Mijn ouders willen stoppen met de paardenpension:(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Mijn ouders willen stoppen met de paardenpension:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:20

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik moet mijn verhaal even kwijt.

Eerst even een stukje voorgeschiedenis:
Ik ben vorig jaar 28 febr. naar Oostenrijk verhuist samen met mijn ouders, waar we een huis gekocht hadden, met een woonhuis, een nevenhuis voor 2 appartementen en paardenstal. Daardoor kwamen we op het idee om een paardenpension te beginnen. We hebben momenteel 2 pensionpaarden en zelf 1 paard en 1 pony. Ik vind het heerlijk om er mee bezig te zijn, maar mijn ouders vinden het uiteindelijk toch teveel werk. We hebben behoorlijke ruime stalboxen dus het kost veel tijd om ze uit te mesten en het kost veel materiaal. Mijn vader is er nu nog om te helpen, maar hij ook druk bezig om zelf weer aan werk te komen en dan heeft hij dus niet zoveel tijd voor het pension. Mijn ouders lopen steeds vaker te klagen en het liefst stoppen ze met het paardenpension. Mijn eigen paard mag ik dan houden en dan willen ze de pony verkopen en er een groter paard voor weer kopen. Aan de ene kant wil ik mijn pony niet weg doen, want het is zo'n leuk beestje, maar ik kan er niet op rijden dus dat is ook niet erg leuk voor het beestje. In de zomer zijn er genoeg kinderen, maar in de winter niet dus.
Dit is gewoon mijn lust en mijn leven en ik wil niet dat ze ermee stoppen,#
maar wat kan ik er tegen doen. Ik zal het maar moeten accepteren denk ik.
Maar ik baal wel. Geen idee wat ik hier anders in dit kleine dorp moet doen.
Er is hier geen zak te doen namelijk en in het dorp zelf heb ik geen vrienden.
De dieren zijn mijn vrienden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:22

Hmm moeilijk hoor..maar als je ouders er geen plezier meer in hebben..je kunt ze niet dwingen iets te doen waar ze niet achter staan! Waarom zijn jullie naar Oostenrijk verhuist? Ik kom al jaaaren in Oostenrijk (skien) maar zou er toch niet aan moeten denken om er te wonen :o

Aurelle_

Re: Mijn ouders willen stoppen met de paardenpension:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:28

Maar je hebt je eigen paarden dan toch nog?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:32

Verplaatst naar [LZP]

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:37

En als je nou aanbied om zelf het meeste werk te gaan doen? (uitmesten, voeren, onderhoud etc)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:37

Kan je niet gaan helpen bij een manege of pensionstal in het dorp? Als die er verder nog zijn daar? Dan heb je naast je eigen paarden ook andere paarden te doen en je leert mensen kennen!
Ga je naar school?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:45

hoe is de verdeling nu? wat stal werkzaamheden betreft?

Ben jij de gene die voor de paarden zorgt? of ben jij hele dagen naar school/aan het werk.
Denk dat duidelijke afspraken maken het beste is. Als je ouders het te veel werk vinden kunnen ze ook nog zeggen: we gaan de stallen kaal verhuren. De huurders moeten zelf mesten en zelf stro + hooi inkopen.
Dan hebben ze er zelf geen (uitmest) werk aan (behalve de eigen paarden) en volstaat het om gewoon een paar keer per dag eten in de voerbak te doen.

Scheelt ook weer werk, als moet ik wel zeggen dat ik het niet helemaal begrijp. 4 stallen uitmesten hoeft helemaal niet lang te duren, ook niet als de stallen groot zijn.
Dit is iets wat ze vantevoren hadden kunnen bedenken denk ik.

Andere optie is dat jij alles gaat doen, smorgens voeren, savonds mesten en voeren. Dan hebben je ouders er ook geen omkijken meer naar.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 12:06

Ik zou even de dagindeling opschrijven:
Mijn moeder voert 's ochtends omdat ik om 7 uur al weg moet naar school.. (ik voer altijd op zondagochtend) opzich vind ze dat niet zo erg, want zij kan nooit lang in bed liggen 's ochtends. Daarna mest zij meestal de stallen uit (de laatste paar weken heeft mijn pa het gedaan omdat mijn moeder rugpijn heeft gehad (waarschijnlijk spit) en daarna is ze ook nog ziek geworden. Ze is er nou een beetje bovenop aan het komen. 's avonds voer ik meestal de paarden. In het weekend help ik trouwens altijd mee om de stal uit te mesten. Ik heb al vaker aangegeven dat ze ook een keer niet de stal uit kunnen mesten en dat ik het 's middags dan doe, ik ben meestal toch om 2 uur thuis. Ik probeer zoveel mogelijk te doen en ik heb ook helemaal geen hekel aan het werk.

Onze stallen zijn ongeveer 3 bij 4 meter dus behoorlijk ruim en de paarden die erin staan (vooral mijn eigen:P) zijn echt een stel zwijnen en weten te presteren om de drollen door de hele stal heen te trappen. We hebben er ook 1 op stal staan die 24/7 binnen staat, omdat hij 2 grote wonden aan zijn voorbenen heeft gehad en dat is nog aan het genezen en die staat voorlopig ook nog wel op stal.

Stalling bij ons kost 195 euro. Niet veel, maar echt veel meer kunnen we niet vragen, want we hebben geen rijbak (wel een longeerbak) Qua materiaal valt het nog mee in de kosten, maar qua "uurloon" hou je vrij weinig over. Dat is het probleem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:10

En als je ander strooisel probeert, zodat je minder vaak hoeft uit te mesten? Of de stalling iets goedkoper en dan op basis van zelf uitmesten?

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:15

Kan je niet vragen of de mensen hun eigen stallen kunnen uitmesten?
Dat scheelt al enorm veel tijd.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:21

Of je stelt voor dat jij het mesten doet?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 12:46

ik denk niet dat de mensen dat willen.. zelf stal uitmesten. Iedereen woont hier namelijk verder van elkaar he. Eentje moet een kwartier rijden en eentje moet een dik half uur rijden. Dus dat is best lastig.

ik heb al vaker gezegt dat ze die stallen eens vaker moeten laten liggen voor mij en dan zeggen ze bijv. ja morgen moet jij de stallen doen en dan kom ik thuis van school en dan hebben ze het alweer gedaan. Ze laten het mij ook gewoon niej doen, ja in het weekend wel en tenzij ze echt niet kunnen doordeweeks.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:53

Maar als ze er op deze manier toch mee willen stoppen, dan moeten de mensen alsnog weg met hun paarden toch? Dan kun je ze dus de keuze geven: Óf ze mesten zelf uit, óf het is gewoon helemaal over. En dan zie je dus wel wat eruit komt.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:03

mag ik vragen hoe oud je bent ?

als je oud en wijs genoeg bent mag je misschien wel
de werkzaamheden overnemen.
maar dat houdt in dat jij elke ochtend en elke dag bezig bent met de paarden. ben jij zelf wel zo gemotiveerd want het is best pittig.
als jij alles overneemt dan scheeld het hun weer de arbeids uuren en jij houdt je paardjes ( vriendjes ).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:03

Misschien kun je serieus eens aan de tafel met ze zitten. Wat willen ze en waar kan en wil jij mee helpen. Bijvoorbeeld met het uitmesten van de stallen, het voeren, misschien ook binnen zetten van de paarden.
Zo kun je je ouders laten zien dat je er serieus mee bezig wilt zijn.

ze zijn er denk ik niet voor niets mee begonnen (dus leuk zullen ze het wel vinden, het is alleen de tijd die het kost).
Uiteindelijk blijft het natuurlijk de keuze van je ouders en zal je hun keuze moeten respecteren, maar misschien kan je ze wel tegemoet komen hierin.

Succes en laat je weten hoe het afloopt? :)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 13:14

@jarco: ik ben 17 jaar..

mijn ouders wisten wel dat het veel werk was, maar ze hebben het niet echt beseft. We hebbe nooit eerder een boerenbedrijf gehad of wat dan ook.. Ik heb wel meegeholpen op een manege dus ik wist het wel een beje en ik heb er dus ook geen problemen mee, maar mijn ouders niet.
Het probleem is ook dat we geen goed materiaal hebben zoals bijv. de traktor. Het is een erg oude traktor die we hebben overgenomen van de vorige eigenaar. In de zomer is het redelijk te doen, maar in de winter zit die al gauw vast in de sneeuw (ondanks sneeuwkettingen) en dergelijke en dan word me vader weer sjaggie want die heeft niet zoveel geduld en is een perfectionist dus dat is best moeilijk.

ik zal het er nog wel keer goed met hun over hebbe en laat het jullie nog wel wete

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:25

Mijn ervaring is dat het went, je wordt er steeds sneller in, en je wordt ook sterker waardoor het minder kracht en energie gaat kosten.

Altijd proberen zo functioneel mogelijk te werken, alles op een handzame plaats opbergen, zodat je weinig hoeft te lopen, makkelijk deugdelijk gereedschap hebben, eventueel voer al klaar zetten voor de volgende voerbeurt.

Overigens mest ik meerdere keren uit, altijd nog voor ik ga slapen even de drollen eruit voor de nacht, dat scheelt mij zoveel werk en een stuk mindere vieze stal de volgende ochtend. Ik heb dan altijd al de kruiwagen klaar staan, het voer voor de volgende voerbeurt ook al klaar staan. Voer voor de ochtend klaar zetten is ook heel fijn. Onder het hooi eten, als ik net heb gevoerd, zet ik een grote emmer in de stal, pak ik de mestboy en schep ik vast de drollen uit de stal van mijn vieskeesruin, die hij die ochtend voor het voeren heeft gedaan. Dan kan hij er niet doorheen lopen. Is 3 minuten werk. Het daadwerkelijke uitmesten moet ik dan nog doen, maar dat doe ik dan als ik hem buiten ga zetten, na het eten.

Gewoon handig en doordacht worden. Scheelt een mega ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:27

Waarvoor heb je een traktor nodig voor 4 paardenstallen :o?

Je kunt ook een keer VOOR school de stallen uit gaan mesten, hoeft maar een paar dagen maar zo kun je je ouders wel laten zien dat je gemotiveerd bent en zelf ook wat wil doen.
Of inderdaad de pensionklantenzelf laten uitmesten, of om de dag zelf laten uitmesten bijvoorbeeld, als ze te ver weg wonen...
Ipv. van stro zou je bijvorbeeld ook naar vlas kunnen kijken, kan je wat makkelijker lichtelijk oppotten, en is makkelijker schoon te maken dan een stal met stro.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:29

Voor school lijkt me niet echt een goed idee? Als ze om 7 uur al moet vertrekken richting school.
Wat russel zegt, is wel een slim idee :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:46

[LZP] > [PP]

kentucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:29

op de manege waar ik rijd doen ze het elke ochten maar ze doe gewoon waar het meeste licht en waar niet zoveel licht strooien ze overeen... ze hebben zon 35 paarden/pony's.. en die man is in een uur klaar met al die stallen misschien nog sneller

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:51

Ik zie het probleem niet zo hoor, 's ochtends om 6 uur hooi geven en vegen, daarna krachtvoer. Ben je rond half 7 klaar, douchen en ontbijten en naar school.
Om twee uur thuis, stallen mesten, drie uur voeren, kun je om half vier rijden. Rond half 6, 6 uur voeren en vegen. Daarna avondeten en huiswerk. Rond half 10 nog wat hooi geven, voer en hooi van de volgende dag klaarzetten en klaar, bed in.

Overigens woon ik drie kwartier bij mijn paarden weg en ik mest ze ook zelf uit. Heb ze op houtkrullen staan, als het een dag of twee dagen moeilijk zit, staan ze alsnog gewoon droog.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:06

Hoevaak wordt er dan uitgemest want wij mesten op zaterdag alle stallen uit en dat gaat prima. Als je ze dan elke dag overdag naar buiten gooit en dan 's morgens of 's avonds de drollen eruit schept per stal ben je klaar. Dan hoef je in het weekend de stallen uit te mesten met een half uur per stal. Onze paarden staan op stro en op zaterdag is de stal zelfs niet heel erg vies. Verder voer je 's morgens wat en 's avonds als ze op stal staan. Tussendoorvoeren hoeft echt niet als ze niet heel actief worden gereden en ze staan veel op het land. Ik neem aan dat ze wel overdag buiten staan dus dat scheelt ook weer tijd.
En iemand postte aan het begin dat ze niet snapte waarom je daar woont..nou ik wel als ik de mooie site zie van de stallen en de appartementen! Zeker zonde als dat niet door gaat. Oostenrijk is in de winter en in de zomer een prachtig land, als je de juiste stukken maar opzoekt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:14

Gewoon een uurtje eerder opstaan en de stallen doen. dat lijkt me het vervelendste werk van de dag, vooral als je moeder niet helemaal lekker in haar rug is. Je ouders voelen zich verantwoordelijk en willen die verwantwoordelijkheid niet in jouw schoenen schuiven. Als je 's avonds een uurtje eerder naar bed gaat (er is toch niet veel te doen) is 6 uur best te doen hoor. Stallen mesten is inderdaad een kwestie van een goed systeem, óf een goede stalhulp. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:02

Ik vind het wel wat hoor, om 6.00 op laten staan als je nog schoolgaand bent, ook je huiswerk en als jong mens heb je veel slaap nodig.

Je kan vragen of de taken verdeeld worden. Doe jij rond een uur of 20.00 een rondje stallen, haal je de moppen er uit, zet je het voer klaar voor die ochtend. Koop plastic kratjes en zet bij elke stal een plastic kradje met de plakken hooi en een voerschep met brok klaar voor de volgende ochtend. Als er 2 keer per dag gemest wordt, scheelt dat ook al weer een hoop werk.