[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:16

Fijn dat de schoenen zo goed blijven zitten!

Missie geslaagd.

De mijne ( ruin) vind het heerlijk om onder zijn staart gekriebeld te worden en is dan zo ontspannen dat hij helemaal uitschacht.
Is wel handig om hem dan af en toe even schoon te maken ;)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:53

pien_2010 schreef:
Wij hebben tri-tec14 en met twee paarden doen wij daar 2 jaar mee. Je gebruikt een beetje onder de buik en boven op plekjes waar een ander paard niet met de mond bij kan. Het is echt giftig, maar werkt super. Is duur spul hoor!


Vraagje, staat op de verpakking ook de samenstelling van tri-tec14?

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 22:29

ik krijg het morgen of overmorgen, maar misschien kan Pien je al eerder het antwoord geven. In de Franse advertenties staat het overigens allemaal gespecificeerd, maar ik weet niet wat het in het NLs is.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 23:02


BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:20

Pff ziet er uit als veel werk en veel gereedschappen! Fijn dat je dat allemaal in huis hebt. En zo'n geduldige man en geduldige Callas!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:31

Wat een topteam!!

Overigens lijkt het me doodeng.. heb je eindelijk je hoefschoenen en dan moet je er met grof materieel mee aan de gang… >;)

Hopelijk kun je de grote exemplaren snel ruilen.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:50

Dat is nog niet even simpel om mee te starten. Lijkt me nog best lastig om allemaal zelf op maat te maken.
(kleine opmerking over vertaling: hoefschoenen zijn boots, ijzers zijn shoes ;) )

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 08:27

Het lijkt veel werk als je niet gewend bent met gereedschap om te gaan. Maar wij zijn doe-het-zelvers en draaien ons hand er niet voor om, LOL.
Daarbij houd ik al haar hoeven zelf bij dus daar is ook niet nieuws bij voor mij. De tweede runner zat er met een uur onder.

En dit werkje is maar eenmalig. Nu is het een kwestie van haar voeten goed bijhouden, net als met andere hoefschoenen. Over een paar weken is de sticker onderaan beland en dan ben ik benieuwd hoe we hem eraf gaan krijgen en weer op gaan hijsen.

Voorlopig kan ik in ieder geval weer met een geruster hart zonder haar pijn te doen in haar voorvoeten rijden. Nu moet ik nog voor achter de goede maat vragen. En natuurlijk gaan we nog heel veel tests doen om te kijken of ze op ruig terrein ook blijven zitten.

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:57

Monique1963 schreef:
Over een paar weken is de sticker onderaan beland en dan ben ik benieuwd hoe we hem eraf gaan krijgen en weer op gaan hijsen.
Ik merk dat ik het ook heel ingewikkeld vind als ik al dat werk zie wat jullie doen en ook niet begrijp hoe het systeem nu eigelijk werkt. Zijn het een soort kunstijzers die je er onder hebt bevestigd of hoe werkt het nu eigenlijk? Moet je elke keer iets om doen of zit het er nu 24 uur om en hoe bevestig je dan alles.
Ik zal later op de dag even een foto maken van de tri-tec ingrediënten. Het spul staat nu achter bij de paarden.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 09:30

Hi Pientje, ik begrijp dat het ingewikkeld lijkt maar dat is het niet. Je maakt 1x een zool op precies haar hoef op maat. Aan deze zool zitten klittenband-klippen. Op haar hoef zitten klittenband-stickers. Als ik ga rijden doe ik de zolen onder. De klippen van de zool plakken dan aan de stickers op haar hoefwand. Dus het zijn hoefschoenen, maar het zijn geen schoenen eigenlijk, meer hoefijzers van plastic die je niet met hoefnagels of lijm hoeft vast te maken. Lijmen kan overigens ook, maar dat heb je gewoon weer 24/7 hoefbeslag wat ik niet wil.

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:35

Dat is duidelijk Mo! Nu begrijp ik het systeem. Ik ben heel benieuwd.

Afbeelding

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:27

Maar het lijkt me wel schokdempend werken wat natuurlijk mooi meegenomen is .
Ik ben wel erg benieuwd hoe dit je bevalt en of het blijft zitten ruiger terrein.

Je had deze keer wel je haren mooi vastgezet op je hoofd voor je met het schuurapparaat aan de slag ging +:)+

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:52

Wel leuk dat Callas echt meedoet en de schoenen goed blijven zitten!
Als ik haar ene hoefje zo van voren zie (tijdens het schuren), lijkt het alsof die smaller gaat worden? Omdat de hoef aan de bovenkant redelijk recht gaat en dan aan de onderkant harder naar buiten buigt.

Ik hoop het niet, moet je die dingen weer aanpassen xd

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:58

Haha ja daar moest ik ook meteen aan denken, dat je met je haar vastgezeten had!

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:05

Hi meiden, ja al doende leert men. Ik vond het zelfs eng om langs Callas haar sok te schuren. Ik denk straks zit zij ook vast! Want zelfs over het plakband kwamen nog haren. Maar dat ging allemaal goed.

Callas is echt zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo ongelooflijk braaf geweest! Ze heeft van na lunchtijd tot 18h stil gestaan, met een onderbreking van een uur in haar box om hooi te eten. Ze heeft nauwelijks een stap verkeerd gezet. Dat had 3 jaar geleden dus gewoon echt niet gekund. Ben zooooooooooooooooooo (ook 3 regels o) trots op haar!

Sintara ik weet niet of ik je helemaal volg. Kun je je vraag nog eens formuleren? Ik heb er nu een (erg grote) mustangrol aan geschuurd. Weet niet of je dat bedoelt?

Over een paar minuten is filmpje 2 beschikbaar van het onderbrengen van de runners.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:09


Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:11


Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 14:12

aha nu snap ik wat je bedoelt sintara, dank voor je plaatje. Nee, Callas heeft wel platvoeten, maar niet zo naar buiten uitlopend in een soort jurkje.

Ze heeft gelukkig (en dat is haar enige geluk qua voeten) een heel mooi natuurlijk hoefijzer zeg maar dus de zool blijft vrij van de grond, maar voor stenige paden niet voldoende. Ze heeft gelukkig ook goede hoge hoefsteunsels waardoor haar voet niet naar achteren kantelt.

Maar verder is het puinhoop. Zodra het seizoen droger wordt gaat het enorm breken en dan ook gelijk grof met hele happen eruit. Ik kan smeren wat ik wil maar dat helpt niet. Ik heb haar ook wel eens in water gezet en dan gesmeerd maar ook dat werkt niet.

Wel heeft ze platvoeten en daardoor dus heel korte voeten. Dat zou met beslag etc steeds een stukje kunnen verbeteren, maar dit is gewoon haar natuurlijke houding en voor de kenmerken van het tinkerras ook zelfs gewenst als je de Franse standaard leest.

Ze heeft verder ook nergens last van als ze niet over stenige paden zou moeten lopen. Als ze in NL, of op kleigrond zou wonen zoals in het oorspronkelijke land waar het ras uit komt, Ierland, zou er geen probleem zijn. Maar helaas woont ze hier in de bergen met stenige grond en dat is voor platvoeten nou net niet ideaal.

Maar met hoefschoenen kan ik perfect rijden. Geen enkel probleem. Beslaan doe ik liever niet dat komt de kwaliteit van haar voeten niet ten goede. Probleem was alleen dat ze conventionele hoefschoenen achter elkaar sloopt. Dus toen ik dit systeem zag, was dat voor mij het ei van Columbus, of het ei van Callas eigenlijk.

Ga nog veel meer testen uiteraard en laten weten hoe het voor haar werkt. Ga nu het volgende filmpje maken, deel 3

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 17:07


WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:58

Ben wel benieuwd hoe ze het doen als het nat is op gras en asfalt.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 22:05

O daar heb ik absoluut geen zorgen over. Ik rijd al heel lang op div soorten hoefschoenen met mijn vorige paard ook. Eigenlijk vanaf dat ze op de markt kwamen. En ik heb nog nooit uitgegleden met hoefschoenen. Asfalt probeer ik zoveel mogelijk te vermijden ivm schokken voor paardenbenen (alhoewel hoefschoenen dempend werken) en ook vanwege versnelde slijtage aan schoenen. Maar ook daar ben ik zelden met hoefschoenen over gegleden. Wel met blote voeten, dan glijd ik wel op een bepaald soort asfalt.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:18

supertrots en happy @3.12 :D :D
Leuk om te zien!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:46

So far so good! *\o/*

Op naar vele mooie ritjes!!

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:51

Ze blijven goed zitten en dat is het belangrijkste. Maar ik vind ook het afdoen niet gemakkelijk.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:49

Erg interessant! Bedankt voor het delen!jullie zijn een supertestteam *\o/*