Visitor schreef:Wat een leuke filmpjes! En wat briljant bedacht om het zo te doen. Zou het ook later nog kunnen helpen om je paard bij iets enge bijv. hem over de streep te kunnen trekken om toch weer in beweging te komen? Interessant.
Mijn ervaring met R+ is dat het paarden uiteindelijk sowieso wat zelfzekerder maakt. Want ze leren dat alle nieuwe leuk zijn, want die kun je aanraken, en dan krijg je daar koekjes voor
Een vriendin van mij had een paard dat verkeersborden eng vond. Ze heeft hem geleerd 'op commando' verkeersborden aan te raken en wordt hij helemaal blij als hij er weer een ziet
Associaties zijn echt een ding!
Daarnaast is het (vanuit mijzelf in ieder geval) niet de bedoeling om je paard ergens doorheen te pushen, of om het voedsel als een soort chantage te gebruiken, waarna het paard nog meer strest dan eerst. Je leert ze juist dat ze dingen kunnen aangeven, en daardoor mis je minder kalmeringssignalen (kauwen, hoofd schuren, overspronggedrag).
freetorun schreef:Interessant volgtopic! Ik heb er recent veel over gelezen en ben benieuwd hoe je een paard compleet kan trainen zonder -R en tegelijkertijd te voorkomen dat het paard té voedselgemotiveerd raakt.
Kortom, ik ga je volgen!
De basis moet er eerst in zitten. Je begint bij clickertraining als het goed is met een voedselopvoeding. Dus, SSFF (= stand still, face forward) of hoofd weg = koekje. Dat wordt dan meteen het uitgangsgedrag van waaruit je verder kunt trainen. Als je paard het niet weet, weet hij dat dat altijd een veilige optie is. Beter dat dan willekeurig met bijvoorbeeld benen gaan gooien. Bovendien leert het ze dat hoofd in je zakken niet voor koekies zorgt, maar gewoon rustig naar voren kijken wel.
Kimmie25501 schreef:GaelleS, ik vraag me af of je misschien wat meer toelichting zou willen geven waarom je de optie van Peetstap niet zou willen doen? Ik vind je manier van reageren nu een beetje kortzichtig en alleen kijkend naar je eigen hokje. Alleen maar interesse hoor!
Bij R+/clickertraining werk je in principe geheel zonder druk. Lichaamstaal in die zin is ook druk.