Waar let jij het meest op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Waar let jij het meest op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:56

Hoi Bokkers Koe ,

Ik zat zo op me kamer, en was wel benieuwd waar mensen het meest opletten als ze een pony/paard kopen? Knipoog
Dit topic is gewoon uit nieuwsgierigheid.
Staat dit topic hier niet goed? Wilt iemand hem dan even voor mij temmen? Haha!

Vjestagirl

Re: Waar let jij het meest op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:59

Oh vanalles. Bij de advertentie let ik op dat het het geslacht en het ras is dat ik hebben wil, dat ze in de goede leeftijds catogorie valt. Verder als ik ga kijken dan controleer ik benen, laat een paard een voetje geven (liefst achter), kijk naar de bouw, ogen, neus. Als het om een ingereden paard gaat wil ik graag een stukje rijden, nadat ik de eigenaar erop heb gezien. En ik wil een klik hebben met het dier. T belangrijkste is de hele uitstraling. Een dier moet eruit zien alsof het gezond is, een vrolijke allerte indruk maken.

En dan de medische keuring.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:04

De uitstraling van het paard

- kijkt ze helder uit de ogen
- heeft ze looplust
- loopt ze zuiver
- staat ze recht op de benen
- houding vd staart

en tijdens het vrijspringen:

- heeft ze een mooi voorbeen op de sprong
- maakt ze de sprong netjes af achter
- gebruikt ze haar rug (al) op de sprong

Dit is waar ik allemaal opgelet heb bij mijn 2.5 jarige! Uiteraard is ze uiteindelijk nog geheel gekeurd! En ik heb nog geen sec. spijt gehad van mijn koop Lachen

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 15:05

Gelukkig heb je geen spijt Jeanine! Knipoog

Heel veel mensen kijken wel naar het zelfde, en dan ook wel naar belangrijke dingen zie ik!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:49

Ben me stiekum aan het oriënteren (voor een IJslander) en waar ik op zou letten is:

- gangenaanleg (ik wil een vierganger met een goede draf, verder moeten de gangen goed gescheiden zijn. Geen klutstölt) en of hij papieren heeft. Ook interessant om eens te kijken wat er precies op die papieren staat, uiteraard.
- karakter, kan ik met hem opschieten? Vind ik zijn humor leuk?
- is hij voldoende doorgereden? Voor een eerste paard vind ik dat belangrijk.
- algehele gezondheid, hoe staat hij op zijn benen, hoe kijkt hij, zitten er ijzers onder, hoe alert is hij. Als ik zou gaan kijken wil ik ook weten of hij ooit ziek is geweest, gevoelig is voor eczeem enz.
- de manier waarop de eigenaar over hem praat, met hem omgaat en wat de reden van verkoop is (bij particulier)
- bouw. Niet te groot maar ik wil er ook niet te veel onderuit steken. En zeker niet te smal.
- ohz: eerst kijken naar paard met vaste berijder en daarna zelf erop, hoe reageert hij op de hulpen, hoe koel is hij in de kop, kan hij alleen en met een groep naar buiten? Wil hij graag werken en kan ik het ook als ruiter met hem vinden. Is hij een beetje wereldwijs of vindt hij juist alles eng?
- en de kleur Bloos Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft maar voor mijn eigen paard neem ik geen genoegen met goed, hij mag best perfect zijn.

Wat me nog het minst interesseert zijn het geslacht en de leeftijd (max. 15 jaar), eigenlijk vind ik het belangrijker dat ik een gezond, vrolijk paardenvriendje vind Lachen
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-01-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:53

Of de 'klik' er is
Mooie maar vooral goede gangen
Stalgedrag
Kleur
Omgang met mensen en andere paarden
Ouders, of ze (ik wil het liefst alleen maar merrie's) nog geschikt is voor de fok, als er iets gebeurd
Ras
Leeftijd

dat was het zo'n beetje wat ik me nu kan bedenken

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:11

Ik let vooral op :Geslacht,karakter,gangen,bouw,omgang met andere paarden en leeftijd en gedrag in de omgang.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:16

Ik hoorde iemand over een advertentie, nou ik heb wel eens advertenties gezien waarin niet eens normaal ABN stond geschreven, dan hoef ik al meteen niet meer te kijken. T leek wel een buitenlander die nog geen woord nederlands kon, dan denk ik laat het dan even iemand anders voor je doen, maar het knapt bij mij wel meteen af zeg maar.
En verder kijk ik naar
-vorm van de neus (haha misschien gek, maar vind paarden mooi met zo'n deukje)
-kijken ze fris uit de ogen
-hoe zijn ze op stal en met andere paarden
-hoe loopt ze
-hoe is ze onder het zadel (heet, koel)
-verkeersmak
-voorwaarts
-klikt het wel
dat soort dingen...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 17:59

Dan even heel stiekem offtopic;
Welk ras zou jij het leukste vinden dan? Omdat jullie zeggen dat jullie vooral naar de kleur kijken.
Laten jullie als jullie gaan kijken bij een paardje ook altijd laten springen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:14

saannee1 schreef:
Welk ras zou jij het leukste vinden dan? Omdat jullie zeggen dat jullie vooral naar de kleur kijken.

Ik ga gewoon voor de KWPN! (kleur was voor mij ook niet belangrijk) En ja ik heb ieder paard laten springen waar ik ben wezen kijken. Omdat ik straks toch graag verder wil in de springsport. Enige aanleg van het paard is dan wel mooi meegenomen Lachen

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:17

voor mij moet het karacter heel leuk zijn dat het direct klikt:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:24

De 'klik'.

Ik was nog niet eens heel serieus op zoek naar een paard toen ik een advertentie zag. Hoewel ik pas een paar maanden later een paard wilde kopen en dan het liefst een onbeleerde kreeg ik haar niet uit mijn hoofd, ze had 'iets'. Toen ik eenmaal ging kijken was ik meteen verkocht, de klik was er en dat was het allerbelangrijkst voor mij.

Uiteraard heb ik ook wel op bouw, gezondheid, gangen etc. gelet maar ik heb vooral mijn gevoel en hart gevolgd bij de aankoop van mijn paard. En ook nog geen moment spijt gehad.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:36

Beweging, type en hoe die onder 't zadel loopt. En de uitstraling vinden wij heel belangrijk, dus een beetje opvallend. Als wij een pony kopen, moeten we toch echt wel denken: wauw. En dan hoop je dat andere mensen dat ook denken, haha.

De pony voor mijn zusje hebben wij als driejarige gekocht en zij had toen alleen maar in het land gestaan en zag er dus niet zo mooi uit. Vooral om de papieren, de bewegingen en het kleurtje hebben we haar toen gekocht en het is ook een hele leuke pony geworden. Zie de Reneja Silke in mijn profiel.
Hier toen we haar net kochten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQHA48NJ.jpg

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:50

Zouden jullie nooit een pony kopen die onbeleerd is?
Ik zou dat juist doen, dan kan je hem nog helemaal naar eigen wens rijden toch?

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:00

Silke was onbeleerd, toen we haar kochten. Daarvoor hadden we ook eentje, ook onbeleerd. Maar die was als 3 jarige mooi, maar werd een jaar later behoorlijk zwaar. Die hebben we toen verkocht en die loopt nu in vierspan, waar hij heel geschikt voor is. Maar het blijft altijd een grote gok, want je weet nooit hoe hij zal voelen onder het zadel, ook al loopt hij los heel erg leuk.
Je kunt ook een drie/vierjarige kopen, welke al beleerd is, maar dan kun je ze ook nog wel helemaal naar je eigen hand zetten. Jonge paarden pikken alles veel sneller op.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:13

Wat versta je onder beleerd? Een pony die een zadel op heeft gehad en waar al aantal keer is opgezeten en 2x los op heeft gereden zonder longe. Of beleerd die al van alles kan.

Nog reacties van mensen waar ze op letten bij een aankoop van paard/pony?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:15

vooral hoe het karakter is, je kan een prachtig paard hebben die voor 1000% goed gekeurd is.. maar als het verder een vals kreng is, kan je er nog niets mee

daarna wel naar het uiterlijk, als je wedstrijden wilt doen, is het toch niet leuk om met een lelijk paard te komen Nagelbijten / Gniffelen

en verder weet k het niet precies.. Tong uitsteken

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:33

En als je paard nou zo lief is, en toch lelijk is?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:58

Ik ben ook al een tijdje opzoek geweest naar het perfecte paard voor mij.
Ik wist ongeveer wat ik wilde.
Ik wilde een paardje rond de 1.65 ook niet te oud tot een jaar of 8 met een koel karakter maar wel genoeg pit. Waar ik zowel dressuumatig (wedstrijden) als heerlijke buitenritten mee kon maken. Voor mij was het karakter heel belangrijk.
Ik heb nu een 3 jarige bonte ruin. Zadelmak kent stap draf en galop maar moet wel verder door gereden worden. Hij is heel koel in het hoofd. En echt bomproef maar het is geen dooie. Hij is lekker voorwaarts en heeft toch karakter.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:04

Waar ik vooral op let zijn

- het karakter
- de gangen
- hoe ze is in de omgang
- wat is het geslacht
- leeftijd
- ras
- kleur

En wat ik vooral belangrijk vind is of er een klik is. Als ik geen klik heb dan hoeft het voor mij niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:14

Ik heb nog nooit bewust een pony gekocht, ze kwamen onverwachts bij me. Waar ik vooral op let is hoe ik me bij een paard voel. Hij kijkt het dier. Bij alle drie mijn pony's was er een soort klik en toen heb ik ze gekocht. Ze stonden op de markt dus ze zijn niet gekeurd. Dat zou ik nu toch wel doen, het is toch een risico. Andere dingen zijn van ondergesteld belang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 01:27

saannee1 schreef:

IJslander Ja En qua kleur: ik heb een zwak voor vossen en kastanjebruinen en valken (en dat terwijl we het hier over het meest kleurrijke ras hebben, maar goed) Wildkleur vos en bont met niet te veel wit (oeh! valkbont! Vingers aflikken ) vind ik ook heel erg mooi en een zweetvos, wildkleur bruine of zwarte of gewone zwarte zou ik ook niet om zijn kleur laten staan. Zwarte zilverappels (van die donkergrijze met bijna witte manen) vind ik dan wat minder en wat ik echt lelijk vind zijn schimmels, isabellen (met 1 uitzondering Haha! ), cremello's en bonten met veel wit.

Springen? Neuhh... ik wil 'm zien draven en tölten. Een onbeleerd paard zou ik zeker de eerste keer niet kopen, dan kan ik er ook niks aan verpesten want ik heb geen ervaring met inrijden e.d. Als ik ooit aan een jong paard begin zou ik er voor zorgen dat ik hele goede begeleiding heb.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-01-09 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 01:46

Allereerst kijk ik naar mogelijke afwijkingen en vooral de beenstand en de staat van de benen is echt het allereerste waar ik naar kijk, vervolgens naar de totale bouw. Kleur, geslacht en ras zijn van ondergeschikt belang, gangen echter weer wel, zijn ze zuiver etc.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 01:56

Leeftijd vind ik wel belangrijk (niet te oud, wil er wel plezier van en vooral mee hebben), verder moet het dier wel goed op de beentjes staan, niet al te klein zijn maar liefst ook niet te groot. Het moet zeker fris uit de ogen kijken (levendig, alert).

Verkeersmak is een grote pre (wil dat wel ook even gezien hebben) omdat ik graag en veel buiten rij, hoe het dier onder zadel is laat ik afhangen van de leeftijd en de ervaring van het dier. Stel dat ik een 10- jarige koop mag die best goed onder zadel zijn (stap, draf en galop tenminste goed bevestigd) maar hoeft echt geen M of Z te lopen, bij een jong paard let ik op of de ontwikkeling goed is voor een dier en ras van die leeftijd. Onder zadel moet het geen oorlog zijn (daarvoor train ik wel andermans probleempaarden). Verder natuurlijk of er een "klik" is, een gevoel van "dit komt goed". Soms heb je dat, soms weet je gewoon bij de eerste blik op het paard van "dit gaat niet goedkomen".

Aan een eigen paard stel ik wel heel andere eisen dan aan andere paarden die ik rij/ train/ les geef. Bij die paarden heb ik een relatief korte termijndoel waar ik naartoe werk, en dan is het klaar over en uit. Als dat doel bereikt is gaat beest terug naar de eigenaar en in sommige gevallen hoop ik dat beest nooit meer terug te zien. Mijn eigen paard moet ik immers de rest van zijn leven verzorgen/ berijden/ mee omgaan, dan moet er wel een gevoel van "wauw" zijn en het dier ook echt aan mijn wensen voldoen. Als het niet aan mijn wensen voldoet (die zijn echt niet zo extreem, ik hoef geen GP-paard of zo) zullen zowel paard als ik nooit echt gelukkig worden met elkaar. Ik zal dus nooit met een luxe showpaard thuiskomen, die schittert als er publiek bij is maar buiten de bak een levensgevaarlijk projectiel van 600 kilo. Dan eerder met een lompe koudbloed die weleenswaar koppig en eigenwijs kan zijn, maar ook ongecompliceerd en nieuwsgierig. Die levensgevaarlijke projectielen heb ik vaak genoeg in training, mijn eigen paard moet ook ontspanning betekenen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 06:56

Zo dat is toch wel een hele uitleg. Ik zie dat de meeste niet een jong paardje kopen voor 't eerst.
Reden?