi en gras. Ook vind ik dat je wel een buffertje moet hebben voor als het beestje ziek wordt, maar dat iedereen maar duizenden euro's klaar moet hebben staan, vind ik dan weer een beetje onzin.

Ik ben zelf ook (heel rustig aan) op zoek naar een paardje voor erbij (voor over een jaartje of 2) en dan kan ik ook niet meteen alles betalen als het beestje ineens enorme koliek krijgt en een week in de kliniek moet logeren, maar ik heb wel mijn ouders waar ik dan de afspraak mee heb dat ik op hen terug kan vallen.

Overigens vind ik dit voor alle huisdieren gelden. Als je er aan begint, moet je het ook afmaken en goed ook! Dus toen mijn kat pijn had, heb ik ook 300 euro bij de dierenarts uitgegeven aan uiteindelijk niks.. maar dat hoort er nu eenmaal bij!

Ik begin ook niet aan kinderen en zeg dan "sorry jongens, vanavond eten papa en mama biefstuk en jullie moeten zonder eten naar bed, want het geld is op".

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:33

Ik vind het altijd zo´n larie koek.. je moet een potje hebben voor onvoorziene kosten.

Ik heb bv een hond, 5 katten en een paard.. en geen potje reserves.. maar wel de juiste instelling.
Mijn dieren gaan ten alle tijden voor, hierop bespaar ik niet.
Wat moet, dat moet.. koste wat kost.. en overal is een oplossing voor..

Als je een dier op voorhand niet kan onderhouden moet je het niet doen..
Maar een potje met duizenden euro´s voor onvoorziene kosten?
(moet er wel bij zeggen dat we een goed salaris hebben met zijn 2en..)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 09-03-09 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:33

Ik vind dat er wel mensen zijn die beter na zouden moeten denken voor ze overgaan tot aanschaf van een paard of pony. Veel mensen staan niet stil bij wat er meer bij komt kijken dan alleen aanschaf, tuig en stalling en de noodzakelijke medische behandelingen (inenten).

Want idd komt de hoefsmid er nog bij, het paard kan een keer ziek worden (koliek oid) en een paard eet ook behoorlijk veel... Dit zijn kosten die hoog op kunnen lopen, door verkeerde verzorging lopen de kosten nog hoger op. En juist hier schort iets denk ik.

Torenhoge medische kosten wil ik niet mee rekenen. Dat kan idd bij elk diersoort en hoe hard ook. Voor mij is een dier nog steeds een dier. De kosten moeten opwegen tegen de opbrengsten (om het even zwart-wit te zeggen) Is dat in mijn ogen niet het geval dan wordt dit geld ook niet geinvesteerd.

Hetzelfde geld voor een auto, als er op een gegeven moment teveel gerepareerd moet worden kun je beter uitkijken naar een andere auto. Dit geldt voor een dier net zo.
Misschien dat het lomp lijkt nu ik het zeg, maar ik ben absoluut wel gek met mijn beestjes en bel ik ook liever iets te snel de da dan niet..

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:38

Ik ben ook van mening dat mensen eerst moeten nadenken voordat ze een dier aanschaffen. Ik denk dat het alleen bij honden en katten misschien minder vaak aan de orde zal zijn dat de kosten te hoog worden.

Ik heb nu wel al een aantal keer gezien dat mensen eigenlijk hun paard niet kunnen betalen en daardoor geen dierenarts bellen terwijl dat wel noodzakelijk is.

Ik denk dat iedereen zich moet realiseren dat het houden van een paard zich niet beperkt tot stalgeld, tuig en hoefsmid. Onvoorziene kosten zijn er altijd en dan moet je er wel voor zorgen dat je dit kunt betalen en het dier niet de dupe is van de 'geldkeuzes' van de eigenaar

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:40

Ik heb een potje voor onvoorziene uitgaven, maar geen 2000 euro hoor. Ik kan er laat maar zeggen een behoorlijke operatie en wat extra medische kosten van betalen, maar als het echt complex wordt dan zal het ook wel een ouderlening worden.

Ik heb daar bewust over nagedacht en mijn ouders willen garant staan als ik over dit bedrag heenga. Zo heb ik de zekerheid bij mijzelf, maar mocht het echt onverwacht zijn; hoef ik mijn paard er nog niet op af te schrijven.

Ik ben voormalig student, dus ik kon het me nu eenmaal niet permiteren om alles op te maken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:48

vind je stukje zwaar overdreven, kan me overigens geen topic heugen dat men werd afgerekend omdat diegene een goekdoper hoofdstel of zadel had dan menig mens op bokt.

vind wel dat men rekening moet houden met onvoorziene uitgaven voordat ze een dier aanschaffen.
op het moment dat het erop aankomt dat je paard, hond of wat voor dier dan ook moet overnachten in een kliniek dit wel moet gebeuren en niet dat mensen eerst aan hun portomonee denken voordat ze een beslissing maken met betrekking tot het dier.

wij hebben dan wel een aparte rekening voor "onvoorziene" uitgaven, waar dan ook wel meer op staat dan €2000,- dit omdat wij ook veel dieren hebben.
hadden wij dit niet, dan nog zou het dier voorop staan maar nu hebben wij ook 2 hele goede inkomens.

Ik zie nog iets te vaak dat mensen op het loon wachten voordat ze met hun dier naar de DA gaan, dit vind ik echt niet kunnen ongeacht wat voor dier het is.

maar denk wel dat 70% van de mensen die paarden hebben zich niet bewust zijn van hoe hoog de rekeningen kunnen oplopen en er ook het geld niet voor hebben.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:49

sassie76 schreef:
Ik heb nu wel al een aantal keer gezien dat mensen eigenlijk hun paard niet kunnen betalen en daardoor geen dierenarts bellen terwijl dat wel noodzakelijk is.

Maar wanneer is een DA noodzakelijk? Volgens Bokt bij ieder wissewasje, maar is dat ook zo?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:54

Caesar schreef:
Ik heb een potje voor onvoorziene uitgaven, maar geen 2000 euro hoor. Ik kan er laat maar zeggen een behoorlijke operatie en wat extra medische kosten van betalen, maar als het echt complex wordt dan zal het ook wel een ouderlening worden.

Ik heb daar bewust over nagedacht en mijn ouders willen garant staan als ik over dit bedrag heenga. Zo heb ik de zekerheid bij mijzelf, maar mocht het echt onverwacht zijn; hoef ik mijn paard er nog niet op af te schrijven.

Ik ben voormalig student, dus ik kon het me nu eenmaal niet permiteren om alles op te maken.

Nee, die situatie heb ik inderdaad ook. De eerste kosten kan ik opvangen en daarna willen mijn vader en moeder bijspringen. Ik denk dat je het op die manier ook op een hele verantwoorde manier oplost, zonder dat je meteen miljonair hoeft te zijn.

Ook vind ik (om even te reageren op het verhaal van malloesje) dat een dier wel iets anders is dan een auto, want bij een dier zit er meer emotionele waarde aan en een dier heeft (ook niet onbelangrijk) gevoel. Maar ik vind wel dat je echt niet altijd helemaal tot het uiterste moet gaan om een dier te redden (beetje offtopic misschien). Soms is het, ook voor het beestje, genoeg geweest. Maar ik heb wel altijd de instelling gehad dat als ik het kan betalen en het heeft zin, ik het zal betalen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:56

Het maakt mij niet uit hoe anderen dat oplossen maar zelf wil ik wel wat achter de hand te hebben

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:57

Ronne; mijn verhaal was iets minder genuanceerd, maar ik bedoel hetzelfde te zeggen ;) Een dier is iets heel anders dan een auto oid, maar je moet niet koste wat kost door willen gaan. En daarbij wat voor de 1 veel geld is, is voor de ander minder. Het is maar net wat je voor een paard uit wil geven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:58

Ik wil nog wel ff melden dat 2000 euro niks is, zo las ik hier dat iemand dat ongeveer had voor een operatie.

Mijn ozo gezonde pwoon die nooit wat had, had ineens koliek en stond 2 weken in Utrecht geen operatie maar die 2000 daar had je het niet mee geredt.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:59

Ja, dat klopt, maar ik vind niet dat je moet beslissen een paard bijv. niet te laten opereren, omdat je het te duur vindt, terwijl het wel kan helpen en je het geld in principe hebt of er aan kan komen.

Ik vind dan het welzijn van het beestje voorop staan. En als ik dan een maand brood als avondeten moet eten, dan doe ik dat. Maar ik ga niet een paard nog meer laten lijden door grote operaties uit te laten voeren die waarschijnlijk toch niks helpen.

Maar dan snap ik je verhaal ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:01

je kan een huisdier ook verzekeren voor onvoorziene medische kosten dan heb je zo'n 15% eigen risico en de premie is meestal niet zo heel hoog. Onze hond is ook op die manier verzekerd als die van ons een keer ziek word zal het niet zo snel ineens 2000 euro zijn. Dan heb je geen grote buffer nodig.

Ik vind ook niet dat je een dier tot alle kosten moet redden, maar geld mag niet de balangrijkste factor zijn.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:02

malloesje schreef:
Torenhoge medische kosten wil ik niet mee rekenen. Dat kan idd bij elk diersoort en hoe hard ook. Voor mij is een dier nog steeds een dier. De kosten moeten opwegen tegen de opbrengsten (om het even zwart-wit te zeggen) Is dat in mijn ogen niet het geval dan wordt dit geld ook niet geinvesteerd.

vind dit een uitspraak van niks. Je hebt er zelf voor gekozen om een paard aan te schaffen en dus sta je ook zelf voor de verantwoording in. het dier zal zijn tijd dat ie bij jou is altijd hard voor je werken en jou van je pleziertjes voorzien en op het moment van de waarheid zou jij keihard zeggen het is "MAAR" een paard.
over de vergelijking met de auto ga ik al helemaal niet in.

ook al is de kans klein van slagen, hoe dan ook het paard staat voorop. op het moment dat het 100% zeker is dat het geen paard waardig leven meer kan lijden is het een ander verhaal en moet je het diertje misschien wel uit zijn leiden laten verlossen. echter zal een DA nooit zeggen dat het 100% zeker is dat het diertje het niet red met de nodige operatie's.

tita

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:05

Je kunt hier helemaal niet zeggen, wat je wel of niet zou doen.
Ik doe geen operatie meer want mijn paard is al 20...het moment van de waarheid is het moment daarbij.

Mensen veranderen als ze een bepaalde beslissing moeten nemen en oooo wat zal het zuur zijn als je dus echt geen geld heb, maar wel je paard laat behandelen.
Als het paard beter is begint de ellende weer want hoe kom je aan het geld, en een paard wat ernstig ziek is geweest, daar ben je voorzichtig mee want het kan weer terug komen en dan............... je hebt nog steeds geen geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:07

femmefatale1 schreef:
Mijn dieren gaan ten alle tijden voor, hierop bespaar ik niet.
Wat moet, dat moet.. koste wat kost.. en overal is een oplossing voor..

Dat is mijn instelling ook. Ik heb wel wat achter de hand voor onvoorziene uitgaven, maar zeker geen duizenden euro's. Ik kan het onderhoud van mijn dieren prima betalen maar dan houd ik niet dusdanig veel over dat ik mijn spaarrekening gigantisch kan aanvullen elke maand. De laatste tijd gaat er zelfs meer van die rekening af dan ik erbij kan sparen (leuk hoor, ratten hebben :D). Komt wel weer goed, denk ik dan.

Mocht ik nu onverhoopt veel meer kosten krijgen dan zijn ook in mijn geval mijn ouders er nog.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:08

Nee, dat klopt, maar mijn paard heeft op een gegeven moment een chronische longontsteking gekregen, waarbij alle middelen en behandelingen al waren geprobeerd, maar niets hielp. Het enige wat overbleef was een longspoeling. Na lang informeren bleek dat de kans op genezing hierdoor zo'n 5% was en de kans op overlijden tijdens de behandeling zo'n 50%. Ook was de behandeling vaak een traumatische ervaring voor paarden (ze laten de longen vollopen met water, in de hoop dat het paard gaat hoesten en zo ook het slijm er uit hoest, kan ook zijn dat ie niet hoest en dan verdrinkt ie). Toen hebben wij bedankt voor de eer en het opgegeven. Uiteindelijk is hij toch nog helemaal beter geworden (iets wat officieel niet mogelijk was).

Maar daar trek ik dus wel een grens.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:08

tita schreef:
Mensen veranderen als ze een bepaalde beslissing moeten nemen en oooo wat zal het zuur zijn als je dus echt geen geld heb, maar wel je paard laat behandelen.
Als het paard beter is begint de ellende weer want hoe kom je aan het geld, en een paard wat ernstig ziek is geweest, daar ben je voorzichtig mee want het kan weer terug komen en dan............... je hebt nog steeds geen geld

en hier moet men dan ook rekening mee houden voordat ze uberhaupt een dier aanschaffen. het paard word in deze situatie hoe dan ook de dupe en dat vind ik niet kunnen. kwestie van je verantwoordelijkheid nemen. maar om nou te zeggen het is "maar" een paard of het paard is al zo oud, nee dat gaat er bij mij niet in.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:09

Pashon; Nogmaals ben ik supergek met mijn beesten, maar het is en blijft een paard. En zo zal ik er altijd tegenaan blijven kijken. Ik vind dat de betutteling ook veel te ver gaat hier in NL. En dan met name door mensen die geen dierenverstand hebben, mensen die altijd alles zo 'zielug' vinden.

Ik zal altijd mijn verantwoording nemen en proberen al veel eerder een DA in te schakelen, zodat erger voorkomen kan worden. Dit zal niet in alle gevallen kunnen, maar die gevallen zijn vaak ook al dermate ernstig dat je je moet afvragen of het paard daarna nog een waardig leven heeft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:10

Als je een dier neemt moet je daar ook ten alle tijden zorg aan kunnen bieden,mijn paard heeft veel pech gehad en dan kan ik niet tegen hem zeggen, sorry hou het nog even vol volgende week komt mijn salaris.
Ik moet er toch echt niet aan denken dat hij ziek zou worden en ik de rekening niet zou kunnen betalen.Zijn er nou echt nog mensen die denken met weinig geld een paard te kunnen houden? Kijk al die setjes vind ik ook onzin,maar goed das een ander verhaal.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:14

Als ik eerlijk ben, maak ik mijn potje geld niet op aan medische kosten voor mijn dieren, als er geen redelijke garantie gegeven wordt dat het goed komt. Enkele posten hierboven ook genoemd, en de reactie was, dat doe je niet, je gaat door tot het bittere einde. Ben ik het niet mee eens, iedereen legt zijn grens op een ander punt. Het is ook niet zo dat er nooit een DA bijkomt, het is dat er niet tot in het oneindige geprutst wordt. Als het niet redelijkerwijs beter wordt, dan is het einde nabij! Mijn arabier had ernstige acute ataxie, en natuurlijk kan hij naar een kliniek, tuurlijk kunnen ze hem oplappen met 'paardemiddelen' maar voor wie is dat? Voor mij, omdat ik hem niet missen kan, of voor hem, zodat hij nog lijdzaam een rondje door de wei kan scharrelen, want meer is het niet....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:18

malloesje schreef:
Pashon; Nogmaals ben ik supergek met mijn beesten, maar het is en blijft een paard. En zo zal ik er altijd tegenaan blijven kijken. Ik vind dat de betutteling ook veel te ver gaat hier in NL. En dan met name door mensen die geen dierenverstand hebben, mensen die altijd alles zo 'zielug' vinden.

Ik zal altijd mijn verantwoording nemen en proberen al veel eerder een DA in te schakelen, zodat erger voorkomen kan worden. Dit zal niet in alle gevallen kunnen, maar die gevallen zijn vaak ook al dermate ernstig dat je je moet afvragen of het paard daarna nog een waardig leven heeft.

Daar heb je misschien wel gelijk in maar als een paard nog een waardig leven kan hebben. misschien zelfs een fijn leven. Dan hoort geld toch geen bepalende factor te zijn. Bijv met die ingreep heelft hij 90% kans om helemaal te genezen maar ik heb geen geld voor de dierenarts dan denk ik dus: waarom heb je in hemelsnaam een dier. En dat vind ik ook bij honden en katten. Ik ken mensen die voor hun hond noggeen speciaal voer kunnen kopen, Als ik dan naar ons hondje kijk die van het meeste voer echt ziek word en ons een fortuin aan voer kost. kan ik me toch niet voorstellen dat ik haar voor die paar 10tjes ziek zou laten zijn.

EDIT: Als we die tientjes niet hadden gehad hadden we haar ook niet genomen trouwens