Talent hebben... wat moet je dan juist allemaal bezitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

Talent hebben... wat moet je dan juist allemaal bezitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:04

hallo

De titel zegt het eigenlijk al zelf. Soms vraag ik me af waarover een amazone/ruiter moet beschikken om talent te hebben. Ik heb al vele meisjes/jongens gezien die paardrijden en bij de ene lukt alles beter dan bij de anderen, onafhanklijk welk paard ze rijden.

Persoonlijk denk ik ook dat de manier waarop je hebt leren paardrijden ook een belangrijke rol speelt. Als je leert rijden op manegeknollen of op hogeschoolpaarden, dat is toch een heus verschil...?

Bestaat het dat sommige mensen de feeling van het rijden missen? Gewoon geen gevoel hebben. Of gewoon verkeerd gebouwd zijn en nooit een even goede zit zullen ontwikkelen als anderen, ookal oefenenen ze elke dag?

denicola

Re: Talent hebben... wat moet je dan juist allemaal bezitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:08

tsjaaaa, inderdaad wat is talent ? Cool
Denk dat er niet over valt te twisten omdat je met 2 individuen hebt te maken en je dat alleen kan beoordelen door meerdere ruiters dezelfde pony/paard te laten voorbrengen. Maar ach ik vind het bijzaak... hoofdzaak men heeft plezier ! Pling

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:11

talent is IMO een basisstukje, wat je niet aangeleerd hebt maar waar je mee geboren bent.
daarnaast heb je nog doorzettingsvermogen nodig om er echt iets van te maken.
en misschien hier en daar een vleugje geluk

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:05

Ik denk dat je er wel gevoel voor moet hebben maar, ook zal der een klik moeten zijn tussen de ruiter en het paard. Je kunt nog zo'n goede ruiter hebben als het niet klikt dan klikt het niet. Ik denk dat als je een klik hebt en de juiste begeleiding hebt dat je dan wel aardig ver kunt komen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:17

Trainen trainen trainen.

Talent voor paardrijden is niet zo van: dat heb je gewoon wel of niet.

Hard trainen gewoon.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:20

doorzettingsvermogen en in veel gevallen een hoop centjes

en je moet er absoluut feeling voor hebben

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:23

MelanieB schreef:
Trainen trainen trainen.

Talent voor paardrijden is niet zo van: dat heb je gewoon wel of niet.

Hard trainen gewoon.

Ben ik niet helemaal met je eens Knipoog Tuurlijk is hard trainen ook essentieel maar ik denk vooral dat je ook echt feeling moet hebben hoor anders is hard trainen niet voldoende....

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:26

Zeker aanleg! Ik ken 2 mensen (jongen en meisje) die op een (matige) manege hebben leren rijden en nu de jongen voor Nederland (Young riders geloof ik) rijd. En de ander niet onverdienstelijk in Deurne zit.
Op de manege hebben ze vooral geleerd goed te blijven zitten (veel bokkige pony's). Ik denk echt dat je HET hebt, of niet. EN zeker de mensen die het niet hebben kunnen echt wel een eind komen, mits ze de juiste kansen krijgen!
Ik vind van mezelf dat ik wel aardig kan rijden, maar denk niet dat ik het in me heb om echt Anky 2 te worden...

Edit: beetje geld is hierin ook makkelijk!! (om fatsoenlijke paarden te kunnen kopen e.d)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:37

Ik denk dat gestimuleerd worden door je ouders ook erg helpt. Geld is ook niet onbelangrijk, evenals doorzettingsvermogen en trainen, heel hard en veel trainen.
Maar dit is toch bij elke topsport..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:42

--> RT-D

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:13

er bestaat ook nog een verschil tussen aanleg en talent he,
ik denk dat je als je talent hebt, je dingen al in de vingers hebt, je hebt eeen stukje gevoel wat andere mensen nog moeten ontwikkelen. bij aanleg denk ik meer dat je het gevoel nog neit uit je zelf hebt maar dat je het wel sneller onder de knie hebt als andere mensen.
Verder is geld ook nog vrij belangrijk denk ik. Een goed paard en goeie instructeurs doen wonderen. Als je met een paard rijd dat voor dat je hem kreeg al veel hoger heeft gereden, en jij hoeft amper iets te doen, en je hebt goeie instructeurs en je komt snel in het Z of hoger, dan heb je geen talent en ook geen aanleg, tenminste je toond het niet. Maar heb jij een groen paard, kan je zelf nog weinig en wel goeie instructeurs maar niet die bij de top horen en je haalt de Z binnen een bepaalde tijd, dan denk ik wel dt er talent/aanleg bij komt kijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:44

Talent is imo een stukje aangeboren gevoel, iets wat je instructeur dus niet hoeft uit te leggen omdat je instinctief het juiste doet.
Het is echter maar een van de puntjes van de grote taart waarover je moet beschikken om aan de top te komen, dus geen paniek als je er niet over beschikt. Zonder kun je met oefening en motivatie nog best heel behoorlijk leren paardrijden, ik weet het zeker!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:51

Doorzettingsvermogen en stalen zenuwen. En een schep geld is ook nooit weg Knipoog

Maar vooral over die stalen zenuwen. Als ik al zie waar die jonge ruitertjes allemaal aan blootgesteld worden, en onder grote druk moeten presteren. Daar was een volwassene al aan onderdoor gegaan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:40

Ik denk dat het verschil onder andere zit in interesse.

Ik ken mensen die rijden elke week een uur en doen dan wel hun best maar dat was het. Ik ken er ook die alles lezen veel en vragen ales wat los en vast zit en die in theoriekennis al bij Z dressuur zijn. Als de kennis er is dan wordt het uitvoeren al een stuk makkelijker.

En een beetje een atletisch lijf en een goede balans moeten we denk ik ook niet vergeten. Dat geeft een hoop voordeel.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:44

Nouja kijk de een gaat natuurlijk makkelijker met paarden om dan de ander. Maar het hangt er ook van af of je bang of zenuwachtig bent, en of je doorzet. Als je 20 keer van een paard afvalt op 1 dag dan zullen er mensen zijn er dan gewoon niks meer aan vinden en er mee stoppen. En dan kom je er niet natuurlijk. Dusjaa gewoon door oefenen en trainen en er alles voor over hebben dan lukt het vanzelf. xd'

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:28

ik vind dat iedereen talent heb, je moet alleen met de juiste hulp dat ontwikkelen

xLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:30

turbo_12 schreef:
ik vind dat iedereen talent heb, je moet alleen met de juiste hulp dat ontwikkelen

en daar ben ik het helemaal mee eens Knipoog

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:31

Ik denk dat je talent hebt als;
Je genoeg doorzettings vermogen hebt
Je rijd met gevoel
Je geduld hebt
en ook altijd handig als je niet bang bent

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:32

Ik rij even lang met 5 andere meisjes op de manege. En er is nu echt duidelijk verschil tussen ons. Sommige hebben er gewoon echt geen feeling voor!
Ik denk dat je het ook echt moet willen en beter wil worden, en idd, niet bang zijn!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:35

siskeh schreef:
talent is IMO een basisstukje, wat je niet aangeleerd hebt maar waar je mee geboren bent.
daarnaast heb je nog doorzettingsvermogen nodig om er echt iets van te maken.
en misschien hier en daar een vleugje geluk

mee eens Ja

vooral doorzettingsvermogen, en willen leren, daar bereik je al een hoop mee Ja

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:51

Allereerst natuurlijk talent of ruitergevoel in dit geval.
Zonder dat kun je het alleduurste paard kopen en de allerbeste instructie,
maar dan ga je het alsnog niet redden. Succes is niet te koop.

Een uitstekend paard of pony.

Goede instructie.

Heel veel doorzettingsvermogen.

De wil om te verbeteren. Het kan immers altijd beter.

Een gezin wat achter je staat en je helpt op alle mogelijke manieren.

Controleerbare zenuwen. Want op het moment dat "het" moet gebeuren in de ring, houdt
niemand je hand vast.......

Een goed gevulde portemonnee. Geld, geld!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:56

Doorzettingsvermogen, een perfectionistische inslag en je moet een streber zijn.

Geld is ook makkelijk natuurlijk, maar niet persé noodzakelijk.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:07

Eigenlijk ben ik van mening dat écht puur talent niet bestaat of in ieder geval zeldzaam is. Je wilt niet weten hoe vaak mensen zeggen van "goh, die heeft talent" en dan niet alleen op het vlak van paardrijden, ik ben geen sterruiter, maar op andere vlakken dan dat wordt het mij weleens gezegd. En dan denk ik "Dit is geen talent, dit is kneiterhard werken". Ik heb in ieder geval nog nooit iemand ontmoet die het allemaal maar kwam aanwaaien, iedereen die paardrijd, tekent, schrijft, danst, zingt etc die ik ken toegeeft talent te hebben en ik als mensen die vaak genoeg hun groei heb gezien kan dan alleen maar zeggen dat ze gelijk hebben, de meeste werken er echt kneitherhard voor.
Natuurlijk hebben mensen een natuurlijkere aanleg, met iets meer gevoel en nieuwsgieriger zijn. Maar bij mij is het eerste dat je nodig hebt de wil om te verbeteren. Natuurlijk wil iedereen goed paardrijden, maar ik merk bijvoorbeeld aan mijzelf dat ik me pas sinds een jaar bewust wordt wat ik fout doe en wat ik kan verbeteren én dat is een cruciaal punt om te verbeteren. Wil je je fouten zien? Wil je dat ook horen? Kun je tegen kritiek? Dat zijn voor mij echt de cruciale punten Ja .

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:57

Ik ben er van overtuigt dat het echt bestaat ,iemand die er eigenlijk voor geboren is om paard te rijden...

Iemand die een aangeboren gevoel heeft voor rijden.Inzicht in paarden,het gevoel in de handen,een van nature perfecte zit,een aangeboren zicht op de sprong,wilskracht,doorzettingsvermogen,...
En het strafste vind ik dat het er bij die mensen zo ongelooflijk makkelijk uitziet...tot je zelf opstapt,dan word het ineens terug moeilijk. Bloos

Voor de meesten onder ons is het anders.Wij kunnen ook wel leren rijden,mettertijd ontwikkelen we ook dat gevoel en die zit,als springruiter het zicht op de sprong,...
Als je dan nog genoeg geld achter de hand hebt dan gaat het nog net iets makkelijker omdat je meer middelen hebt.
Je kan betere paarden kopen,meer lessen nemen bij betere instructeurs,...

Hier in België is er bv een heel bekende springruiter.Die was als jonge gast niet echt een talent,om niet te zeggen dat het een antitalent was.
Die heeft het dankzij veel lessen van de beste lesgevers,dure paarden die topgeschoold waren en kwaliteit hadden en heel veel karakter en doorzettingsvermogen geschopt tot een vaste waarde op internationaal gebied.
Dus hij is het bewijs dat je niet perse geboren moet zijn met het talent om er te geraken...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:08

je moet er feeling voor hebben en daarnaast moet je er vooral erg veel voor willen doen Knipoog
maar dat is niet alleen bij paardrijden zo maar bij alles waar je in uit wil blinken Pling