paardenzoektocht: zijn mijn eisen te hoog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LouiseB

paardenzoektocht: zijn mijn eisen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:24

Hallo allemaal,

Volgens mij is dit een topic wat al vele malen is behandeld, maar toch....... Moet het toch ff kwijt.
Ik ben in het bezit van een nu 15-jarige Ferro merrie, maar er is helaas hoefkatrol bij haar geconstateerd, waardoor ik niet meer voluit kan rijden. Ik was eindelijk goed op weg met haar en bijna klaar voor een startkaart, totdat ze echt begon te krukken om het zo maar te zeggen. Ze liep toen al 2 jaar met speciaal beslag en dit ging goed tot deze zomer dan. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben nu op zoek naar een ander paard, maar jee hee, het valt zeker niet mee en ik begin al bijna een andere hobby te overwegen. Paard of toch te groen, toch niet zo verkeersmak, te klein en etc. En dan ben ik nog niet eens zover gekomen dat ik een paard naar mijn zin had om hem of haar te laten keuren! Lijkt me ook niet grappig, heb je er eindelijk een gevonden, wordt ie afgekeurd.....Nu realiseer ik me pas, dat ik het toch wel getroffen heb met mijn eigen merrie, was toen wel impulsieve aankoop achteraf en keuren was verstandig geweest...... dat is iets wat ik geleerd heb, maar qua karakter heel braaf, niet snel onder de indruk van iets, voorwaarts, wel enorm eigenwijs en zo haar trucjes om onder werk uit te komen, maar wel heel eerlijk, ze is er nog nooit vandoor gevlogen, kan ook goed omgaan met mijn karakter (in begin onzeker en soms ook wel ongeduldig), echt een merrie enz. Nu baal ik helemaal dat ze met vervroegd pensioen is, maar wegdoen: NOOIT!!

Aan jullie nu de vraag, zijn mijn eisen te hoog? En is het onmogelijk wat ik wil? Hier komt de lijst:

ras: KWPN
geslacht: bij voorkeur een ruin
schofthoogte: 1.69-1.75 (ben zelf 1.77)
Leeftijd: 5-8
niveau: minimaal L (hoger mag altijd Clown )en liefst ook wedstrijdervaring, omdat ik dat nog niet heb en ik zeker weet dat ik de eerste wedstrijd duizend doden sterf Bloos
karakter: eerlijk, koel karakter, rustig (als rijden niet lekker gaat, kan ik best wel ongeduldig worden, moet hij of zij wel tegen kunnen, dus zich niet gek laten maken door mij Haha! ), niet schrikkerig, niet steigeren en/of bokken, braaf, wel voorwaarts (mag zelfs te voorwaarts zijn, is mijn eigen merrie ook).
discipline: dressuur (maar voor de afwisseling ook een sprongetje kunnen maken)
verkeersmak zijn: wil zo nu en dan ook wel naar buiten, maar moet dan eerst langs drukke weg met veel verkeer (tractors, auto's, vrachtwagens, fietsers, brommers etc) het spoor en ook het viaduct over....
geen stalondeugden of mok of zomereczeem (mijn eigen merrie heeft enorme mok, ook van geleerd)
sociaal (komt in wei met andere paarden)
braaf met zadelen, poetsen, scheren en bij hoefsmid
trailermak

Nou dat was de hele waslijst, o ja, budget is zo'n 7000 euro. Wat vinden jullie ervan? Mission Impossible? Weten jullie misschien nog goede handelsstallen in de buurt van Nunspeet (straal 40 km)?

Graag jullie reactie. Alvast bedankt!

mooney

Re: paardenzoektocht: zijn mijn eisen te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:29

Het zou moeten kunnnen, alleen denk erom dat een echte sporttopper meer pit heeft (dus in de zin van het niet tegen jouw grillen kunnen).

bvw

Re: paardenzoektocht: zijn mijn eisen te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:30

Ik vind je eisen niet zo gek alleen is je budget misschien wat te laag. Tegenwoordig betaal je dat voor een onbeleerd paard! Een paar jaar geleden lagen de prijzen veel lager!

LouiseB

Re: paardenzoektocht: zijn mijn eisen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:32

Ok, bedankt voor het advies. Het is ook niet zo dat ik de topsport in zou willen en elk weekend op een wedstrijd te vinden zou zijn, maar ik ben wel een ruiter die met een doel wil rijden, zeg maar. Ik wil wel vooruit kunnen gaan. Een recreatieruiter met ambitie zeg maar haha Clown

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:36

Ok, dat van budget is wel een eye-opener. Ik dacht dat 7000 wel ok zou zijn.... niet dus. In dat geval moet ik langer doorsparen en ach, mss met de kredietcrisis enzo, knallen de prijzen mss wel naar beneden.....

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:36

Ik begrijp je eisen, het ideale paard, waar iedereen naar zoekt en die paarden zijn onbetaalbaar naar mijn idee!
Of je budget verhogen of je eisen wat minder hoog stellen. Begrijp dat je zelf lang bent maar paarden rond de 1.65 en daar onder zijn vaak toch iets goedkoper. Misschien is dat een idee?Heel veel succes met je zoektocht! Geduld loont zeggen ze!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:39

In het kort zoek je gewoon een braaf, wat meer ervaren paard wat je zowel recratief als in de sport kan inzetten. Moet voor 7000 euro makkelijk te vinden zijn Ja
Had dezelfde eisen en het budget lag nog een heel stuk lager. Genoeg leuke dieren gezien. Soms werkt het prettig om een derde persoon voor je te laten zoeken of her en der wat pootjes uit te zetten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:41

Hmmm mijn paard voldoet redelijk aan je eisen, alleen je ongeduld niet, maar dat is voor geen een paard echt wenselijk, gelukkig heb ik dat afgeleerd. haha.
maar nee, je budget is echt te laag voor wat je wilt. mijn paard is ong een keer zo duur, (maar is dan ook echt een paard voor de hoge dressuur)

dus of je ideen wat bijstellen of even doorsparen, denk niet dat de paarden nu geijk heel veel goedkoper gaan worden. hoogstens wat langer te koop staan.
Je zal hem heus voor dat geld vinden, maar dan moet je of heel veel geduld hebben, en ook wat verder van huis kijken,

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:46

sjakie, sorry ben het niet met je eens, je had genoeg leuke dieren gezien zei je, waren die paarden al goedgekeurd?? mankeerde daar niks aan?? als dat zo is vind ik dat bijzonder, ben zelf ook lang op zoek geweest naar een nieuw paard, overal mankeerde er wel wat aan, waren ze goed dan waren ze onbetaalbaar, heb nu een 2jarige, goedgekeurd, afwachten maar hoe ze straks onder het zadel is...... maar ze was tenminste betaalbaar....

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:50

Met je budget moet je best een leuk paard kunnen vinden. Geen echte topper, maar als ik het zo lees, zoek je dat ook niet. Met een gewoon normaal bewegend paard kan je heel goed meekomen in de basisdressuur. En die moet je echt wel kunnen vinden voor dit geld. Succes!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:51

criollolover schreef:
sjakie, sorry ben het niet met je eens, je had genoeg leuke dieren gezien zei je, waren die paarden al goedgekeurd?? mankeerde daar niks aan?? als dat zo is vind ik dat bijzonder, ben zelf ook lang op zoek geweest naar een nieuw paard, overal mankeerde er wel wat aan, waren ze goed dan waren ze onbetaalbaar, heb nu een 2jarige, goedgekeurd, afwachten maar hoe ze straks onder het zadel is...... maar ze was tenminste betaalbaar....

Deel was goedgekeurd, deel ook niet (probleem kom je in alle prijsklasses tegen). Sommige was net niet helemaal wat ik zocht, maar dat wil niet zeggen dat het geen goed dier is. Had ik zelf moeten zoeken had ik ze niet gevonden. Ik heb iemand gevraagd om voor mij te zoeken. Deze man kent veel meer adressen en heeft voor ons het onderscheid gemaakt voordat wij kwamen kijken. Vorig jaar hebben we 2 paarden gekocht beiden klinisch en röntgologisch goedgekeurd voor een lager budget als de TS. Enige verschil was dat deze iets jonger waren. Maar ik ben met hetzelfde lijstje begonnen en echt leuke betaalbare en goedgekeurde dieren gezien. Alleen voor mij net niet wat ik zocht. Daarnaast wordt er ook asociaal veel gevraagd voor paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:55

jouw budget is een beetje aan de lage kant voor je eisen Lachen dus of je eisen bijstellen of je budget Lachen Lachen

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:57

Wauw, wat een reacties nu al!! Daar ben ik echt heel blij mee! Pling Ik ga zo uitloggen, mijn wekker gaat om 6.15 weer... maar volgende week herfstvakantie. Heb wel een leuk paard op het oog, maar vond hem eigenlijk te duur. Maar gezien de reacties is hij dat mss toch niet. Ik ga er een nachtje over slapen, goed nadenken over het advies en wacht af wat voor reacties er nog meer bijkomen. Tot zover al enorm bedankt! Ik voel me gesteund.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:01

Een hoge prijs is geen garantie voor een goed paard. Een normaal bewegend paard die makkelijk te rijden is en braaf is, en ook nog zonder enige grote bemerkingen, moet je echt kunnen vinden onder de 10.000 euro.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:05

Kijk op www.sporthorses.nl daar kan je je wensen een beetje aangeven en kan je zien wat er te koop is. Al valt het voor de wensen en het bedrag denk ik tegen, maar natuurlijk zijn er altijd wel ergens leuke paardjes te vinden en te koop.

Heel veel succes en plezier met je zoektocht.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:05

ik zit met precies hetzelfde 'probleem' als jou..

ben ook weer opzoek naar een ander paard, maar valt nog niet mee om wat te vinden...
terwijl ik niet eens zo rare/veel eisen heb.

3 tot 5 jaar, groot paard (min 1.66m), nette gangen (dressuur).
liefst zadelmak, maar geen must.
als ze wel zadelmak zijn, fijne mond etc.
en natuurlijk goed op de keuring, en schoon op de foto (heb mijn lesje ook wel geleerd...)

nou heb nu een paar gekeken, maar het valt me echt vies tegen Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 09-10-08 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 23:09

Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit 'probleem' en idd tussen haakjes, want ik besef echt wel dat dit een luxe probleem is. Ik ben in de positie om wel een paard aan te schaffen en te onderhouden, terwijl dit voor velen een droom is en mss wel altijd zal blijven. Ok, nu ga ik echt naar bed. Nogmaals bedankt tot nu toe.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:45

Waarom persé KWPN? Er zijn nog een hele berg andere rassen met sportkwaliteiten Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:26

Zo ts, jij weet heel goed wat voor paard je zoekt. Zo'n paard wil jij niet voor niets, het wordt jouw rijpaard en aangezien je naast je merrie naar ik aanneem maar 1 ander paard kunt onderhouden zou ik niet inleveren op het "eisenpakket" maar gewoon rustig doorzoeken tot je jouw perfecte paard gevonden hebt Knipoog Of dat binnen jouw budget past kan ik niks over zeggen aangezien ik niet zo thuis ben in de grote-warmbloedpaarden-prijzen Clown Als je een recreatiepaard zoekt met iets wedstrijdervaring lijkt me dat iig al een heel ander verhaal dan dat je een "echt" dressuurpaard wil.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:42

Hallo allemaal,

Ik heb nog steeds geen paard gevonden wat bij mij past, ik zoek rustig verder en ga nu ook kijken naar paardjes die al wat ouder en ervaren zijn, zo rond de 10 jaar. Aangezien er geen reacties meer bijkomen, mag hier een slotje op. Wanneer ik een paard gevonden heb, laat ik dat nog wel weten, in de tussentijd hou ik me aanbevolen als jullie wat weten. Nogmaals bedankt voor de reacties!!

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:50

Ben ik nu de einige die vind dat het budget van de TS makkelijk toereikend moet zijn? De TS is toch niet op zoek naar een paard wat straks grandprix moet lopen? (of zie ik dat nou verkeerd)

Voor de basissport moet je makkelijk een paard voor dat geld en die eisen kunnen vinden. Ik heb mijn merrie te koop. Ook een KWPN en ze voldoet op één punt niet aan de eisen. (TS haar ongedult, zij heeft een ruiter met gedult en heel veel respect voor het paard nodig) en ik vraag voor haar 6500. Paardje heeft harstikke veel beweging al moet je er dat wel uitrijden, super leuk papier, zou ook nog voor de fok kunnen. 6jr oud en loopt L2 wedstrijden Dressuur zijn met de M oefeningen bezig. Ik zeg niet dat mijn paard ooit in de grandprix oid zal lopen, maar het Z dresssur moet ze makkelijk kunnen halen, en waarschijnlijk zal ze bij de juiste ruiter meer ook nog wel kunnen.

Ik werk in paardenland en ik weet wel zeker dat er zoals mijn paard nog veel meer zijn dus ik vind dat het budget van de TS toereikbaar moet zijn.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:53

als je mijn posts leest dan zie je dat je niet de enige bent Knipoog

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:00

LGarabians schreef:
Ben ik nu de einige die vind dat het budget van de TS makkelijk toereikend moet zijn? De TS is toch niet op zoek naar een paard wat straks grandprix moet lopen? (of zie ik dat nou verkeerd)

Voor de basissport moet je makkelijk een paard voor dat geld en die eisen kunnen vinden. Ik heb mijn merrie te koop. Ook een KWPN en ze voldoet op één punt niet aan de eisen. (TS haar ongedult, zij heeft een ruiter met gedult en heel veel respect voor het paard nodig) en ik vraag voor haar 6500. Paardje heeft harstikke veel beweging al moet je er dat wel uitrijden, super leuk papier, zou ook nog voor de fok kunnen. 6jr oud en loopt L2 wedstrijden Dressuur zijn met de M oefeningen bezig. Ik zeg niet dat mijn paard ooit in de grandprix oid zal lopen, maar het Z dresssur moet ze makkelijk kunnen halen, en waarschijnlijk zal ze bij de juiste ruiter meer ook nog wel kunnen.

Ik werk in paardenland en ik weet wel zeker dat er zoals mijn paard nog veel meer zijn dus ik vind dat het budget van de TS toereikbaar moet zijn.

Ben het helemaal met je eens. Ik vind 7000 euro een aardig goed butget!!! Misschien dat je je wat minder moet focussen op het verkeersmak zijn, sommige dressuurruiters durven gewoon niet nar buiten, wonen aan een te drukke weg. Als je het paard wat langer hebt kun je dat toch ook zelf doen? Steeds een beetje verdr van huis. Ook zou ik door heel nederland gaan kijken. Misschien vind je 150 km verderop wel je droompaard?? Wat kan jou dat schelen om dan een paar keer heen en weer te reizen? Het is voor een goed doel toch? In drenthe e.o. liggen de prijzen voor een paard denk ik ook iets gunstiger als in de randstad.
Ik denk dat met jou butget en iets aangepaste eisen je een goed en leuk paard vind.
Ik weet nog wel een adres is overijssel, je mag je altijd pm sturen.
succes met je zoektocht

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:51

sjakie schreef:
als je mijn posts leest dan zie je dat je niet de enige bent Knipoog

Hey had helemaal over je berichtje heen gelezen... sorry Tong uitsteken ben dus niet de enige

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:15