De paarden krijgen eten als mijn les begint!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

De paarden krijgen eten als mijn les begint!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:14

Heey Pling

Bij ons op de manege krijgen die paarden als ik ze op moet zadelen eten!!
Dat is echt NIET leuk!!
Elke keer krijg ik zo'n sterk beest of 1 die hapt omdat hij voer wilt ik kom daarom ook al vaak een paar minuten van te voren omdat je anders bijtende en schopende paarden heb staan!
Je moet ook vaak in de stal poetsen omdat ze willen eten!
en dan gaan ze trappen omdat je aan hun lichaam komt als hun lekker zitten te eten!!
HELP!!wat is de beste manier om die beesten (op tijd) en rustig uit de stal te halen?
Ik heb laatst ook een zwaar gekneusde wang van een paard gekregen door het eten gaf hij een kop stoot!! Huilen

wie heeft ervaring of weet raad?!

Popstra

Re: De paarden krijgen eten als mijn les begint!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:16

krachtvoer voor arbeid?? vreemd! Kun je niet op een ander tijdstip lessen?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:16

Vraag of ze het voer voor dat paard even in een emmertje doen zodat jij het geeft als je hebt gereden?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:17

praat er eens over met je instructeur / instructrice... vertel dat het lastig is en of ze er misschien iets aan kunnen doen Knipoog al zijn paarden wel gewent aan bepaalde tijden en gewoontes, dus of ze er echt iets aan kunnen doen weet ik niet.. Knipoog succes ermee! Lachen

het is trouwens ook niet goed om vlak voor het werken te eten voor de paarden, kunnen ze ook koliek van krijgen dus ik snap het sowieso al niet zo..

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:37

dat dacht ik ook al en hinderlijk is het ook!
ik heb al gesproken erover en ze zeggen ''ach stel je niet aan!!''
eerst zat ik 1 uurtje later dan had je nergens last van !
het voeren erna kan niet want dan komen er nog 3/4 lessen Boos!(de paarden rijden 2/3 uurtjes per dag!)
ze worden in de zomer altijd rond 4 uur naar binnen gehaald en nu uhmmm ik geloof dat ze nu net tot 2 uur in de wei staan!
half 5 begint mijn groepje en dan krijgen ze haver en biks en dan worden ze irritand!
mijn instructrice zei er niet veel over ze draait er altijd om heen!
wat nu wel helpt is gewoon een paar minuten van te voren komen en onder het borstelen hooi geven!
lang verhaal....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:18

als het je niet bevalt dan zou je een andere manege kunnen zoeken bij jou in de buurt!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:32

Lachen had gekunt maar de manege's hier zijn vaak een beetje fabriek achtig paarden die 5 tot 10 lessen achter elkaar lopen!
en hier lopen ze hooguit 3 lessen per dag en voor of na de lessen kan je lekker helpen enzo HEERLIJK!!! alleen dat voeren zit ik best wel mee want een trap zit ik niet op te wachten hoor!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:35

Waarom kunnen de paarden na de lessen geen eten krijgen? Dat lijkt me beter voor hen Lachen. Misschien kan je dat eens voorstellen... Ik begrijp wel dat je in een moeilijke positie staat (als manegeruiter), maar je kan het toch proberen Ja.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:38

volgens mij bestaat er geen manege waar de paarden 10 lessen achter elkaar lopen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:40

Mwah.... die zijn er wel hoor. 10 lessen.. 10 uur.. Ik kijk er niet van op Lachen Ookal zou het overdreven zijn Knipoog

Moet hij op stal opgezadeld worden? Kan dat er niet buiten? Anders gewoon mee leren leven Lachen

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:41

voordat ze gaan voeren zadelen? of vastzetten? als ze bijten geef je em op ze donder!
ja ik denk dat vastzetten het beste is

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:41

Ik begrijp wat je bedoelt maar dat is niet mogelijk want na mijn lessen rijden sommige paarden nog 2/3 uren en dan krijgen ze eten rond 10 uur !
das ook wel zielig
ik ken de eigenaren wel goed hoor ze zijn ook erg aardig ik heb ook al eens gezegd kan dat niet iets eerder of later?
maar daar krijg ik weinig reactie op namelijk; het is een ritme en je moet niet bang wezen Boos! beetje vaag he!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:42

dus 10 uur volgens jou achter elkaar lopen ik denk dat geen een paard dat lang vol houd. Lijkt me onwaarscheinlijk

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:44

vraag of ze je paard een handje willen geven en dan als die klaar is gooi je zle fnog un schep voer er achteraan en anders ja laat ze maar eten gewoonopzadelen en als je een niet zo lief paard heb neme je gewoon een touw of zweep mee als die trapt kan je nog wat doen, ook zo banketstaaf als je aan die tralies hang van help me paard trapt:P

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:44

Om 22 uur eten krijgen vind ik helemaal niet zielig... Hebben de beetjes heel de nacht de tijd om rustig in hun stalletje te genieten van het eten (krachtvoer + hooi). Ik vind het pas zielig dat ze eten krijgen en elke keer maar gestoord worden door mensen die ze willen opzadelen. Daar zou ik pas Duivel van worden als paard zijnde...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:45

10 uur achter elkaar is wel veel maar het kan maarzo! in de natuur lopen e ook 23 uur perdag
ookal vind ik het niet goed hoor voor de paarden

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:45

roybrit schreef:
voordat ze gaan voeren zadelen? of vastzetten? als ze bijten geef je em op ze donder!
ja ik denk dat vastzetten het beste is

Dat doe ik ook maar vaak gaan ze dan heel geirriteerd bezig en hulp kan je hier alleen verwachten van ouders of van mensen die 1 uurtje ervoor zitten!
wat ook erg vervelend is dat kinderen die het eng vinden ze gaan voeren als ze opzadelen en daardoor worden ze ook stront irritand!
ik ben er ook maar mee begonnen maar echt lekker gaat het daardoor niet!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:47

Ik vind het ook heel logisch dat ze niet voor jouw les eerder of later alle paarden gaan voeren, dan blijven ze bezig..
Even je paard op de poetsplaats zetten misschien? Of is die er niet?
En anders zoveel mogelijk er mee leren leven, of vragen of je naar een andere les mag..

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:47

lindake schreef:
Om 22 uur eten krijgen vind ik helemaal niet zielig... Hebben de beetjes heel de nacht de tijd om rustig in hun stalletje te genieten van het eten (krachtvoer + hooi). Ik vind het pas zielig dat ze eten krijgen en elke keer maar gestoord worden door mensen die ze willen opzadelen. Daar zou ik pas Duivel van worden als paard zijnde...

hahah Haha! helemaal mee eens!!!
ze moeten gewoon van uit de wei wat eten krijgen en dan na de lessen nog meer Pling Vork
heerlijk!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:47

En dat doen ze dus ook Lindake Clown

Maar als ik het goed begrijp willen de eigenaren niet anders, dus heeft ts niks anders te doen er mee leren leven.

En de kant van de eigenaren snap ik ook wel. Anders krijgen ze heel laat eten of allemaal apart en dat zorgt ook voor onrust..

En 10 uur op een dag lopen.. Ja dat gebeurt. Kan best een half uurtje/uur tussen zitten , maar ga maar eens 3/4 buitenritten maken van 2-3 uur. Dan zit je er zo aan. Die paarden hebben vaak een beter conditie dan de paarden die één uur bereden worden. De arbeid is ook anders. Die 10 uur bestaan uit beetje hobbelen op eigen manier. Het 'eigen' paard moet been eronder, kracht verzamelen enz.
Aardig offtopic, maar 10 uur ja dat kan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:49

MMMM...rare stal als ik eerlijk ben! Normaal gesproken mag je een uur na het voeren pas weer rijden.Dat is hier in elk geval de regel. ( en dan heb ik het niet over het hooi, maar het krachtvoer) Vreemd ook dat die dieren dus nooit eens rustig van hun eten kunnen genieten omdat ze dan gezadeld worden. Je past normaal gesproken als manege je voertijden aan, aan de lesuren.
Hier gaat het met de pensionklanten in overleg. Als ze toevallig een keertje net willen rijden onder voertijd, dan krijgen ze een klein beetje en word de rest klaargezet voor na het rijden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:51

Het is toch helemaal niet goed om de paarden zo vlak voor arbeid te voeren? Je moet toch altijd minimaal een uur van te voren de paarden voeren!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:51

Ezumii schreef:
Ik vind het ook heel logisch dat ze niet voor jouw les eerder of later alle paarden gaan voeren, dan blijven ze bezig..
Even je paard op de poetsplaats zetten misschien? Of is die er niet?
En anders zoveel mogelijk er mee leren leven, of vragen of je naar een andere les mag..

het is een ''openlucht stal'' als ik het zo goed zeg Bloos
je zet het paard vlak voor z'n stal vast en gaat heb opzadelen! opzich best wel lkkr in de kou(na het rijden)
maar als alle paarden lekker eten krijgen en het paardje waar ik op rijden moet nog moet eten en een knorrende maag naast me staat vindt ik dat ook zo wat! Boos!
das best wel sneu en dan ruiken ze die kar die naast hun staat met lkkr kuilvoer en dan kunne/mogen ze er niets van! das zo zielig!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:52

ja, helaas dan moet je er maar aan wennen en wachten tot die klaar i met het eten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:53

Het is ook wel logisch dat de paarden het niet leuk vinden om gezadeld te worden tijdens het voeren. Hoe zou jij het immers vinden om terwijl je aan het eten bent weggesleurd te worden omdat je moet gaan werken?

Het is wel lastig omdat jij er zelf niets aan kunt doen.

Kun je niet een uur eerder of later gaan lessen?