paard kopen, hoe groot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sillyhorse

paard kopen, hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:30

Wellicht staat het hier niet helemaal goed, maar ik wist niet waar ik het anders kon plaatsen.

Ik ben een beetje aan het rondkijken op diverse verkoopsites omdat ik van plan ben om een paard te gaan kopen. Ik ben zelf 1.65 en weeg 69 kilo, aan welke grootte moet ik dan denken?

xxxdonja

Re: paard kopen, hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:31

Hoi,
Wil je een paard of een pony?
Ik denk dat je met jouw lengte een beetje aan een schofthoogte moet denken van ongeveer 1.60?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:32

Hallo
ik ben zelf 1.73 en heb een paard van 160.
ik denk dat jij ook beter kan kijken bij een paardje tussen de 1.50 en 1.60 .
succes met zoeken:D!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:33

Wat wil je ermee gaan doen? Welk ras vind je leuk en spreekt je aan?
En wat vind je zelf aangenaam om mee te rijden?

Persoonlijk hou ik niet van die hele grote paarden maar plenty mensen vinden dat wel mooi.

Wat is je persoonlijke voorkeur?

Je kunt prima een klein paard hebben als het maar wel echt 'paard' is, als je snapt wat ik bedoel Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:34

Kijk eens bij een manage, vraag of je op wat verschillende maten mag rijden, gewoon om eens te zien welk plaat je mooi bij jou past.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:35

Gezien jouw lengte en gewicht zal je waarschijnlijk het mooiste staan op een paard van minimaal 1.65
Ik spreek uit eigen ervaring.
Maar is helemaal afhankelijk van je eigen voorkeur. Wat voor paard wil je en wat is je doel?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:36

Ligt er ook aan hoe oud je bent en of je dus nog verder groeit of niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:37

mijn vriend is 1.98 m en weegt 80 kg en zijn draver is 1.51 m

grootte zegt niets, stevige bouw van een paard wel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:38

-> PP

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:41

woh, super zeg, dat zijn snelle antwoorden! Ik heb op de manege paarden van verschillende groottes gereden en ik vind de hele grote paarden zelf niet zo goed bij me passen. Als ik er eenmaal opzit Lachen gaat het best hoor, maar als ik op moet stijgen moet ik mijn ene beugel al langer maken anders kom ik er niet eens bij. Mijn instructrice vond eigenlijk dat een wat groter paard beter was vanwege mijn gewicht. Nou is daar nog wel iets aan te doen zou je denken, maar helaas al verscheidene niet succesvolle pogingen gedaan. Ik heb een advertentie gezien van een kwpn-er van 1.63 op marktplaats, niet zo fors gebouwd. Nu begin ik eigenlijk een beetje te twijfelen of dat niet te klein is. Ik zoek overigens wel een paard, geen pony.
Haha, groeien doe ik niet meer (niet in de lengte tenminste) ik ben 44.
Laatst bijgewerkt door sillyhorse op 30-12-08 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:42

Gewoon heen gaan om te kijken en iemand wat foto's laten nemen Lachen Dan zie je vanzelf wel hoe het staat Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:45

sillyhorse schreef:
woh, super zeg, dat zijn snelle antwoorden! Ik heb op de manege paarden van verschillende groottes gereden en ik vind de hele grote paarden zelf niet zo goed bij me passen. Als ik er eenmaal opzit Lachen gaat het best hoor, maar als ik op moet stijgen moet ik mijn ene beugel al langer maken anders kom ik er niet eens bij. Mijn instructrice vond eigenlijk dat een wat groter paard beter was vanwege mijn gewicht. Nou is daar nog wel iets aan te doen zou je denken, maar helaas al verscheidene niet succesvolle pogingen gedaan. Ik heb een advertentie gezien van een kwpn-er van 1.63 op marktplaats, niet zo fors gebouwd. Nu begin ik eigenlijk een beetje te twijfelen of dat niet te klein is. Ik zoek overigens wel een paard, geen pony.
Haha, groeien doe ik niet meer (niet in de lengte tenminste) ik ben 44.

kwpners zijn niet het ras die het zwaarste gewicht kunnen dragen

Fjorden zijn het allersterkst, maar met 69 kilo lijkt dat me een beetje overdreven, een arabier kan jou ook hebben

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:45

Ik ben exact even groot en even zwaar als jou, dus ik heb er wel een redelijk beeld over denk ik.. Als het voor mezelf zou zijn, zou ik zeggen: tussen 1.50m en 1.65m, afhankelijk van de bouw van het paard. Op eentje van 1.50 met een serieuze stevige bouw zal het prima passen, op eentje van 1.65m met een fijne bouw zal het ook prima passen. Eentje van 1.70 vind ik dan persoonlijk al weer te groot (en ook niet echt handig in algemene omgang en opzadelen en..), onder de 1.50 vind ik persoonlijk ook al weer ietsje te klein... Beide zouden nog lukken, maar het 'beeld' is dan iets minder mooi.

De merrie waar ik de laatste jaren mee gereden heb (die net verkocht is), was een fijn gebouwde merrie van 1.65m, een echt damespaardje. Dat zag er ZO uit:
http://i193.photobucket.com/albums/z74/Tantjeuh/Afbeelding079.jpg?t=1230673024
http://i193.photobucket.com/albums/z74/Tantjeuh/KopievanP1030128.jpg?t=1230673329
Qua grootte een perfecte match vind ik persoonlijk Clown

Groter paard omwille van gewicht vind ik nogal overtrokken, 69kg is helemaal zoveel niet.. Het is geen 40 kg, maar geen enkel normaal gebouwd paard (smal of breed gebouwd, maakt niet uit), gaat last hebben van 69kg op zijn rug.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:46

ik ben 1m60
ik rijd nu met een ruin van 1m64-64 (was .58 toen ik hem kocht Lachen als jong ding). Ik hou ook wel van grote maar dan moeten ze compact zijn
ach ik rijd ook dolgraag met pony's ook. heb ook een D-pony en heb jarenlang met een merrie gereden va 1m58-60. Waar voel je jezelf het lekkerst bij?
Ga gewoon enkele paarden testen. Is de klik er en je kan er lekker mee wegrijden dan is de exacte grootte vaak een bijkomende factor Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:00

Ligt een beetje aan wat je ermee wilt en hoe oud je bent.
Maar ik zou zeggen iets tussen 1,45m en 1,60m, te groot is helemaal niet praktisch en als je niet zo'n held bent is het snel eng als je paard groter is dan jij zelf.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:01

ikzelf ben 1,70 ongeveer en 62 kilo. Heb een tinkertje van tegen de 1 meter 50 en dat past goed. Maar deze zijn natuurlijk ook wel wat ronder Knipoog

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 23:02

@tantjeuh, dat ziet er prima uit!
Ben eigenlijk wel wat gerustgesteld dat ik toch verder kan met de paarden waar ik mijn oog op had laten vallen. Bedankt voor jullie advies.

bokertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:05

Je kan beter bij de paarden kijken tussen de,
1,60 / 1.70.

in die maten Haha!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:07

Ik zou persoonlijk een paard kopen van minimaal 1.63 ongeveer. Ik vind dan dat je meer het gevoel hebt dat je echt paardrijd en het is ook later als je hem toch ooit moet verkopen makkelijker als een paardje van maar 1.60. Als je paard maar wat compact gebouwd is en niet te lomp kun je wel veel hebben vind ik. Ik ben 1.70 en mijn paard is 1.68,5. dat vind ik prima lijken. Maar heel veel succes met een paard kopen. Hopelijk vind je wat leuks wat goed bij je past.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:52

Arabesk schreef:
mijn vriend is 1.98 m en weegt 80 kg en zijn draver is 1.51 m

grootte zegt niets, stevige bouw van een paard wel

mee eens. een hoop grote paarden (in de warmbloedenwereld zie je ze veel!) zijn helemaal niet zo geschikt om een ruiter te dragen.

zelf ben ik 1,63 lang en weeg al járen rond de 52 kilo. mijn paardje is een kruising New Forest - Engels Volbloed en is mooi compact van bouw met een sterke bovenlijn. hij is 1,52 meter hoog.

daarnaast heb ik er nog één van 1,01 meter hoog en ééntje van bijna 3 jaar, 1,23 meter hoog. op die twee rijd ik uiteraard niet.
ga je voor 't rijden, kies dan een paard dat ook qua type bij je past. groter zegt zéker niet altijd beter geschikt, je kunt beter een goed rijpaardje hebben dat wat kleiner is dan een hoog dier met bijv. een zwakke bovenlijn. je instructrice adviseert groter, ik zou adviseren compacter, rekening houdend met je gewicht. kies er één met een stevig kruis (klein deukje in de wervelkolom net voor 't bekken duidt over het algemeen op een 'berijdbare' rug) en een niet te lange rug. de typjes met een wat forsere hals (rondere of rechte bovenlijn in de hals, hals niet te hoog aangezet) verdienen ook de voorkeur.

kijk dus vooral naar het type, niet zozeer naar de grootte. veel (dus niet alle) paardjes van onder de 1,60 hebben een veel betere draagkracht en balans icm ruiter dan de grotere dieren (met groter bedoel ik naar 1,70 en groter).

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:00

ik ben zelf 1.58 en mij arabier is 1,51 zelf vind ik dat een leuke maat en het rijd heel gemakkelijk . rijdt niet groter dan 1,60 dan voel ik gewoon niet prettig.
met jou lengte zou ik denken aan een paard tot 1,65.
succes met zoeken.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:09

ik denk persoonlijk dat je toch het verstandigste doet waneer je naar een paard rond de 165 gaat kijken , als je later wedsrtrijden gaat rijden staat het toch gewoon mooier , al is de ambitie er nu niet , waneer je eenmaal jaar in jaar uit met hetzelfde paardje rijd ontwikkel je die vanzelf... uiteraard is het ook handig dat er nu juist in die maat veel goede paarden te krijgen zijn gewoon veelzijdig , de hele grote is meer voor de hogere/sport en voor ons wedstrijdruiters worden ze groot gefokt eentje van rond de 165 is aan de kleine kant om het zo maar te noemen en net betaalbaarder
succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:11

Waarom zou het niet mooi staan als ze een paard van 1,55 rijd en wel mooi als ie 1,65 is??
Wat een onzin, je moet kopen wat bij je past en niet wat in de mode is. Als de ambitie er is kan ze met een paard van 1,55 of 1,60 net zo goed op concoursen rijden, dat maakt geen * verschil.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:28

anneliesdj schreef:
Waarom zou het niet mooi staan als ze een paard van 1,55 rijd en wel mooi als ie 1,65 is??
Wat een onzin, je moet kopen wat bij je past en niet wat in de mode is. Als de ambitie er is kan ze met een paard van 1,55 of 1,60 net zo goed op concoursen rijden, dat maakt geen * verschil.

mee eens. wat bij je past, in karakter, bewegingen, alles. formaat is maar deels van belang, met 69 kilo moet je niet op een kleine maat Welsh kruipen natuurlijk, maar dat is logisch.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:22

ik bedoelhet niet als mode , maar met haar lengte gewicht etc lijkt mij dat de fijnste maat , ikzelf ben 178en 57 kilo rijd op alles aangezien ikeen handelstal heb maar zie toch gewoon de voordelen van de correcte maat , natuurlijk speelt de bouw een grote rol en vind persoonlijk die van een middelmaat gewoon ookvaak het plezierigste , zelf gaf ze al aan te willen kijken bij een rond de 163 en twifelde al of deze niet te klein was , als je al twijfelt moet je het gewoon niet doen is mijn mening , er zijn zoveel leuke paarden te koop , je moet gewoon niet voor een twijfelgevalgaan , maat is idd niet het belangrijkste , maar je koopt hem maar een keer en ik vind dat ALLE opzichten perfect moeten zijn , en als ie uiteindenlijk wat groter of kleiner is staat dan op de laatste plaats , maar zou toch beginnen met zoeken in de "ideale" maat (zodra je weet wat dat is voor jou natuurlijk)