Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 08:53

Ik weet niet of hier al een topic over is maar ik zit dagelijks op sporthorses op zoek naar dat ene leuke paardje.

Omdat ik geen haast heb en geen geldnood hoef ik niet perse gelijk een paard/pony
Nu ben ik natuurlijk afgelopen jaar wel paar keer wezen kijken niet vaak want er zijn maar heel weinig pony's die aan mijn eisen voldoen.

Maar die prijzen he :wow: die waren af en toe echt te zot voor woorden menig maal heb ik in een deuk gelegen en onderhandelen is niet mijn sterkste punt.
Bedoel ik noem een prijs en dat is het gaan niet niet acoord okay er zijn er zat.

Nu zijn die prijzen nog steeds te zot voor woorden en als ik de kranten moet lezen dan gaat het slecht met ons. (volgens telegraaf zijn hocky en paardenmensen mensen met geld :+ )
de krisis gaat een recessie worden.

Nu vraag ik me af zijn er mensen die het al merken dat de paarden goedkoper worden?
Zelf merk ik er niks van en blijf ik regelmatig lachen.

Maar wie het laast lach, lach het hardst. :P

Charaz

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:54

lacht het best ;-)

ik heb nog geen verschil gezien in de paarden prijzen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 08:55

nu de automarkt in elkaar stort, mag de paardenmarkt ook wel ff komen :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:56

Nou liever niet zeg, krijg je straks net van die situaties als in Amerika... paarden aan de straatstenen niet kwijt en acties om voor weinig geld je paard te laten inslapen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:58

Ze zeggen dat de ponymarkt prijzen ook al helemaal ingestort zou zijn. Misschien op de veemarkt? Maar zeker niet bij de particulieren.
Maar het is ook maar wat de gek er voor geeft. Ze kunnen natuurlijk een afnormaal bedrag vragen, er zijn zat mensen die zoveel geld over hebben voor een dier.

Wij zoeken al een hele tijd een lieve oude pony voor onze zorgboerderij. Maar mensen vragen echt nog rond de 1000 euro voor een pony van 15-20jaar!

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:02

Volgens mij redeneer je nu een beetje de verkeerde kant op... prijswerking is een resultaat van vraag en aanbod. De huizenprijzen dalen nu bijv. omdat het aanbod langzaamaan toeneemt tov de vraag omdat mensen moeilijker een hypotheek krijgen, wachten met doorstromen vanuit hun eigen woning, etc. Dalen van de prijzen is een gevolg, geen begin.

Paardenprijzen zullen pas dalen als verkopers met paarden blijven zitten. Zolang dat niet gebeurt dalen de prijzen ook niet.

Ik vind het een hele bizarre redenering om te zeggen: "er is een kredietcrisis dus nu moet u de vraagprijs die u voor uw paard wilt hebben maar omlaag doen" :?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:10

Dat jij de prijzen te zot voor woorden vind hoeft niet te betekenen dat iemand anders dat ook vind of dat het echt zo is.
Als mensen paarden niet kwijt raken worden ze vanzelf goedkoper, zolang mensen paarden wel kwijtraken zouden ze gek zijn als ze minder vragen.

natuurlijk zitten er dieren bij waar men veel te veel geld voor vraagt maar dat is altijd al zo geweest en dat is ook niet iets wat zal veranderen.

Daarbij vergeet je denk ik wat een paard voor kosten gemaakt heeft en mensen willen daar dus geld voor zien.

Ik denk dat je lang kunt wachten op verlaging wegens de crisis.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:42

Citaat:
Ik vind het een hele bizarre redenering om te zeggen: "er is een kredietcrisis dus nu moet u de vraagprijs die u voor uw paard wilt hebben maar omlaag doen

nee vind van niet, ik heb al mee gemaakt dat er mensen zijn die hun huis moeten verkopen omdat rente verliep (vb 3jr vastgezet met tophypotheek omdat ze verwachtte veel promotie te maken) effin die promotie is niet gekomen omdat de verwachtte omzet niet werd gehaald.
Moesten nieuwe hypotheek afsluiten rente is gestegen dus moet er bezuinigd worden in dit geval ging het sportpaard de deur uit.

Veel mensen kunnen het niet meer betalen dus ik vroeg me gewoon af of de grote handelsstallen nu wel de prijzen naar beneden moeten doen om hun overschot kwijt te raken

Waarom werden de paarden ineens zo duur?
Paar jaar geleden jaartje of 7-9 terug had je dus voor 5000 gulden een goed paard met super papier en potentie voor de sport.
Hup het ging goed met de economie en het is geen uitzondering dat je nu voor zo'n paard dus 5000-7500 euro moet betalen.

Waar is dat allemaal op gebasseerd

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:55

Ik denk dat het niks uit maakt waar het op gebasseerd is ik denk niet dat er verandering in zal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:04

Ik hoor niet anders dan dat de paardenhandel momenteel slecht is.. Ik verwacht dus eigenlijk wel dat de prijzen gaan zakken.. Er staan véél paarden te koop, maar volgens mij worden er weinig paarden gekocht omdat mensen toch voorzichtig zijn..
Dan krijg je dus een aanbod overschot (als die er al niet is) en zullen mensen vanzelf gaan zakken met de prijs om hun paard alsnog kwijt te raken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:03

Relaxed schreef:
Ik hoor niet anders dan dat de paardenhandel momenteel slecht is.. Ik verwacht dus eigenlijk wel dat de prijzen gaan zakken.. Er staan véél paarden te koop, maar volgens mij worden er weinig paarden gekocht omdat mensen toch voorzichtig zijn..
Dan krijg je dus een aanbod overschot (als die er al niet is) en zullen mensen vanzelf gaan zakken met de prijs om hun paard alsnog kwijt te raken..

..en komen paarden in het bereik van mensen met nóg minder budget daarvoor. Biedt fijne vooruitzichten mbt de verzorging en huisvesting ervan |(
De aankoop vraagt niet bij benádering het meeste budget. Als je een paard van 1500 euro niet kan betalen, dan kan je de verzorging ook niet opbrengen; die 1500 euro spaar je anders zonder paard nl. zo bij elkaar...
Elk gezond paard wat bereden kan worden is minimaal 1500 euro waard: slachtprijs + opvoeden/beleren.

Of een paard jou 1500 euro wáárd is, is vers twee.
Als een gezond rijpaard jou geen 1500 euro waard is, denk ík dat jij dat paard niet waard bent.....

Vul voor 1500 gerust 2000 in, daar gaat het gaat niet om.

hc

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:06

Citaat:
en komen paarden in het bereik van mensen met nóg minder budget daarvoor. Biedt fijne vooruitzichten mbt de verzorging en huisvesting ervan

Dat vind ik zo'n min antwoord he.

Ik kan mijn paard alles geven heb een flinke spaarpot daar hoeven we de komende 20!!!!! jaar niet bang te zijn.
Maar ik wil gewoon niet 15000 euro gaan uitgeven voor een redelijk paard
Of 7500 voor een gewoon paard

En ik denk dat er zo heel veel mensen over te denken

En ja ik ga ook niet op een lelijk paard zitten van 2500 :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:21

tita schreef:
Dat vind ik zo'n min antwoord he.

Dat is jouw goed recht.

Ík vind het min om het onderste uit de kan te willen schrapen bij mensen die een paard vanwege de financiële crisis moeten verkopen en dat op hun bord te mikken.
Dat is míjn goed recht.

hc

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:24

Ik denk dat je de posten beter moet lezen, gaat mij niet om de gedupeerde mensen die uit nood hun paarden moeten verkopen.

Ik vind gewoon dat de paardenprijzen de afgelopen paar jaar veels te hoog zijn gestegen.

Iemand had het over vraag en aanbod..maar mensen willen graag een paard en moeten gewoon dokken als alle handelsstallen hun prijzen lager moet doen, gaan de particulieren mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:25

Ik snap de aansluiting van jouw reactie op mijn post niet helemaal hc..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:25

Relaxed schreef:
Ik snap de aansluiting van jouw reactie op mijn post niet helemaal hc..

Ik den dat Hc ook al in hele andere prijsklasse zit waar ik het over had.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:27

Het is inderdaad een wisselwerking van vraag en aanbod en het kromme hierin is................

Je kunt de paardenprijzen verlagen zodat paarden wel verkocht worden, maar de stallingsprijzen gaan daarentegen niet omlaag en kunnen vrijwel niet omlaag omdat hooi/stro/vlas steeds duurder wordt door het tegenvallende weer. Dus wanneer de paardenprijzen om laag gaan, wordt de vraag naar stalling groter en zullen hier de prijzen weer in stijgen.

Daarnaast vind dat als je de aanschaf nu niet kan bekostigen, kun je dan een paard in het algemeen financieren. Ik had een relatief goedkope pony, maar ben alleen in stalling al 2,5 pony kwijt per jaar......( en dit is dan niet gerricht op de TS hoor ;) ), maar goedkopere paarden trekken al snel een nieuwe 'doelgroep' aan............
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 19-01-09 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:28

Lastig onderwerp

HC, jij vindt dat min maar zo is wel hoe de markt werkt. En ja, ik zit nu zelf in zo'n vervelende positie met mijn huis wat verkocht MOET worden.
Dat de markt nu zo is en ik daardoor omlaag zal moeten met mijn verkoop prijs is natuurlijk niet de schuld van de eventuele koper. Hij zou gek zijn als hij niet probeert het onderste uit de kan te krijgen !!

Of het in de paarden ook zo gaat, geen idee, maar het lijkt mij dat het een kwestie blijft van vraag en aanbod.
En idiote prijzen voor paarden zijn er altijd al geweest....

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:32

Daarom kijk ik ook maar zelden op SportHorses... Paarden kunnen nog niets, geen bijzonder papier en daar wordt dan veeeeel geld voor gevraagd :P Maar ook voor paarden van gemiddeld 8 jaar, M niveau worden daar in mijn ogen onrealistische prijzen voor gevraagd, maar het is maar net wat je ervoor wilt geven...

Op Marktplaats staan met een beetje speuren paarden met dezelfde (goede of ontbrekende) kwaliteiten voor veel normalere prijzen (soms zelfs dezelfde paarden :D).

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:33

Ik vind dat je het al hard merkt hoor. Momenteel staan er 4-5j sportpaarden te koop, met keuring, zadelmak en met papieren tegen 2500€. Vorig jaar was dat 3000€ voor een ongeleerd paard met potentieel. Het zal nog verschillen van klasse tot klasse. Maar ik heb al paarden te koop zien staan voor prijzen echt onder hun waarde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:36

ik vind ook dat de prijzen aan het zakken zijn. Ik kijk al een tijd rond en vergeleken met de zomer zijn ze echt goedkoper geworden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:40

Ik ben zelf ook zoekende maar zie het iets anders als jij, denk ik.

Je zoekt een bepaald paard en binnen dat segment hoort een bepaald bedrag. Wachten op een koopje, willen velen maar de goede paarden zijn toch echt zo weg. De paarden waar te veel voor wordt gevraagt, blijven bij verkoper en worden pas verkocht wanneer de prijs overeenkomt met aanbod. Ik denk niet dat de goede paarden ineens duizenden euro's goedkoper worden.
Ik weet niet voor welk richtbedrag je zoekt maar je moet ook wel realistisch blijven.

Aan de ene kant begrijp ik wel wat hc bedoelt, wanneer je maar een relatief klein bedrag te besteden hebt voor een paard dan vraag ik me ook af hoe de verzorging zal zijn. Ik zie wel eens paarden blij voor bv. 1500,00 euro gekocht worden maar als het paard kreupel loopt dan zijn de da kosten toch echt te hoog. Maar dat hoeft, zoals in je reactie al naar voren kwam, niet bij jou zo te zijn ;) maar ik ben ook altijd een beetje huiverig wanneer mensen een heel laag bedrag hebben te besteden en dan ook nog graag iets meer eraf willen.

Gewoon blijven rondkijken en dan kom je vast een geschikt paard tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:46

Ach ja, toen ik mijn Z2 paard verkocht kreeg ik ook mailtjes met een bod van 3000-4000 euro :+ Dan ben je niet erg op de hoogte van de prijsklasses volgens mij :n

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:48

Dan mogen de dekgelden ook wel omlaag, ik ben al 2000 euro kwijt voor 'n veulen dat nog geboren moet worden.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:50

Dat is wel weer het andere uiterste Relaxed... Dat zijn inderdaad geen realistische biedingen! :P