Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

florrtje

Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:13

Hey hey,

heb hier al eens een topic geopend en had toen 24 pagina's commentaar... positief, maar steeds kwam het woordje 'cap' terug
't was alsof mijn CD-speler vernieuwd moest worden omdat hij steeds bleef haperen.

Ik rij nu eenmaal ALTIJD zonder cap.
gelijk met welk paard of op welke paard,
3 jaarse paardjes, op wandel, springen,...

Ik wil graag jullie mening hierover.
ik ben van mijn paard gevallen en had mijn nier gescheurd, ook heb ik al gehoord dat de cap je hoofd beschermd maar gewoon de schok doorgeeft naar wat er onder zit, namelijk je nek.
ookal heb ik gehoord dat het de schok kan verergeren.

volgens mij loopt het een beetje fifty-fifty...
maar mijn mening hierover is : het zit gewoon tussen je oren dat het je bescherming bied...
't zou niet de eerste keer dat een frutseltje zich helemaal uitwaait in de paardensport!
zo zijn getten eigenlijk heel slecht en bieden geen verluchting aan de spieren etc in de benen van het paard en houden het zweet vast wat ook niet steeds gezond is voor de benen... een schaafwondje kan heus geen kwaad hoor, als je het goed verzorgt, vind dat we soms teveel op uitzicht!

maar dus,
graag jullie mening over het onverantwoord zijn van zonder cap rijden...
mij ambeteerd het gewoon eigenlijk als mensen doordrammen over die cap op mijn hoofdzetten.
terwijl je toch min of meer elkaars mening moet respecteren.
na 1 keer heb ik het echt wel gehoord hoor! :)

Liefs Florrtje
Laatst bijgewerkt door florrtje op 05-03-09 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:14

tsja..ik vind t altijd eigen verantwoording! Als iemand met of zonder cap rijd maakt me niet uit!
ik reed ook altijd zonder cap! Maar op deze stal waar ik sinds 3 maandjes sta is het verplicht een cap te dragen. nouja dan zet ik gewoon mn cap op ;)

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:19

Ik vind een cap hetzelfde als een gordel. Voorheen reed ik ook altijd zonder cap, nu heb ik hem eigenlijk altijd op. Op een of andere manier ben ik "verstandig" geworden. Maar ja zo heb ik ook altijd de gordel om in de auto. Ik kan nog wel zo goed autorijden (denk ik), maar er zijn meerdere weggebruikers. Paardrijden kunnen we misschien ook wel heel erg goed, maar het blijft een dier wat op ieder moment ergens van kan schrikken en een kant op gaat, die jij niet had verwacht.

Ik blijf erbij, het is eigen verantwoording, maar ook wel een beetje "dom" als je het niet opzet. Het gaat om je eigen veiligheid en gezondheid, maar het is zo'n zelfde discussie als een gordel. Ook daar heb je positieve en negatieve verhalen over en zo zullen mensen die geen cap dragen daar ook hun meningen over hebben.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:21

Ieder moet het voor zichzelf bepalen natuurlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat die cap je leven kan redden.
Je weet nooit wat je paard doet, het blijft een dier natuurlijk.
Ik heb een hekel aan dat ding, vroeger reed ik altijd zonder, maar nu ben ik erover gaan nadenken en doe mij maar die cap!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:23

Ik rijd altijd met een cap. En hoe bedoel je "dat het de schok doorgeeft aan je nek"" ? Want als ik met een blote vuist heel hard tegen een boom sla, dan kan het zijn dat ik mijn knokkels breek, sla ik echter met een bokshandschoen, dan is dezelfde schok aanwezig maar heb ik minder kans mijn knokkels te breken......

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:24

ik vind een cap dragen compleet eigen verantwoordelijkheid.

ik heb vroeger mijn paard ingereden zonder cap en zo jaren gereden..toen ze 10 jaar was werd het op stal verplicht...dus ja dan maar een cap op..
van mij hoeft het niet maar met springen of op een onbekend paard vind ik het wel verstandiger.

nu ben ik het zo gewend dat ik hem gewoon altijd op heb.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:24

Cap op, altijd! Het is het zelfde als met een autogordel, als je hem altijd draagt wen je er vanzelf aan en heb je er geen last van.
Ik heb eens een paard opgevangen van iemand die een schedelbasisfractuur heeft opgelopen door een val van haar super lieve, doet ie anders nooit, paard! Het is en blijft een dier!

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:24

Solide schreef:
Ik vind een cap hetzelfde als een gordel. Voorheen reed ik ook altijd zonder cap, nu heb ik hem eigenlijk altijd op. Op een of andere manier ben ik "verstandig" geworden. Maar ja zo heb ik ook altijd de gordel om in de auto. Ik kan nog wel zo goed autorijden (denk ik), maar er zijn meerdere weggebruikers. Paardrijden kunnen we misschien ook wel heel erg goed, maar het blijft een dier wat op ieder moment ergens van kan schrikken en een kant op gaat, die jij niet had verwacht.

Ik blijf erbij, het is eigen verantwoording, maar ook wel een beetje "dom" als je het niet opzet. Het gaat om je eigen veiligheid en gezondheid, maar het is zo'n zelfde discussie als een gordel. Ook daar heb je positieve en negatieve verhalen over en zo zullen mensen die geen cap dragen daar ook hun meningen over hebben.

Ja inderdaad nu heb ik zo het gevoel dat jij mij ervaart als onverstandig en dom. :P
ik ervaar een cap zoiets als, zuignappen op mijn voeten laten zetten zodat ik niet zou uitglijden in de douche...

maar ik begrijp jullie ook goed hoor,
maar ik werd zo vaak gewoonweg 'aangevallen' over het feit dat ik zonder cap rijd
dat ik wat wederzijds respect wil afdwingen...

naar mijn weten staat het fifty-fifty
Liefs Florrtje

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:25

Het is absoluut je eigen verantwoordelijkheid, maar inderdaad, ik vind zonder cap rijden ontzettend onverantwoord.
Ik zou niet weten wat er 'fifty-fifty' aan is, want iedereen die ik ken die zonder cap rijdt (en dat zijn er nogal wat) heb ik wel eens gevraagd WAAROM ze zonder cap reden. Er was niemand die me daar een goed antwoord op kon geven en ze gaven stuk voor stuk volmondig toe dat ze eigenlijk geen goede reden konden verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 05-03-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:26

Ik vind zelf rijden met een cap zeer belangrijk!! Het is ieder zijn eigen verantwoording, maar je hebt maar 1 hoofd en als je die kunt beschermen doe ik dat graag! Ook al helpt het niet tegen alles, maar als je met je hoofd op een balk of staander terecht komt, denk ik dat je maar wat blij bent dat je zo'n onding op hebt!

Vroeger (toen ik nog heel klein was) viel een vrouw ook van haar paard terwijl ik aan het rijden was met mijn shetje, had echter wel de cap op, alleen los! Cap lag eerder op de grond dan zijzelf, alleen met haar hoofd op de bakrand terecht gekomen. Resultaat, half jaar plat op bed!!

Dus ik bedenk me nog wel 2 x voordat ik zonder cap op mijn knolletjes stap!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:26

Altijd een cap op. Als jij met je hoofd op een paaltje valt is iig je cap aan gruzels en niet je hoofd. Ik vind het bijzonder onverantwoord om geen cap op te zetten.

En over beenbeschermers: één schaafwondje is idd wel te doen. Als je een paard hebt wat (behoorlijk) strijkt, dan zit je altijd met kale open kogels

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:26

ccathalijne schreef:
Ik rijd altijd met een cap. En hoe bedoel je "dat het de schok doorgeeft aan je nek"" ? Want als ik met een blote vuist heel hard tegen een boom sla, dan kan het zijn dat ik mijn knokkels breek, sla ik echter met een bokshandschoen, dan is dezelfde schok aanwezig maar heb ik minder kans mijn knokkels te breken......

ja verhalen die ik al gehoord heb hé...
ben niet echt onderzoeker en heb het nog niet onderzocht,

en naar mijn weten kan je ook nooit echt iets bewijzen in je leven... :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:27

Waarom wil je deze discussie weer opnieuw starten? :=

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:28

Vjestagirl schreef:
Altijd een cap op. Als jij met je hoofd op een paaltje valt is iig je cap aan gruzels en niet je hoofd. Ik vind het bijzonder onverantwoord om geen cap op te zetten.

En over beenbeschermers: één schaafwondje is idd wel te doen. Als je een paard hebt wat (behoorlijk) strijkt, dan zit je altijd met kale open kogels

uhm heb weer een tipfoutje gemaakt,
ja daarvoor is het echt wel handig,
maar het woord moest eigenlijk ook zijn getten...

maarja je hebt altijd gevallen die het nodig hebben maar de grote meerderheid heeft het naar mijn weten totaal NIET nodig.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:28

Het ligt een beetje aan de situatie. Als ik in de bak blijf en ik doe gewoon wat rustige oefeningen, dan zou ik hem net zo lief af laten (al heb ik hem eigenlijk altijd op).

Met buitenritten ALTIJD op. Je hebt de omgeving namelijk niet onder controle, dan is het toch de minste veiligheidsmaatregel die je kan nemen?

Met zo'n casco lichtgewicht cap vind ik overigens toch al net alsof je een pet op hebt in plaats van zo'n lomp zwaar geval, dus dan maakt het me ook niet zoveel uit om hem op te zetten (ja, je haar zit niet meer naderhand, maar dat nemen we dan maar voor lief :D )

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:28

Ik verplicht mezelf, mijn vriend, mijn bijrijdster en lesgeefster tot het dragen van een tok! Ik heb al teveel mensen lelijk zien vallen en vind het dus onverantwoord om zonder cap te rijden...

Een ex-lesgeefster van me heeft Prix St Georges gereden en zelfs zij rijdt nog altijd met cap op!

Ik zal niemand doodschieten omdat hij geen cap draagt, maar op mijn paarden kom je niet op zonder cap!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:29

Tegenwoordig schijnen caps toch wel zo in elkaar te zitten dat ze echt goede bescherming bieden. Vroeger stelde dit veel minder voor.
Ik draag nu altijd een cap met rijden en dat ben ik ook in de toekomst zeker van plan te blijven doen. Maar ik ben dan ook niet meer zo'n held als het op rijden aan komt en ik heb vaak genoeg verhalen gehoord/gelezen waarbij bleek dat een cap echt het verschil maakte tussen leven en dood. Paardrijden is een prachtige sport/hobby, maar je blijft met levende wezens bezig die onvoorspelbaar kunnen zijn.
Zelf vind ik het dus inderdaad onverantwoord om zonder cap te rijden, maar dat is mijn mening en iedereen mag zelf weten wat hij/zij doet, toch? Ik zal in ieder geval niet zo snel iemand op het feit aanspreken dat zij geen cap dragen, maar dat ligt ook een beetje aan mijn persoonlijkheid. :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:30

Iris82 schreef:

Ts heeft graag langlopende topics :+ Ik denk dat de TS ooit een fototopic geopend heeft waarbij ze reed zonder cap en dat daar veel reactie op geweest is...

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:31

sjaantje schreef:
Het is absoluut je eigen verantwoordelijkheid, maar inderdaad, ik vind zonder cap rijden ontzettend onverantwoord.
Ik zou niet weten wat er 'fifty-fifty' aan is, want iedereen die ik ken die zonder cap rijdt (en dat zijn er nogal wat) heb ik wel eens gevraagd WAAROM ze zonder cap reden. Er was niemand die me daar een goed antwoord op kon geven en ze gaven stuk voor stuk volmondig toe dat ze eigenlijk geen goede reden konden verzinnen.

Mijn reden is dat ik natuurlijk wil paardrijden... wat je eronder wil verstaan kies je zelf maar
mijn fifty-fifty uitleg is gewoon het feit dat je OOK verhalen hoort waar de cap het SLECHT gedaan heeft.

had men dat nooit zo verplicht hier en daar dan was dat geen rage geworden
en was het rijden met een cap meer iets van 'onverantwoord'

heb ik zo het gevoel!
Liefs (maar zoals ik al zei, ik begrijp jullie standpunt echt goed hoor!)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:33

chipieke schreef:
Ts heeft graag langlopende topics :+ Ik denk dat de TS ooit een fototopic geopend heeft waarbij ze reed zonder cap en dat daar veel reactie op geweest is...

Dat kan ik me nog goed herinneren.
Toen wilde ze zelfs weg van Bokt vanwege de reacties op haar caploos rijden.
Daarom vond ik het zo wonderlijk dat ze de discussie weer nieuw leven in blaast.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:33

chipieke schreef:
Iris82 schreef:

TS ?
in dat topic werd niet echt onderling gediscussieerd hoor.
wil gewoon steeds jullie standpunten meer en meer kennen,
maar wil jullie de mijne ook wel eens laten weten...
want best vervelend als je 24 pagina's lang het zelfde hoort van iedereen.

mensen denken dat ik niet luister en het na 24 pagina's nog niet gehoord heb :D
moet jullie teleurstellen ik luister echt wel en probeer zoveel mogelijk info over alles bij te houden en dan naast elkaar te leggen,
wie weet ga ik ooit nog met cap rijden ;)

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:34

florrtje schreef:
Solide schreef:

Ja inderdaad nu heb ik zo het gevoel dat jij mij ervaart als onverstandig en dom. :P
ik ervaar een cap zoiets als, zuignappen op mijn voeten laten zetten zodat ik niet zou uitglijden in de douche...

maar ik begrijp jullie ook goed hoor,
maar ik werd zo vaak gewoonweg 'aangevallen' over het feit dat ik zonder cap rijd
dat ik wat wederzijds respect wil afdwingen...

naar mijn weten staat het fifty-fifty
Liefs Florrtje

Ik zeg nergens dat je onverstandig en dom bent, ik zet het daarom ook tussen "..." Zoiets zal je me nooit horen roepen. Het gaat gewoon om je eigen veiligheid en ik denk dat hierover dezelfde discussies kunnen komen als over een gordel die je wel of niet draagt om welke reden dan ook. Maar dom en onverstandig, ik heb het niet gezegd :n

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:35

Iris82 schreef:
chipieke schreef:

Dat kan ik me nog goed herinneren.
Toen wilde ze zelfs weg van Bokt vanwege de reacties op haar caploos rijden.
Daarom vond ik het zo wonderlijk dat ze de discussie weer nieuw leven in blaast.

Neen daarvoor wou ik niet van bokt hoor,
dat zijn andere redens waar jullie niet echt tussen zitten... ;)

de reden dat ik dit hier start staat hier boven...
wil gewoon iedereens standpunt kennen hoor,
is niet uit den kwade bedoelt en is ook niet bedoelt om mensen aan te zetten om caploos te rijden,

tot nu toe heeft het inderdaad meer voordeel dan zonder rijden!
Liefs

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:35

TS= topicstarter, in dit geval jij florrtje :D

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:36

chipieke schreef:
TS= topicstarter, in dit geval jij florrtje :D

Ah owkey:D
voila si, zoals hier boven :
door veel te luisteren naar mensen leer je veel bij!

weer iets bij geleerd haha :D