Wat moet ik, een van mijn 2 schatten verkopen of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat moet ik, een van mijn 2 schatten verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:52

Hoi allemaal,

ohhh wat zit ik toch weer eens met de handen in het haar Verdrietig weet het even niet meer!
Het is zo, ik heb 2 fantastische paarden, een haf (WODAN) van 3,5 jaar die ik rijd en een 2,5 jarige anda (JUAN), Juan heb ik al 2 jaar en ik heb hem toen gekocht toen alles beter ging en anders was, als vriendje voor Juan kocht ik Wodan zodat hij niet alleen hoefde te staan in onze wei met mooie stallen die we huurde.

Ach wat was ik gelukkig met mijn veulen, alles ging goed, was manager in een kledingzaak, vast contract, goed gezond, had net samen met Bram een huis gekocht, mooie wei met stallen en toen kwam het, ik werd ZIEK , en ernstig ik had Multiple Scerlose Verdrietig
Weg baan, weg goed inkomen, weg zekerheid, nu hadden we nog maar een goed inkomen en mijn UWV ziektewet uitkering in afwachting van de medische keuring die hopenlijk plaats vind in februari 2009.

In de laatste 2 jaar hebben we veel moeten opgeven, de wei met stallen waren niet meer financieel haalbaar, 2de auto moest weg, onze schaapjes en geitjes moesten weg en noem zo maar een heleboel dingen op alleen zodat we onze paarden konden houden.
Mijn schoonzus heeft een groot huis met weides maar wil niet dat onze paarden daar staan, dus moest ik opzoek naar een goedkopere oplossing en die vond ik.
In Duitsland hier 5 minuten bij mij vandaan, een zelfverzorger stal, niet duur, wel complete zelfverzorging maar dat vind ik fijn.
Maar........we halen nog ieder maand maar net alles, ik kan de laatste tijd niet meer goed slapen, ben moe, maak me druk over geld, rekeningen en het lijkt wel alsof alles fout gaat, en daar komt bij dat ik ook het beste voor mijn zoontje wil!
Nu gaat er steeds in mijn hoofd om verkoop Juan, Wodan is je super paardje, hier heb je een band mee, je hebt toch geen tijd voor 2 paarden in de toekomst, of wel?
Maar om de een of andere reden kan ik niet beslissen.
Bram krijgt over enkele maanden een hogere functie, meer geld, beduidend meer, maar met mijn onzekere toekomst durf ik niet mezelf daarop vast te pinnen.

Wat zal ik doen, een paard houden wat gewoon wel in ons financiele plaatje past of even doorbijten en afwachten op wat de toekomst gaat brengen?
Ik heb tot nu toe nog steeds alle kosten voor de DA kunnen ophoesten, maar ik ben nu wel door mijn buffer heen Bloos aangezien ik de laatste tijd veel pecht heb gehad met onze dieren.
Hoe kan ik het over mijn hart krijgen een keuze tussen mijn beestjes te maken?
En wanneer maak ik een goede keus?

Ik ben het gewoon zat dat ik me er steeds druk over moet maken of we alles wel kunnen betalen, dat er geen geld over is voor kleren, dat we niks anders kunnen doen.........kom aub niet met de opmerkingen als ''je hebt geen geld voor 2 paarden dus denk zelf maar even goed na!''
Had ik van tevoren geweten dat het allemaal zo zou lopen dat had ik het anders gedaan!

Ik hoop op een paar goede tips, of een opvrolijkend bericht, dat steuntje in de rug, wie herkent dit?

Jasmijn159

Re: Wat moet ik, een van mijn 2 schatten verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:55

Kun je geen leaser zoeken?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:55

Kun je niet je paarden verleasen? Dat je iemand de kans geeft om voor jouw paard te zorgen en jij er wat geld voor krijgt? Bijv. 150 eu per maand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:57

Ik zou het zelf nog even uitzingen, maar ik ben alleen, en kan voor mezelf beslissen of ik een maand op maccaroni en kaas ga leven en wat ik er voor laten moet.
Op het moment dat er andere mensen in het spel zijn, vind ik het niet meer eerlijk om die beslissing voor hen te moeten maken. Afgezien van het risico dat je loopt om in geval van nood ook je dieren niet meer van de nodige zorg te kunnen voorzien.

Ik zou mijn hart volgen en in jouw geval het dier houden waar je meer klik mee hebt, in dit geval Wodan. En hopen dat je snel een nieuw baasje voor Juan kunt vinden, met de recessie in het verschiet zijn potentiele kopers ook niet meer zo happig om snel de knip te trekken.
Sterkte!

*Edit: er wordt hier over leasen gesproken, dan zou het om een leaser voor Wodan gaan, en wil je echt meerdere mensen op een 3,5 jarige hebben? Voor een 2 jarige gaat niemand 150 Euro neertellen, puur om te poetsen en verzorgen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-08 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:57

indd zoek een verzorger die meebetaald Knipoog

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:00

Jeetje, moeilijk Ja
Misschien is het beter om toch even te wachten wat de toekomst brengt, anders krijg je misschien spijt..
En inderdaad een leaser voor Juan? Die hem misschien als jullie je er allebei goed bij voelen later alsnog koopt..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:01

Lieve allemaal, BEDANKT!

Helaas, leasen is geen optie, dat kan ik Juan e=of Wodan niet aandoen, Juan is een angstiger paard en jong en eenkennig, Wodan is mijn groote vriend, die heb ikzlef alles geleerd en hij zou helemaal in de war raken van iemand anders.

Ga zo eens even een goed gesprek aan met mijn partner, wat hij ervan vind!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:06

Jeetje wat lastig. Meebetalende verzorger is leuk, maar dan moet je net iemand vinden die een behoorlijk bedrag wil betalen om één van je paarden te rijden. Voor een bedrag zoals hierboven genoemd (150 euro) zal iemand heel wat eisen hebben natuurlijk.
Als je vriend/man meer gaat verdienen binnen een redelijke termijn, zou ik persoonlijk waarschijnlijk overwegen beide paarden te houden, als hij het er mee eens in natuulrijk. Mocht er tussendoor iets fout gaan qua dierenarts kosten zou ik dan hopen dat m'n ouders tijdelijk te hulp zouden schieten.

Die laatste optie is ook verre van fijn, maar in dit geval is het toch lastig, je hebt hier niet voor gekozen!

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:08

Sterke met je beslissing.... Jammer dat leasen geen oplossing is...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:18

Kijk eens naar je rekeningen.
Wat voor telefoonabbo heb ik, kan dat ergens anders goedkoper?
Wat zit er in het verzekeringspakket, kan dat ergens anders goedkoper?
Electriciteit (van gas/water/licht) kan dat ergens anders goedkoper (kijk eens bij RWE Knipoog )
Let ik goed op wat ik koop in de supermarkt, laad ik zomaar wat in mijn kar, of neem ik voldoende goedkopere merken ook in overweging.
Het hooi/voer/stalstrooisel van mijn paarden, is dat ergens anders misschien goedkoper te krijgen, kan ik hier iets in aanpassen?

Vaak denk je, ik kan nergens op veranderen, maar dan blijkt het toch te kunnen als je er even de tijd voor neemt om dingen met elkaar te vergelijken.
Kost even tijd en moeite, maar dat levert uiteindelijk wel weer wat op.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:36

Moeilijke beslissing.
Als eerste was mijn gedachte zoek een goede en volwassen verzorgster die meebetaald voor Juan. Ze zijn wel schaars, goede verzorgsters, maar misschien is er 1 die geen eigen paard kan betalen en wel dezelfde verantwoording voelt bij een lease/verzorg paard. Ik spreek uit ervaring, voordat ik een eigen paard had, had ik hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel bij een verzorgpaard als nu bij mijn eigen paard.

Maar als er vooruitzicht is dat je partner een flinke carrierestap maak, dan zou ik nu nog even door de hele zure appel heenbijten en hopen dat er niet meer veearts kosten erbij komen. En zeker als jij vind dat jouw paard (Juan) niet geschikt is voor iemand anders. Kan ik me ook iets bij voorstellen, ken dat gevoel.
Maar hoe lang gaat dat nog duren voordat er meer geld in het laatje komt??? 3 Maanden is misschien nog wel te overzien maar 7 of 8 maanden word alweer moeilijker.

Ik zou nog even wachten met een definitieve beslissing. Wacht eerst even af wat je afspraak in februari af en ga daarna verder denken. (als je kan wachten natuurlijk)
Ga ook een rekensommetje maken, zijn er nog dingen waarop je kan bezuinigen. Is al genoemt maar bv, huismerken ipv a merken in de supermarkt. Naar de aldi en naar de lidl gaan ipv C1000 of een andere supermarkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:39

zonder dat ik bot moet zijn.............. maar MS gaat niet meer over, sterker nog, het wordt altijd erger....... uiteindelijk zal je er toch een weg moeten doen, want je lijf trekt het niet meer.......

Als dan de financiele situatie hier ook nog bij komt, dan is het helemaal een hard gelach.......... maar je moet er wel wat mee.........

misschien kan je inderdaad bijrijdsters "aanschaffen" wellicht moet je er gewoonweg een verkopen.......

in iedergeval heel veel sterkte!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:42

het is helaas zoals KiWiKo het zegt...

Is er momenteel anders geen mogelijkheid om de jongste ergens goedkoper op een weitje te zetten zodat hij daar nog wat kan groeien en dan wodan ergens goedkoper te zetten?

Wat betaal je nu aan stalling als ik vragen mag?

Het is natuurlijk altijd een moeilijke keuze...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:44

Je zegt dat je Juan geen leaser aan kan doen omdat hij angstig is.. Maar als je hem verkoopt dan krijgt ie toch ook iemand anders die hem verzorgd? Dan is het misschien voor jou fijner als hij eerst geleased wordt door iemand, zodat je zelf 100% erachter kan staan als diegene hem daarna zal kopen.. Lachen

Idd zoals andere ook zeggen kijken naar anderen uitgaven..
En even afwachten wat het onderzoek zegt in februari 2009...? Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:03

Als ik jou was en heel eerlijk ben dan zou ik Juan verkopen, maar nog eerlijker, en met het oog op de toekomst zou ik beide paarden wegdoen. Heel ongelukkig gezegd, maar serieus niet l ullig of vervelend bedoeld, uiteindelijk zal dat toch moeten.
Ik heb gemakkelijk praten, ik ben gezond en heb mijn paarden aan huis.
Maar je moet ook eerlijk zijn naar jezelf en je partner! Wil je echt al je geld in een paard stoppen? Zodat er nooit eens wat overblijft voor wat leuks/extra's etc etc?
Als je zegt: voor je eigen plezier een paard te willen en je partner staat daar ook achter, dan zou ik kiezen voor het dier waar je momenteel weet wat je er aan hebt. En naar mijn gevoel is dat 3,5 jarige.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:10

Ach jeetje.. Heftig zeg..
Wat kan je allemaal nog doen met je paarden?
Ik zou eerst een goed gesprek hebben met je partner.. Ikzelf zou doorbijten, maar wie ben ik dat om te zeggen..?
Mijn moeder iig zou doorbijten!
Wat gaat de toekomst jullie nog brengen? Wat voor tegenslagen kun je verwachten..?
Je moet ook om je eigen gezondheid denken..
Alleen als je 1 van de 2 te koop zet kan dat misschien ook nog een tijd duren.. En dan is hij/zij eindelijk verkocht en kun je het de maand erna gewoon betalen.. (zonder zorgen)

Ga met je partner praten en niet téveel piekeren meis! Ach gut Komt wel goed! Echt waar! Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:12

Aan de ene kant wachten, vasthouden...aan de andere kant.... : Denk aan je lijf, die gaat op gegeven moment niet meer meewerken....Denk aan je kind die op gegeven moment naar school gaat, hij zal (grof gezegd) ook steeds meer geld gaan kosten...

Is het misschien ook niet allemaal heel erg snel gegaan, je bent ook nog zo jong!

Ik vind het echt enorm spijtig, maar ik you echt een van de twee weg doen. Als er nu iets gebeurd en en een OP aan te pas moet komen kun je het misschien financieel niet meer dragen...

Om dat een beetje af te dekken kun je de paarden gaan verzekeren, maar dat kost natuurlijk ook wel weer aardig wat geld...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:16

Lastige keuze! Inderdaad eerst eens een goed gesprek aangaan met je partner. Wat is zijn aandeel in de paarden? Doet hij er ook wat mee, hoeveel geeft hij er om? Is hij bereid de leuke dingen voorlopig op te geven om jou gelukkig te houden met je paarden? Denk dat dat iets is waar jullie samen eerst goed over moeten praten. Want tja...... ik hoop echt voor je dat het nog heel lang duurt maar uiteindelijk komt de man met de hamer en zul je misschien niet meer de verzorging van je paarden alleen kunnen doen, dan zal hij bij moeten springen.

Verkopen is het aller lastigste voor iedere paardenbezitter! Als je partner volledig achter de paarden staat zou ik toch proberen eerst op de maandelijkse uitgaven te bezuigigen alvorens eventueel een paard te verkopen.

Een verzorgster laten betalen is een optie.... maar ik denk dat dat alleen iets zou zijn (wat ik uit het verhaal van je hierboven opmaak) als diegene uiteindelijk misschien 1 van de paarden zou kopen. Denk dat dat de beste geruststelling voor jou zou zijn, dat als er een paard verkocht moest worden dat je zeker weet dat de volgende eigenaar betrouwbaar is.

Lastige keuze maar denk er eerst heeeelll goed over na want een beslissing is vaak snel genomen en achteraf komt de spijt!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:17

Ik wil nog even zeggen dat ik je iig heeeeel veel sterkte en succes wens..Ach gut

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 09:54

Hoi allemaal,

ten eerste, mijn MS is stabiel en ik heb de lichste vorm, weinig activiteit en zolang ik er goed mee omga, stress vermijd en optijd rust neem geen enkel probleem, merendeel in mijn omgeving weet van niks!
Mijn ms staat ook los van een mogelijk beslissing.
Ik word nu dadelijk 25 jaar en ben idd al moeder, maar ook daar zit een staartje aan, ik ben toendertijd gestart met mijn medicatie voor ms en mijn anticonceptie is daarop aangepast, helaas werktee dat niet voldoende, maar ons zoontje is onmisbaar en ben er heel blij mee!

Ik heb gisteravond een goed gesprek gehad met mijn vriend, hij geeft duidelijk aan dat hiju niet degene zal zijn die tegen mij zegt dat ik Juan moet verkopen, hij houd ze liever beide maar.......als ik buiten de financiele kwestie ga bedenken dat ik naast mijn gezin, en straks misschien wel weer werk eigenlijk maar tijd heb voor een paard dan word de keuze anders.
Momenteel kost Juan alleen geld, hij is nog te jong om te rijden en hij verdinet eigenlijk in het voorjaar meer tijd, ik weet niet of ik hem die kan geven zonder dat Wodan erbij in schiet.
En dan zegt Bram, misschien is het voor Juan ook wel beter als hij een nieuwe passende baas krijgt Knipoog
En daar zit wel wat in en dat is iets waar ik me de komende tijd op ga concentreren, zodat ik er volledig achtersta!

Bram zal binnen nu en 3 maanden die promotie kijgen, misschien volgende maand al maar het kan dus ook over 3 maanden zijn, die maanden zijn te overbruggen maar het is wel wat ik zeg en ook verschillende bokkers, willen we al ons geld in het houden van 2 paarden steken en niets over houden?
Als bram meer verdient hebben we zeker meer te besteden, maar het zou prettig zijn als het dan wat luxer word als jullie snappen wat ik bedoel.
Dat als Noah ouder word hij idd meer geld gaat kosten het makkelijker zou zijn.

Buiten de financiele kwestie moet ik eens gewoon goed bij mezelf gaan afwegen of ik tijd heb voor 2 geweldige paarden.
Juan heeft een tijdje op een weide gestaan, maar dat vond hij verschrikkelijk, hij heeft graag aandacht en hij is om die reden naar stal gekomen en een andere weide met soortgenootjes goedkoper is hier momenteel in de omgeveing niet.
Het vreemde is dat toen Juan verder weg stond ik hem niet heel erg miste, ik had Wodan en deed daar lekker mijn dingetjes mee en ik dacht vaker aan Juan en ging er wekelijks heen maar mijn gevoel is bij Wodan omdat we al zoveel samen hebben bereikt.\
En ja Juan is een prachtige andalusier en Wodan is een prachtige haflinger waar ik alles alleen mee kan, ik bedoel ik ga met mijn 3 jarige alleen het bos in langs de drukke weg met vrachtwagens en lkan met hem in het donker naar de clubles.......en mijn zoontje zou er straks ook op kunnen hobbelen en mocht ik ziek zijn voor een tijdje of minder tijd hebben op Wodan kan ik iemand anders laten rijden of alleen verzorgen.
Maar ook Juan heb ik inmiddels al 2 jaar en vanaf hij in nederland is.......

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:03

pfff wat een moeilijke "keuze" Juan ziet er schitterend uit. Ik zou (als je er eentje weg zou moeten doen) kiezen voor diegene die het meest aan je hart ligt. Het is voor beiden niet leuk om weg te moeten maar liever een baas met genoeg tijd (en geld) dan baasje die zich druk maakt om geld en dan ook nog eens de tijd niet heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:08

Lastige situatie..

Wat ik in jou geval zou doen is in elk geval beginnen met een betalende verzorger voor de haflinger.

Ik weet zeker dat als jij diegene in het begin goed begeleid, die verzorger makkelijk die pony kan rijden.
Ik vind het grote onzin dat alleen jij erop zou kunnen rijden.
(sorry voor mijn botheid)

Daarnaast , sja een jong paard wat je wss zelf niet kan inrijden vanwege je ziekte, die zou ik met pijn in het hart toch gewoon verkopen. En evt een shet als maatje voor de haflinger terugkopen.

Verder voor extra centjes zou ik denken aan thuiswerk, kun je bokken,dan kun je ook via internet thuiswerken, en die centjes zijn toch mooi meegenomen denk ik dan Knipoog

Heel veel sterkte met je beslissing.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 10:18

Thuiswerk is geen optie, zoals vermeld ben ik in afwachting voor een keuring en krijg ik nu een ziektewetuitkering en daarbij mage je natuurlijk niet extra geld verdienen.
Noagmaals mijn ziekte heeft totaal niks te maken met mijn keuze, het is een tijd en financiele kwestie meer niet, aub goed lezen!!!

Verder ben ik wel van mening dat als ik geen tijd heb voor 2 paarden er zowiezo een weg moet, ik wil geen anderen aan mijn paarden, daar heb ik ze simpelweg niet voor, dan ben ik niet eerlijk tegenover mijzelf.
Als ik maar tijd heb voor een dan word het er een, en niet een betalende bijrijder, dat zou ik uit heel andere overwegingen doen maar niet om het plaatje rond te draaien.

Een vriend voor Wodan vind ik wel, er zijn genoeg andere paarden op stal die erbij in de wei kunnen.

Even voor iedereen, botte opmerkingen zijn niet erg hoor, vaak zijn ze wel eerlijk en dat is iets waar ik evenm naar opzoek ben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:23

Je mag bij een ziektewet uitkering wel geld verdienen hoor Knipoog

Ik zat zelf vorig jaar ook in de ziektewet, omdat ik mijn arm niet kon gebruiken na een ongeluk met een paard.

Toen ik na een paar weken weet een klein beetje kon autorijden, ben ik meteen aan de slag gegaan als instructrice op een manege.
Dit in overleg met uwv, want dat was aangepast werk. Ik kreeg daarnaast gewoon aanvullend ziektewetuitkering, omdat ik geen ander werk kon doen met een arm.

Dus als je wilt werken, kun je werken en kun je dit gewoon met uwv bespreken Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:25

Poeh.. dat is niet gemakkelijk.

Ik merk aan je verhaal wel dat ALS er eentje gaan moet, het Juan zal zijn. Probeer rustig aan op zoek te gaan naar een goede baas voor hem. Het doet hartstikke zeer om er eentje te verkopen maar ik heb het idee dat je van deze situatie ook niet gelukkig wordt.
Misschien geeft het je zelfs rust als je een goed tehuis voor hem kan vinden...

Veel sterkte!