3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Verkopen of houden

Drie paarden houden
34 (52%)
Kleine ruin verkopen
2 (3%)
Grote ruin verkopen
13 (20%)
Merrie verkopen
16 (24%)

Totaal aantal stemmen: 65


Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:01

Ik snap je helemaal ik krijg ook steeds meer moeite met de inmiddels 5 paarden die ik heb.
Niet omdat ik ze niet leuk of lief vind maar wel dat er teveel werk is om ook ooit nog iets anders te doen als voeren en uitmesten
Ik kan het ook niet over me hart verkrijgen om te verkopen dus ga eerst maar eens kijken of ik me sportpony misschien in bruikleen kan geven.
En daarnaast zal er toch ook wel eens iets omvallen. Ruin van 24. En een merrie van 18. Ik merk nu ik niet meer met me ruin zomaar even oppad kan dat ik dat rijden ontzettend mis gewoon savonds even alleen een blokje om.

Voor mij zou een bijrijder wel een optie zijn alleen die zijn er niet op Texel
En dat ze niet alle dagen schoon en gepoetst staan moet je echt leren loslaten. Inmiddels word het bij mij beter

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:09

Het geeft toch niet als je er 1 niet rijdt? Dat is iets wat wij willen, maar als ze gewoon hun natje en hun droogje hebben en genoeg ruimte hebben om zich te vermaken vinden ze het wel dikke prima zo.

En probeer de perfectie los te laten. Bv elke dag poetsen is nergens voor nodig. Sterker nog, is helemaal niet goed voor de vacht. Ik poets die van mij soms weken niet. (moet wel zeggen dat hij ontzettend schoon is opzichzelf) haal alleen borstel over de single en zadelplek.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: 3 Paarden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:26

Tsja het is inderdaad wat je zelf wilt. Wil jij ze perse alle 3 rijden en evenveel aandacht geven dan is dat een lastig verhaal met een verbouwing en jonge kinderen. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon lekker paard laten zijn zonder dat je ze allemaal 5 keer per week rijd. Vind je dat zonde van de paarden zou ik er toch voor kiezen om er 1 weg te doen als je een bijrijder geen optie vind.

Zelf zou ik er voor kiezen om er 1 weg te doen als ik dit zo lees. Je wil wel graag en baalt er duidelijk van anders maak je dit topic niet aan, maar als het nog 4 jaar duurt voor je meer tijd hebt en je ze graag alle 3 evenveel aandacht en beweging wil geven zonder een bijrijder wordt het gewoonweg een lastig verhaal in combinatie verbouwen, jonge kinderen en geen bak met licht.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 18:23

Ze hebben hoe allemaal manen van 60cm tot meer dan een meter, dus moet daar toch eigenlijk wel regelmatig wat aan doen. Elastiekjes gaan drie weken mee leert de ervaring :D
Een paard niet rijden vind ik persoonlijk niet erg, ware het niet dat de twee jongsten heel graag aan het werk zijn. En een paard moet op een gegeven moment toch wel de basis beheersen. Een braaf buitenrijpaard krijg je natuurlijk alleen door het maken van kilometers.

Leuk om alle verschillende reacties te lezen. Eentje raakte me wel, daar had ik nog niet zo bij stil gestaan. Over het doorverkopen. Ik kan nu wel verkopen met een goed gevoel bij iemand, maar wat als het paard in kwestie dan weer door verkocht wordt. Ik denk niet dat ik me daarbij neer kan leggen. Dan moet ik misschien inderdaad mijn doelen bij gaan stellen. En mijn tijd anders indelen.
Bedankt allemaal.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:37

Succes ! Denk dat je met je doelen bijstellen en andere tijdsindeling al een heel eind komt. Wat dan ook weer voor meer rust zal zorgen.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 18:41

Nu nog de verborgen tijd vinden :') misschien moet ik daar een toppic voor openen; tijd gezocht...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:42

Maar dat valt op zich mee hoor. Als je paarden goed zelfverzekerd zijn, je vanaf de grond leuke dongen doet, hoeven ze buiten geen problemen op te leveren. 4 en 5 is echt hartstikke jong en dan heb je echt alle tijd.
Onze paarden zijn ook op latere leeftijd bospaarden geworden en zijn super braaf.

Als je daar aan wil werken, kan je ook hele korte sessies vanaf de grond doen. Met rijden, wil je vaak toch wat de tijd hebben. Als je dat afwisselt met grondwerk/spel dan hebben ze vaak ook wat voldoening en weer iets om over na te denken.

En je hoeft er niet altijd bij te zijn. Wij hebben ze dan wel samenlopen en op een kleine pp, maar hebben dus wat met balkjes gedaan. Ze moeten of slalommen of voetjes optillen, of bergje op lopen.

Andere leuke dingen kunnen ook zijn met van die zwemrupsen, over een zeil stappen etc etc. Band opbouwen en ze bomproof maken is leuk en hoeft niet per se uren te duren.
Misschien merk je dan ook dat je met een paard toch iets minder hebt en liever afstand doet van dat paard.

Ik begon over doorverkopen en heb dus slechte ervaring met verkopen. Die 2 staan nu dus ook beiden weer bij ons na 13 en 17jr.
Maar net zoveel paarden die super terecht komen en baasjes zelfs leuk contact houden. Het ligt vaak aan hoe een paard verkocht wordt. In de sport groeien mensen vaak sneller door naar een ander paard, dan wanneer iemand gewoon een recreatie paard zoekt om buiten te rijden, leuk te trainen en geen ambities heeft.

Manen vlecht ik bij 2 ook in en doe er 2 elastiekjes om, anders blijf ik bezig. Mn ene ruin met lange manen is niet altijd 100% en wordt niet echt gereden, dus die tijd om even te poetsen en te vlechten doe ik ook echt voor hem. Ik ben zelf niet van het poetsen, maar hij vindt het heerlijk.

Mn merrie van 25 glimt zich een ongeluk hele jaar rond en staat zelfs zonder dekens in de winter, maar is nooit vies ondanks 24/7 buiten. Haar zoon ook niet echt. Hebben ook geen hele lange manen, dus lekker makkelijk. Maar dan doe ik ook even apart nemen en wat tijd besteden als we even minder kunnen rijden. Want ze worden allemaal nog gereden en gemend.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:53

J_E schreef:
Pandora, klopt tot op zeker hoogte, want er staat er hier altijd een alleen gezien de ruinen niet samen kunnen. Ik wissel de merrie zoveel het lukt.

Het mesten het poetsen staan me het meest tegen, dat het niet altijd lukt.

Xapple, ze staan idd thuis.

In dit afgelopen ruim jaar denk ik steeds, nee ik hou ze allemaal en een paar weken later begin ik wéér te twijfelen en denk ik dat verkopen toch beter is. Komt het puntje bij het paaltje dan schrikt de verkoop me weer af en begin ik wéér van voren af aan...

De oppas is misschien wel een goed idee...

Punz, iemand betalen om hier te rijden wil ik niet.


Iemand inhuren voor het mest verwijderen, dan valt die last al weg en dan verder kijken. Wellicht is er een 14 jarige in de buurt die het voor een kleine betaling wil doen. Of wil die het wel doen in ruil voor wat poetsen.

Eenmaal verkocht kun je niet meer terug. En ook al vind je het beste huisje ter wereld. Je kunt niet in de toekomst kijken van de nieuwe eigenaar. Je bent de controle dan kwijt. Kun je daar mee leven? Zo ja, dan zou je de merrie kunnen verkopen omdat er nog veel werk aan zit. Als je dat juist als uitdaging ziet, dan zou ik gaan voor 1 van de ruinen. Dan kunnen ze in elk geval samen staan.

Sterkte met de beslissing, ik weet hoe moeilijk het is. Neem de tijd!