dierenmishandeling of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Te laat bekappen dierenmishandeling?

Ja.
26 (22%)
Dit hangt af van het stadium.
68 (59%)
Zolang het paard er geen last van heeft vind ik het prima.
20 (17%)

Totaal aantal stemmen: 114

kladruber

dierenmishandeling of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:19

Bij ons op stal loopt een paard met te lange hoeven. De eigenaar vind het nog niet nodig om ze te bekappen. Ik vind het er niet uit zien. Het paard loopt op de achterkant van zijn hoef en heeft vaak last van hoefzweer ik denk dat de hoef aan de voorkant zeker 3 cm te lang is. Vaak is de hoef gebrokkeld, scheef of gespleten.
Pas als het paard flink kreupelt laat hij het bekappen. Vreselijk dat hij op deze manier 25 euro probeert te besparen.

Loop me de laatste tijd erg op te vreten over de acties van mijn stalgenoot, wat soms lijd toch pittige discussies.

Onali

Re: dierenmishandeling of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:14

Jij vind het er niet uitzien. Dat wil nog niet zeggen dat het zielig is. Misschien is het paard wel gewoon heel erg gevoelig voor hoefproblemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:42

Tja dat is altijd moeilijk.
Als dit paard gevoelig is voor hoefproblemen dan is optijd bekappen alleen maar wenselijk.
Wat vind de staleigenaar ervan?

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:24

stal eigenaar boeit het niet zo...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:08

Is het een grote pensionstal waarbij de namen van de te bekappen/beslaan paarden op een bord wordt geschreven voor de hoefsmid ? O:) want dan kan het voorkomen dat de naam van dit paard "per ongeluk" op het bord terecht komt he }:) is mij ook wel eens "overkomen" toen ik nog op een manege werkte...en dergelijke pensionklanten had :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:38

Mist schreef:
Is het een grote pensionstal waarbij de namen van de te bekappen/beslaan paarden op een bord wordt geschreven voor de hoefsmid ? O:) want dan kan het voorkomen dat de naam van dit paard "per ongeluk" op het bord terecht komt he }:) is mij ook wel eens "overkomen" toen ik nog op een manege werkte...en dergelijke pensionklanten had :D

Ha dat is een goeie.
het wordt alleen lastig als er voor dat de smid komt betaald moet zijn.
Dat is op zulke stallen vaak dat van te voren betaald moet zijn anders doen ze je paard niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:41

IndianLady schreef:
Jij vind het er niet uitzien. Dat wil nog niet zeggen dat het zielig is. Misschien is het paard wel gewoon heel erg gevoelig voor hoefproblemen.

nou pardon neem me niet kwalijk, het paard wordt pas bekapt als hij kreupel gaat lopen dat is gewoon dierenmishandeling!

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:43

Arabesk schreef:
nou pardon neem me niet kwalijk, het paard wordt pas bekapt als hij kreupel gaat lopen dat is gewoon dierenmishandeling!

Hier ben ik het mee eens, ik vind het altijd logisch dat een paard naar de hoefsmid gaat als de hoeven lang zijn, niet als het zo erg is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:44

Ik vind dat een paard bekapt moet worden vóórdat de hoeven te lang worden. Zodra je een tang nodig hebt om de hoef korter te maken, is er te lang gewacht. :(

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:14

Arabesk schreef:
Ik vind dat een paard bekapt moet worden vóórdat de hoeven te lang worden. Zodra je een tang nodig hebt om de hoef korter te maken, is er te lang gewacht. :(

Ik ben het niet vaak met je eens :P , maar nu voor de volle 100% :))

Dit is absoluut een vorm van dierenmishandeling

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:44

Je kan nooit weten of die er last van heeft of niet trouwens. Ze kunnen toch niet praten? Als je ziet dat ze er last van hebben dan is het al te laat!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:05

Ja het is dus vaak te laat, maarja deze vent vindt zichzelf geweldig met paarden en vindt dat wij maar musten zijn enz... deze klier heeft meerdere paarden en het is hem gewoon te duur en daarom is hij zo laks. Hij wil zijn paarden ook niet weg doen want hij heeft geen ander leven buiten stal 8)7
Ik ga binnekort emigreren en om het netjes op stal te houden hou ik meestal mijn mond. Ik wacht tot de laaste dag, dan kan ik hem eindelijk eens goed de waarheid vertellen. :( Hij verziekt bijna iedere dag me humeur... Ik kan een boek schrijven over die engert.... en nu ik weet dat ik wegga loop ik me ineens meer op te vreten...

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:06

Mist schreef:

het is ieder voor zich, en hij krijgt al korting omdat hij er 3 heeft... en als een paard kreupeld door zijn hoeven lijkt het me dat hij er last van heeft... of ben ik gek?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:22

jij bent zeker niet gek ! en als ik jou was zou ik dan als er geen andere opties zijn een klacht indienen bij de AID.

Behandelt hij zijn andere paarden ook zo ?

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 16:18

Ja hij vindt bekappen niet zo belangrijk geloof ik. AID zal de zaak net niet erg genoeg vinden denk ik... hij zal er hooguit met een waarschuwing vanaf komen...

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:00

Ik vind dat je het bekappen goed bij moet houden, een paard moet goed kunnen lopen.
Zolang het paard niet goed kan lopen, vind ik het idd niet diervriendelijk.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:04

Als de eigenaar echt te lui is, en er geen geld voor wil uitgeven is dit zeker dierenmishandeling! Dan kan je ook gewoon aangeven bij de dierenbescherming!
Maar misschien heeft dit een andere reden?
AID gaat daar zeker wat aan doen, en die stuurt mensen hier op af :)
Op welke stal sta je als ik vragen mag ( mag ook via pb )

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:48

klopt als een bus paarden verbergen in de eerste instantie hun pijn.

als een paard onnodig veel pijn lijdt en dr bewust niets aan gedaan wordt, vind ik dat dr sprake is van mishandeling. maar dat kan ik vanaf computerscherm niet zien

edit zie t nu pas;
nu ben ik wel benieuwd waar je staat eigenlijk :) :) :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:49

Jij ook al suus :P
Want bij ons op stal staat ook een paardje met 1 lange hoef, maar dit heeft een andere rede dan er geen geld aan willen besteden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:50

Mist schreef:

Hahaha, Geweldige actie! :D

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:47

Het is altijsd moeilijk op zoiets te reageren want je weet natuurlijk nooit het verhaal wat er achter schuilt. maar ik kan me je ergenis voorstellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:58

Ik lees 'hoefzweer' en 'flink kreupelen' door te laat bekappen?
Dat kan ik eigenlijk niet echt rijmen..
Door te laat bekappen krijg je geen hoefzweren, en van te lange hoeven gaat een paard niet kreupel lopen, hooguit wat ongemakkelijk lopen door moeilijk afrollen of standverandering..
Dus op de een of andere manier krijg ik het gevoel dat het allemaal wat overdreven is, of dat er iets heel anders aan de hand is (en in dat tweede geval lijkt het me de smid die mede verantwoordelijk is)

Aan de andere kant, ik zie geen penny verhaaltje terug in je bericht.. Dus misschien is het toch wel wat aan de hand..

In ieder geval, van achter de computer is er gewoon niets zinnigs over te zeggen ;)
Als je echt vind dat het een geval van dierenmishandeling is, dan kun je dat het beste proberen te bespreken met de eigenaar, of de staleigenaar, of mede stalgenootjes en samen actie ondernemen. Ga eens langs als de hoefsmid er weer eens is, en vraag wat nu precies het probleem is, waarom het paard vaak kreupel loopt, en wat er aan te doen is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:59

Arabesk schreef:

Dan word er wel erg veel afgewacht in nl :D

Ik heb gekozen voor het tweede. Als het de paard zijn stand van zn voeten veranderd, door te lang wachten van een hoefsmid vind ik het een vorm van mishandeling

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:10

Bij ons op stal (bij de manegepaarden) ook, pas als de paarden slecht gaan lopen word de hoefsmid er bij gehaald.
Ik vindt dit echt niet kunnen, dierenmishandeling ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:39

Gezien hier geen gerichte adviesvraag wordt gesteld hoort dit topic niet op VSW. BEH zou een snelle keuze zijn maar de vraag van de TS is niet gericht op het bekappen an sich, haar vraag is algemeen "is dit mishandeling of niet" vandaar dat dit topic op PP beter op zijn plaats is.

VSW-->PP