Lichaamsgewicht en paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:15

SusanH schreef:
Verosjaak schreef:
Amber, ja klopt, ik zit ook nog eens uitermate lang waardoor het te lange voor het mooie ook echt zichtbaar is.

De lijn van 90 kilo is mijn echte stok achter de deur om eens in de zoveel maanden op de weegschaal te staan en er een beetje op te letten.


Idd 90 kg was voor mij ook een keiharde grens. Toen ik daar 2 jaar terug ineens heel dichtbij was is er een knop om gegaan want ik wilde kunnen blijven rijden. Sindsdien ben ik heel langzaam gaan afvallen, en nu ben ik alweer ruim 9 maanden op een gezond gewicht voor mijn lengte. Dit is misschien een leuk en fijn topic voor mensen met eenzelfde motiviatie:

[MWS] paardrijden en overgewicht.



Bedankt, ik ga daar zeker even neuzen!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:26

@AlwaysH; Hoe jij het verwoord dat klopt exact
Geen een paard is erbij gebaat om meer als 90 kilo te dragen
Sommige mensen kijken het liefst door een roze bril en willen niet onder ogen zien dat ze hun trouwe viervoeter flink in de weg zitten.
Of je gaat aan jezelf werken of voortaan zet je in grote dikgedrukte koeienletters in de openingspost; ik wil graag alleen maar horen dat alles zo goed gaat volgens de boekjes.
Super knap van degene die zijn afgevallen en het welzijn van hun paard voorop zetten.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:29

Bij mijn haflingers hanteer ik een maximaal gewicht van 65 kilogram.
Dit is ongeveer 15% van hun lichaamsgewicht, en dit vind ik inderdaad de max.

Tevens ben ik ook instructie, en loop ik er geregeld tegenaan dat ik gebeld wordt dat er mensen tegen bepaalde problemen aanlopen.
Als ik dan langskom wegens een proefles, kom ik "soms" tot de conclusie dat mensen echt TE zwaar zijn. Nu ligt dit allemaal gevoelig, maar ik neem hoe dan ook mijn verantwoordelijkheid en zal zo subtiel mogelijk vertellen dat ze echt eerst aan hunzelf moeten werken, alvorens ik ze wil helpen met het rijden.
9 van de 10 vatten dit positief op.

Uiteraard is het pijnlijk, maar soms ook een eye-opener als iemand het uitspreekt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:34

maria1990 schreef:
@AlwaysH; Hoe jij het verwoord dat klopt exact
Geen een paard is erbij gebaat om meer als 90 kilo te dragen
Sommige mensen kijken het liefst door een roze bril en willen niet onder ogen zien dat ze hun trouwe viervoeter flink in de weg zitten.
Of je gaat aan jezelf werken of voortaan zet je in grote dikgedrukte koeienletters in de openingspost; ik wil graag alleen maar horen dat alles zo goed gaat volgens de boekjes.
Super knap van degene die zijn afgevallen en het welzijn van hun paard voorop zetten.


:j Vind ik ook!

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:36

elizabeth85 schreef:
Volgens mij moet je gewoon je nuchtere verstand gebruiken. Ik ben zelf 1.64 en weeg 60 kilo (en ja ik ben nu lichter dan voor ik 4 kinderen kreeg haha)....

Mijn haflinger is 1.50 en en daar zet ik rustig mijn man op. Die is bijna 2 meter en weegt rond de 100 kilo, en dat is voor hem een normaal gewicht. Pony kan dat prima aan. Mijn vorige pony was veel ieler en was 1.57 maar no way dat mijn man daar op ging. Dat zou ze nooit aankunnen...

Ik zie ook wel eens mensen dat ik denk.... sjonge dat kan echt niet. Prima dat je wilt paardrijden als je wat zwaarder bent, maar neem dan een stevige gebouwd paard en let alsjeblieft op of je paard het aankan en let op de manier waarop je rijdt... je kan denk ik prima aan je paard merken of ze het zwaar heeft of niet



Waarop heb jij gebaseerd dat jouw pony die 100 kilo kan dragen? Dat hij niet omvalt, of heeft hij dat tegen je gezegd?

Ik vind dit veruit veel te zwaar voor een haflinger.
Dat is meer dan 30% van zijn totale lichaamsgewicht, lijkt mij wat bizar hoog.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:47

maria1990 schreef:
@AlwaysH; Hoe jij het verwoord dat klopt exact
Geen een paard is erbij gebaat om meer als 90 kilo te dragen
Sommige mensen kijken het liefst door een roze bril en willen niet onder ogen zien dat ze hun trouwe viervoeter flink in de weg zitten.
Of je gaat aan jezelf werken of voortaan zet je in grote dikgedrukte koeienletters in de openingspost; ik wil graag alleen maar horen dat alles zo goed gaat volgens de boekjes.
Super knap van degene die zijn afgevallen en het welzijn van hun paard voorop zetten.

Ik merkte het aan mijn vorige paard. Zij werd af en toe bereden door een ruiter die over de 90 kg was, en toen dacht ik, dat het wel kon, omdat het maar voor even was (half uurtje) en een paar keer in de week.
Alleen toen ik rijfoto's bekeek van mij met haar was ik niet meer zo blij. Ze was bespiering kwijt, liep minder fijn over de rug, minder impuls, en ze begon vluchtgedrag te vertonen onder het zadel, opeens wegspringen, en vooral was ze minder blij en gestresst. Het zadel was het probleem niet, mijn gewicht ook niet......

Blijkbaar is 1 of 2 keer per week met een (veel) te zware ruiter al schadelijk. En ik ben daar best van geschrokken, mijn lieve paard veranderde totaal. Ik heb haar verkocht uiteindelijk, en ze is naar een hele lieve meid gegaan, maar wat heb ik me schuldig gevoeld.......

Nooit, maar dan ook nooit meer. Vandaar nu mijn harde grens van 70 kg. Voor eenzelfde type paard. En het maakt me werkelijk geen donder uit of dat een gezond gewicht voor een persoon is of niet, zwaarder dan dat en je komt er gewoon niet op. En als je daar een probleem mee hebt, is dat jammer. Mijn paard gaat voor en haar gezondheid is mijn verantwoordelijkheid.
Het is ook verder niet persoonlijk, en het is niet mijn probleem dat de gemiddelde volwassen persoon in Nederland meer weegt dan dat. Niet iedereen hoeft erop. Sterker nog, er mogen maar een paar mensen op.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:49

Ik vind persoonlijk dat net als het paard er bij het trainen profijt van heeft conditie te hebben en fit te zijn, dat dit ook voor de ruiter geldt. Zelf zou ik de norm van 15 procent aanhouden voor het ruitergewicht, zeker wanneer deze ruiter meerdere malen per week het paard traint.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:50

Voor mijn volbloedje vind ik 15% zelfs aan de hoge kant. Maar idd :j

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:30

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de draagkracht van een paard is hoeveel dat PAARD kan dragen.
Als het paard 80 kg kan dragen maakt het voor het paard in beginsel niet uit of jij zwaar ondergewicht hebt of licht overgewicht of hoe jij je voelt over die grens. Tenslotte moet het paard jou dragen en niet andersom.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:36

Naskapower schreef:
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de draagkracht van een paard is hoeveel dat PAARD kan dragen.
Als het paard 80 kg kan dragen maakt het voor het paard in beginsel niet uit of jij zwaar ondergewicht hebt of licht overgewicht of hoe jij je voelt over die grens. Tenslotte moet het paard jou dragen en niet andersom.


Vet is niet controleerbaar, spieren wel. Je kan de last zeker wel verlichten als je goed meewerkt. Dus daar zit zeker een verschil in.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:44

AlwaysH schreef:
Naskapower schreef:
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de draagkracht van een paard is hoeveel dat PAARD kan dragen.
Als het paard 80 kg kan dragen maakt het voor het paard in beginsel niet uit of jij zwaar ondergewicht hebt of licht overgewicht of hoe jij je voelt over die grens. Tenslotte moet het paard jou dragen en niet andersom.


Vet is niet controleerbaar, spieren wel. Je kan de last zeker wel verlichten als je goed meewerkt. Dus daar zit zeker een verschil in.


Gewicht is gewicht, of dit nou uit spieren of vet komt.
En meewerken met een te zwaar lijf is hoe dan ook schadelijk voor je paard. Dit valt niet goed te praten met dat het gewicht voortkomt uit spieren.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:47

80 kg is niet per definitie te zwaar toch?
Een te zwaar lijf zie ik dus als overgewicht. Iemand die 1.90 is hoort 80 kg te zijn (over het algemeen).
Ik vind het wel kwalijk als iemand van 1.50 met 80+kg op een Haf/Fjord/Arabier ed gaat zitten.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:15

Kennen jullie ruiters als Jan Tops, Piet Raaijmakers Sr, Nick Skelton, Klaus Balkenhol?

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:35

Ja die springruiters ken ik wel,en ik weet waar je heen wilt met gewicht.
En dan nog eens over zon hoge hindernis.
De extreme gewichten hebben ook niks op een paard te zoeken,vindt ik.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:43

AlwaysH schreef:
80 kg is niet per definitie te zwaar toch?
Een te zwaar lijf zie ik dus als overgewicht. Iemand die 1.90 is hoort 80 kg te zijn (over het algemeen).
Ik vind het wel kwalijk als iemand van 1.50 met 80+kg op een Haf/Fjord/Arabier ed gaat zitten.



Ik vind het zelfs kwalijk als iemand van 1.50 met 80+ op een groot paard gaat zitten. Zo iemand heeft namelijk flinke obesitas en is dus alles behalve fit en je kan mij dan ook niet wijs maken dat iemand met zo veel obesitas goed mee kan komen in de beweging. Al is het een z ruiter, zoals hiervoor gezegd vet kan je niet aanspannen en is dus altijd onderhevig aan zwaartekracht.

Ja iemand met een lengte van 1.80 met 80+ op een pony zetten is een no go, maar ook vooral omdat zo iemand te lang is en door die lengte niet mee kan komen in de beweging (waarbij gewicht ook een factor is bij ponies / kleinere rankere paarden). Op een groot paard kan het dan wel want persoon in kwestie heeft een gezond gewicht wat in proportie is, die daarin het paard niet in de weg zit en mee kan in de beweging.

Gewicht alleen is dus inderdaad geen heilige maatstaf. Je moet het totaal plaatje van een persoon in achting nemen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:49

@Verosjaak, ik ook, maar ik vind een rondje uitstappen niet zo erg in dat geval. Maar een paard die echt gereden wordt in alle gangen ed voor verbetering... Tsja, dan klopt dat gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 00:42

Ik vind eigenlijk wanneer je van je paard een sportieve prestatie verwacht, je dat van jezelf al helemaal mag verwachten. Kun je dat niet opbrengen, dan verspeel je in mijn ogen het recht om er op te stappen.
Een paard is geen fitnessapparaat welke ontworpen is om mee af te vallen, ik hoor te vaak dat mensen het paardrijden gebruiken om af te vallen, dat zou niet moeten.
Pas je niet in een passend zadel voor je paard, dan moet je er niet opstappen, voel je dat je lichaamsvet te veel na de beweging komt, afstappen, en boven een bepaald gewicht moet je niet eens meer willen op stappen.
Het is een levend wezen, met maar 1 rug en die moet je gewoon niet moeten willen verknallen, omdat je vind dat je het recht hebt om met aanzienlijk overgewicht paard te rijden.

En nee dunnere types die zagen, horen er ook niet op :')

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 02:43

Ik vind het wel zo eerlijk naar je paard toe als je gewoon zelf ook aan je lichaam werkt en niet alleen aan dat van het paard. Veel mensen weten van zichzelf wel dat ze gewoon te zwaar zijn en toch stappen ze op. Ik kan dat niet begrijpen.

Op mijn zwaarst was ik met 1.74 m, 87 kilo, net na de bevalling van mijn dochter. Ik had met mezelf afgesproken dat ik pas op mijn paard zou stappen als ik onder de 70 kilo zou wegen. Binnen een aantal weken was ik 74 kilo en ben ik weer voor het eerst opgestapt en wat voelde ik me vervelend ondanks dat ze prima liep. Daarna een aantal weken niet gereden tot ik echt 69 kilo woog en toen weer opgestapt.

Nu weeg ik 66 en ga door tot de 60 maar dat zal nog even duren maar ik stap nu dus gewoon op mijn paard zonder mij schuldig te voelen over gewicht. Zou iemand anders mijn paard rijden verwacht ik ook dat die persoon aan zijn lichaam werkt en dan pas aan die van mijn paard.

Mijn paard is trouwens 1.59 m

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:55

1,74 en 60kg? Dat vind ik persoonlijk best weinig, of ik weet gewoon teveel. Maar dat denk ik niet
Ik ben namelijk 163 en weeg 58

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:32

Ik ben ook 1,74 en rond de 60kg. Dat is een heel gezond gewicht

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:34

Lovebirds schreef:
Ja die springruiters ken ik wel,en ik weet waar je heen wilt met gewicht.
En dan nog eens over zon hoge hindernis.
De extreme gewichten hebben ook niks op een paard te zoeken,vindt ik.


Klaus springt/sprong niet zo veel hoor :D https://www.google.nl/search?q=klaus+ba ... 00&bih=789

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:39

ik ben 1.58 en ook 60 kilo, mag wat af maar ben nu zeker niet te zwaar. Overigens wel zwanger dus straks ben ik weer een tonnetje.

Overigens ben ik wel benieuwd naar het daadwerkelijke gewicht van bepaalde springruiters, sommige hebben echt sprietenbeentjes.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:10

Amado schreef:
1,74 en 60kg? Dat vind ik persoonlijk best weinig, of ik weet gewoon teveel. Maar dat denk ik niet
Ik ben namelijk 163 en weeg 58


Een normale maat staaf is tien kg onder de cm lengte.
Dus 1.74 is 64 kg. Maar dat is alleen een richtlijn. Als ik hier een beetje onder kom heb ik al snel ondergewicht. Ben best breed gebouwd (helaas, ik vind t niet mooi).
Vind nu met 67 ook te zwaar voor mij, maar dat is gewoon buikspieren kweken weer en dan is het gewicht hetzelfde en de buik strakker. :Y)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:14

Als je bijvoorbeeld naar Piet Sr kijkt, die is helemaal niet te dik en heeft ook nooit overgewicht gehad. Het is echter een man met een flink postuur vanwege zijn lengte en dat brengt ook gewicht met zich mee. Daarom vind ik dat je niet zomaar een grens kan trekken voor een maximum gewicht.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:23

AlwaysH schreef:
Amado schreef:
1,74 en 60kg? Dat vind ik persoonlijk best weinig, of ik weet gewoon teveel. Maar dat denk ik niet
Ik ben namelijk 163 en weeg 58


Een normale maat staaf is tien kg onder de cm lengte.
Dus 1.74 is 64 kg. Maar dat is alleen een richtlijn. Als ik hier een beetje onder kom heb ik al snel ondergewicht. Ben best breed gebouwd (helaas, ik vind t niet mooi).
Vind nu met 67 ook te zwaar voor mij, maar dat is gewoon buikspieren kweken weer en dan is het gewicht hetzelfde en de buik strakker. :Y)


Jeetje is dat echt één ding? Ik ben 1,58 dus dan zou ik 48 kilo moeten wegen, heb het idee dat dat heel weinig is. Ben nu 53