Aangifte dierenbescherming doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1435

Aangifte dierenbescherming doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:00

Hey,

Ik ben erg aan het twijfelen of ik van een bepaald geval aangifte zal doen bij de dierenbescherming.
Het betreft mijn oude verzorgpaarden, waar ik toendertijd door een conflict mee ben gestopt. Hun eigenaar, man van rond de 70, kon het toendertijd al niet goed bijbenen met verzorging. Ik coördineerde daar de boel altijd (uitmesten, hoefsmid, DA, rijden etc.).

Ik ben nu echter vanmiddag gaan kijken hoe het met ze is, met de conclusie: triest!
De paarden staan in een inloopstal, echter staan ze tot hun knieën in de stront en met hun hoofd op 5 cm van het plafond.
Ook overal vastgekoekte poep op hun vacht en het is een grote modderbende buiten. De pony's hebben ook overal schuur/schaafplekken.
Eten hebben ze geen gebrek aan, maar dat is het enige wat hij doet: iedere dag eten erbij schuiven.
Zou de dierenbescherming hier iets mee doen?

Ik ben echt niet te flauw wat dit betreft, maar vond het nu toch wel echt heel erg, en zeker omdat die beesten beter verdienen. Hij fokt er maar mee door en er staan nu rond de 15 pony's.
Hij had er nu ook een trekpaardjaarling bij staan die alleen maar kon bukken in stal.

Ik weet het even niet... ik weet dat die man wel het beste met zijn dieren voor heeft, maar de kundigheid niet heeft. Ik weet wel dat die dieren zo echt niet horen te staan!

What to do?

bonte_bente

Re: Aangifte dierenbescherming doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:09

ik zou niet zozeer een aangifte doen mar wel een melding
het punt is dat er bij mishandeling verwaarlozing word gekeken naar meerdere punten zoals je zegt zullen ze niet doodgaan van de honger maar de leef omstandigheden zijn erg slecht.

je kunt volgens mij niet meer anoniem melden .

wel stond er onlangs in de kranten dat er dit jaar streng gecontroleerd gaat worden op dit soort praktijken.

en tja je bent er al weg dus wat dat betreft kan hij je niet veel maken maar je houd er wel een fijn gevoel aan over als de pony's er beter van worden.....

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:12

Ja, die man kan er gewoon niet meer voor zorgen, en dit zal alleen nog maar slechter worden! (mbt leeftijd)
Misschien dat een waarschuwing hem even aan het denken zet, hij is nogal eigenwijs!
Heb net even op de site van de dierenbescherming gekeken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:14

Kun je niet met hem erover praten? Als het echt erbarmelijk is en praten heeft geen zin dan kun je het altijd melden bij de AID of de dierenbescherming.
Ze kunnen beter een keer voor niets langskomen dan dat ze een keer niet gewaarschuwd worden bij een echt probleem ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:15

Anoniem melden kan indedaad niet, maar maak je daar geen zorgen over want ze mogen diegene waar je aangifte over doet niet vertellen dat jij hebt gebeld. Ik heb ooit aangifte gedaan om een meid die ik kende die veels te veel beesten op een hoopje (lees opgestapelde hokken) had staan in haar slaapkamer. Ze kwamen me daarna vertellen wat ze hebben gedaan en konden doen.

Zou zeker een melding doen, misschien help je die man er ook mee, want het lijkt me dat hij dit ook niet echt leuk vind zijn dieren zo te zien. Soms weten mensen gewoon niet wat te doen, en daar kan de AID of dierenbescherming ze heel goed uit de brand helpen.

Dus tja, bel zou ik zeggen en maak je geen zorgen want hij zal niet te weten komen dat het van jou is :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:16

Als het niet mogelijk is om met die man te praten en er is dus geen andere oplossing, dan zou ik idd een melding maken. Het welzijn van deze dieren gaat vóór. Als deze man er niet voor kan zorgen moet hij zijn dieren óf wegdoen, óf ervoor zorgen dat er iemand anders voor ze zorgt.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:45

Praten is geen optie. Heeft zo zijn redenen.
Ik ga maandag denk ik even bellen en melding maken. Denk dat daar de beestjes het beste mee af zijn.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:47

En daar gaat het om. Succes!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:48

BB > PP

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:48

Sja, het lijkt er wel een beetje op dat je die man nu terug pakt door de DB te bellen.
Ik zou toch eerst proberen met praten op te lossen, en daarbij ook aangeven dat als er bijv binnen 2 weken niks verandert je je gedwongen voelt de DB te bellen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:52

Wat wil je met de dierenbescherming bereiken? Dat ze wie weet worden opgehaald en de handel in gaan of worden afgemaakt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:54

suleilitha schreef:
Wat wil je met de dierenbescherming bereiken? Dat ze wie weet worden opgehaald en de handel in gaan of worden afgemaakt?

ja tuurlijk
In NL word een paard waar een melding bij gedaan word meteen opgehaald en verkocht of afgemaakt }:0

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:54

Haha, nee hoor! Hij heeft toendertijd iets gedaan waar hij achteraf veel spijt van had dat hij het gedaan had, gevraagd of ik aub terug wou komen. Maar ik heb zo mijn principes. Via justitie wordt hij nu wel teruggepakt.
Het gaat mij puur om de dieren, geloof me.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:55

Als de omstandigheden nu zo slecht zijn lijkt het toch logisch dat er iets moet gebeuren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:56

Jess1435 schreef:
Haha, nee hoor! Hij heeft toendertijd iets gedaan waar hij achteraf veel spijt van had dat hij het gedaan had, gevraagd of ik aub terug wou komen. Maar ik heb zo mijn principes. Via justitie wordt hij nu wel teruggepakt.

Klinkt alsof het je niet om de beesten gaat maar om de eigenaar.....
Triest hoor....

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:56

suleilitha schreef:

Een betere omgeving voor de beesten, ze kunnen het daar gewoon goed hebben als het nodige onderhoud gepleegd wordt. En hij verhandeld ze toch wel.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:57

Billy schreef:
Jess1435 schreef:

Triest hoor....

Nee, dat wil ik er juist mee aangeven van niet dat ik daarom de DB niet bel! Anders had ik dat allang gedaan want ben daar 3/4 jaar geleden weggegaan.
De situatie is gewoon nu te erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:58

Dat zeg ik niet Lynn Nikita, wel is het zo dat als paarden daadwerkelijk in beslag worden genomen, dat hun toekomst erg onzeker is en verder verdenk ik de TS er alleen maar van dat ze de eigenaar van de paarden een hak wil zetten. Er is een conflict geweest waardoor ze daar de paarden niet meer doet, en nu ze is wezen kijken, zit ze er over te denken om de DB er maar even bij te halen.
Het gaat om een oude man die het niet meer kan bijbenen. En dan vraag ik me af wat iemand beweegt om er een instantie bij te halen in plaats van hulp te bieden of te regelen.
Godogod, Jess, omdat jij je principes hebt, wil je nu de man via justitie terug laten pakken, je hebt dan wel het beste met de dieren voor, althans zo wil je jezelf hier profileren maar ik krijg het idee dat je niks om mensen geeft!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:59

3/4 jaar geleden had je blijkbaar geen poot om op te staan, en nu zie je je kans schoon....
Als je eerlijk bent zet je je principes opzij en ga je echt voor de dieren ipv voor de eigenaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:00

Plus dat ik, als ik het zo lees, concludeer dat de TS niet bereid is om met de eigenaar te praten maar ondertussen wel op zijn terrein rondbanjert.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:01

Als een oude man het niet meer kan bijbenen moet hij óf zn dieren verkopen of een goede verzorger regelen. Verantwoordelijk blijf je toch, zou lekker zijn

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:02

Tuurlijk, maar de manier om hem te helpen is niet om aangifte te gaan doen zodat hij zn beesten kwijt raakt, als je echt wilt helpen zul je moeten praten en kijken hoe dingen opgelost kunnen worden.
Misschien is hij wel over te halen om de meeste dieren te verkopen en er bijv maar 2 te houden die hij wel kan verzorgen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:03

Billy schreef:
Triest hoor....

Zelfs al zou ze de eigenaar dwars willen zitten...krijgt hij bezoek van de AID of de dierenbescherming...als er niets met de dieren aan de hand is gebeurd er verder niets,ik zie het probleem niet.Waarom zou het triest zijn om zoiets te melden?

Misschien kan de eigenaar in deze ook wel hulp gebruiken,soms "zien" mensen niet eens dat er iets mis is.Soms sluipt dat er gewoon in.

Vind het pas triest als er ergens iets niet in orde is en mensen sluiten hun ogen daarvoor.

Edit:Ook de AID zal helpen om het te verbeteren als ze kunnen,in beslagname gebeurd niet zomaar.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 28-02-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:05

Tinky, stel, je hebt een zoontje van 12, die jat 5 euro uit je portemonnee, ga je dan gelijk aangifte doen en laat je hem oppakken of ga je met hem praten?
Zo moet je dit ook zien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:05

Dát is waar Sifra, en in dat geval komt de TS met praten verder dan met Dierenbescherming, politie, justitie of wat dan ook.

Tinky, het zal je maar gebeuren dat je de DB op je erf krijgt, dan ben je als eigenaar echt echt echt niet blij. Het is ons eenmaal overkomen doordat een stel onwetende bemoeiallen zonodig even moesten bellen met de DB, in plaats van even op het bekende belletje bij de voordeur te drukken om te vragen wat er met dier in kwestie aan de hand was.