Wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:53

www.horses.nl

Dekens. We gebruiken ze te pas en te onpas. Medisch fysioloog dr. Eric van Breda is geen voorstander van dekens. Hij legt uit wanneer het paard het eigenlijk koud heeft.
Afbeelding
Dr. Eric van Breda weet als medisch fysioloog hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft. Wat vindt hij van dekens op een paardenlijf? „We moeten in ons achterhoofd houden dat een deken geen comfortproduct is voor het paard. Het is eerder onhandig en lastig. Paarden hebben van nature een prima mechanisme om zich tegen kou te beschermen. Ze hebben een vetlaag op hun huid (huidsmeer) met daarop haar. Wanneer ze hun haren rechtop zetten kan er lucht tussen komen. Deze lucht werkt isolerend.” Bij geschoren paarden is deze natuurlijke isolatie weggehaald. „Daarom hebben geschoren paarden een deken nodig vanaf een omgevingstemperatuur van circa tien graden Celsius.”

Hoewel paarden het zeker koud kunnen hebben, komt het in het Nederlandse klimaat met de milde winters nauwelijks voor dat ongeschoren paarden het koud krijgen. „Voor ongeschoren paarden zijn dekens naar mijn idee overbodig. Pas wanneer het tien tot vijftien graden vriest, zou je een deken kunnen overwegen. Als het dier werkelijk rilt van de kou, kan een deken uitkomst bieden. De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur.”

Als je een ongeschoren paard een deken opdoet, druk je de haren plat „En dan druk je tevens de isolatielaag weg. Poetsen zie ik niet als opwarming van de spieren, maar meer als stimulans voor de huiddoorbloeding. Te grondig poetsen tast zelfs de natuurlijke beschermlaag aan. Vuil is namelijk een extra isolatie voor het paard. Dat is waarom je zelfs als het erg koud is paarden ziet rollen in de wei.”

Veel paarden krijgen na het zweten door bijvoorbeeld een training of wedstrijd een deken op. ,,Zweetdekens zijn eigenlijk onnodig. Zweten is net als bij mensen bedoeld om het lichaam te koelen. Het zweet verdampt en daardoor koelt het bloed in de huid af. Dit bloed gaat vervolgens het hele lichaam door waardoor de temperatuur daalt. Wanneer je een deken gebruikt, wordt de verdamping tegengegaan en blijven de spieren (te lang te) warm. Het beste is het paard eerst goed zonder deken uit te stappen en hem daarna pas op stal te zetten.’’

Van Breda denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. „Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’

jesito

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:07

Ik denk dat deze meneer niet alles over 1 kam moet scheren, want mijn pony heeft het met kou en wind wel degelijk koud.
Ik denk dat je onze paarden niet ten alle tijden met wilde paarden kan vergelijken, juist omdat we op ze rijden en ze dus poetsen.
Zo kan de ene er beter tegen dan ander en krijgt die van mij een dunne deken op tegen de regen en de wind en dan heeft ze het niet koud.
Ik ben ook geen fan van dekens maar wat nodig is, is nodig.
Ik heb er meer moeite mee als mensen in augustus al een deken op doen onder motto: zo die blijft mooi schoon.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:10

als ik mijn paard geen deken opdoe krijgt zij een wintervacht. daar heeft deze mr niet overnagedacht.
dat is nl mijn rede van een deken, ik weet dondersgoed dat mijn paard geen deken nodig heeft met dit flut weer in nederland.
maar ik hou niet van dikke haren

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:12

Ik sluit mij aan bij Lijntje87 Lachen Ik vind het scheren niet nodig, maar het tegengaan van een wintervacht wel!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:13

Goh, en omdat jij niet van dikke haren houdt moet je paard maar een deken om? Dat vind ik persoonlijk eigenlijk heel erg egoïstisch van je, tegenover je paard.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:19

Inujojo schreef:
Goh, en omdat jij niet van dikke haren houdt moet je paard maar een deken om? Dat vind ik persoonlijk eigenlijk heel erg egoïstisch van je, tegenover je paard.

Ben ik het mee eens. Als je bang bent dat je paard langzaam op temperatuur komt door de dikke haren stap je maar wat langer met hem uit.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:21

Inujojo schreef:

Fijn dat jij daar zo persoonlijk over denkt! Gelukkig denk ik daar persoonlijk anders over Knipoog

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:34

als ik mijn paard dik in het haar laat, en dan een uur ga rijden, waardoor ze drijf en drijf nat is (niet dat ik haar zo fantastisch rijd, ze zweet erg snel) en dan in de winter buiten ga uitstappen. meer dan een half uur, want zo lang duurd het dan heeft ze het dus wel koud.

geloof me, ik heb hier overnagedacht. en uitgeprobeerd.

marianne: ben blij dat we het eens zijn... haha

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:39

Een zwetend paard blijft toch nat als hij uitgezweet is ? Clown als je 'm dan op stal gooit lijkt me dat hij uiteindelijk toch kou krijgt in de winter zonder zweetdeken?

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:55

ik denk dat het idd per paard verschilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:16

SV --> PP.

VMR is bedoeld voor concrete vragen, PP meer voor algemene discussies Lachen

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:30

lijntje87 schreef:
als ik mijn paard geen deken opdoe krijgt zij een wintervacht. daar heeft deze mr niet overnagedacht.
dat is nl mijn rede van een deken, ik weet dondersgoed dat mijn paard geen deken nodig heeft met dit flut weer in nederland.

Helemaal mee eens.Deken worden in het princiepe niet gebruikt tegen de echte kou,maar om het wintervachtje in bedwang te houden. Knipoog Ik ben geen voorstander van een dikke vacht bij een sportpaard op stal,het is niet functioneel.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:51

Ik ben zelf anti-deken en scheer m'n paard niet. Maar als ik heb gereden en het is te koud om af te spuiten dan krijgt ie toch echt wel even een zweetdeken op. Misschien uit principe, maar mijn ervaring is dat hij anders de dag erna met snottebellen aan z'n neus loopt. Misschien dat ook wel is omdat we een open stal hebben.

Zolang het minstens 15 graden is gaat mijn paardjes gewoon nog lekker onder de douche als we hebben gereden en hij is nat. En anders krijgt ie lekker een dekentje op totdat ie droog is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:27

Wijnanda schreef:
Ik ben zelf anti-deken en scheer m'n paard niet. Maar als ik heb gereden en het is te koud om af te spuiten dan krijgt ie toch echt wel even een zweetdeken op. Misschien uit principe, maar mijn ervaring is dat hij anders de dag erna met snottebellen aan z'n neus loopt. Misschien dat ook wel is omdat we een open stal hebben.

Zolang het minstens 15 graden is gaat mijn paardjes gewoon nog lekker onder de douche als we hebben gereden en hij is nat. En anders krijgt ie lekker een dekentje op totdat ie droog is.

Brrr, een paard afspuiten met 15 graden vind ik echt te koud, alleen al bij het denken eraan hangen de snottebellen aan mijn neus.
Je kunt beter je paard dan even laten rollen.

Hntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:29

ik heb de mijne nu nog geen deken op, pas als het overdag minder dan 10 graden word, krijgt hij deken op. hij staat gaat om 4uur naar binnen. en sochtends om 10uur naar buiten, dus dan ontloopt hij de kou wel een beetje Knipoog

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:13

lijntje87 schreef:

Ik sluit me bij jou aan. Ik hou helemaal niet van paarden met dikke haren. die van mij als ik die geen deken opleg krijgt hij zoveel haren dat mijn hand er gewoon in verdijnt. Als je intensief met je paard traint dan is het niet handig met zo een harige bos want daar gaan ze ook sneller van zweten ( ga maar eens met een hele dikke trui hardlopen) en als ze helemaal bezweet zijn krijg je ze niet makkelijk droof. Ook als je s'winters wedstrijden rijdt en je komt dan af een behaard paard dat ziet natuurlijk niet uit. En is is dan voor de wedstrijden veel makkelijker om hem zuiver te houden zodat je hem alleen de plekjes een beetje moet wasen en dat hij dan klaar is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:14

Hntj schreef:
ik heb de mijne nu nog geen deken op, pas als het overdag minder dan 10 graden word, krijgt hij deken op. hij staat gaat om 4uur naar binnen. en sochtends om 10uur naar buiten, dus dan ontloopt hij de kou wel een beetje Knipoog

Ik heb de mijne nu een tussenseizoensdeken op gelegt, vanaf dat het minder dan 15 graden is dan krijgt hij die op en de echte winterdeken die krijgt hij pas om als het echt vriest

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:49

Ik gooi mijn paarden dekens op en scheer ze een paar keer per winter Haha! .
Ik ben van mening dat een paard niet optimaal kan functioneren in de sport als hij een enorm pak haar heeft. Zodra je een paard flink laat werken is al dat haar enorm onhandig en kost het onnodige veel energie voor het paard.
Natuurlijk blijf je dit soort onderzoeken houden: een paard kan zonder deken, hoeft geen beslag en geen krachtvoer ( het verbaast me dat er nog wel een zadel op mag Bloos )

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:27

De mijne heeft ook al een deken op, dit ook om de wintervacht tegen te gaan.
ben het met aukelizzy eens, ik denk dat sportpaarden niet optimaal kunnen functioneren in de sport met te veel haar.
Ik houd ook niet van veel haar dus ja.
En als het swinters koud is en hij heeft gezweet en je moet zolang uitstappen lijkt me ook niet echt fijn, want ze koelen snel af.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:43

De meneer zal vast wel gelijk hebben voor het overgrote deel van de paarden. Helaas zal die van mij dan wel weer een uitzondering zijn.
Ik wou ook graag van de dekens af, dus ik heb 3 winters lang afgebouwd zodat ze vorige winter in d'r blootje kon doorbrengen. Maar helaas ging dat niet lukken, ze werd ontzettend mager, kon er hooi, maismeel etc. in stoppen zoveel ik wou. Ze kwam niet aan.
Dus ik ben nu weer vrolijk aan het sleuren met dekens en m'n paard is weer helemaal gezond. Dus jammer genoeg kan niet alles zonder deken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:51

Ik heb een hekel aan dekens, en mijn paarden delen die mening Knipoog
Ik heb een AV en shet. Beiden maken ze voldoende wintervacht aan en beiden hebben geen kou in de winter.
Het enige dekenachtige iets dat ik heb, is een zweetdeken. Dit deed ik vroeger om na de les toen mijn paard nog met de trailer naar huis gebracht werd. Mijn inziens koelde hij toen iets te snel af en dat had geregeld een verkoudheid als gevolg. Nu gaan we te voet naar huis, lekker lang uitstappen dus, en heb ik geen zweetdeken meer nodig!

Paarden scheren omdat je een dikke vacht 'niet mooi vindt', vind ik persoonlijk de grootste onzin ooit! Je zou zijn vacht juist moeten laten staan zodat hij tenminste lekker paard kan zijn zonder die hele poespas rond zijn lijf gebonden.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:47

Wijnanda schreef:

Bij 15 graden en zon hè. Anders kan ie het vergeten. Hij vindt het heerlijk om onder de slang te gaan. En rollen.. Dat doet ie nog in z'n stal. Hij is zelfs nog zo dat ie gaat rollen als ik hem ga halen om te gaan rijden.. Fijn, zo'n paard!

Maargoed, rollen is nou eenmaal goed voor ze Lachen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:52

de mijne heeft ook al een deken op mijn irish cob staat onder een 150 grams
je wilt hem anders in de winter niet zien dan heeft hij haren van minimaal 15 cm lang en dat is niet erg handig onder het trainen aangezien ik hem op een redelijk geode nivo train

en dan nog het uitstappen ik ben dan zolang bezich
hij is dan anar 15 minutjes goed werken zonder instappen meegeteld kledder nat dit is niet echt handig vandaar mijn deken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:59

ik heb nog nooit een eigen pony onder deken gehad
(dat waren door de tijd heen welshjes, fjord, shetlanders).

heb alleen 1 shet gehad die midden in de winter koliek kreeg, toen van het land af naar binnen ging, zweette zich een ongeluk, dus geschoren, en toen dus wel een zweetdekentje opgehad in het begin (of wat je zo noemt, gewoon een fleece kleed met een singel).

heb nu voor mn shet wel een regendeken voor als het eens nodig zou moeten zijn, maar ik zal m niet snel gebruiken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:00

Precious20 schreef:
Ik heb een hekel aan dekens, en mijn paarden delen die mening Knipoog
Ik heb een AV en shet. Beiden maken ze voldoende wintervacht aan en beiden hebben geen kou in de winter.
Het enige dekenachtige iets dat ik heb, is een zweetdeken. Dit deed ik vroeger om na de les toen mijn paard nog met de trailer naar huis gebracht werd. Mijn inziens koelde hij toen iets te snel af en dat had geregeld een verkoudheid als gevolg. Nu gaan we te voet naar huis, lekker lang uitstappen dus, en heb ik geen zweetdeken meer nodig!

Paarden scheren omdat je een dikke vacht 'niet mooi vindt', vind ik persoonlijk de grootste onzin ooit! Je zou zijn vacht juist moeten laten staan zodat hij tenminste lekker paard kan zijn zonder die hele poespas rond zijn lijf gebonden.

Een paard kan toch niet lekker werken als het een dikke vacht heeft? Ik kan sommige mensen best begrijpen dat ze hun paard scheren. Niet iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen.