Paard wilt geen dek om...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Paard wilt geen dek om...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 12:29

Na de les leg ik steeds het warme winterdek op mijn lespaard, maar de laatste tijd krijg ik steeds een boos gezicht en doet hij hapgebaren naar me... oftewel: Bruin wil geen dekje om. Hoe ik het ook probeer, dat brave paard wil steeds zijn deken niet om. Uiteindelijk krijg ik het wel voor elkaar, maar dan krijg ik wel een blik naar me toegeworpen dat echt op half 7 staat.

Voor de rest is hij superlief, hoor... Haha!

KozieZ

Re: Paard wilt geen dek om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:32

Tja, ik denk dat je paard dan toch pech heeft... Veel paarden vinden het rechttrekken en vast maken van dekens niet zo prettig hoor. Zou me er niet veel van aantrekken als ik jou was. Helemaal niet als het bij boos kijken blijft.

Je vraag staat hier niet helemaal goed. Dit is niets rijtechnisch. Ik tem even voor je.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:10

OK!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:33

Wauw, dat heb ik juist nog noit gehoord. Ik heb wel eens gehad dat een paard schrok van een deken er op leggen,. maar boos worden? hmm, Ik heb niet echt een idee. Maar als je perse een deken op wil dan zou ik dus idd ook gewoon doen wat hier boven staat. Lachen Gewoon opleggen. Miss moet hijgewoon weer even wennen aan het feit dat die dekens weer op gaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:36

Die van mij heeft ook een hekel aan dekens Ja Maar ze krijgt ze toch op, want zo'n dikke vacht is helemaal niks.

Past de deken wel helemaal goed?

Ik heb ooit eens gehoord dat als ze zo narrig zijn dat er dan een mogelijkheid is dat ze ergens last van hebben bij de schouders/borst, dat ze daar bijvoorbeeld vast zitten en een ostheopaat kan helpen.
Nu weet ik niet wat ik hiervan moet geloven en of het echt waar is, maar dat heb ik iig ooit een keer ergens gehoord/gelezen.

0oJolieno0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:37

Veel paarden vinden het niet leuk als ze een dek op krijgen, het belemmert ze in de bewegingen en irriteert ze ook nog vaak, denk maar aan de schuurplekken op de borst of bij de staar.

Rustig en langzaam aan de deken opdoen en veel praten met Bruin zal hij prettig vinden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:38

Deken past gewoon goed. (Oja, en laatst kreeg ik bij het hoeven uitkrabben ook een knauwtje in mijn billen, maar ik denk haast zeker dat dat gewoon maar spel was) Hij heeft wel een wit plekje op zijn achterhand bij de staart waar geen haartjes meer groeien, hij heeft psoriasis (goed gespeld?) Misschien heeft het er dat mee te doen?
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 16-12-08 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:39

Past ie wel goed? Een te kleine jas zit bij jou ook niet lekker Knipoog Doe de deken rustig op, check of niets klem zit of dubbel, en dan gaat het vast beter Lachen

Stef accepteert dekens wel (al heeft ie zo'n dikke vacht dat ie er geen eentje om hoeft) maar een vliegenmasker wil hij niet. Dan niet. Hij heeft ook nog wel enigszins een keus te maken, hij doet al genoeg voor mij Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:50

-> SV

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:55

mijn paard vind de deken opdoen ook niet leuk gaat dan ook chagerijnig doen ik negeer haar want als ik erop in ga wordt het nog erger. het maakt niet uit of ik lief tegen haar praat of dat ik haar straf ze zal altijd chagerijnig reageren als ik haar negeer gaat het het beste.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:55

HorseyDude schreef:
Na de les leg ik steeds het warme winterdek op mijn lespaard, maar de laatste tijd krijg ik steeds een boos gezicht en doet hij hapgebaren naar me... oftewel: Bruin wil geen dekje om. Hoe ik het ook probeer, dat brave paard wil steeds zijn deken niet om. Uiteindelijk krijg ik het wel voor elkaar, maar dan krijg ik wel een blik naar me toegeworpen dat echt op half 7 staat.

Je zegt "na de les". Is hij dan erg warm en bezweet? Je kunt hem dan beter eerst lang uitstappen, zo nodig droogwrijven of half uurtje een zweetdeken of coolingdowndeken op doen, voordat hij de warme winterdeken op krijgt. Vindt hij waarschijnlijk prettiger.
Mijn (voorheen) bijrijdpaard vindt het dan alsnog niet leuk dat hij zijn winterdeken op krijgt (past goed, maar hij vindt het omdoen gewoon vervelend), maar dat is idd een kwestie van negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:16

Mijn paard heeft ook een flinke hekel aan dekens, dat respecteer ik best. Hoe zwaarder, dikker of hoe meer dekens hij op krijgt hoe vervelender hij het vind. Andere kant van het verhaal is echter wel weer dat hij 24/7 buiten staat (en nee ik ga hem hier voor niet op stal zetten) met schuilstal en hij met regen en wind zonder deken zijn rugspieren verkrampt.

Hij heeft dan ook een een lichtgevoerde, goed passende winterdeken op waar hij het minst last van heeft. In mijn ogen doet een paard alleen maar zo als het echt pijn heeft, een deken kan prima pijn doen. Waarom zou ik hem dan extra treiteren en lekker negeren en de dikste dekens om doen?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 10:43

gem schreef:
HorseyDude schreef:

Je zegt "na de les". Is hij dan erg warm en bezweet? Je kunt hem dan beter eerst lang uitstappen, zo nodig droogwrijven of half uurtje een zweetdeken of coolingdowndeken op doen, voordat hij de warme winterdeken op krijgt. Vindt hij waarschijnlijk prettiger.
Mijn (voorheen) bijrijdpaard vindt het dan alsnog niet leuk dat hij zijn winterdeken op krijgt (past goed, maar hij vindt het omdoen gewoon vervelend), maar dat is idd een kwestie van negeren.

Droogwrijven (met een oude handdoek of met stro??) kan natuurlijk wel, uitstappen doen we al in het laatste stukje van de les, maar ik weet niet of hij een zweetdeken/coolingdowndeken heeft. Ik heb 't 'm in ieder geval nog nooit zien dragen. Winterdeken heeft hij wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:55

Niemand die hier naar zijn paard luisterd?

Hij geeft toch echt duidelijk aan het er niet mee eens te zijn, oftewel het deken veroorzaakt ongemak. Een gezond paard heeft helemaal geen deken nodig (tenzij hij 24/7 buiten staat en weining vacht heeft). Het is dus puur voor ons gemak dat we ze inpakken met dekens. Lekker egoïstisch om gewoon door te gaan met dekens terwijl het paard zich hier niet prettig in voelt.

Ga dus eerst na of je paard lichamelijk hinder ondervind van het deken. Is hij te klein, knelt hij nergens, is hij niet te zwaar of te warm? Maar er zijn nu eenmaal ook gewoon paarden die echt niet van dekens houden. Aangezien het in 99% van de gevallen gaat om de luxe van het baasje vind ik dat je de mening van je paard maar te respecteren hebt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:02

Nou, ik ben het baasje niet van hem en het is een lespaard van mij Lachen

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:07

heb je het ook geprobeerd als je op zijn schoft kriebelt??
Of een plek waar hij het lekker vind op zijn hals, achter de oren, noem het maar op en dan doe je ondertussen zijn dek op.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:15

elmootjje schreef:
heb je het ook geprobeerd als je op zijn schoft kriebelt??
Of een plek waar hij het lekker vind op zijn hals, achter de oren, noem het maar op en dan doe je ondertussen zijn dek op.

Nee, misschien een goed idee! Als ik op zijn schoft kriebelt vindt hij dat erg lekker!!!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:55

Juliette86 schreef:

Hij geeft toch echt duidelijk aan het er niet mee eens te zijn, oftewel het deken veroorzaakt ongemak. Een gezond paard heeft helemaal geen deken nodig (tenzij hij 24/7 buiten staat en weining vacht heeft). Het is dus puur voor ons gemak dat we ze inpakken met dekens. Lekker egoïstisch om gewoon door te gaan met dekens terwijl het paard zich hier niet prettig in voelt.

Ga dus eerst na of je paard lichamelijk hinder ondervind van het deken. Is hij te klein, knelt hij nergens, is hij niet te zwaar of te warm? Maar er zijn nu eenmaal ook gewoon paarden die echt niet van dekens houden. Aangezien het in 99% van de gevallen gaat om de luxe van het baasje vind ik dat je de mening van je paard maar te respecteren hebt.

niet naar je paard luisteren

ik luister er wel, maar ik moet op mijn werk ook dingen doen die ik niet leuk vind maar ze moeten gebeuren dus als ik daar een beetje chago ga staan doen gaat mijn baas naar mij luisteren en hoef ik niet meer te doen wat ze wil laat me niet lachen.

Je hoeft niet alles toe te laten bij je paard een deken is voor het gemak ja maar zo is het zadel er ook voor het gemak want zonder zadel kun je ook rijden. een auto is ook voor het gemak lopen is even ver, het zijn maar voorbeelden van gemak maar ze zijn er in overvloed. je kan niet alles doen wat je paard leuk vind als ik dat zou doen dan gaat mijn paard echt aan de keuer met mensen.

Nou ik ben licht alergisch voor paarden haar vooral als ze ruien dus ik doe dekens om voor mij eigen gemak. mijn paard is chagerijnig met dekens op doen maar ze passen prima er is niks mis met de dekens.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:01

Citaat:
Aangezien het in 99% van de gevallen gaat om de luxe van het baasje vind ik dat je de mening van je paard maar te respecteren hebt

Okee dan...... jij luistert dus naar de mening van het paard?

Ik weet niet of jij ook kinderen hebt, maar in 9 van de 10 gevallen dat ik mijn kind warm en bezweet van de sportclub af kom halen, heeft hij geen zin om zijn warme jas aan te trekken voor hij in de winterkou met mij terug mee naar huis fietst. Als ik zijn mening respecteer, komt hij met een vette longontsteking thuis.

Daarnaast, het paard is blijkbaar van een manege (dat had ik in eerste instantie niet begrepen, vandaar mijn suggestie voor een zweetdeken), en hij heeft de regels, in dit geval is dat: "paard heeft altijd dek op", dan maar te accepteren! Maar ik vind het erg goed dat hij iig nadenkt over de vraag waarom het paard het momenteel niet zo fijn vindt, en dat hij een oplossing probeert te zoeken.

edit: (sorry, even het "geslacht" veranderd Haha! )
Laatst bijgewerkt door Gem op 18-12-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:02

Hij is er dus ineens mee begonnen? Heb je hem al goed nagekeken op wondjes bij de singel en bilkoorden?
Als ik een wondje op mijn heup heb, trek ik ook liever geen strakke broek aan. Lijkt mij voor een paard ook niet prettig om een wondje op je buik te hebben en er dan nog eens een singel over heen te laten schuren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:05

HorseyDude schreef:
Droogwrijven (met een oude handdoek of met stro??) kan natuurlijk wel, uitstappen doen we al in het laatste stukje van de les, maar ik weet niet of hij een zweetdeken/coolingdowndeken heeft. Ik heb 't 'm in ieder geval nog nooit zien dragen. Winterdeken heeft hij wel!

Idd, droog stro of een oude handdoek. Zo'n massage (en de extra aandacht Haha! ) vinden ze doorgaans heerlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:06

Mijn merrie trekt ook een lelijk gezicht als ik met de deken aankom, en kreeg voorheen bij bepaalde dekens schuurplekken op haar rug. Wat bleek, dekens met een katoenen voering glijden niet over de vacht heen en zorgen voor haren die in de voering blijven zitten, kale plekken door afbrekende haren en irritaties van haar kant inclusief chagerijnig gedrag als ik weer met die deken aankwam.

Ik heb tegenwoordig dekens met een gladde voering (BigD), en ziedaar, de lelijke gezichten vallen tegenwoordig mee. Dus kijk eens kritisch naar je deken (en dan vooral de voering, en niet te vergeten de pasvorm van de deken) en vervang die desnoods.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:18

Voor de afbrekende haren scheelt het ook als je met opleggen de deken er iets te ver naar voren op legt, dan de borstsluiting dicht maken en dan naar achteren trekken tot hij op zijn plaats ligt. Zo strijk je alle haren mooi glad in de groeirichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:23

scandal schreef:
Juliette86 schreef:

niet naar je paard luisteren

ik luister er wel, maar ik moet op mijn werk ook dingen doen die ik niet leuk vind maar ze moeten gebeuren dus als ik daar een beetje chago ga staan doen gaat mijn baas naar mij luisteren en hoef ik niet meer te doen wat ze wil laat me niet lachen.

Je hoeft niet alles toe te laten bij je paard een deken is voor het gemak ja maar zo is het zadel er ook voor het gemak want zonder zadel kun je ook rijden. een auto is ook voor het gemak lopen is even ver, het zijn maar voorbeelden van gemak maar ze zijn er in overvloed. je kan niet alles doen wat je paard leuk vind als ik dat zou doen dan gaat mijn paard echt aan de keuer met mensen.

Nou ik ben licht alergisch voor paarden haar vooral als ze ruien dus ik doe dekens om voor mij eigen gemak. mijn paard is chagerijnig met dekens op doen maar ze passen prima er is niks mis met de dekens.

Als een paard zuur reageert op een zadel dan moet er meteen gekeken worden of het wel past en er een osteopaat bij halen. Doet hij zuur bij een deken dan moet hij niet zeuren Clown . Beetje krom.

Wij moeten inderdaad dingen doen die wij niet altijd leuk vinden. Verschil is alleen dat wij kunnen redeneren, ik moet werken anders verdien ik geen geld. Een paard kan dat niet en ervaart alleen maar. Hij ervaart ongemak en daar houdt zijn wereld op. Hij kan niet bedenken dat het voor zijn "eigen bestwil" is en kind kan je dat weer wel uitleggen.

Wij vragen/dwingen ons paard voor ons plezier al zoveel voor ons te doen zonder dat uit te kunnen leggen of verklaren. Ik vind het dan niet meer normaal dat je op bepaalde aspecten (zoals dekens, stalling, afwisseling in training) je paard tegemoet komt om hem ook gelukkig te houden.

Het simpelweg en bewust negeren van aantoonbaar ongemak bij je paard voor eigen gewin vind ik niet fair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:25

Een warm en bezweet kind kun je niet vergelijken met een paard voor wie de deken pijnlijk kan zijn. Ik kan me voorstellen dat het kind geen jas aan wilt maar dat kun je hem uit leggen.
Een paard wil de deken echt niet meer op omdat hij het niet te warm heeft ( ik mag hopen tenminste dat er geen paarden nat, warm en bezweet onder dek worden gezet) maar omdat de deken vervelend ligt.