Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Princesje schreef:Bijv. 'straffen' door haar dan een dag/week o.i.d. niet te laten rijden na zo'n actie. Of haar ergens min of meer mee shockeren? Moeilijk... misschien eens met haar ouders overleggen?
straffen berijk je niet zo veel mee, maar elke keer erbij blijven, tja dan kan je je pony net zo goed zelf doen.. 
Mjay schreef:ik had trouwens toch wel wat meer verantwoordelijkheids gevoel op die leeftijd hoor, ik zorgde voor de shetten van een fokker en die was altijd heel streng, daar moest je het wel goed doen anders kon je vertrekken, uiteindelijk ben ik daar tot mn 15e gebleven en heb toen een grotere NRPS pony van hem gekocht... het kan dus wel maar denk dat het in de opvoeding van zon meisje zit ofzo.... bij mij op stal loopt ook zon grietje rond die regelmatig dit soort gedrag laat zien....

maar ik heb haar daar goed op aan gesproken en ik heb een lijstje opgehangen waar ze dan iedere keer even kijkt wat ze nog is vergeten of wat ze niet moet vergeten

fjordjes schreef:Tja verantwoordelijkheidsgevoel is ver te zoeken bij een 12 jarige, dat begint pas bij iemand van 15. Een checklist lijkt me geen slecht idee.
Ik zou niet zo snel oordelen als ik jou was, er zijn genoeg kinderen van 12 met genoeg verantwoordelijkheidsgevoel. Daar staat tegenover dat er ook volwassen zijn waarbij dat ver te zoeken is.