no nonsens paarden houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

no nonsens paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 01:20

(ik hoop dat ik hier goed zit :P voor dit topic )
no nonsens paarden houden dus...
ben ik nu de enige die geen osteopaat,masseur/kruintjeslezer/paardenfluisteraar/bach-bloesem therapie en al dat soort non-wetenschappelijke figuren bij zijn paard laat komen?

Coconut

Re: no nonsens paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:23

Nee hoor! Hier nog een die niet aan paardenfluisteraars en alles doet. Geloof er ook niet in. Mensen die van een foto af je paard kunnen "readen"... := Vind het altijd maar zo zo.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:26

Nee! Ik hou mijn paard op een voor mij en mijn paard zo goed mogelijke manier. Daarmee rekening houdend met het ras en de behoeften van het paard. Verder geen overdreven en onzinnig prutsmuts. Als het zadel niet meer goed past (of ik denk dat omdat paardlief afgelopen jaar qua omvang is afgenomen en qua bespiering is bijgekomen) komt er een zadelmaker, bij fysieke problemen (of het vermoeden daarvan) een veearts en de tanden worden gecontroleerd. En de hoefsmid komt elke twee maanden om de hoefjes te controleren en that's it. Verder geen prutsmuts aan haar lijf.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 01:33

precies!! wel goed voor je paard zorgen, uiteraard.en ook niet uit zuinigheid ofzo, maar puur omdat ik het nogal vaag vind...
kijk spullen, of kleding, of hoofdstellen, dat maakt niet uit, dan heb je daadwerkelijk wat voor je centen hangen.maar dit allemaal :roll:
een kennisje van me van vroeger, ging naar een of andere kruiden-chinees, en kreeg voor 900 gulden theekruiden mee, voor haar hoefbevangen shetlander _O-
een rantsoen had goedkoper geweest.het arme beest walgde ervan, het rook als iets doods in het riool %)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:36

He bah! Hahahaha :D Nou.....ik ben ook niet van die chineesjes met kruidentherapie voor paarden hoor!

Als mijn paard ziek is komt er een goede dierenarts, er komt een goede hoefsmid en het zadel wordt nagekeken door een vakkundige zadelmaker. daar bezuinig ik absoluut niet op ;)

Ken iemand die zijn eigen paard heeft vergiftigd door verschillende bach bloesem remedie's door elkaar te gebruiken. Organen van het paard waren aangetast....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:10

Ik bezuinig zeker niet op dingen als dierenarts, zadelmaker, hoefsmid of voer. Ik koop alleen nieuwe dekjes als het nodig is, niet omdat er zo'n leuke ligt. Dekens gebruikt ze niet (Fjord, zit dik genoeg in zowel vacht als spek) en met poetsen hou ik daar rekening mee. Ze ziet er dus niet picobello uit, maar is kerngezond (en de plekken waar zadel en hoofdstel liggen en waar huidplooien kunnen schuren zijn vrij van alles dat kan schuren, maar zeker niet schoon). Als het heel koud is mest ik minder goed uit (isolatie) en gooi een extra dikke extra strolaag erop zodat het een dik, warm bed is en je niet merkt dat de ondergrond niet perfect schoon is en krijgt ze meer ruwvoer. Ze heeft het nog geen moment koud gehad en zweet nog steeds als we gewerkt hebben. Ik let alleen wel extra goed op dat ik haar echt goed droogstap. Als dat betekent dat ik een uur moet stappen dan is dat maar zo. Regen komt niet in de isolerende ondervacht, zweet wel.

Homeopathise zooi en ander zweverig gedoe geloof ik niet in en daar val ik mijn paard dus niet mee lastig. Wondjes verzorg ik met betadine.

Ik ben trouwens geen natural of zo, hou mijn paard gewoon zoals ik dat geleerd heb en ze voelt zich er prima bij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:53

Verplaatst: OPG --> PP

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:58

Ik ben ook niet zo voor homeopaat, magnetiseurs readers en dergelijke..
een osteopaat okee.. die heeft ook een lange studie achter de rug.. maar gekker moet het niet worden..

Toch kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die na het reguliere traject (da) iets anders proberen als ze er niet uitkomen.. maar mensen die een reader laten komen als hun paard ziek is.. die vind ik niet sporen..

Ik houd mijn paard ook gewoon, lekker buiten, s'nachts op stal, geen dekens oid.. heerlijk..

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:58

Een fysiotherapeut of osteopaat heeft volgens mij weinig te maken met "paarden fluisteren" daar doe ik ook niet aan maar een paard kan wel degelijk baat hebben bij een goede fysio.
Maarre verder doe ik ook zo normaal mogelijk hoor! :-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:04

AronenLoutje schreef:
Een fysiotherapeut of osteopaat heeft volgens mij weinig te maken met "paarden fluisteren" daar doe ik ook niet aan maar een paard kan wel degelijk baat hebben bij een goede fysio.(of osteopaat ;) )
Maarre verder doe ik ook zo normaal mogelijk hoor! :-)

idd!

Als je paard ergens last van heeft en dat kan je op de gewone manier niet oplossen, dan is een alternatieve manier natuurlijk iets om te proberen.
Gelukkig heb ik het nog niet nodig gehad voor mijn paarden. (wel voor mezelf en na bakken vol geld verspilt te hebben, lijkt het erop dat ik nu eindelijk een goeie heb ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:10

Ik doe niet aan (imo) onnodige supplementjes, setjes, dure snoepjes en voorleesboekjes voor paarden, maar laat ze bv wel elk half jaar checken door de osteopaat, en ook de tandarts komt jaarlijks over de vloer.
Ik vind dat eerlijk gezegd niet meer dan normaal...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 10:25

allerlei supplementen, kruidenmengsels, en al die steeds duurdere/exotischere muesli"s horen wat mij betreft daar ook bij.
mijn paard doet het prima op een schep goede brok, waarom veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:27

Ja daar doe ik dus ook niet aan. Ik gruwel altijd een beetje van mensen die een scheutje van dit en een schepje van dat over het voer gooien. Daar word je geen betere eigenaar van...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:29

sommige mensen overdrijven ook zo met voeren idd.. schepje van dit, schepje van dat.. scheutje weetikveel wat er over heen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:32

Wordt pas "grappig" als je ze vraagt waar het voor is. Appelazijn bv. Vinden mensen erg leuk om te geven. Of knoflook, of fenegriek. Zijn er helemaal geen problemen, maar tóch voeren die rommel. Heel bijzonder.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:44

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:49

Dat vind ik een mooi voorbeeld; zeewier bij hoefproblemen.
Moet je voor de grap eens de woorden "zeewier", "hoefproblemen" en "paard" als zoekcriteria gebruiken op internet.
Je krijgt ALLEEN MAAR hits op commerciële sites en fora.

Rara waarom?

:D

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:59

mensen willen al die paarden steeds meer "vermenselijken" een pilletje hiervoor en een kruidje daarvoor. En als je dan kijkt welke paarden het minst vaak iets hebben; de dieren die gewoon een goede schep normaal voer krijgen en dagelijks wat frisse lucht!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:01

Ik denk omdat er in zeewier ontzettend veel magnesium zit, en al weet ik ook niet of het allemaal wel klopt, maar magnesium wordt aangeraden bij bv hoefbevangenheid.

Ik geef zelf wel zeewier, ook omdat het door IJslanders in hun thuisland wel gegeten wordt.

Verder ben ik niet van de 'alternatieve' methodes, maar voedingssuppletie valt m.i. niet onder alternatief. Wel vind ik ook dat men tegenwoordig enorm doorschiet hierin. Ik voer alleen dingen bij waarover ik uitgebreid gelezen heb, en waarvan ik denk dat het echt wat voor m'n paarden kan doen.

Vergeet niet dat de samenstelling van onze NL-weides heel anders is dan wat de paarden in een natuurlijke situatie tot zich zouden nemen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:03

In principe heb ik al mijn paardjes en andere weidedieren zo natuurlijk mogelijk gehouden. Mijn merrie was soms wat benauwd in de zomer door stof, maar ze stond buiten dus ze kon zich prima redden. Ostepaat en fysiotherapeut heb ik opzich nog niet zoveel tegen, maar supplementen geef ik niet snel. Er zijn overigens wel een aantal wondzalven die goed werken op basis van kruiden zoals calendula, zeewier of honing. Maar dat zijn dingen die werken gewoon zoals het hoort (ook op mij ;)) Maar bachbloesem therapie of readings ofzo dat gaat me te ver. Eeen paard blijft een paard en wat hij denkt zullen we waarscg\hijnlijk toch nooit weten. Behalve de grootste gedachtes van mijn verzorgfjorden, die is vrij simpel: ETEN!

hahaha ach ja ieder zijn eigen ding maar 800 euro aan kruidenthee? nee dan komt er toch echt een fatsoendelijke DA

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:06

Ik snap niet zo goed wat een fysio en osteo doet in het rijtje van kwakzalvers.
Poedertjes en druppeltjes doe ik ook niet aan. Misschien dat ik eens daar zou gaan zoeken als de dierenarts niets meer kan doen en het paard toch met een kwaal staat.
Maar wat Sonja ook al beschrijft, knoflook en fenegriek geven om dat het moet? Net zoals vitmanine E want hij werkt zo hard? (lees B niveau)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:09

ik vind niet dat je een osteo kunt vergelijk met een masseur of reader.. >;)

Osteo komt zeker een x per jaar bij de mijne anders om het jaar gewoon omdat het goed is voor een paard

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:13

ik vind trouwens de ostheopaat ook niet in dit rijtje horen. Maar de zogenaamde readers wel.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:16

Ja, ik val denk ik ook onder het 'no nonsens paarden houden' :)
Poedertjes, druppeltjes, drankjes, nee daar doe ik niet aan. En een handje dit en een handje dat (mbt voer) ook niet. Hij heeft het gewoon echt niet nodig en zou alleen maar dichtgroeien wat juist ongezond is. Ik heb een fjord ;)

Maar mocht hij iets krijgen en daar is een dierenarts/osteopaat voor nodig dan komt die wel. Het heeft niks te maken met zuinig doen oid (dan had ik niet op zo'n dure pensionstal gestaan...) maar ik ben gewoon erg nuchter in dat soort dingen. Hij krijgt wel pavo-summerfit koeken aangezien hij hij geen brok krijgt en natuurlijk wel de broodnodige vitamines/mineralen nodig heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:16

readers kan iedereen doen, geef me een foto een ik maak een mooi verhaaltje en als ik je dan persoonlijk ook nog eens spreekt, dan frutsel ik wel wat bij je los.

Een vage stalkennis ging naar zo'n cursus foto-lezen en wat je daar leert, nou dat kan een kleuter dus ook.
Ik zou dus ook nooit een reader om advies vragen, ik kijk naar mijn paard en verder vertrouw ik enkel een XRF want die liegen tenminste niet