paard verkopen aan een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

paard verkopen aan een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:45

ik heb 7 jaar op een manege gestaan met mijn paard en daar stond ik vaak met mijn mond vol tanden wat voor combi's ik daar voorbij zag komen.
dus vandaar deze vraag, zal even wat voorbeeldjes geven.

ik heb een heel braaf 3,5 jarig paard tekoop staan er komen mensen kijken waarvan mevrouw jaren terug western heeft gereden en meneer totaal geen ervaring heeft, prima.
vervolgens legt meneer het zadel verkeerd om op de rug van het paard en staat rustig aante singelen :Z
mevrouw gaat proef rijden en legt er in elke bocht bijna naast en denkt dat haar paard de leters kan lezen.(ze zei echt waar het paard heen moest, en toen er gevraagt werd waarom ze hardop prate kregen we dit echt als antwoord 8)7 )

of je heb een pony te koop van rond de 1,40, en er staat ineens een koper tegenover je van ruim 100 kilo en die wil hij kopen om samen met z'n vriendin( net zo'n buffel) te kiunnen rijden |o

dit zijn helaas dingen die echt gebeurd zijn hier op stal en dit zijn maar 2 voorbeeldjes.
hoeveel mensen kopen er wel geen paard zonder dat ze er ook maar ooit een echt hebben aangeraakt :(

nou vraag ik mij dus af, zouden jullie je paard aan zo iemand verkopen?
ben heel benieuwd namelijk of ik de enigste ben die zich hier dood aan iriteerd :x
dus brand maar los!

Birgit__

Re: paard verkopen aan een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:47

Nee.
Ik denk dat ik zeker wil weten dat mijn paard/pony goed terecht komt.
Zeker ben je nooit, maar als iemand je bevalt kun je wel een soort contract opstellen of nog eens langs komen.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:48

Ik denk niet dat ik dat zou doen.. :n

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:48

Als de verkoper net zo weinig kennis heeft of hij ruikt alleen maar geld worden de pony's ben ik bang gewoon verkocht.

Moet ik de mijne ooit verkopen, gaattie naar een goed tehuis, dus naar ervaren mensen.

Blue9

Re: paard verkopen aan een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:50

Zo'n beginners dus niet maar wel beginners die WILLEN leren en niet denken dat ze alles kunnen. Die steken er meestal wel heel veel tijd in, en zullen niet direct een de sporen en slof gaan bijvoorbeeld als het niet direct lukt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:50

ik moest best lachen toen ik dit las
NEE ik zou aan dat soort mensen mn paard niet verkopen dan gaat het uiteindelijk niet goed en dan ligt het ook nog aan jou paard,en verkopen ze hem weer door
Ik hou er zoiezo niet van als iemand zwaarder dan 70 op mn paard wil stappen ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:53

Vanaf mei gaat mijn pony ook gereden worden door een meisje wat net 1 jaartje rijles heeft gehad op een manege.
In het begin zal dit 1x in de week zijn omdat ik hem tot september nog doorstart in de wedstrijden. Ze zal altijd onder begeleiding van mij rijden. Vanaf oktober zal ze hem vaker gaan rijden en zal ik haar wat meer 'los laten'. 2010 is het de bedoeling dat ze hem helemaal overneemt.

Mijn pony zomaar aan haar 'meegeven' zou ik nooit gedaan hebben.

Edit: nu is het wel zo dat mijn pony gewoon op de stal blijft staan waar hij nu staat en ik weet dat daar altijd 'een oogje in het zeil' is.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 27-01-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:54

plientjedres schreef:
net zo'n buffel

_O- Wat een uitspraak :')

Maar nee, Als iemand verkeerd om op zou zadelen zou ik zeker daar geen paard aan verkopen. Laat ze eerst maar es wat leren ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:09

ow ja klinkt zeeer bekend!
paard wat net zadelmak is(zeg maar 6 keer opgezeten)
en daar komt dan iemand op met haar dochter van 13 die al 5 jaar op de manege rijd......of iemand die 10 jaar geleden voor het laatst gereden heeft,laatst ook hadden we een 4 jarig groot dressuur paard...meisje zo van de manege.....rubbere laarsjes...paard 172 meisje 160,paard 4 weken zadelmak,ze kon er al niet opkomen....vriend vraagt wil je een voetje?meisje kijkt hem aan...uuuh voetje wat houd dat in?vriend geeft voetje meisje bijna achter het zadel,paard schrikt zich rot,meisje er meteen af,en gewoon tegen haar gezegt dat dit paard niet geschikt was voor haar,dat ze beter een paard kon kopen die al wat meer gereden was,nou moeder en meisje helemaal beledigt!
we hebben ook al eens gehad(ook een net zadelmak paard)een vrouw uit groningen,trainingsbroek aan groene rubberen laarsjes,ik paard voorrijden(gelukkig een heel cool paard)nou vrouwtje er op,in draf kon ze helemaal niet lichtrijden!....
dus paard staat meteen stil gelukkig(in plaats van dat ie verschoot)en ze bleef proberen in draf te komen,maar telkens als ie aan draafde klapte ze in dat zadel,dus dat wou echt niet!
ik zeg kom er maar af dit gaat niet passen...zet paard op stal en bied ze een kopje koffie aan.....hadden anderhalf uur gereden.
zegt ze onder de koffie....ik vind het helemaal mijn paard..ik wil hem graag kopen!nou mijn mond viel open!paard is een paar dagen gekeurt en ze hebben hem opgehaalt.....nooit meer wat van gehoort.(iets van 5 jaar geleden)
we hebben ook wel gezeur gehad over paarden die niet bevielen,nadat ze verkocht waren,en dat gebeurt meestal met de leukste paarden!en zo kan ik nog wel even door gaan!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:11

Als het handelspaarden zijn zeg ik ja, weg is weg. Daar heb je toch vaak niet zo'n sterke band mee omdat je weet dat ze op een dag weggaan. Oke, iemand die het zadel verkeerd om op het paard legt, of wie 50 kilo te zwaar is zijn wel uitzonderlijke voorbeelden, maar iemand die niet goed kan rijden, maar verder wel goed is voor het beestje, waarom niet?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:14

Buffel _O-

tja dat soort mensen bestaan echt, never zou ik daar een paard aan verkopen
Ik verkocht een keer een paard (onder contract)
En stelde zoveel vragen (en eisen) dat de aspirant koper het gevoel had, dat ze op sollicitatiegesprek was :+
Uiteindelijk was ze door mij goedgekeurd en heeft het paard ook daadwerkelijk gekocht.
Laatst bijgewerkt door unamie op 27-01-09 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:17

nee ik wou mijn paard ook niet verkopen aan iemand waarvoor ie wel voor 2 personen was bedoeld.
De ene was beginner geen rijervaring de ander had wel rijervaring. Maar heb het afgeketst via de mail om mijn paard te komen bekijken.
Kon het niet over mijn hart krijgen om hem door een beginner te laten rijden. Getrek en getrap als hij niet luisterd en zweep erbij en dat hij bij de ander juist weer beter moest lopen. Paard is m1 met punten voor m2.
Zeg niet dat iedereen trapt en trekt.
Degene die hem wou komen was iemand die nooit had gereden
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 27-01-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:19

Ik heb bij ons de haflinger te koop staan. Heb bij elke geïntreseerde erbij gezegt dat ze niet zo geschikt is voor kinderen.
Vervolgens komen er kijkers. Man en vrouw met hun dochter van 6. Ze moest er mee gaan rijden en mennen. Ik heb de pony niet mee gegeven. En ze aangeraden een shetlander te kopen.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:20

sietske83 schreef:
nee ik wou mijn paard ook niet verkopen aan iemand waarvoor ie wel voor 2 personen was bedoeld.
De ene was beginner geen rijervaring de ander had wel rijervaring. Maar heb het afgeketst via de mail om mijn paard te komen bekijken.
Kon het niet over mijn hart krijgen om hem door een beginner te laten rijden. Getrek en getrap als hij niet luisterd en zweep erbij en dat hij bij de ander juist weer beter moest lopen. Paard is m1 met punten voor m2.

Dus een B paard kan je wel verkopen aan iemand die trekt / trapt?

Vind het een ontzettend rare reactie!

Net of elke beginner trekt, trapt en een paard met de zweep rijdt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:21

nee ik zou het niet doen, die mensen moeten eerst maar les gaan nemen op een manege oid en dán praten we verder :)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:23

oh gelukkig dus ik ben niet de ennige die er zo over denkt :P
moet eerlijk toegeven,ik ben ook 80 kilo en mijn pony is ook maar 1,50.
maar ik ga wel gewoon mee in de bewegingen enzo maar soms zie je gewoon combi's dat doet gewoon pijn aan mijn hart!
iedereen begint trouwens natuurlijk als beginner.
maar of je nou eerst manegelessen heb gehad of dat je zo in het wilde weg een paard koopt?
dat vind ik ook een heel verschil

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:25

Ik heb het erover dat een Beginner en een iets gevorderde op 1 paard wil rijden en dat ze allebij iets anders vragen van mijn paard de ene kan gecontoleerder corrigeren en de ander geeft abrupte hulpen dat wou ik mijn paard niet aandoen. Die gene die wou komen kijken had nog nooit gereden.
Paard is nu verkocht aan een meisje met jaren manege ervaring en er was een klik tussen hun twee.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 27-01-09 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:25

Ik denk dat het ook te maken heeft met waar het paard met de nieuwe eigenaren terecht komt.
Natuurlijk; iemand die nieteens kan opzadelen... :roll:
Maar iemand die wat minder goed kan rijden, indien deze persoon op een goede stal komt te staan met begeleiding wil ik er nog wel over nadenken.

Ook een reden waarom ik het meisje (dat mijn pony koopt) eerst nog een half jaar blijf begeleiden voordat ik haar meer 'los ga laten'.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:31

knooopje schreef:
en daar komt dan iemand op met haar dochter van 13 die al 5 jaar op de manege rijd......of iemand die 10 jaar geleden voor het laatst gereden heeft,laatst ook hadden we een 4 jarig groot dressuur paard...meisje zo van de manege.....rubbere laarsjes...paard 172 meisje 160,paard 4 weken zadelmak,ze kon er al niet opkomen....

Ik ben ook niet de grootste (1,57) en ook niet de zwaarste, heb altijd les gekregen op een manege, op manegepaarden en sinds een
jaar krijg ik ook meerdere jongere paarden onder mijn kont, kleine én grote. Ik had vorig jaar ook nog gewoon rubberen laarzen en sinds
een tijd heb ik nu ook mijn eigen groene jonge huur pony, dus het maakt niet uit of je van de manege komt, of het met de paplepel
hebt in gekregen.. ;)

Niet verkeerd opvatten hoor, maar vind dat er wel even duidelijk gemaakt mag worden dat niet alle manege-ruiters alleen maar mensen
zijn die braafjes hun rondje hobbelen..

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:34

plientjedres schreef:
iedereen begint trouwens natuurlijk als beginner.
maar of je nou eerst manegelessen heb gehad of dat je zo in het wilde weg een paard koopt?
dat vind ik ook een heel verschil

daarom had ik dit er al later bijgezet :D

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:36

Je kan toch zelf kiezen aan wie je je paard wil verkopen :) Als je bij bepaalde mensen geen goed gevoel hebt dan verkoop je hem toch niet aan hen. Verder moet iedereen natuurlijk ergens beginnen ;)
Wil hiermee trouwens niet zeggen dat ik mijn paard aan zulke mensen zou verkopen, maar dat terzijde :D

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:43

sietske83 schreef:
Staat dat erbij dat ik een B paard aan een beginner zou verkopen.
Ik heb het erover dat een Beginner en een iets gevorderde op 1 paard wil rijden en dat ze allebij iets anders vragen van mijn paard de ene kan gecontoleerder corrigeren en de ander geeft abrupte hulpen dat wou ik mijn paard niet aandoen.
Die gene die wou komen kijken had nog nooit gereden.

Jammer dat er direct zo gereageerd word.

Nee, dat staat er niet, maar ik vat het wel zo op. Wat heeft het anders voor zin om erbij te zetten dat het een m1 paard is? Net of dat zo ontzettend bijzonder is.
En hoe weet jij dat de een gecontroleerd rijdt en de ander abrupte hulpen geeft, misschien rijdt die beginner wel de sterren van de hemel?
Vind het een beetje een raar beeld dat jij van beginners schetst (daarmee doel ik op het trappen / trekken en met zweep rijden).
Kijk, als jij er direct bij had verteld dat degene wie wou komen kijken nog nooit gereden had was het al een heel ander verhaal.

Als jij duidelijker was geweest in je verhaal, dan was er ook niet zo gereageerd. ;) Dus zo jammer is het helemaal niet.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:51

Suziej schreef:
sietske83 schreef:
Staat dat erbij dat ik een B paard aan een beginner zou verkopen.
Ik heb het erover dat een Beginner en een iets gevorderde op 1 paard wil rijden en dat ze allebij iets anders vragen van mijn paard de ene kan gecontoleerder corrigeren en de ander geeft abrupte hulpen dat wou ik mijn paard niet aandoen.
Die gene die wou komen kijken had nog nooit gereden.

Jammer dat er direct zo gereageerd word.

Nee, dat staat er niet, maar ik vat het wel zo op. Wat heeft het anders voor zin om erbij te zetten dat het een m1 paard is? Net of dat zo ontzettend bijzonder is.
En hoe weet jij dat de een gecontroleerd rijdt en de ander abrupte hulpen geeft, misschien rijdt die beginner wel de sterren van de hemel?
Vind het een beetje een raar beeld dat jij van beginners schetst (daarmee doel ik op het trappen / trekken en met zweep rijden).
Kijk, als jij er direct bij had verteld dat degene wie wou komen kijken nog nooit gereden had was het al een heel ander verhaal.

Als jij duidelijker was geweest in je verhaal, dan was er ook niet zo gereageerd. ;) Dus zo jammer is het helemaal niet.

zullen we het gezellig houden hier?

moet eerlijk zijn en mijn vorige paard vond ik ook gewoon te goed(en sterk) voor een beginnende ruiter.
heb er ook bepaalde mensen niet laten komen omdat ik daar geen toekomst in zag.
en mijn paard liep ook m1.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:58

Lydia_ schreef:
knooopje schreef:
en daar komt dan iemand op met haar dochter van 13 die al 5 jaar op de manege rijd......of iemand die 10 jaar geleden voor het laatst gereden heeft,laatst ook hadden we een 4 jarig groot dressuur paard...meisje zo van de manege.....rubbere laarsjes...paard 172 meisje 160,paard 4 weken zadelmak,ze kon er al niet opkomen....

Ik ben ook niet de grootste (1,57) en ook niet de zwaarste, heb altijd les gekregen op een manege, op manegepaarden en sinds een
jaar krijg ik ook meerdere jongere paarden onder mijn kont, kleine én grote. Ik had vorig jaar ook nog gewoon rubberen laarzen en sinds
een tijd heb ik nu ook mijn eigen groene jonge huur pony, dus het maakt niet uit of je van de manege komt, of het met de paplepel
hebt in gekregen.. ;)

Niet verkeerd opvatten hoor, maar vind dat er wel even duidelijk gemaakt mag worden dat niet alle manege-ruiters alleen maar mensen
zijn die braafjes hun rondje hobbelen..

Ik heb 3 jaar lang jonge en onervaren paarden doorgereden met mijn aanbiedingsschoenen en chaps, toen waren ze op en hebben we ariats gekocht en mn oude chaps gehouden. Mijn laarzen zijn nog steeds rubber (oke met een leren bovenstuk :+ ) En het moment dat ik een eigen paard kreeg reed reed ik ook nog steeds een paard voor de manege. Inmiddels heb ik al 9 maanden mijn paard, komen er ladingen spullen voor haar binnen en rijd ik nog steeds met mijn oude chaps of rubberen laarzen.
Ik vind dat je daar niet op moet afgaan. Mijn paard is 1.55 en ik 1.65 en dat vind ik al groot. Ik had ook moeite met op het paard van mn stalgenoot te komen (paard is 1.65-1.70). Betekend dat dat ik minder kan rijden?

Nee, zou mijn paard ook nooit meegeven aan een beginner, tenzij ik weet dat er goede begeleiding achter zit. Mijn paard is een heethoofd en kan helemaal dol worden, maar als ik er een zou hebben die coel in zn koppie is zou ik het zo doen, waarom hun niet de kans geven? Maar zadel verkeerd en veel te zwaar zijn natuurlijk tekenen van onwetendheid en onwillendheid en daar geef ik geen enkel paard aan mee.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:12

DaanxBien schreef:
ik moest best lachen toen ik dit las
NEE ik zou aan dat soort mensen mn paard niet verkopen dan gaat het uiteindelijk niet goed en dan ligt het ook nog aan jou paard,en verkopen ze hem weer door
Ik hou er zoiezo niet van als iemand zwaarder dan 70 op mn paard wil stappen ;)

Mag ik vragen wat voor paardje jij hebt, want ik vind 70 kilo wel een erg "strenge" grens, het is natuurlijk jou eigen paard en die grens mag jij dan wel trekken, maar ik wordt een beetje moe van het idee dat mensen boven de 70 kilo bijna op geen een paard meer mogen stappen...

Nogmaals het ligt er natuurlijk aan wat voor een paard je hebt...