De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Perrokai

De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 14:59

Er gaat een eeuwige dooddoener op bokt rond die in discussies altijd gebruikt word om een iemand of een hele groep uit te schakelen, te betitelen als mensen met minder kennis en ervaring of mensen die er niet voor de volle 100% voor gaan en dus minder of slechter zijn dan de ander groep. De dooddoener is:

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden...

Dit betekent voor mij dat de laatste groep waar ik zelf onder val, denk ik, niet zou kunnen tippen aan de eerste groep namelijk paardenmensen. Ik vraag me af of ik dat juist opgevat heb en of dit idd ook zo is ? Of wordt het puur gezegd om je monddood te maken ?

Wat is de definitie van een paardenmens in jullie ogen en wat is de definitie van een mens met paard ?

Dit om eindelijk eens deze dooddoener uit de wereld te helpen en men er dus niet meer op aangevallen wordt of dat daarmee een hele groep of individueel persoon telken weer schaakmat wordt gezet ermee.

Succes ! ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:01

Die discussie is al vaker langs geweest.
Iedereen die een paard heeft, is een mens met een paard.
Een een hele enkele uitzondering is daar bovenop ook nog een paardenmens.

Ik ben een mens met paard(en).
En de reden waarom ik dat denk staat in dit topic:

Edit: link toegevoegd

[PP] Paardenmensen en "Mensen met Paarden"
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-02-09 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:03

Ik ben zelf een mens met paarden. Zelf zeg ik altijd: De een leeft voor de paarden de ander leeft met paarden. Dat laatste zou dan onder de groep vallen van mensen met paarden.

En ach, ik zie het niet als een belediging. Er is meer in het leven dan paarden. Ookal spelen ze een grote rol. Het blijft een klein wereldje. Sommige paardenmensen denken soms teveel voor hun paard, dan denk ik weleens: joh doe niet zo moeilijk, laat dat paard een paard zijn.

Cassidy

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:07

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:08

Kijk ik denk dat ik een paardenmens ben..
Maar ik weet nog LANG niet alles, en moet ook nog keiveel leren, en ik zal nog super veel fout doen, maar ik zal het advies van een ander nooit uitlachen ofzo, en ik zal áltijd blijven kijken bij andere mensen en men best doen! ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:09

Ik heb die term net nog gebruikt maar er zit bij mij meer lading achter dan je zo zou vermoeden. Ik heb niks tegen "mensen met paarden" overigens maar vaak is het zo dat ze vooraan staan met volledig on-onderbouwde kritiek die nergens op is gefundeerd en dan bedank ik.
Natuurlijk is dit niet altijd zo.

Verder vergelijk ik het altijd met "oud geld" en de "nouveau riche" ;)

Voetnootje: mensen met paarden hebben altijd paarden, paardenmensen daarentegen niet. Ben zelf ook hele periodes paardloos geweest, maar was nog wel paardenmens in die tijd ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:10

met de wetenschap dat ik voor altijd en eeuwig als arrogant, betweterig en missknowitall bestempeld te worden heb ik gekozen voor mezelf als paardenmens :)

Er is namelijk maar een ding dat ik goed kan, en dat is werken met paarden. Paarden van allerlei pluimage, van allemaal verschillende rassen....... met allemaal verschilldende karakters.

En het kost me geen moeite om een paard te begrijpen, het kost me geen moeite om met een paard door een deur te kunnen.

Ik denk er ook niet over na, ja s'avonds in mijn bed........ maar op het moment niet.

dus ja, ik schaar mezelf wel onder de paardenmensen, met dien verstande dat ik nog altijd heel veel te leren heb....... en ook altijd zal blijven leren

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:13

Ik vind dat paardenmensen, mensen zijn die 100% gaan voor hun paard.
Die er alles aan willen doen om maar de beste band te krijgen en SAMEN alles te bereiken.
En ook al kan je niet met dit paard wat je wil bereiken, dan maak je er maar het beste van.

Mensen met paarden vind ik mensen die alleen paarden hebben voor de wedstrijden, om er
maar lekker mee te pronken. Het gaat er dus om dat het paard alles perfect kan en er mooi
uit ziet, en niet om de band die je met je paard hebt. Dit soort mensen hebben er ook geen
moeite mee een paard weg te doen om wat voor reden dan ook.

Ik vind mijzelf een paardenmens, mijn paard speelt een ontzettend belangrijke rol in mijn leven,
en ik zou haar voor geen miljoen weg doen. Ik doe er ook alles aan om het fijn te krijgen voor mijn
paard en mij, als team.

Zo is er ook een keer een topic geweest over: 'Zou jij je paard weg doen voor een hoog bedrag?'.
Nou, ik denk dat 70% van de mensen 'ja' zeiden. En wat was de reden?
'Er zijn zo veel paarden op de wereld, dus dan kan je een nog veel beter paard kopen.'
Nou, dat snap ik dus niet! Mijn paard is gewoon een deel van mijn familie, dat doe je niet zomaar weg.
Maar zo ziet dus duidelijk niet iedereen het. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:14

Sodeletuut, ook een mens met paard doet alles voor zijn of haar paard ;)
Het ligt niet op het vlak van de intenties, die zijn wel goed.
Ik ben een paardenmens, maar elk paard op 2 na is hier in principe te koop.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:16

Suleilitha, dan zie jij het anders dan ik het zie.
Daarvoor is dit topic ook, om te kijken wat in iedereen eigen ogen paarden mensen en mensen met paarden zijn.

Ik vind dat paardenmensen hun paarden niet verkopen. Iemand waar je van houdt, verkoop je niet zomaar. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:19

Sodeletuut schreef:
Ik vind dat paardenmensen, mensen zijn die 100% gaan voor hun paard.
Die er alles aan willen doen om maar de beste band te krijgen en SAMEN alles te bereiken.
En ook al kan je niet met dit paard wat je wil bereiken, dan maak je er maar het beste van.

Mensen met paarden vind ik mensen die alleen paarden hebben voor de wedstrijden, om er
maar lekker mee te pronken. Het gaat er dus om dat het paard alles perfect kan en er mooi
uit ziet, en niet om de band die je met je paard hebt. Dit soort mensen hebben er ook geen
moeite mee een paard weg te doen om wat voor reden dan ook.

Ik vind mijzelf een paardenmens, mijn paard speelt een ontzettend belangrijke rol in mijn leven,
en ik zou haar voor geen miljoen weg doen. Ik doe er ook alles aan om het fijn te krijgen voor mijn
paard en mij, als team.

Zo is er ook een keer een topic geweest over: 'Zou jij je paard weg doen voor een hoog bedrag?'.
Nou, ik denk dat 70% van de mensen 'ja' zeiden. En wat was de reden?
'Er zijn zo veel paarden op de wereld, dus dan kan je een nog veel beter paard kopen.'
Nou, dat snap ik dus niet! Mijn paard is gewoon een deel van mijn familie, dat doe je niet zomaar weg.
Maar zo ziet dus duidelijk niet iedereen het. ;)

imo ben je dan een mens met paard :) :)

niet denegerend bedoeld overigens hoor (mijn enigste eigenste gaat ook niet weg)

maar een paardenmens is in mijn visie iemand die een paard van de wagen afhaalt, en daar gelijk de basisafspraken duidelijk mee heeft zonder dat daar enige verbale of fysieke communicatie voor nodig is.

iemand die weet wanneer in te komen, en wanneer met rust te laten......... iemand die weet wanneer een eind hout, en wanneer de aai...... instinctief, zonder na te denken. En zo met elk paard die het wezen mens net kent toch mee weg te komen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:23

Bedoel je dat ik een mens met paard ben KiWiKo?

(De onderste 2 alinea's:) Ik ben het volkomen met je eens. Maar ik denk niet dat dat het enige is wat een 'paardenmens' maakt. Als je nou iemand hebt die ontzettend z'n best doet om alles zo goed mogelijk te doen. Zodat het paard gelukkig is en de baas ook, ben je dan geen paardenmens?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:25

wat je persoonlijk wil doen of laten voor/met jouw paard maakt je imo geen paardenmens :)

wat je kan met elk willekeurig paard op elk willekeurig moment maakt je een paardenmens :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:26

Sodeletuut schreef:
Suleilitha, dan zie jij het anders dan ik het zie.
Daarvoor is dit topic ook, om te kijken wat in iedereen eigen ogen paarden mensen en mensen met paarden zijn.

Ik vind dat paardenmensen hun paarden niet verkopen. Iemand waar je van houdt, verkoop je niet zomaar. ;)

Volgens mij begrijp je de definitie van paardenmens dan verkeerd...
Een paardenmens is voor mij iemand die op bijna elk paard op een goede manier kan inspelen en echt feeling heeft :). Het gaat verder dan van 1 paard houden en deze heel zijn leven bij je willen hebben :).

Ik reken mezelf ook tot de groep 'mens met paarden' en daar is niets mis mee... (denk ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:27

Een paardenmens is iemand met gedegen kennis van een hoop ins en outs van een paard, wat een mens met paard niet hoeft te hebben of heeft, Sodeletuut. Of een paard gelukkig bij je is zegt er niks over dat je dan een paardenmens bent ;)

Lindake, zo zie ik het ook maar een paardenmens kan bijvoorbeeld ook in een paar minuten zaken als zichtbare gebreken herkennen, etc.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:28

Dus dan klopt het toch dat enigen aan het ene iets negatiefs of negatievers koppelen en aan het andere als positiever zien.

Maar het wordt gebruikt om de mensen met paarden buiten spel te zetten en niet omdat het mensen met wedstrijdpaarden zijn voor het pronken.

Ik ben mens met paard en heb nml. absoluut geen wedstrijdpaarden in tegendeel en die van mij kun je nou ook niet mee pronken haha.......maar zo vat ik die doodoener ook niet op als hij weer eens geplaatst word.
Hij wordt pas geplaatst als iemand feitelijk tegen je zegt: ehm ja leuk maar ik ben beter met paarden en weet meer en heb er meer voor over dan jij......ik vind dat niet terecht. De kennis misschien wel in mijn geval maar de rest.....

De uitleg van Suleilitha vind ik veel duidelijker en die haalt de mensen met paard ook niet naar beneden ondanks dat zij zelf vind dat ze een paardenmens is.
Hoe heb jij hem gebruikt dan Suleilitha.....of Sul... ;) maar dat klinkt zo rot.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:28

Ik ben "maar" een mens met een paard ;) .
Gek genoeg, heeft hij het beste leven wat hij zich kan mensen.
Paarden zijn slechts een klein gedeelte van mijn leven, dat betekend niet dat ik minder goed ben of minder weet van paarden. Het is gewoon niet echt mijn hobby meer.
Ben ook blij dat ik geen paardenmens ben, dat zijn over het algemeen niet mijn type mensen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:30

Waarom die hokjes waar je in zou moeten zitten als je op een bepaalde manier je paarden houdt en hoe je met je dier om gaat? Ik snap dat niet zo goed.

Een poosje terug zit er iemand naast mij en zegt dat ze zo'n hekel heeft aan KWPN paarden en hun eigenaren. Terwijl ik best een goed gesprek met haar had en zij niet weet dat ik een dergelijk type paard heb. Dat vond ik een enorm vreemde opmerking.

Is het niet een vooroordeel om mensen in hokjes te stoppen? Uiteindelijk zijn wel allemaal liefhebbers van paarden en gaat iedereen op zijn eigen manier om met deze mooie dieren. Of dat nou sport, recreatie, fokkerij of weet ik wat betreft....dat zou toch niet moeten uitmaken? Voor mij maakt het niet uit of iemand Parelli beoefent, op Z-niveau dressuur rijdt, springt of liever met zijn shetlander in het bos wandelt. Elk paard is uniek op zijn eigen manier en dat geldt ook voor de eigenaar. Laat elkaar in de waarde en geniet met zijn allen samen van het voorrecht om bezig te zijn met deze geweldige dieren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:32

lindake schreef:
Ik reken mezelf ook tot de groep 'mens met paarden' en daar is niets mis mee... (denk ik).

absoluut is daar helemaal niks mis mee :) :) ik ken heel veel "mnsen met paarden" die "paardenmens" zijn met hun enigste eigenste, echt SUPER!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:32

Mijn paarden gaan ook niet weg, ook niet voor een heel hoog bedrag.
Maar dan ben ik nog steeds mens met paard. Waarom?

Een quote uit dit topic komt daar heel dicht in de buurt:

[PP] Mens met paarden of paardenmens?

Citaat:
Voor mij is een paardenmens iemand met een zeer goed ontwikkeld al dan niet aangeboren gevoel om op de juiste manier met diverse soorten paarden om te gaan. Duidelijk, consequent, liefdevol. Met oog voor de verschillende noden van verschillende paarden, met oog voor hetgeen een paard communiceert. Met oog voor ziekte en gezondheid, oog voor voeren etcetera. Een paardenmens hoeft geen paard te hebben. Hij zij gaat ermee om. Een paardenmens heeft zelden echt problemen met onopgevoede paarden (tenzij van een ander), hij/zij is die problemen voor of pakt ze op tijd aan. Een paardenmens heeft geen paard dat door mensen heen dendert, of op voeten gaan staan, of de stal uitstormt. Een paardenmens hoeft niet te kunnen rijden. En al helemaal geen wedstrijden te rijden.

Ik kan met mijn eigen paarden lezen en schrijven, maar beslist niet met alle types paard, of willekeurige paarden van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:35

Perro, mensen met wedstrijdpaarden vind je zowel onder de paardenmensen als onder de mensen met paarden ;)
Ik haal niemand naar beneden en er zijn ook hele kuddes mensen met paarden die worden getransformeerd naar paardenmens, doordat ze openstaan om te leren, kritiek te krijgen en er iets mee te doen, waardoor ze groeien en groeien en dat waardeer ik enorm!
Laatst was er een boktmeisje met paard razend dat ik haar bepaalde tips gaf, die Kim ook gaf en die tips waren niet flauw overigens..... en werden ook niet flauw gebracht. Uiteindelijk is ze er na een hoop tegenstand, toch over na gaan denken en mee aan het werk gegaan. Super. Zo'n jonge meid heeft het in zich een echt paardenmens te worden en daar neem ik met een diepe buiging mijn pet voor af!!!
De categorie die het zelf allemaal al weten en alles in de wind slaan, hebben niet de potentie door te groeien van mens met paard naar paardenmens.

Vanmorgen kreeg ik het grootste compliment wat ik ooit heb gehad. "Ooit was je een famke met een pony, nu ben je groot en een echt paardenwijf geworden :D )" Het kwam van een paardenman.... mijn pappie.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:36

KiWiKo schreef:
wat je persoonlijk wil doen of laten voor/met jouw paard maakt je imo geen paardenmens :)

wat je kan met elk willekeurig paard op elk willekeurig moment maakt je een paardenmens :)

Dat vind ik een hele goed uitleg Kiwiko...het jammere is dat de dooddoener niet in die zin gebruikt word op bokt.
Hij wordt eigenlijk altijd gebruikt om iemand of een groep buiten spel te zetten.
Volgens jouw definitie zou in de poll moeten blijken dat er veel meer mensen met paard zijn dan paardenmensen.....of men schat zichzelf te hoog in dat kan ook.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:37

Hier ook een mens met paard. :P
De echte paardenmensen haal ik er ook zo uit op bijv een pensionstal (tenminste met het beeld dat ik van een paardenmens heb ;) ).
Ik ben heel gehecht aan mijn pony, kan ook wel redelijk met paarden omgaan maar ik ben niet zo goed en zal nooit zo goed worden als ''het paardenmens''. ;) Ik weet ook niet of ik als mijn pony er niet meer zou zijn ik nog een paard zou willen. Ik ben er dol op en het is een hobby maar ik leef er niet voor...
(Daarbij heb ik ook liever een lieve brave sul :+ ...heb niet zo de behoefte om hem nog te gaan temmen of de paardenfluisteraar uit te hangen.. :+ Dat laat ik wel aan de paardenmensen over :D )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:39

Imo heeft wel of niet kunnen verkopen niets te maken met paardenmens of mens met paard.

Volgens mij ziet een paardenmens in een oogopslag als er iets mis is met zijn paard en bij een vreemd paard gelijk wat voor vlees ie in de kuip heeft en weet daarna te handelen zonder dat ie er eerst een boekje bij moet pakken of allerlei moeilijke theorieën erop los moet laten. Een willekeurig paard weet ook wat voor vlees ie in de kuip heeft en zal zich daar ook naar gedragen.

Maar ook paardenmensen blijven hun hele leven bijleren en ieder individueel paard voegt wat aan je bagage toe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:39

wat mensen schijnen te vergeten is dat het boertje op de hoek, die zijn paarden in de enge donkere stallen houd en waarvan de paarden in hun eigen stront staan en af en toe maar eens per week dat hok uitkomen............

meer paardenmens kan zijn dan iemand die elke week een nieuw halster koopt :)

gewoonweg omdat dat boertje van huis uit gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft, het paard ook gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft........ kan hij er nog zo slecht voor zorgen, maar hij heeft wel veel gevoel voor het wezen paard ondanks dat hij zo een paard de (voor mij dan) essentiele dingen onthoud