Studeren en een paard, wat is wijsheid? help!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Studeren en een paard, wat is wijsheid? help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 12:50

Ik hoopte dit topic nooit te hoeven maken, maar ik zit in een groot dilemma.

Ik heb mijn paard intussen al 3,5 jaar geleden gekocht toen ik in het derde middelbaar zat. Ik kom niet uit een paardenfamilie, dus ik stond er (gelukkig wel met hier en daar hulp van mijn moeder) alleen voor. Mijn 5de middelbaar was een beetje een ramp. Ik kon mijn tijd heel moeilijk verdelen tussen school, paard en mijn andere hobby's. Ik deed toen nog half pension, dus elke dag zelf binnen zetten, uitmesten en voederen. Begin 6de middelbaar dan toch besloten paard ergens anders op vol pension te zetten, met goed resultaat want ben intussen met mooie punten afgestudeerd :) In het derde en vierde middelbaar reed ik nog 4 keer per week maar was wel elke dag bij mijn paard. Nu is het ongeveer 3 keer per week geworden en ben 5 van de 7 dagen per week te vinden in de stallen.

Maar nu dus het volgende, ik ga verder studeren. En niet bij de deur. Ben ongeveer 1-1,5 uur bezig met reizen heen, en dan natuurlijk nog eens terug. Dus per dag ongeveer 2-3 uur kwijt daaraan. Ik ga bewust voor mijn paard niet op kamers. Ik heb deze zomer veel gewerkt en merkte toen al toch niet zoveel tijd meer te hebben voor paardlief. Tijdens school heb ik gelukkig wel terug een vast schema waardoor ik ook weer wat meer structuur heb (waar ik als persoon veel nood aan heb, want ik ben zeer slecht in plannen). Dus besloten om opzoek te gaan naar een verzorger die ook wat mee betaalt aan het stalgeld, want dat is ook een situatie, namelijk onze stal is met 20 euro opgeslagen door de droogte, wat best veel is, maar ik betaal een deeltje zelf dus nu ligt het mij ook zwaar in de portefeuille, alhoewel ik door de zomer heen veel werk en dus veel centjes verdient heb en het me tot nu toe elke keer wel gelukt is (desnoods van spaarrekening, ik heb wel wat gespaard, krap in kas of onverantwoord is het niet echt, ik heb wel een spaarboekje voor als er iets gebeurt) maar er ligt toch altijd een druk op mijn schouders. Ik had een goede verzorger gevonden, leuke meid maar helaas klikte het toch niet. Wil er niet te veel woorden aan vuil maken. Maar nu zit ik dus zonder verzorger en die zoektocht is echt niet evident. Ik wil niemand te jong of onervaren bij mijn paard laten rondlopen en dat is al een hele zoektocht op zich.

Gisteren ben ik dan naar een stal gaan kijken die op fietsafstand ligt, maar niet veel goedkoper is en ook een downgrade is qua faciliteiten. Mijn paard staat nu ongeveer op 15min afstand met de auto. Meestal ben ik daardoor afhankelijk van mijn moeder want ik heb geen rijbewijs en met de fiets ben ik al even onderweg en het is ook niet een van de veiligste routes om te fietsen. Ik ben door een voorval ook heel voorzichtig geworden met het verhuizen van mijn paard. En bovendien zorgt het niet echt voor een oplossing, en dat besef ik ook...

Ik heb gelukkig veel minder les dan in het middelbaar en een dag meer vrij, maar natuurlijk is het wel wat moeilijker geworden en moet ik meer studeren. En niet te vergeten dus een pak verder weg als voordien. Ik voel me ontzettend schuldig naar mijn paard toe dat ik hem in principe niet echt meer de tijd kan geven die ik hem voordien altijd gaf. Ik heb mijn paard altijd op de eerste plek, na school dan, gezet en altijd erg mijn best gedaan om hem alle tijd en aandacht te geven die hij verdient. Daarom leek een tweede ruiter mij ook de beste optie maar dit is dus zoals boven vermeld niet evident te vinden.

Ik vroeg me dus af of er mensen zijn die een oplossing weten of hetzelfde hebben meegemaakt en hun ervaring willen delen. Verkopen is voor mij echt de laatste optie, ten eerste omdat ik dit nog erger zou vinden voor mijn paard en ten tweede dat hij nu toch al 15 jaar is en dus een goede kwalitatieve lange thuis geen zekerheid is...

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Studeren en een paard, wat is wijsheid? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:14

Allereerst, stop met je schuldig voelen ;). Ik neem aan dat je paard dagelijks lekker buiten komt, de stal schoongehouden wordt en hij zijn eten ook gewoon op tijd krijgt :D.
Beweging een aandacht hebben paarden tot op zekere hoogte ook nodig hoor, maar dit is geen eerste levensbehoefte. Genoeg pensioenpaarden die minder doen dan jouw paard nu en perfect tevreden zijn. Mijn tip is dus accepteer dat het nu tijdelijk even is zoals het is. Probeer 3 a 4x in de week naar je paard te gaan. En stel je verwachtingen iets bij. Blijf je paard zien als ontspanning en leuk ipv als een moeten. En merk je nu tijdens het eerste half jaar dat het echt niet te combineren is voor jou, of dat het financieel niet leuk meer is, dat alles naar je paard gaat en dat je daar teveel van gaat balen, dán is verkopen altijd nog mogelijk. In het voorjaar verkoopt het ook makkelijker allemaal. En wie weet loop je komende tijd nog wel een ideale bijrijder tegen het lijf ook, maar als je paard een keer of 3 in de week gereden wordt, is dit ook niet verkeerd hoor.
Ik ben net bevallen en mijn paard heeft nu ook een aantal maanden "vakantie" gehad. Eerst nog longeren, maar met 37 graden was dat ook echt geen optie meer de laatste 8 weken van mijn zwangerschap. En nu is het even kijken wanneer ik weer tijd heb en hoeveel. Maar paard komt buiten, krijgt eten en ziet er prima uit. Ik moet ook leren even te accepteren dat niet alles gaat zoals het petfecte plaatje dat ik in mijn hoofd heb :o.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:18

Gewoon heel goed plannen en prioriteiten stellen. Ik zit in dezelfde situatie, 3 uur op een dag reizen naar studie, daarnaast nog een bijbaan van x aantal uur per week en een vriend. En natuurlijk nog vriendinnen en sociale activiteiten zoals stappen etc. Bij mij werkt het echt heel goed om te plannen, en als je het een dag dan echt niet redt om te gaan, gewoon een stalgenootje vragen om even een blik op hem te werpen qua wondjes en klaar. Ik rij hem gemiddeld zo'n 5 keer per week. Hij heeft 1 dag vrij waarop hij echt niks doet, en de andere dagen longeren of iets. Een beetje afwisseling, soms wordt ie 2 keer gelongeerd en soms helemaal niet.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:20

In het begin is het wat zoeken, maar op termijn lukt dit gewoon. Ik studeer ook wat verder van huis (+-2u reizen van huis), heb 5 paarden en dan nog een heel huishouden (en vriend) te onderhouden..in het begin ging dit héél moeilijk, maar eenmaal ik het ritme gevonden had ging het gewoon. Oké de trainingen zijn niet meer zo regelmatig en intensief als in het middelbaar, maar als er tijd over is dan benut ik deze ook aan de trainingen;

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:26

Zoals ik begrijp uit je verhaal gaat het om een studie met weinig contacturen, klopt dat? Ik deed/doe zelf ook een studie met weinig contacturen. Wel zo'n 2 uur reistijd per dag. Ik vond/vind dat prima te combineren met een eigen paard. Op de middelbare had ik in ieder geval een stuk minder tijd gehad voor een eigen paard. Als je hele dagen op de uni zit, veel reistijd hebt én daarnaast nog thuis aan het werk moet voor je studie, dan wordt het een ander verhaal. Voor mij is het ook een kwestie van goed plannen. Ik probeerde in de trein altijd al zoveel mogelijk te doen, dat scheelde mij thuis weer.

CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 13:34

Westhof schreef:
Zoals ik begrijp uit je verhaal gaat het om een studie met weinig contacturen, klopt dat? Ik deed/doe zelf ook een studie met weinig contacturen. Wel zo'n 2 uur reistijd per dag. Ik vond/vind dat prima te combineren met een eigen paard. Op de middelbare had ik in ieder geval een stuk minder tijd gehad voor een eigen paard. Als je hele dagen op de uni zit, veel reistijd hebt én daarnaast nog thuis aan het werk moet voor je studie, dan wordt het een ander verhaal. Voor mij is het ook een kwestie van goed plannen. Ik probeerde in de trein altijd al zoveel mogelijk te doen, dat scheelde mij thuis weer.

Contacturen? Wat zijn contacturen? :+

Bedankt allen alvast voor de reacties, ja gelukkig heeft paardje altijd een berg hooi, een propere stal en een lekkere brok en vriendjes om mee te spelen. Zelf is het ook geen paard dat je echt moet rijden, hij geniet er ook gewoon van om in de stal te staan of op de weide te spelen. Als school weer begint heb ik sowieso ook wel terug wat structuur en krijg ik meer een overzicht over alles maar er is nu wel een lichte paniek.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Studeren en een paard, wat is wijsheid? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:09

Contacturen zijn de uren die je daadwerkelijk op de universiteit (of ander instituut waar je gaat studeren ;) ) moet doorbrengen omdat je dan les/college/prakticum etc hebt.
En ik denk echt dat de paniek niet nodig is. Misschien in het financiele stukje wat, maar voor de rest, laat het even op je afkomen. Wie weet heb je wel meer vrije tijd als op de middelbare school. Als je met de trein reist, kun je al veel doen qua voorbereiding en "huiswerk" voor je studie. En dan kan het zomaar zijn dat je de meeste avonden nog prima naar je paard kunt. Ik kon mijn hbo in elk geval heel prima combineren met een paard. Een kind, das lastiger :D. Dus daar zou ik nog even mee wachten :')

CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 18:41

Diddykong schreef:
Contacturen zijn de uren die je daadwerkelijk op de universiteit (of ander instituut waar je gaat studeren ;) ) moet doorbrengen omdat je dan les/college/prakticum etc hebt.
En ik denk echt dat de paniek niet nodig is. Misschien in het financiele stukje wat, maar voor de rest, laat het even op je afkomen. Wie weet heb je wel meer vrije tijd als op de middelbare school. Als je met de trein reist, kun je al veel doen qua voorbereiding en "huiswerk" voor je studie. En dan kan het zomaar zijn dat je de meeste avonden nog prima naar je paard kunt. Ik kon mijn hbo in elk geval heel prima combineren met een paard. Een kind, das lastiger :D. Dus daar zou ik nog even mee wachten :')

Aha, verplichte lessen dus, snap niet goed hoe dat te concluderen valt uit mijn verhaal want ik moet de meeste lessen verplicht aanwezig zijn. Heb veel praktijk...

Haha kinderen zijn nog lang niet ter sprake, gelukkig :Y) Oke, bedankt voor je reactie!

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:44

Ik ging uit van relatief weinig contacturen, omdat je schreef dat je veel minder les hebt dan op de middelbare en ook een dag vrij hebt. Dat het verplichte contacturen zijn snap ik, dat had ik ook. Maar om hoeveel studie-uren per week gaat het dan?

CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 19:35

Westhof schreef:
Ik ging uit van relatief weinig contacturen, omdat je schreef dat je veel minder les hebt dan op de middelbare en ook een dag vrij hebt. Dat het verplichte contacturen zijn snap ik, dat had ik ook. Maar om hoeveel studie-uren per week gaat het dan?

Ik heb afwisselend van week om week 19 uur les en dan 21 uur. Had er in het middelbaar 34 dus het scheelt wel wat. Natuurlijk scheelt het ook van semester tot semester. Ik doe internationale studies dus ben ook in mijn derde jaar verplicht 4 tot 6 maanden stage in het buitenland te doen. In het tweede jaar moet ik een verkorte stage doen van 2 maanden...

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Studeren en een paard, wat is wijsheid? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:05

En op een paddock paradise? Is dat in de buurt te vinden? Dan heb je geen zorgen over hoeveelheid beweging en sociale contacten e.d. en komt ie niets te kort.

CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 20:15

Lindsey_99 schreef:
En op een paddock paradise? Is dat in de buurt te vinden? Dan heb je geen zorgen over hoeveelheid beweging en sociale contacten e.d. en komt ie niets te kort.

Denk niet dat dat iets is voor zowel paard als mezelf. Paard is rot verwend geweest :roll: en is pensionstallen gewoon waar hij zijn weide alleen of per twee had, weet dus niet goed wat hij in kudde zou doen en hij is echt een 'stalpaard' zeg maar, hij komt graag buiten maar na een paar uurtjes vind hij de stal ook meer dan prima, liever iets te lang in de stal dan iets te lang op de weide. Aangezien hij in de winter dus ook met dekens etc staat, niet gewend is om in kudde te staan zou mijn 'moederhartje' het al snel benauwd krijgen als er eens een paard goed uithaalt naar die van mij. Tenslotte zijn er ook echt zeer weinig pensionstallen die voldoen aan mijn eisen hier in de buurt, dus denk dat het zelfs geen optie zou kunnen zijn...