Tot de M1 ging het goed, in de M1 kreeg ik het moeilijk; in de proef was m'n pony niet genoeg voorwaarts en liep ze door m'n hulpen heen.
Ik ben zonder zweep gaan rijden om haar actiever aan m'n been te krijgen, maar de slofteugel bleef.
Een paar maanden geleden ben ik op een iets andere (wel vriendelijke!) manier gaan rijden waardoor m'n paardje heerlijk los werd in haar mond, en heel fijn nagefelijk werd. Toch deed ik de slof nog steeds niet af, en zeker niet in mijn les. Ik was bang dat ze in haar oude wedstrijdpatroon zou vervallen en weer niet fijn zou lopen.
Maar 3 weken geleden zei m'n instructrice ineens; rij de volgende les maar zonder slof, ik denk dat het wel moet lukken. Zo gezegd zo gedaan, en ik ging zonder slof de les in...
Nu, 3 weken later heb ik een andere pony. Waar ik ''vroeger'' bij elke pas mn been erin moest rammen, moet ik nu constant ophoudingen geven aan de teugels
(overdreven gezegd dan
).Ze is zó voorwaarts ineens! Met schouderbinnenwaarts, waar ze normaal vaak tactverlies had, loopt ze nu gewoon lekker door en in de verzamelde galop blijft ze fijn sprong houden.
Ik moet wel even wennen aan mijn 'nieuwe' pony, als je dik 6 jaar gewend bent aan een pony die niet zo voorwaarts is van zichzelf en dan ineens een pony onder je kont hebt die zoveel looplust heeft, komt dat wel even als een klap

Ik wist niet dat de slofteugel zoveel impact had; ik moet wel zeggen dat ik er veel aan gehad heb en dat ik 'm onder goede begeleiding gebruikt heb, maar ik ben nu blij dat ik dat ding ver onderin m'n kast kan stoppen

)en vroeger niet. Maar dat kan ook komen door het voer dat ik sindskort geef, of een combinatie van beide
Ondertussen reed je dus M1-dressuur met je paard? Het komt vreemd over bij me. Als je M-dressuur kan rijden, dan moet je ook zonder slof kunnen rijden, vind ik.