Volgens mij is dit een topic wat al vele malen is behandeld, maar toch....... Moet het toch ff kwijt.
Ik ben in het bezit van een nu 15-jarige Ferro merrie, maar er is helaas hoefkatrol bij haar geconstateerd, waardoor ik niet meer voluit kan rijden. Ik was eindelijk goed op weg met haar en bijna klaar voor een startkaart, totdat ze echt begon te krukken om het zo maar te zeggen. Ze liep toen al 2 jaar met speciaal beslag en dit ging goed tot deze zomer dan. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben nu op zoek naar een ander paard, maar jee hee, het valt zeker niet mee en ik begin al bijna een andere hobby te overwegen. Paard of toch te groen, toch niet zo verkeersmak, te klein en etc. En dan ben ik nog niet eens zover gekomen dat ik een paard naar mijn zin had om hem of haar te laten keuren! Lijkt me ook niet grappig, heb je er eindelijk een gevonden, wordt ie afgekeurd.....Nu realiseer ik me pas, dat ik het toch wel getroffen heb met mijn eigen merrie, was toen wel impulsieve aankoop achteraf en keuren was verstandig geweest...... dat is iets wat ik geleerd heb, maar qua karakter heel braaf, niet snel onder de indruk van iets, voorwaarts, wel enorm eigenwijs en zo haar trucjes om onder werk uit te komen, maar wel heel eerlijk, ze is er nog nooit vandoor gevlogen, kan ook goed omgaan met mijn karakter (in begin onzeker en soms ook wel ongeduldig), echt een merrie enz. Nu baal ik helemaal dat ze met vervroegd pensioen is, maar wegdoen: NOOIT!!
Aan jullie nu de vraag, zijn mijn eisen te hoog? En is het onmogelijk wat ik wil? Hier komt de lijst:
ras: KWPN
geslacht: bij voorkeur een ruin
schofthoogte: 1.69-1.75 (ben zelf 1.77)
Leeftijd: 5-8
niveau: minimaal L (hoger mag altijd
)en liefst ook wedstrijdervaring, omdat ik dat nog niet heb en ik zeker weet dat ik de eerste wedstrijd duizend doden sterf
karakter: eerlijk, koel karakter, rustig (als rijden niet lekker gaat, kan ik best wel ongeduldig worden, moet hij of zij wel tegen kunnen, dus zich niet gek laten maken door mij
), niet schrikkerig, niet steigeren en/of bokken, braaf, wel voorwaarts (mag zelfs te voorwaarts zijn, is mijn eigen merrie ook).discipline: dressuur (maar voor de afwisseling ook een sprongetje kunnen maken)
verkeersmak zijn: wil zo nu en dan ook wel naar buiten, maar moet dan eerst langs drukke weg met veel verkeer (tractors, auto's, vrachtwagens, fietsers, brommers etc) het spoor en ook het viaduct over....
geen stalondeugden of mok of zomereczeem (mijn eigen merrie heeft enorme mok, ook van geleerd)
sociaal (komt in wei met andere paarden)
braaf met zadelen, poetsen, scheren en bij hoefsmid
trailermak
Nou dat was de hele waslijst, o ja, budget is zo'n 7000 euro. Wat vinden jullie ervan? Mission Impossible? Weten jullie misschien nog goede handelsstallen in de buurt van Nunspeet (straal 40 km)?
Graag jullie reactie. Alvast bedankt!
dus of je eisen bijstellen of je budget
Ik ga zo uitloggen, mijn wekker gaat om 6.15 weer... maar volgende week herfstvakantie. Heb wel een leuk paard op het oog, maar vond hem eigenlijk te duur. Maar gezien de reacties is hij dat mss toch niet. Ik ga er een nachtje over slapen, goed nadenken over het advies en wacht af wat voor reacties er nog meer bijkomen. Tot zover al enorm bedankt! Ik voel me gesteund. 
Of dat binnen jouw budget past kan ik niks over zeggen aangezien ik niet zo thuis ben in de grote-warmbloedpaarden-prijzen
ben dus niet de enige