ze zijn niet van suiker!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

ze zijn niet van suiker!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:05

pffff bokt begint wel een beetje eentonig te worden met deze kou!!
op een of andere manier begint iedereen te twijfelen of zijn/haar paardje wel buiten kan staan met de kou....
waarom is iedereen zo bang dat zijn last van de kou krijgt, terwijl ze normaal ook altijd buiten staan??

Vjestagirl

Re: ze zijn niet van suiker!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:06

Omdat het vanavond heel erg koud wordt?

Beter dat mensen het zich wel afvragen dan niet toch?

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:06

haha,

dat was ik ook al aan het denken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:08

Wat is er mis met je afvragen of dingen wel verstandig zijn? Verschillende omstandigheden vragen verschillende oplossingen. Als ik per dag 100 km over asfalt zou willen gaan rijden moet ik ook gaan denken over andere vormen van hoefonderhoud dan wanneer ik alleen maar in de bak en int gras zou rijden. Dat een paard het bij -1 niet koud heeft wil niet zeggen dat hij het bij -10 niet koud zou krijgen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:09

jahh ik snap wel dat mensen het zich afvragen, maar wat zou dan je overweging zijn om het wel te doen,
zeker bij bepaalde rassen zoals: fjorden, haflingers en ijslanders.
ik bedoel wat ik altijd geleerd heb is dat die paardjes gemaakt zijn voor koudere temperaturen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:09

Vjestagirl schreef:
Wat is er mis met je afvragen of dingen wel verstandig zijn? Verschillende omstandigheden vragen verschillende oplossingen. Als ik per dag 100 km over asfalt zou willen gaan rijden moet ik ook gaan denken over andere vormen van hoefonderhoud dan wanneer ik alleen maar in de bak en int gras zou rijden. Dat een paard het bij -1 niet koud heeft wil niet zeggen dat hij het bij -10 niet koud zou krijgen.

Helemaal mee eens Haha!

jasmijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:10

ik dacht inderdaad net het zelfde. een paard kan van nature buiten staan en als jij normaal je paard altijd buiten hebt staan en voorig jaar ging het allemaal goed en nu is het 2 graden kouder daar gaat een paard dan echt niet koud aan.
mij lijkt het zelfs beter als je een paard die normaal altijd buiten laat staan ook buiten laat staan met dit koude weer. een paard voelt dat echt wel aan dat het langzaam steeds kouder word.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:10

Nou mijn hafjes staan toch liever binnen met dit weer hoor Knipoog

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:11

Omdat de temperatuur nu wel erg zakt dus ik kan het me wel voorstellen ,iedereen hebt het met zijn dier het beste voor neem ik aan en omdat ze niet kunnen praten moeten wij kijken wat het beste is.Maar het is inderdaad onnodig om zoveel topics er over te openen als je ook dat bedoelt.(ik weet niet hoeveel er zijn)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:11

siskeh schreef:
jahh ik snap wel dat mensen het zich afvragen, maar wat zou dan je overweging zijn om het wel te doen,
zeker bij bepaalde rassen zoals: fjorden, haflingers en ijslanders.
ik bedoel wat ik altijd geleerd heb is dat die paardjes gemaakt zijn voor koudere temperaturen

Van oorsprong wel. Maar goed, een paard wat zijn hele leven in Nederland staat is Nederlandse temperaturen gewent, en geen -20 en 3 meter hoge sneeuw zoals in Noorwegen. Kijk, op bokt kun je er niets aan beoordelen, omdat je niet weet hoe dik of dun een paard in zijn haar zit, of hij veel vet heeft of juist niet, hoeveel ruimte om te bewegen ze hebben enz enz enz. Maar toch, het is altijd goed om het je af te vragen voor dat je iets doet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:11

mieske schreef:

en hoe weet je dat ze liever binnen staan???

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:12

Ik heb liever dat ze het vragen dan ondoordacht dingen gaan doen. Knipoog

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:14

het is lekker voor de paardjes om buiten te staan, om de kou zou ik het niet laten (of het moest -10 worden Knipoog ) maar eerder omdat de wei nu glad is en dan met het vuurwerk?? nee, overdag is niet erg maar 's nachts toch maar binnen! Knipoog

mieske

siskeh schreef:
mieske schreef:

en hoe weet je dat ze liever binnen staan???

Omdat ze bij de draad staan en zelf naar binnen lopen als je die open doet Lachen

marrlinde

logies, ze weten waarschijnlijk dat ze in de stal eten krijgen enzo.. Knipoog

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:15

En daarbij is de grond ongelijk en keihard..
Houd ze liever nog wat langer heel, aangezien ze vaak als idioten door de wei heen racen. . . Lachen

Ze krijgen op de wei eten Lachen
Laatst bijgewerkt door mieske op 29-12-08 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:15

Een paard voelt zich het fijnst bij een temperatuur van -5 tot +15 graden.
Nu het misschien tot -8 of -9 gaat vriezen in de nacht zal het meer energie nodig hebben om zich te verwarmen, energie haalt een paard uit zijn spijsvertering, dus geef onbeperkt hooi en hij zal het niet koud krijgen.
is je paard heel oud of ziek zal hij misschien wel ondersteuning nodig hebben in de vorm van een schuilstal oid.
Bovenstaande geld natuurlijk alleen als het paard al langere tijd 24/7 buiten staat en zodoende zelf de tijd heeft gekregen een goede wintervacht aan te maken,
Check rm de water voorziening en gebruik je gezonde verstand, een paard is een paard, die voelt zich kiplekker met dit weer.

Als idioten door de wei racen doen ze nu echt niet, ze weten echt wel dat ze op die harde ongelijke stukken voorzichtig moeten zijn, tenminste alsze geen ijzers hebben, want met ijzers voelen ze dat niet goed an en krijg je glij partijen
Laatst bijgewerkt door elmo1 op 29-12-08 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:17

en voer je ze toevallig binnen?
ze zijn natuurlijk ook aan de gewoonte gewend om naar binnen te gaan

marrlinde! je was me voor Bloos

edit: mieske, dat ben ik met je eens, de grond is idd, niet de lekkerste ondergrond momenteel.

maar het gaat er juist om dat ik nogal wat topics zie die er over gaan om een paard en deken over te doen, en dan gaat het niet om de ondergrond

edit, edit:
juist doordat die temp. zo is denk ik juist dat de temperatuur nu dichter bij hun optimum liggen dan meestal in de zomer, lente, herfst
Laatst bijgewerkt door siskeh op 29-12-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:17

erover nadenken en navragen en informatie zoeken is altijd toe te juichen. Maar al die topics over "moet mijn fjord/haf/etc nu naar binnen" word ik ook gek van. Daar bestaat de zoekfunctie ook voor.
Dat mensen er dus over nadenken vind ik goed maar die vermenselijking is wel vermoeiend. Wij hebben het koud dus dieren ook. Wij vinden 30 graden lekker dus dieren ook. FOUT! het is eerder andersom...
Een paar graden meer of minder merkt een gezond paard met goede wintervacht niet eens. Mijne staan ook lekker buiten nu hoor!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:19

Die van ons hebben mooi binnen gestaan, 2 van de 3 zijn namelijk 19+, waarvan de ene vrij zwakjes is in vergelijking tot een jonger paard, en de ander gister moeilijk liep vanwege de harde grond en extreem snel kou vat.

Gister stonden ze wel gewoon buiten, maar vandaag was gewoon té, zeker met die extreem harde grond.

mieske

Ze krijgen meerdere malen buiten kuil of hooi Lachen
Wat ze al gelijk krijgen bij het naar buiten gaan..
Nu lopen ze om de beurt in de binnenbak, omdat de grond gewoon te hard is..

marrlinde

idd zwerte!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:23

myn shetlanders staan nu ook onder hun dekens hoor..
ze zijn mischien niet van suiker , maar vooral de oudste heeft er nu zeker baat bij !

Anoniem

VSW --> PP.

J0sef1entje

Zou het op stal dan zoveel minder koud zijn? Daar vriest het ook hoor, bij mij wel tenminste. Ik heb mijn paardje lekker buiten staan, maar omdat ik hem met oudejaarsnacht binnen wil hebben, zeker nu de grond zo hard is, doen we hem nu 's nachts in de stal. Dan kan hij ff wennen aan 's nachts op stal staan. Maar normaal staat hij vaak buiten 's nachts hoor, terwijl hij zelf kan kiezen, de staldeur staat open. Als hij wil liggen doet hij dat wel vaak in stal, lekker zacht denk ik. Dan liggen de geitjes ook vaak tegen hem aan; lekker warm.