ik ben gevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hh539

ik ben gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 23:33

Ik rij nu maar paar maanden en ben ik van een paard gevallen toen wij galopten. Het was niet erg maar de eerste keer dat ik weer ging rijden was ik heel zenuwachtig en stijg - eigenlijk vond ik het eng en rijde heel slecht. Ik neem aan dat dit vrijwel een normaal reactie is...maar toch. Volgens mij (en dat ben ik ook van plan) moet ik gewoon weer op en mijn zelfvertrouw opnieuw opbouwen. Ik weet dat vallen bij paardrijden hoort, maar toch vond ik het vreselijk en een enge ervaring.

Overdreef ik misschien een beetje?
Hebben jullie misschien een tip wat mij tegen mijn angst helpt?

(sorry voor mijn spelling - ik ben buitenlands)

Amalarab

Re: ik ben gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:36

Ik zou voorlopig niet meer in galop gaan en lekker rustig aan doen.
En vooral een rustig paard uitzoeken. Succes!

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:38

zorg er eerst weer voor je vertrouwen terug te krijgen.
verwacht niet teveel van je zelf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:40

als je voor de eerste keer van je paard valt zal dit vast even behoorlijk schrikken zijn! zoals andere ook zeggen gewoon rustig aan doen dan komt het heus wel weer goed je moet in ieder geval proberen niet báng te zijn om te vallen Knipoog

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:41

probeer rusitg aan weer te beginnen, wat voor jou goed voelt. Niet gelijk de eerste de beste keer weer in galop!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:44

Weet je wat goed helpt? Een paar zitlessen aan de longe!
Vraag maar eens na of dat mogelijk is Lachen
Dan neemt de instructrice je een keertje een half uurtje aan de longe op een rustig paard, en dan ga je, zonder teugels, oefeningen doen zodat je je evenwicht kan trainen en goed je zit kan oefenen zonder dat je je paard hoeft te besturen Lachen Dan kun je je helemaal concentreren op je zit. En hoef je ook niet bang te zijn dat het paard vervelend gaat doen of er vandoor gaat. Ideaal!

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:46

Het is heel normaal om (een beetje) bang te zijn nadat je gevallen bent. Gewoon eerlijk tegen je instructrice zeggen, dan kan die er rekening mee houden. Je ook even een wat braver paard uitzoeken. Verder heb ik niet veel tips, het is vooral een kwestie van doorzetten en veel doen...

En ook onthouden dat paardrijden gewoon het leukste is om te doen Knipoog

iig veel succes, ik hoop dat je er snel weer met plezier opzit!

ps nog een kleine tip: Mocht je er ooit weer afvallen dan er meteen weer opklimmen. Anders loop je er een paar dagen maar tegenop te zien en dan wordt het daardoor nog enger.

ps 2 ik zie dat er ook al anderen gereageerd hebben Bloos , die tip van MysticTinker is heel goed. Voor je balans en daardoor ook voor je zelfvertrouwen. Maar nogmaals je overdrijft niet, iedereen die er ooit eens afgevallen is, is wel eens bang geweest. En de meesten zitten gewoon weer lekker op het paard Pling
Laatst bijgewerkt door Fiesta14 op 11-11-08 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:46

De eerste keer in galop is denk ik voor iedereen vreemd (of eng), omdat deze beweging niet symetrisch is. Stap en draf zijn wel symetrisch.

Ik zou wel door zetten en je alleen concentreren op het blijven zitten, als jij het gevoel gaat kennen, is het ook minder vreemd/eng. En je hoeft niet de hele tijd in galop, maar wel zo af en toe een stukje.
Uiteraard wel op een zeer braaf paard wat lekker rustig galoppeerd!

Sukses..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:51

Vallen hoort NIET bij het paardrijden !
Je ging tegen jouw gevoel in , die jouw al waarschuwde.....
Begin opnieuw en in jouw tempo op een rustige pony/paard!
Zodra je twijfelt, niet doen, wachten tot je zelf zegt, kom maar op ......
Zitlessen aan de longe nemen, want je moet leren je balans te houden !

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:39

broadway schreef:
Vallen hoort NIET bij het paardrijden !
Je ging tegen jouw gevoel in , die jouw al waarschuwde.....
Begin opnieuw en in jouw tempo op een rustige pony/paard!
Zodra je twijfelt, niet doen, wachten tot je zelf zegt, kom maar op ......
Zitlessen aan de longe nemen, want je moet leren je balans te houden !

Vallen hoort wel bij paardrijden. vaak is het een waarschuwing Knipoog Je moest eens weten hoevaak ik ben gevallen van onkunde.. En zo leer je ook alleen maar meer berekend op dingen te zijn.

Ts: Probeer je onzekerheid terug te overwinnen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:33

Heel normaal hoor, dat je nu weer wat angstig bent met rijden. We hebben hier bijna allemaal wel ervaring mee Haha!
Gewoon gaan rijden op een betrouwbaar paard, lekker rustig aan en alleen dingen doen die je ziet zitten.
Op een gegeven moment komt vanzelf het vertrouwen weer terug.
Succes!

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:59

vraag of je op een rustig paard mag. En probeer het vooral rustig op te bouwen. Het komt vanzelf wel weer goed.
succes!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:01

hallo! ik heb precies hetzelfde gehad!
ik rij ook nog maar een paar maanden, en in galop(had al eerder gegaloppeerd) vloog mijn voet uit de stijgbeugel, en lag ik eraf.
Nou had ik de volgende keer helemaal de zenuwen, maar had mijn zus er wat op bedacht; ze had een extra riem om de hals van het paard gedaan, daar kan ik me dan aan vast houden(trek je ook niet te erg aan de teugels) en dat werkt nu goed, en ik vind galopperen heerlijk nu!
veel succes ermee, en ik zou zeggen, gewoon weer op dit paard proberen, het zal toch een keer moeten.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:59

Ik zou ook lekker rustig aan beginnen, eerst stappen, als je dan zeker voelt, een drafje maken, maar als je een beetje onzeker wordt gelijk weer stappen enzo, zo bouw je het op en uiteindelijk zal je niet meer bang zijn!
Hebben wij allemaal gehad hoor Knipoog

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:42

Ik ben ook een keer hard gevallen,en natuurlijk
was ik ook zenuwachtig om er weer op te gaan!
Toch komt het plezier weer terug hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:29

Altijd weer erop gaan als je gevallen bent. Tenzij je echt heel veel pijn hebt!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:07

ik ben ook een aantal keer gevallen(das een nadeeltje aan jonge paarden Knipoog), maar er wel gelijk weer op gegaan dat hellpt echt heel veel! dus als je nog eens valt, gelijk weer er op gaan en vooral niet bang blijven denken zegmaar, je paard wordt daar ook onzeker van ! Knipoog

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:15

rustig opbouwen en goed naar je gevoel luisteren, als je denkt er aan toe bent om weer te galloperen, dan doen! En dan misschien even begeleiding erbij die je moed kan inspreken??? Zet m op! Haha!

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:17

De tips die hier zijn gegeven zijn inderdaad erg handig! Je hoeft je niet zorgen te maken dat je je te druk maakt. Iedereen valt wel eens van zijn paard! Zoals je al zei dat hoort erbij Knipoog

Zitlessen en oefeningen daarbij doen helpt echt erg goed. Je gaat meer met je zit rijden, en moet het paard vertrouwen.

Er meteen weer op zitten is inderdaad ook een erg goede tip. Anders zit je de rest van de week met tegenzin naar je volgende les te kijken. En die onrust voelt het paard natuurlijk ook!

Vallen en opstaan, jep het hoort erbij. Maar ik kan je verzekeren uiteindelijk ga je met veel plezier naar de lessen toe Knipoog

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:20

Ik dacht dat er stond, ''Ik ben bevallen'' Toen las ik dat je gevallen was, dacht ik gelijk aan een miskraam. Erg hé. Bloos
Maar gewoon zelfvertrouwen weer opbouwen! Knipoog En rustig aan doen. Lachen

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:11

ik heb 3 jaar gereden en ben er wel meer dan 13 x afgevallen. de 13e keer arm op 2 plaatsen gebroken en dat moest geoppereerd worden. inderdaad een rustige pony zoeken en het rusti aan doen alles komt goed dat gevoel wat jij hebt had ik altijd na dat ik gevallen was omdat ik dan altijd meteen weer verder rij en ik trek me eigenlijk nergens wat van aan kan gebeuren meot je denken.

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:07

Ga eerst een lekker longeren ofzo, Daarna kun je met hulp bijvoorbeeld op een braaf paard gaan zitten en gewoon even lekker stappen en wat draven aan de longeerlijn. Zo kun je het langzaam weer opbouwen.
En ja natuurlijk iedereen valt er wel eens vanaf, maar probeer het zo snel mogelijk weer op te bouwen anders wordt je banger ;)

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:31

Vallen hoort er wel bij.. Maar je moet ook niet te lang wachtne voor je weer gaat rijden.. Want dan word het juist enger! Het beste is eigenlijk meteen weer op te staan en rustig aan beginnen! Je hoeft niet meteen alles te kunnen.. Als het niet lukt dan lukt het niet toch? Gewoon kleine stapjes!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:46

Zo reageerde ik de eerste keer ook. Ik was als de doods en durfde amper iets. Maar doordat mijn lerares mij coachde en zorgde dat ik gewoon nog even bleef rijden enz.. Toen heb ik weer heel mijn vertrouwen terug gekregen.
Ik hoop dat jij ook zo'n lerares hebt, of iemand die je kan coachen. Gewoon doorblijven gaan en vertrouw op jezelf. Ik ben er nu ook al een aantal x afgedonderd. Dan even schelden en mopperen op mezelf en er weer op.. Klaar, opgelost :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:52

Verplaatst: OPG --> PP