Hoeveel paarden/pony's hebben jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoeveel paarden/pony's hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:01

Hoi bokkers,

Na het overlijden van mijn pony is mijn paard alleen over gebleven.
Nu zit ik erg te twijfelen, er moet wel weer een maatje bij komen.
Een veulen van mijn merrie zie ik wel zitten maar een lieve oudere pony ook.
Voordat het veulen er is zullen we zeker 1.5 jaar verder zijn en ze kan niet zo lang alleen staan.

Optie is een stal erbij te zetten, dat is niet zo moeilijk.
De verzorging doe ik geheel zelf.
Met 2 kon ik dat wel aan maar vraag me af of het met 3 gaat lukken, plus rijden.
De pony zou vooral voor recreatief zijn. Mijn merrie wil ik concours mee rijden en het veulen op den duur ook maar goed, dat is pas over 4.5 jaar dat ik die kan rijden.

Ook moet ik in mijn achterhoofd houden, wat als ik deze plek kwijt raak? 1 paard kun je vaak wel zo kwijt op pensionstal, maar 3?

Ik ben benieuwd hoeveel paarden of ponys jullie hebben, of jullie ze zelf verzorgen of ze in pension hebben en of je voldoende tijd voor ze hebt!

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:10

Misschien kun je een stal verhuren?
Heb jij geen 3 paarden in eigendom en kun je een veulentje fokken.

Ik heb pony's een moeder en dochter. Ze staan op het land van mijn oom.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:12

Ik heb er 2 aan huis, ben zelf niet helemaal gezond dus de verzorging is nog best een kluif. Wat rijden betreft maakt de hoeveelheid me niet zo veel uit, heb paarden die ik best een weekje stil durf te laten staan en heb een goede verzorger.
Een extra paard is extra mest ruimen en extra hooi slepen, daar zou ik wel rekening mee houden.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:17

Als je merrie eenmaal een veulen heeft is ze nog steeds alleen én heeft ze daarbij nog de verantwoordelijkheid voor een veulen. Bedenk ook even wat het met een veulen doet om alleen met de moeder op te groeien. Hoe moet zo'n veulen sociaal paardengedrag leren?

Als je een veulen van je merrie wil lijkt het mij niet onverstandig om hem in een begrazing of opfok te zetten. Dan kun je de komende jaren een stal verhuren aan iemand als je dat ziet zitten, of een oudere pony er bij zoeken als je zelf een tweede dier wil hebben lopen. Je weet niet hoe de situatie over 3 of 4 jaar zal zijn, wie weet heb je tegen die tijd je merrie of die pony wel niet meer. Wat je wel weet is hoe de situatie nu is, en dat is dat je paard alleen staat.

Ik heb er twee, in eigen beheer. Alleen mijn paarden staan daar, en ik verzorg ze zelf. Mijn merrie is nu 28 en hoewel ze gezond en actief is heb ik niet de illusie dat ze het eeuwige leven heeft. Het was de bedoeling dat er dit jaar een pony bij zou komen. Om een aantal redenen is dat niet gelukt. Dus nou wordt dat een project voor volgend jaar.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:21

Helemaal eens met Koper. Een veulen is geen gezelschap maar een zorg voor de merrie.

Ik heb er 4 en veel te weinig tijd. Nu is de verbouwing van de woning onze prioriteit. Hopelijk is er meer tijd voor de paarden als dat klaar is. 2 vond ik overigens goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:31

Verhuren zie ik niet echt zitten om meerdere redenen... Anders was dat inderdaad een optie! :)

Daarom wil ik er ook liever 3, paard nu gezelschap van pony, over 1.5 jaar veulen en die in opfok doen met der tijd. Denk ik

Risvdm
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-10-18

Re: Hoeveel paarden/pony's hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:01

ik zou ervoor kiezen om een oudere pony erbij te nemen of een shetlander dan staat je paard toch niet alleen en kan je met de shet of pony vrijheidsdressuur doen. je kan altijd over een jaartje bedenken dat het toch leuk is om een veulen erbei te nemen.

xo Ris

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:14

Ik had 1 rijpaard, toen die aan huis kwam te staan moest er eentje bij (ook een rijpaard). Aangezien ik toen niet meer alleen weg kon heb ik er nog 2 mini's bij gekocht, zo blijven er altijd minimaal 2 achter, want ik ben ook nog wel eens met beide rijpaarden tegelijk weg. Ik verzorg ze grotendeels zelf, in de weekenden heb wel hulp bij het mesten/voeren. De verzorging van 4 + het rijden van 2 paarden is wel veel, maar het scheelt een hoop dat ze full time buiten staan en ik geen stallen hoef te doen.

In jouw situatie zou ik voor een pony er bij gaan voor nu, een paard alleen vind ik niet oké en voor je een veulentje hebt ben je alweer een poos verder.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:18

eentje waar er nog eentje gratis inzat dus 2 en een shet.
in jou geval kun je ook je merrie laten dekken , dat is ongv een jaar dan heb je er pas 2 en dan voor nu er een verkoop pony bij nemen die je zelf in dat jaar beleerd en dan verkoopt naar een goed huis als je veulen er is!

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:49

Ik heb de ponys ook aan huis en new forester waar ik op rij en een shet voor het gezelschap, daar doe ik toch nog heel veel mee maar dat zou natuurlijk niet hoeven denk aan vrijheids dressuur vrij springen fietsen bak slepen in de toekomst misschien nog mennen etc ik kan het makkelijk qua tijd en verzorging omdat de shet niet per sé beweging hoeft. Ik rij ongveer 4/5 x in de week en best fanatiek, wij hebben best een grote wei en halen om de dag de drollen eruit dat is nog best veel van 2 ponys de stallen zijn niet zo veel werk vind ik

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:03

Klinkt als een goed plan TS, verstandig dat je kijkt naar de huidige situatie en dat je daarnaast ook je plannen voor over een paar jaar hebt.

Één van mijn paardjes is ook een gezelschapsshet. Eigenlijk wilde ik helemaal geen shet, en zeker geen merrie. Maar ik ben al jaren elke dag zó blij met haar! Hoewel mijn ruin mijn hartenpaard is is mijn shet mijn droompony. Ze heeft zo'n bijzondere energie. Ze passen ook erg goed bij elkaar, qua maat, gevoeligheid en behoeften. Mijn ruin past goed op haar, hij is heel zorgzaam. Het enige "gebrek" is dat ze een merrie is, een volgende pony zal dan ook een ruin zijn. Mijn ruin heeft graag (een) andere ruin(en) om zich heen om mee te spelen, mijn merrie kan niet goed met andere merries en ik ben ook meer een ruinenmens.

Het moet gewoon bij elkaar passen, niet elke willekeurige pony past bij je paard. Ik heb echt geluk gehad, binnen drie kwartier stonden ze samen te eten en dat doen ze vandaag, ruim vier jaar later, nog steeds. Ze gaan ook gerust samen in 1 box staan.

Natuurlijk houd je in je achterhoofd wat je ongeveer wil de komende jaren maar je weet nooit hoe het loopt. Wie weet valt het veulen tegen. Wie weet gebeurt er iets met je merrie of met die nieuwe pony. Vandaar ook dat ik vind: richt je op wat je wél weet, en op hoe nu de situatie is. Als je niet wil verhuren (wat ik snap), zorg dan een beetje vlot voor een pony die matcht met je paard. Juist als er maar 1 ander dier bij staat is het belangrijk dat het klikt en dat ze goed samen kunnen.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hoeveel paarden/pony's hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:27

Misschien is het een optie om iemand te zoeken die een plek zoekt voor een oudje? Een soort van adoptie? Dat het paard in hun eigendom blijft en jij er voor zorgt?

Moet je natuurlijk wel willen en goede afspraken over (kunnen) maken.