Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:09

N.a.v een discussie met een paar vriendinnen heb ik nog wat vragen, misschien dat de 'bitloos' rijders mij hiermee kunnen helpen?

Op een site van een bedrijf voor bitloze optomingen vond ik deze quote:

Citaat:
(1)De veiligheid van de ruiter wordt verhoogd, nooit kan het paard op het bit gaan rijden.
Onervaren ruiters kunnen hun paard geen schade toebrengen door het bit in de gevoelige mond van het paard te trekken. Daardoor is het bitloze hoofdstel ook bij uitstek geschikt voor maneges, beginnende ruiters en menners.

Het is bewezen dat paarden veel minder kopschuw worden.
Het is bewezen dat het trekken reduceert of zelfs helemaal verdwijnt !
Met de bitloze hoofdstellen hebben we voor 98% succes met paarden die heel zwaar trekken met hun hoofd.
We zien daardoor dat paarden veel minder uitbreken.

Verhoogt de veiligheid? waarom dan? Omdat een bitloos hoofdstel zich aansnoert en je daardoor meer te zeggen hebt? maar is dat dan niet net zo sneu als aan een bit gaan hangen? En zouden die paarden niet minder gaan hangen omdat zo'n hoofdstel pijnlijk is rond de kaak als een paard erin gaat hangen? Maar ligt dat niet aan de onkunde van de ruiter dan, als een paard gaat hangen? Volgens mij rijd je dan nemlijk zelf op teveel druk waardoor het paard iets HEEFT om in te hangen.. moet je dat daarmee oplossen?

Onervaren ruiters?

Maar hoe zit dat dan met het neusbot? Het bitloze hoofdstel hoor bovenaan het neusbot te zitten, dat 'zwevend' is.
Afbeelding

Zo staat het in de wiki.
Maar als je daar teveel aan trekt, wat gebeurt er dan?

Ruiters die niet met een hoofdstel met bit om kunnen gaan, die doen hun paarden pijn in hun mond.
Maar kunnen die ruiters zomaar met een bitloze optoming gaan rijden die de boel aansnoert?
Zouden ze daar geen last van krijgen op hunh kaken, met altijd het hoofdstel op dezelfde plek waar dus altijd druk ontstaat op dezelfde plek?

Niet te spreken over beginners die met een 'veilig' genoemd bitloos hoofdstel gaan rijden en het toch te laag (op het zwevende neusbot) instellen.. wat gebeurt er dan?

Ik heb eens op bokt rondgespeurd in profielen van mensen die rijden met bitloze optomingen en schrok daar best van. Een groot deel van de hoofdstellen zit te laag!!!

Ruiters die trekken aan een bit=zielig.
Ruiters die trekken aan een bitlooshoofdstel is misschien wel zieliger!

Een aansnoerneusriem, is zielig... maar een aansnoerhoofdstel is niet zielig??

misschien kan iemand mij hier wat duideljkheid over geven, ik snap er soms niks meer van..

Zaina

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:12

de neusriem van een bitloos hoofdstel waar jij het over hebt hoort lager hoor.. bij emiel voest op de site staat : 5 cm boven de mondhoek.
dus niet zoals een engelse hoge neusriem.
en idd , keihard aan een neusriem trekken doet ook zeer. het is maar net hoe je beide gebruikt.
wel is het zo dat een paard last kan hebben van een bit zonder dat je er aan trekt... van een neusriem niet.\

ik denk echter niet dat een bitlooshoofdstel de veiligheid verhoogd. dat ligt toch echt aan de rijkunsten van de ruiter.
ze bedoelen in dit stukje tekst dat paarden minder ' in het bit gaan hangen' en dat dit dus veiliger zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Zaina op 11-11-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:14

Hoezo: een bitloos hoofdstel snoert aan? Volgens mij heb jij je niet goed verdiept in verschillende bitloze optomingen. Ik heb sterk de neiging om te denken dat jij tegen bitloos rijden bent, gezien de toon van je bericht..
Een bitloos hoofdstel, moet net als een gewoon hoofdstel op de juiste manier worden afgesteld. Trekken aan het hoofdstel is nooit goed. Een goed bitloos hoofdstel snoert niet aan.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:31

Bitloos rijden bevalt prima. En trekken moet je m.i. nergens aan.

TKTG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:38

Hey,
Ik denk dat het er vooral aan ligt hoe je rijd. Als je loopt te rukkeplukken op je paard dan is het geen van beide fijn voor je paard. Want bij een 'normaal' hoofdstel krijgt ie dan telkens rukken in ze mond, en bij een bitlooshoofdstel te veel druk, op het inderdaad zwakke neusbot.

Maar ik denk dat er ook een verschil is tussen paarden.
Het ene paard is natuurlijk veel gevoeliger in de mond dan het andere, en als er dan een beginnende ruiter op zit, is het misschien fijner voor het paard om een bitloos hoofdstel om te doen. Omdat het paard dan geen ongecontroleerde rukken in zijn mond krijgt(doordat de beginnende ruiter nog niet stabiel zit) zal het dan ook niet ongecontroleerd zijn hoofd telkens omhoog gooien bijvoorbeeld, wat ook weer fijner is voor de ruiter.

Ik ben voor beide. Mits verstandig gebruikt. (Maar geldt dit niet voor alles in het leven?) Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:43

Ik denk zeker niet dat het de veiligheid verhoogd als je paard een bit gewend is. Maar kan wel gelijk blijven als je je paard goed onder controle hebt, als je paard de hulpen begrijpt..

Over het streng of niet streng inwerken.. Ik denk dat het voor elk paard verschillend is. Er zijn paarden die heel erg gevoelig op hun neus zijn. Maar er zijn er ook, zoals die van mij, die je als het ware met een betonhamer erop kan meppen zonder dat ie het voelt..
Als ik Mystic met een bit rij, dan reageert hij vrij snel en makkelijk, en hij is duidelijk gevoelig in zijn mond. Ik kan ook makkelijk met een bit langs enge situaties lopen.
Maar op een halster.. Hij begrijpt de hulpen absoluut. Ik rij ook regelmatig bitloos, en hij loopt netjes in de bak, op een lichte druk op de neus kan ik hem terug nemen, en ook helemaal op zit, hoofdstelloos. Ook wandelen gaat prima, hij loopt aan een los halstertouw als een hondje achter me aan. Maar als het dan spannend wordt, zowel onder het zadel als aan de hand, dan merk ik dat het halster gewoon totaal geen invloed meer heeft. Dan moet ik het echt puur van mijn lichaamstaal en stem hebben, want het halster daar loopt hij dan doorheen alsof hij gewoon helemaal niks om heeft Nagelbijten / Gniffelen
Misschien koudbloed met ramsneus.. moeilijk hoor Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:47

hoe vaak zie je wel niet jonge kinderen en ook oudere kinderen en jeug/jongeren op een touwhalster rijden die veel te dun is. dus snijdt en schuurt en ook nog eens pijn doet op de neus.

Veel laag geplaatste neusriemen die bij er aan trekken de wangen afknellen, de kaken samentrekken en de neus dicht drukken.

al die dressuurruiters die bitloos gaan hangen aan hun teugels waardoor dus constante druk staat, en afknelling ook er nog eens bij komt kijken

Als een ruiter aan het bit hangt, heeft die enkel druk in de mond, en bij te hoog geplaatst tegen de kiezen hangt. Wat overigens bij een gezondpaard hooguit irritant is. Pijn doen zal het niet aangezien tanden geen zenuwen bevatten. het hoofdstel blijft stilliggen. wat niet het geval is bij een touwhalster.

Met een touwhalster of andere bitloze optoming rijdt je je paard door middel van wijken voor druk.....het hoofd word dus opzij gedrukt. En de kaken samengeknepen.. wat bij een bit niet zo is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:55

Het heeft allemaal een heel andere inwerking, ik ben van mening dat je met beide moet weten hoe je ermee om moet gaan.
Alles (bit/bitloos) is niet fijn voor een paard als je eraan gaat lopen trekken Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:18

Ik rijd met lange teugels dus druk op de neus is er totaal niet bij mij + dat ik met kruislings systeem werk dus wijken voor druk en niet getrokken worden.
Een bit geeft Altijd druk ookal heb je er geen teugels aanhangen. Vaak zie je paarden met de mond open, tong uit de mond gewoonw eg omdat er eigenlijk helemaal geen plek is voor een stuk ijzer in de mond.
Als je t bitloze hoofdstel goed bevestigt kan je overigens ook niks doen aan t neusbotje, dan heb je hem echt te laag. Bij mij zit ie ongeveer netzo als bij een bit hoofdstel.
Verder rijd ik mijn paard puur op mijn zit en gebruik ik de teuegsl alleen om ze vast te houden in mijn hand Lachen dus ook met bit trok ik er niet aan. Ik heb mij verdiept in de werking van t bit en wat t doet in de paarden mond en dat heeft mij omgezet ( helaas niet eerder gedaan Lachen ).Kijk maar eens naar t gebit van een paard die met bit wordt gereden en het gebit van een paard die zonder bit word gereden. Bij het bit heeft t paard meestal afgebrokkelde kiezen.
Eigenlijk vind ik dit topic eigenlijk een soort verlenging van t topic van arabesk waar zojuist een slot op is gezet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:21

smokey17 schreef:
hoe vaak zie je wel niet jonge kinderen en ook oudere kinderen en jeug/jongeren op een touwhalster rijden die veel te dun is. dus snijdt en schuurt en ook nog eens pijn doet op de neus.

Veel laag geplaatste neusriemen die bij er aan trekken de wangen afknellen, de kaken samentrekken en de neus dicht drukken.

al die dressuurruiters die bitloos gaan hangen aan hun teugels waardoor dus constante druk staat, en afknelling ook er nog eens bij komt kijken

Als een ruiter aan het bit hangt, heeft die enkel druk in de mond, en bij te hoog geplaatst tegen de kiezen hangt. Wat overigens bij een gezondpaard hooguit irritant is. Pijn doen zal het niet aangezien tanden geen zenuwen bevatten. het hoofdstel blijft stilliggen. wat niet het geval is bij een touwhalster.

Met een touwhalster of andere bitloze optoming rijdt je je paard door middel van wijken voor druk.....het hoofd word dus opzij gedrukt. En de kaken samengeknepen.. wat bij een bit niet zo is.

Wat jij hier zegt is pure onzin! Echt niet bij alle bitloze optomingen is het wijken voor druk hoor dat is alleen met het kruislingssysteem, ik zou me dan als ik jou was toch even eerst in de optomingen verdiepen voor je wat roept.
En ook in het andere topic heb jij het alleen maar over een touwhalster?????? Er zijn meerdere wegen die naar rome lijden!
Mijn tip is dus, verdiep je er eens in voor je dingen gaat roepen die de grootste onzin zijn.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:27

Nou dat dacht ik toch zeker niet. Ik heb mij in alle bitloze optomingen verdiept. Omdat ik er wel nieuwschierig naar was.

Rijden zonder bit is rijden op druk. lichte druk of zware druk.

Ik heb het inderdaad voornamelijk over het touwhalster. Waarom???? Omdat je met een touwhalster de meeste schade kunt aanrichten.
Ik haal dit constant aan zodat het telkens boven water blijft komen hoe gevaarlijk die touwhalsters kunnen zijn
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-11-08 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:31

ja maargoed er zijn zat bitloze rijders die t touwhalster niet gebruiken hoor zoals ik!
En wat dacht je van onder alle soorten bitten? Ik heb (helaas ) vaak zat gezien dat de mond van t paard gewoon bloedde. Ja das erg vriendelijk ja Lachen
Dus je hebt ook harde inwerkingen MET bit.

Maar voor mij omdat ik toch op pure zit rijd en mijn teugels lang heb is bitloos gewoon veel beter, geen enkele druk! Binnenkort wil dus ook met halsring gaan rijden.

En bit heeft dus wel altijd druK!

En wat ik al helemaal erg vind is stang en trens..kan je dat mondje nog voller stoppen? en dan ook nog sporen erbij en een zweep, zo maakt het het paardrijden toch nie meer leuk? tenimnste inmijn ogen niet!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:32

smokey17 schreef:
het is toch niet omdat jij een dunne armband hebt dat die schuurt ?

neusriem en sperriem... dat knelt volgens jou niet ?? niet elk bitloos hoofdstel knijpt kaken samen. Als je het op de juiste hoogte hangt, wordt de neus ook niet dichtgeduwd

in de dressuur wordt gereden met constante druk. bitloos is zonder contstante druk

dit is te belachelijk voor woorden.. de zenuw ligt net op het tandvlees, waar het bit op rust en als jij niet goed rijdt het vreselijk pijn voor je paard. Bij een touwhalster ligt het op de neus, veel minder gevoelige zenuw Lachen als je daarentegen JUIST rijdt met bit, dan zal je paard er niet veel last van hebben, maar waar is de grens van juist ?? voor elk paard waarschijnlijkk verschillend

Met een touwhalster of andere bitloze optoming rijdt je je paard door middel van wijken voor druk.....het hoofd word dus opzij gedrukt. En de kaken samengeknepen.. wat bij een bit niet zo is. wijken voor de lichtst mogelijke druk, het hoofd wordt dus niet opzij getrokken, maar er wordt aan het paard gevraagd om te draaien. bij touwhalster (en andere bitloze hoofdstellen) worden de kaken niet samengeknepen, bij sommige wel, net als neusriem en sperriem

reactie van mij is vetgedrukt

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:40

Het maakt niets uit of je nu mét bit, zonder bit, mét hackamore, aan een halster of met wat dan ook rijdt. Het gevaar schuilt hem niet in wáármee je rijdt, maar wie het "werktuig" bedient! In de ene hand is een bit zacht als fluweel, in een andere hand net als prikkeldraad. Hetzelfde geldt voor alle bitloze optomingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:44

Ik ben helemaal niet tegen bitloos rijden.. en ik weet dat er meerdere bitloze optomingen zijn, ik heb het nu over deze.

waar het mij om gaat is dat ik niet snap waarom een aansoerneusriem wel zielig is, en een bitloos hoofdstel wat ook aansnoert maar dan ook ' echt' aansnoert niet?
een bit/aansnoerneusriem in de handen van een verkeerde ruiter is toch even erg als een bitloos hoofdstel in de handen van een verkeerde ruiter?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:48

Het verschil is dat een paard onder een aansnoerneusriem niet uit kan. Die zit van begin tot eind van de training vastgesnoerd.
Een bitloos hoofdstel met aansnoerdingetje werkt alléén in als het paard het hoofd omhoog gooit. Als het paard ontspant dan gaat ie weer los. Paardje heeft dan al snel door dat ontspannen fijn is, en zal dan ook veel makkelijker ontspannen.
Maar let op, dat is in theorie hè, bij een goede ruiter Knipoog
Ruiters die met constante druk rijden gebruiken het hoofdstel verkeerd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:50

Mijn hoofdstel snoert niet aan overigens, dat is in principe een normale neusriem, lekker zacht onderlegt met 2 ringen iets lager geplaatst als bij een halster.
Het snoert dus niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:50

smokey17 schreef:

dat snap ik dus ook al niet.

Een paard loopt het fijnst als het lang en laag word gereden. Goed voor de soepelheid in de rug.
Maar daarvoor heb je (meestal) wel enig teugelcontact nodig.. Dan snoert het hoofdstel waar ik het over heb die veel gebruikt word, automatisch al een stukje aan..

En is er ooit onderzoek gedaan naar hoe de kaak/neus van een paard eruit ziet na 20 jaar bitloos rijden met zo'n hoofdstel? ik kan me voorstellen dat als er (al dan niet lichte) druk op de neusrug/kaak zit, er toch wel iets gaat gebeuren met het bot?

Dit is pure interesse en zeker geen reltopic!
ALs ik me afvraag of er dan echt geen nadelen aan zitten, moet ik er dan gelijk tegen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:51

@moonfish: als je de teugeldruk verzwaart snoer tie toch echt aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:56

Zaina schreef:
de neusriem van een bitloos hoofdstel waar jij het over hebt hoort lager hoor.. bij emiel voest op de site staat : 5 cm boven de mondhoek. dus niet zoals een engelse hoge neusriem.
en idd , keihard aan een neusriem trekken doet ook zeer. het is maar net hoe je beide gebruikt.
wel is het zo dat een paard last kan hebben van een bit zonder dat je er aan trekt... van een neusriem niet.\

ik denk echter niet dat een bitlooshoofdstel de veiligheid verhoogd. dat ligt toch echt aan de rijkunsten van de ruiter.
ze bedoelen in dit stukje tekst dat paarden minder ' in het bit gaan hangen' en dat dit dus veiliger zou zijn.

Lager? maar dan ligt ie toch op het zwevende neusbot?

even een edit: het zou fijn zijn als mensen NORMAAL kunnen reageren. Dit topic is niet bedoeld om rel te schoppen of te roepen dat de ander onzin uitkraamt, het is bedoeld als informatie bron en eventueel kan er een disussie worden gevoerd.. maar wel normaal a.u.b zonder mekaar gelijk de grond in te trappen. Het zijn maar vragen, als je daar niet mee om kujnt gaan dan reageer je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:03

ik heb bij mijn bitloze optoming nou niet echt t idee dat een aansnoerrt, Mijn paardje loopt uitzichzelf lang en laag daar hoef ik haar niet naar toe te rijden. ik stap op, geef haar been ze gaat stappen en ze strekt gelijk haar hals. Zo blijft ze zelf lopen en dat vind ik prima voor mij hoeft t niet in de krul vanwege ademhalingsstoornissen ( overigens kan ze dus wel zo lopen ) Hier hoef ik geen teugel contact voor te hebben overigens

Met longeren ( ik longeer haar los of aan t halster ) loopt zo ook altijd zo zonder dat ik haar op hoef te knopen ( bijzetten Tong uitsteken ).
Dis in mijn geval heb ik t bit simpwel weg niet nodig. Ik rijd haar puur op me zit en soms zelfs helemaal zonder teugels en ze loopt heerlijk laag Lachen En dan merk ik dus niks van aansnoeren.

Overigens zegt iedereen die met en zonder bit rijden dat je t aan de teugel rijden ( zo als het in de volksmond word gezegt ) niet vanauit de handen komt maar vanauit de benen etc, maar waarom hebben die mensen dan een bit in? ( nouja t paard Tong uitsteken )
Ik zie vaak genoeg bij mensen die dit t hards roepen dat ze het hoofd toch echt naar beneden *zagen*
Zelfs bij de mensen waarvan ik hetz eker niet had verwacht zie ik dit gebeuren.

imo zitten er dus geen nadelen aan het bitloze hoofdstel zoals ik het gebruik, waar een bit dus wel zijn nadelen heeft gehad

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:15

VivaLaVida schreef:
@moonfish: als je de teugeldruk verzwaart snoer tie toch echt aan...

Je hebt aansnoeren en aansnoeren.
Bij bepaalde sidepulls als je daar druk op zet word de neusriem ''samengetrokken/kleiner word'' en ik vind dat dus geen fijne release hebben omdat los niet altijd direct los ís.
Dit is in principe een halster: het gaat niet vaster zitten.
Druk oke, maar het snoert niet aan.

Mijn eerste bitloze optoming was direct een marylot sidepull, omdat ik het duidelijke hulpen wilde kunnen geven met een ''milde'' optoming die niet al te scherp inwerkt zoals een touwhalster dat wel doet imo.
Ik wist niét hoe het paard zou reageren op bitloos, zelfs niet op een halstertje geprobeerd.
Toch heb ik meteen geinvesteerd in een goed hoofdstel van effe 100 euro, dus niet op een ielig touwhalstertje.

Verschil merk ik trouwens niet met rijden, ook niet over de imo onzin dat een bit de ademhaling bellemmert etc. dus wat dat betreft ben ik nuchter voor, en ik rijd dus bitloos.
Er zijn ook mensen die het van elkaar accepteren, waarom geen bit? Met goed gebruik kan het geen kwaad.
Gevaarlijk vind ik bitloos trouwens niet, ik ben in een keer overgestapt.
Ik vond het leuk om eens wat te expirimenteren, verder niet.
Mijn mening is dat ik niet mag schreeuwen over iets zonder dat ik het of geprobeerd heb, of me er over ingelezen heb. Vork (goed streven of niet?)

Bitloos is niet per definitie vriendelijker, zoals hetzelfde met bitten is het hetzelfde met bitloze optomingen: Het is uitzoeken wat voor het paard als jezelf het beste werkt.
Ik douw niemand door zijn strot dat hij of zij bitloos moet gaan rijden o.i.d. met soms nogal extremistische uitlatingen.
Dat moet ieder voor zich weten en daar heb ik totaal geen moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:16

Ik ook niet hoor, begrijp me niet verkeerd! Mijn beste vriendin rijd ook bitloos, al jaaaren zelfs.. Ik ben gewoon geinteresseerd in de voor en nadelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:19

ik ben idd ook zo gewoon ineens over gestapt op bitloos. ik kon mijn paard al redelijk rijden zonder hoofdstel.
ook ben ik gewoon in een keer bitloos de weg opgegaan en het bos in gegaan. ook daar geen problemen mee gehad. Mijn paard reageert dan ook super op mijn zit!

overigens lees ik vaak dat op buitenrijden een bit veiliger is als je paard er vandoor gaat ofzo. ik dnek dat dit overigens niet klopt. Hoezo zou een bit veiliger zijn? Wat ik dan kan bedneken is om eraan te gaan hangen om je paard te stoppen? Overigens doet dit pijn bij t paard en een paard vlucht voor pijn dus zou t alleen maar harder gaan.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:21

Mijn bitloze hoofdstel snoert ook niet aan, ook al zou ik hard aan de teugels trekken het blijft altijd los op de neus hangen.
Bij mij niet nodig rijd ten alle tijden met een losse teugel, ook trouwens als ik andere paarden rijd met bit in.
Ik heb inderdaad ook het idee dat de kruislings bitloze optomingen vaak niet losschieten zoals het zou moeten.
Nu zijn daar wel manieren voor om het op te lossen.
Hier op een manege staat een paard wat het neusbeentje heeft gebroken door verkeerd omgegaan met de bitloze optoming.
Inderdaad doordat een beginner te hard het paard terug wilde nemen en de bitloze optoming te laag zat.
Als ik een kennis op mijn paard laat rijden, wat hoofdzakelijk gewend is om goed aan de teugels te trekken word mijn paard ook niet vrolijker.
Volgens mij kan je een paard zowel met als zonder bit pijn doen.
En ligt het imo aan de (harde) hand van de ruiter.
Bitloos is absoluut niet gevaarlijker dan met bit.