Eindelijk kan ik die slof weggooien!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Eindelijk kan ik die slof weggooien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:22

Sinds ik serieus dressuur rijd met mijn haf, rij ik met slof. Commentaar heb ik er niet op gekregen op de manege, althans niet recht in m'n gezicht, maar achter mijn rug om zeker wel denk ik...
Tot de M1 ging het goed, in de M1 kreeg ik het moeilijk; in de proef was m'n pony niet genoeg voorwaarts en liep ze door m'n hulpen heen.
Ik ben zonder zweep gaan rijden om haar actiever aan m'n been te krijgen, maar de slofteugel bleef.

Een paar maanden geleden ben ik op een iets andere (wel vriendelijke!) manier gaan rijden waardoor m'n paardje heerlijk los werd in haar mond, en heel fijn nagefelijk werd. Toch deed ik de slof nog steeds niet af, en zeker niet in mijn les. Ik was bang dat ze in haar oude wedstrijdpatroon zou vervallen en weer niet fijn zou lopen.

Maar 3 weken geleden zei m'n instructrice ineens; rij de volgende les maar zonder slof, ik denk dat het wel moet lukken. Zo gezegd zo gedaan, en ik ging zonder slof de les in...

Nu, 3 weken later heb ik een andere pony. Waar ik ''vroeger'' bij elke pas mn been erin moest rammen, moet ik nu constant ophoudingen geven aan de teugels :+ (overdreven gezegd dan ;) ).
Ze is zó voorwaarts ineens! Met schouderbinnenwaarts, waar ze normaal vaak tactverlies had, loopt ze nu gewoon lekker door en in de verzamelde galop blijft ze fijn sprong houden.

Ik moet wel even wennen aan mijn 'nieuwe' pony, als je dik 6 jaar gewend bent aan een pony die niet zo voorwaarts is van zichzelf en dan ineens een pony onder je kont hebt die zoveel looplust heeft, komt dat wel even als een klap :+

Ik wist niet dat de slofteugel zoveel impact had; ik moet wel zeggen dat ik er veel aan gehad heb en dat ik 'm onder goede begeleiding gebruikt heb, maar ik ben nu blij dat ik dat ding ver onderin m'n kast kan stoppen :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:25

En in die 6 jaar heeft niemand je verteld dat het ronduit stupid is alleen maar met slof te rijden?

Nou ja, beter laat dan nooit, super dat je het eindelijk ontdekt heb en geweldig voor je pony!!!

kazan

Re: Eindelijk kan ik die slof weggooien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:28

apart dat zelfs je instructrice er niks van heeft gezegd 6jaar met slof rijden is niet bepaald goed.

Maar super dat je eindelijk ''kaal'' kunt rijden zondr hulp mideltjes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:35

Niet vervelend bedoelt hoor, maar als je pony eerst niet door wilde lopen en nu wel, geeft voor mij wel aan dat die zich niet lekker heeft gevoeld met dat ding om..

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:09

Fijn dat je nu lkkr kunt rijden zonder!
Hoe minder poespas hoe beter toch... :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:34

Even een aanpassing;
ik heb niet 6 jaar met slof gereden, ongeveer 3 jaar. En zeker de laatste tijd reed ik alleen in de les met slof.

Het is niet zo dat m'n pony het verschrikkelijk vond met slof hoor :=
Ik had 'm altijd aan de zijkant van het zadel i.p.v. tussen de voorbenen. En het is nu gewoon zo dat ze heel voorwaarts is (misschien wel een beetje té :') )en vroeger niet. Maar dat kan ook komen door het voer dat ik sindskort geef, of een combinatie van beide :)

Ik wil mezelf niet hoeven te verdedigen in dit topic, dus liever geen reacties over het rijden met slof en of het wel of niet goed was :)

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:42

Nou, ik ben blij voor je! :D

Heb je eigenlijk nooit andere dingen geprobeert dan je slof?
(ben ik nieuwschierig naar(A) )

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:45

Ja ik wilde liever met martingaal rijden, maar er was er niet één te vinden die om de korte dikke hengstennek van m'n paardje past :P

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:13

je rijdt op wedstrijd maar kan niet zonder slof? waarom lutk het in de proef dan wel :+
maar gelukkig is die slof eraf!
dat is vaak nog het moeilijkste eraan,het ervan afkomen.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:05

Hahaha, oke!

Nou ben blij voor je dat het nu beter gaat! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:55

Aranel schreef:
Ik wil mezelf niet hoeven te verdedigen in dit topic, dus liever geen reacties over het rijden met slof en of het wel of niet goed was :)

Dat heb je zelf toch al gedaan?!? Je geeft zelf aan dat je blij bent dat je er nbiet meer mee rijd en wat een vooruitgang het is! Tuurlijk krijg je commentaar als je schrijft dat je 3(!!) jaar met slof gereden hebt, dat kun je je vantevoren natuurlijk al indenken. Het is gewoon gek dat niemand er ooit wat van gezegd heeft tegen jou. Instructrices bijvoorbeeld.

Is toch alleen maar goed, dat je er nu vanaf bent! (klinkt als een verslaving :D )

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:04

RT P -> PP

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:47

Als je 3 jaar lang met slof moet rijden is er denk ik toch was mis met je instructrice? Ik heb vroeger ook weleens een niet voorwaarts paard gehad en dat was zo opgelost met de juiste begeleiding.
Daarnaast snap ik niet wat lekker voorwaarts lopen met gebruik van de slof te maken heeft?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:12

Ik vind wel raar dat je 3 jaar met slof heb gereden! :n Ondertussen reed je dus M1-dressuur met je paard? Het komt vreemd over bij me. Als je M-dressuur kan rijden, dan moet je ook zonder slof kunnen rijden, vind ik.

Af en toe slof erbij is prima, maar elke dag en dat voor 3 jaar is niet goed. Ik vind wel vreemd dat je instructrice en stalgenoten niks van zeiden. >;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:05

Nogmaals; ik reed niet iedere dag met slof.
Ik vind de slof geen slecht hulpmiddel, mits goed gebruikt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:10

Niemand zegt hier dat het een slecht hulpmiddel is. Dat wordt het pas met slecht of ondeskundig gebruik. Ik verbied een slof niet, maar als ik lees dat je nu eindelijk zonder slof een les kunt rijden, en dan notabene nog op M niveau. Vraag ik me af hoe dat heeft kunnen gebeuren...

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:53

dat vraag ik me ook af ceasar

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:27

Blijkbaar liep mijn pony op wedstrijd goed genoeg, anders was ik nu niet in de M2 beland.

Mijn paardje kón ook wel zonder slof lopen, het was meer mijn instelling van 'het lukt toch niet zonder slof'. Dus ik ben gewon blij dat ik nu eindelijk dat ding heb afgedaan :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:49

heb rare dingen gezien in de dressuur van mensen die op "hoog" niveau rijden dus in mijn ogen zegt het niks of je M rijd dan je dan goed bent.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:51

Pas als je eenmaal beter weet kun je eenmaal beter doen ;) Ieder van ons heeft zo zijn leertijd en jij hebt een mooie les geleerd. Zo te lezen is je paardje er ook blij mee. Alleen maar mooi toch? Het verleden kan je niet veranderen, je hebt alleen de toekomst om mee te werken ;)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:58

Wat goed van je dat je je zo kwetsbaar op durft te stellen dat je gewoon open en eerlijk hier vertelt over het hoe en waarom van die slofteugel! In tegenstelling tot een aantal fanatici hier, vind ik dat zeker een compliment waard! Mooi ook dat het nu zonder lukt; zoals bbreedveld ook al zegt, iedereen heeft zo zijn eigen leertijd en de meeste hebben gewoon goede bedoelingen.
Succes verder hoor, trek je niets aan van al die extremisten en doe gewoon je eigen ding! ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:07

hoezo meteen extremist? Tuurlijk kan je alles zo afschuiven op het feit dat iedereen het moet leren maar 3 jaar lang "aanmodderen" voor je door krijgt wat goed is voor je paard? Dan mis je toch wat inzich wat betreft rijden e.d.

Tuurlijk is het goed dat je uíteindelijk leert dat het ook anders kan maartoch...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:03

Tja, sommigen leren gewoon niet zo snel als anderen? En TS schreef dat ze vooral achter haar rug om zeiden dat met slof rijden slecht was en als haar instructrice dan niks zegt dan zal ze het nooit weten en nooit leren.
Maar geweldig dat het nu stukken beter gaat :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 07:39

ik vind het super dat je het ontdekt is,wel jammer dat het je nooit in je gezicht is gezegd.

veel plezier met je paardje

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:09

Snoevie schreef:
ik vind het super dat je het ontdekt is,wel jammer dat het je nooit in je gezicht is gezegd.

veel plezier met je paardje

Dat is een kwestie van onkunde of desinteresse. Ik zit regelmatig op ruitersportwinkels of fora te koekeloeren naar ervaringen of werking van (nieuwe) producten als het mij interessant lijkt.
Zo weet ik al voordat ik ermee aan het werk ga hoe ik ermee om moet gaan en of het daadwerkelijk wat is.

Door schade en schande wordt je ook wijs, en ik ben allang blij dat je het nu inziet. Maar dat dat 3 jaar moet duren en dat het tussen je oren zit terwijl je het heel goed weet, snap ik niet dat je dan dat hier vermeldt...