Kan je de "klik" kwijtraken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Kan je de "klik" kwijtraken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 14:14

Hoi bokkers,

Ik zit met een dilemma :(

Ik heb nu 5 jaar een haflingermerrie van ruim 12. Ik heb destijds heel veel moeite gedaan om haar te kopen en stond hier dus ook 10000% achter.
Omdat ik qua werk niet elke dag kon, had ik een verzorgster. Ze was vrij onervaren (kwam vers van de manege). Mijn haf is echt geen makkelijk dier, maar ik had het gevoel dat dit wel goed zat. Helaas was dit niet het geval en viel ze er steeds vaker af. Daarna ging mijn haf ook bij mij maf doen met als gevolg dat ik er ook vaker af lag. Dit heeft zo lang geduurd dat ik op een gegeven moment nachtmerries kreeg als ik de volgende dag les had. En het was al zo dat ik alleen nog maar met een instructie reed. En de dag zelf stond ik haar dan jankend op te zadelen.
Gelukkig zijn we hier uiteindelijk overheen gekomen en heb ik een hele lange tijd haar zelf gereden.

Ik heb inmiddels een dochtertje gekregen en ik merk dat ik weer niet "blanco" opstap. Ik ben er nog niet van afgevallen maar ik merk dat ik weer begin met uitstellen om te rijden, vaak geen zin heb om heen te gaan of mijn huidige bijrijdster vraag.

Ik merk dat mijn beeld van het paard dat ik wil, veranderd is ten opzichte van toen ik haar kocht.
Ik wil veel liever een braaf paard waarmee ik alleen naar buiten kan en af en toe een relaxt mee kan hobbelen in de bak.
Mijn haf is totaal niet zo. Ze is vrij heet en als je niet geconcentreerd rijdt dan gaat ze met je aan de haal. Ook ziet ze overal spoken in de bak, en dit maakt mij weer onzeker en dat heeft natuurlijk weer werking op mijn haf.
verder kan ik niet makkelijk met haar alleen op stap. ik moet hier echt voor in een goede bui zijn en dan nog stopt ze wel eens en loopt ze dan achterwaarts. dan krijg ik haar ook echt niet verder en moet dan afstappen.

Ik twijfel zo sterk of ik weer moet doorzetten zoals ik al een keer heb gedaan of toch moet kiezen om haar te verkopen.

wie o wie kan mij verder helpen?

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:24

Wat vervelend dat het zo loopt zeg. Wat ik wel vaker hoor en meekrijg in mijn omgeving is dat mensen (vlak) nadat ze kinderen hebben gekregen (onbewust) een stuk voorzichtiger of angstiger worden. Sommige zijn helemaal gestopt met rijden andere hebben een ander paard aangeschaft. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook zo is, maar ik me goed voorstellen dat je bang bent dat er wat met je gebeurt. Heel eerlijk denk ik dat ik opzoek zou gaan naar een ander paardje, zoals je zelf al zegt, waar je lekker mee kunt rondhobbelen. Of laat je bijrijder haar rijden en kijk zelf voor een braaf bijrijdpaard, dan heb je daar ook niet de verantwoordelijkheid voor en kun je altijd weer "afhaken" en terug naar je haf.... Denk dat het wel een lastige keus is, maar als je de klik niet hebt misschien wel beter voor jou en je haflinger :j

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kan je de "klik" kwijtraken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:28

Waarom twijfel je?

Volgens mij zegt je weerstand genoeg..ik ben niet van het "opgeven" maar wel van een paard kiezen die bij je past. Waarom zou je al die strijd aangaan terwijl je lekker relaxt wilt rijden? In eerste instantie heb je een paard voor je plezier toch?

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 14:35

Elisa2 schreef:
Waarom twijfel je?

Volgens mij zegt je weerstand genoeg..ik ben niet van het "opgeven" maar wel van een paard kiezen die bij je past. Waarom zou je al die strijd aangaan terwijl je lekker relaxt wilt rijden? In eerste instantie heb je een paard voor je plezier toch?



Ik twijfel omdat ik al die tijd wel heel veel plezier met haar heb gehad en het voelt als een soort verraad om haar weg te doen ofzo. kan mn gevoel niet echt uitleggen, stom he.
Ik heb geen klik meer onder het zadel, grondwerken en poetsen ed. gaat heerlijk. maar ik wil wel ook er op kunnen stappen als ik dat wil en dan gewoon onbezorgd rijden. en dat gaat dus niet.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Kan je de "klik" kwijtraken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:41

Ja klik kun je kwijtraken. Kan met mensen ook dus waarom met dieren niet. Maar kan me je dilemma voorstellen. Is haar houden en een andere haf erbij nemen een optie voor je om te rijden?

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:42

Hm verraad..ja, misschien treft ze wel een veel leuker baasje ;-) nee grapje hoor. Maar er zijn wel meerdere goede plekken waar paarden soms beter tot hun recht komen. Het is niet zo dat je haar naar de slager brengt toch?

Het is aan jou of je het de moeite waard vind om weer te proberen de klik en het plezier onder het zadel terug te krijgen. Verkopen kan natuurlijk altijd nog, dus je kunt het proberen eventueel onder begeleiding van een fijne instructeur.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:43

Als ik je verhaal zo lees dan maak ik daaruit op dat je eigenlijk al een beslissing hebt gemaakt diep van binnen en misschien van mensen hier wilt horen dat je de juiste beslissing gaat maken?

Als jij onbezorgd wilt rijden en dat kan niet moet je misschien inderdaad de keuze maken om haar te verkopen. Hoe moeilijk dat ook is! Maar je moet wel aan jezelf denken! Of de keuze maken om alleen nog maar grondwerk te doen.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 14:43

Monique1963 schreef:
Ja klik kun je kwijtraken. Kan met mensen ook dus waarom met dieren niet. Maar kan me je dilemma voorstellen. Is haar houden en een andere haf erbij nemen een optie voor je om te rijden?


Nee zoveel budget heb ik helaas niet. Anders had ik daar geen seconde over na hoeven denken. dan had ik dat meteen gedaan idd!

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 14:44

Jeroeleke schreef:
Wat vervelend dat het zo loopt zeg. Wat ik wel vaker hoor en meekrijg in mijn omgeving is dat mensen (vlak) nadat ze kinderen hebben gekregen (onbewust) een stuk voorzichtiger of angstiger worden. Sommige zijn helemaal gestopt met rijden andere hebben een ander paard aangeschaft. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook zo is, maar ik me goed voorstellen dat je bang bent dat er wat met je gebeurt. Heel eerlijk denk ik dat ik opzoek zou gaan naar een ander paardje, zoals je zelf al zegt, waar je lekker mee kunt rondhobbelen. Of laat je bijrijder haar rijden en kijk zelf voor een braaf bijrijdpaard, dan heb je daar ook niet de verantwoordelijkheid voor en kun je altijd weer "afhaken" en terug naar je haf.... Denk dat het wel een lastige keus is, maar als je de klik niet hebt misschien wel beter voor jou en je haflinger :j


Thnx voor je berichtje.
Ik mekr zeker dat ik voorzichtiger / onzekerder ben geworden. en dit werkt natuurlijk ook niet mee.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 14:46

Elisa2 schreef:
Hm verraad..ja, misschien treft ze wel een veel leuker baasje ;-) nee grapje hoor. Maar er zijn wel meerdere goede plekken waar paarden soms beter tot hun recht komen. Het is niet zo dat je haar naar de slager brengt toch?

Het is aan jou of je het de moeite waard vind om weer te proberen de klik en het plezier onder het zadel terug te krijgen. Verkopen kan natuurlijk altijd nog, dus je kunt het proberen eventueel onder begeleiding van een fijne instructeur.



Hahaha ja wie weet :P

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 14:47

nouklime schreef:
Als ik je verhaal zo lees dan maak ik daaruit op dat je eigenlijk al een beslissing hebt gemaakt diep van binnen en misschien van mensen hier wilt horen dat je de juiste beslissing gaat maken?

Als jij onbezorgd wilt rijden en dat kan niet moet je misschien inderdaad de keuze maken om haar te verkopen. Hoe moeilijk dat ook is! Maar je moet wel aan jezelf denken! Of de keuze maken om alleen nog maar grondwerk te doen.


Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik onbewust al een keuze heb gemaakt. Toch twijfel ik zo sterk of dat de juiste keuze wel is

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:12

Als ik je stukje zo lees denk ik dat jij beter een koelbloedig, relaxed paard kunt zoeken waarmee je lekker laagdrempelig kunt genieten, en dat dit ietwat spokerige paard misschien beter af is bij een zelfverzekerde(re) baas die haar lekker aan het werk kan zetten en waar ze op kan steunen. Op dit moment versterken jullie negatieve kanten elkaar een beetje.
Als je haar echt niet kwijt wilt kun je er misschien aan gaan werken onder goede begeleiding, maar daar moet je zin en tijd voor hebben/maken en er is geen garantie op succes.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:18

Jenni_boy schreef:
nouklime schreef:
Als ik je verhaal zo lees dan maak ik daaruit op dat je eigenlijk al een beslissing hebt gemaakt diep van binnen en misschien van mensen hier wilt horen dat je de juiste beslissing gaat maken?

Als jij onbezorgd wilt rijden en dat kan niet moet je misschien inderdaad de keuze maken om haar te verkopen. Hoe moeilijk dat ook is! Maar je moet wel aan jezelf denken! Of de keuze maken om alleen nog maar grondwerk te doen.


Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik onbewust al een keuze heb gemaakt. Toch twijfel ik zo sterk of dat de juiste keuze wel is


Is voor mij als buitenstaander natuurlijk altijd makkelijker praten aangezien er bij mij ook geen gevoel bij komt kijken!

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Re: Kan je de "klik" kwijtraken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 10:37

Lieve bokkers,

Heel erg bedankt voor de tips en/of het meedenken!
Ik heb besloten even geen beslissingen te maken nu. Ik ga even geen verplichtingen voor mezelf opleggen qua rijden en lekker ontspannen de dingen doen die we samen leuk vinden. Gister hebben we driekwartier buiten gewandeld aan de hand. Het was zo heerlijk en ontspannen!

Ik heb een afspraak gemaakt met een instructrice in het nieuwe jaar. Hopelijk kan ze ons de juiste begeleiding geven zodat het weer de goede richting op gaat.