Het rijden echt het belangrijkst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43475
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:44

Macs je verhaal is zo herkenbaar. Mocht je ooit een paard kunnen kopen denk dan ook aan de merens. Voor mij, rugklantje, zitten deze paarden super en als een heerlijke stoel! Daarin ben ik niet de enige.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:49

BarbaLala schreef:
Herkenbaar TS, gelukkig zijn er meer users die zo denken als jij en ik, lees ik.
Ondanks dat ik snap dat het houden van paarden een kostbare aangelegenheid is, snap ik inderdaad ook niet dat velen zo'n (wat mij betreft) vreselijke houding hebben naar het dier toe. Alsof het een ding is. Brr.
Je hoort onvoorwaardelijk voor een dier te gaan is mijn mening.
Mijn paard is met pensioen en ja ik mis het rijden verschrikkelijk, maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om haar weg te doen of als oud vuil te behandelen, laat staan om haar vroegtijdig te laten inslapen omdat ze niet meer "bruikbaar" is, want ja ook dat gebeurt. (Al moet ik wel zeggen dat ik die laatste optie eerlijker vind dan zo'n dier als "weidemaatje" de handel in te flikkeren...dat gebeurt namelijk het meest nog altijd.)

Sowieso is er de laatste 15-20 jaar veel veranderd. We leven in een wegwerpmaatschappij waar alles draait om uiterlijke vertoning en status. En dat zie je helaas ook terug onder houders van dieren.


Hoezo vind je dat eerlijker? Als ik op mezelf woon wil ik graag mijn paard achter huis hebben, dan moet er een maatje bij komen en het liefst dan natuurlijk een paard van dezelfde grootte, ik voel echter niet de behoefte om een 2e paard te hebben om op te rijden. Een paard wat niet meer berijdbaar is zou dan ideaal zijn voor mij, en het dier krijgt uiteraard een zo fijn mogelijk thuis. Hoezo is dat paard dan beter af dood? Terwijl hij bij mij (of een ander) de dagen kan slijten in een weiland als maatje van een ander?


---
Ik zou zelf nooit mijn vriendinnetje verkopen bij een blessure, maar dat is uiteraard ieders eigen keus.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:51

DreamGuide schreef:
BarbaLala schreef:
Herkenbaar TS, gelukkig zijn er meer users die zo denken als jij en ik, lees ik.
Ondanks dat ik snap dat het houden van paarden een kostbare aangelegenheid is, snap ik inderdaad ook niet dat velen zo'n (wat mij betreft) vreselijke houding hebben naar het dier toe. Alsof het een ding is. Brr.
Je hoort onvoorwaardelijk voor een dier te gaan is mijn mening.
Mijn paard is met pensioen en ja ik mis het rijden verschrikkelijk, maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om haar weg te doen of als oud vuil te behandelen, laat staan om haar vroegtijdig te laten inslapen omdat ze niet meer "bruikbaar" is, want ja ook dat gebeurt. (Al moet ik wel zeggen dat ik die laatste optie eerlijker vind dan zo'n dier als "weidemaatje" de handel in te flikkeren...dat gebeurt namelijk het meest nog altijd.)

Sowieso is er de laatste 15-20 jaar veel veranderd. We leven in een wegwerpmaatschappij waar alles draait om uiterlijke vertoning en status. En dat zie je helaas ook terug onder houders van dieren.


Hoezo vind je dat eerlijker? Als ik op mezelf woon wil ik graag mijn paard achter huis hebben, dan moet er een maatje bij komen en het liefst dan natuurlijk een paard van dezelfde grootte, ik voel echter niet de behoefte om een 2e paard te hebben om op te rijden. Een paard wat niet meer berijdbaar is zou dan ideaal zijn voor mij, en het dier krijgt uiteraard een zo fijn mogelijk thuis. Hoezo is dat paard dan beter af dood? Terwijl hij bij mij (of een ander) de dagen kan slijten in een weiland als maatje van een ander?


---
Ik zou zelf nooit mijn vriendinnetje verkopen bij een blessure, maar dat is uiteraard ieders eigen keus.


Omdat dergelijke paarden 9-10 keer in de handel belanden met alle gevolgen van dien. En dat verdienen ze absoluut niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:53

BarbaLala schreef:
Herkenbaar TS, gelukkig zijn er meer users die zo denken als jij en ik, lees ik.
Ondanks dat ik snap dat het houden van paarden een kostbare aangelegenheid is, snap ik inderdaad ook niet dat velen zo'n (wat mij betreft) vreselijke houding hebben naar het dier toe. Alsof het een ding is. Brr.
Je hoort onvoorwaardelijk voor een dier te gaan is mijn mening.
Mijn paard (22) is met pensioen en ja ik mis het rijden verschrikkelijk, maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om haar weg te doen of als oud vuil te behandelen, laat staan om haar vroegtijdig te laten inslapen omdat ze niet meer "bruikbaar" is, want ja ook dat gebeurt. (Al moet ik wel zeggen dat ik die laatste optie eerlijker vind dan zo'n dier als "weidemaatje" de handel in te flikkeren...dat gebeurt namelijk het meest nog altijd.)
Ik verzorg haar met alle liefde, en ook mijn mini (10) die door een trauma niet meer voor de sulky kan en dus "onbruikbaar" is, verzorg ik met alle liefde.

Waar ik me gruwelijk aan erger zijn de mensen die hen als minderwaardig wegzetten.
Vorige zomer nog een vrouwtje dat mij even vertelde dat ik helemaal niets voorstelde, met mijn "zinloze paarden waar ik niets mee kon".
Te triest voor woorden dat mensen er zo naar kijken, ze had zelf niet door hoe dom ze klonk geloof ik :')
Of mensen vragen of dat ik het niet zonde vind om "elke maand zoveel geld te betalen voor iets waar je niks aan hebt".
Zij zijn alles voor mij dus die opmerkingen slaan voor mij als een tang op een varken.

Sowieso is er de laatste 15-20 jaar veel veranderd. We leven in een wegwerpmaatschappij waar alles draait om uiterlijke vertoning en status. En dat zie je helaas ook terug onder houders van dieren.

Een respectabele houding ten opzichte van de dieren die je hebt en waar je van houdt.
Het valt me wél op dat dergelijke ethiek vaak erg diersoortgebonden is. Geldt dat ook voor jou?

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:57

Kuggur schreef:
Een respectabele houding ten opzichte van de dieren die je hebt en waar je van houdt.
Het valt me wél op dat dergelijke ethiek vaak erg diersoortgebonden is. Geldt dat ook voor jou?


Men zou ten opzichte van ieder dier respect moeten hebben, helaas viert speciesisme nog steeds hoogtij. ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:00

Ik neem aan dat je veganist bent?

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:01

BarbaLala schreef:
Omdat dergelijke paarden 9-10 keer in de handel belanden met alle gevolgen van dien. En dat verdienen ze absoluut niet.


Goed punt, ben ik het helemaal mee eens. Jammer dat daar geen beter oog op gehouden kan worden. :(

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:28

pien_2010 schreef:
Macs je verhaal is zo herkenbaar. Mocht je ooit een paard kunnen kopen denk dan ook aan de merens. Voor mij, rugklantje, zitten deze paarden super en als een heerlijke stoel! Daarin ben ik niet de enige.

Ik ben zeker op zoek naar een stevig paardje met vlakke rugbewegingen. Nu bevalt dat bij de fjorden heel goed - maar ook daar zitten enkele tussen die teveel alle kanten op gaan en dat zou voor meerdere keren per week niet heel goed zijn. Fjorden hebben mijn hart gestolen dus dat is een eerste keus, maar het aanbod is echt minimaal. Een jonge onbeleerde fjord kopen is een optie maar dan weet ik niet hoe deze op volwassen leeftijd beweegt. Allemaal dingen waar ik nu al (teveel) over nadenk ;)
Artsen vinden trouwens dat ik gewoon alles mag doen - er gaat daardoor niks kapot. Maar artsen zijn geen bewegingstherapeuten en ik heb gewoon echt teveel pijn en merk dat ik langzaam achteruit ga in mijn soepelheid en stevigheid als ik "niks" doe.

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:29

Ik ben het volledig met je eens. Ik rijd al een jaar of 3 niet meer en doe eigenlijk alleen nog met paarden wat je kan doen als je er naast staat. Momenteel verzorg ik een super leuke merrie van 18 die ik niet berijd en ik heb er totaal geen problemen mee.

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:30

Mijn verzorgpaard heeft trouwens ook een hoefkatrolontsteking waardoor de eigenaresse er maar 2x per week op mag rijden, en ze begint ook al ouder te worden maar de eigenaresse wil haar zeker niet weg doen om die redenen

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:44

Lekker veroordelende en generaliserende OP zeg... Niet echt een redelijke basis om een vraag mee te stellen als je het mij vraagt.

Met uitzondering van te dik zijn, vind ik alle overige aanhalingen echt quatsch.

Na het werk minder tijd, dan mest ik morgen wel uit? Want dat doet iedereen die rijden het belangrijkste vindt? En alle mensen die het niet om het rijden te doen is, zijn heilige bonen... :+
Warm buiten, maar wel trainen in verband met wedstrijd? Kom nou... we weten allemaal dat paarden vanaf 21 graden oververhit kunnen raken. Je past je training gewoon aan als het zoals deze week plotseling warm is, zodat je paard zich er ook op kan instellen en er mee om kan gaan als het van de zomer richting de 30 graden gaat. Laten we nu geen mietjes maken van die beesten.

Nee helder, alleen mensen waarbij het rijden niet voorop staat gaan normaal met hun paard om. _/-\o_
Moraalridders :')

Anoniem

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:55

Ik rijd al bijna een jaar nauwelijks meer.
Had een schat van een pony die ik dolgraag nog jaren zou hebben gehad, ook als weidemaatje.
Helaas heb ik hem in oktober laten inslapen omdat hij zelfs met pensioen op de weide duidelijk niet mer happy en pijnvrij was.
Ik reed er al een aantal maand niet meer op( en daarvoor ook al steeds minder).

In december een nieuwe vriend gekocht, heb er nu denk ik een keer of 20 opgezeten in totaal... combinatie van spanning bij ons en bij mij rugklachten die ik eerst duidelijk wilde hebben.
Ik geniet net zoveel van wandelen, grondwerk, longeren en niksen.

mvdbijl

Berichten: 3676
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:38

BarbaLala schreef:
Kuggur schreef:
Een respectabele houding ten opzichte van de dieren die je hebt en waar je van houdt.
Het valt me wél op dat dergelijke ethiek vaak erg diersoortgebonden is. Geldt dat ook voor jou?


Men zou ten opzichte van ieder dier respect moeten hebben, helaas viert speciesisme nog steeds hoogtij. ;)


Het probleem is hierin vaak dat mensen zelf niet de stap durven te zetten naar het einde van zo dier zijn leven.. dan maar weggeven maar hoe vaak is zo paard niet verdwenen, verkocht, werd er toch op gereden. Het zou mijn keuze niet zijn..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:46

Het kan prima samen gaan het welzijn voorop hebben en rijden belangrijk vinden.
Zoals veel dingen sluit het een het ander niet uit. Het is ook niet zo dat mensen die een paard alleen hebben om te verzorgen er altijd goed voor zorgen. Dat iemand goede bedoelingen heeft is natuurlijk ook heel wat anders dan daadwerkelijk goed zijn voor het dier. Heb het idee dat daar een beetje overheen gegaan wordt. Daarnaast heeft iedereen een mening over wat goed is en wat niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:08

Kuggur schreef:
Ik neem aan dat je veganist bent?


Don’t judge good for not being perfect.

(Jaja ik ben vegetariër die veelal vegan eet, ga lekker los :D )

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:25

Janine1990 schreef:
Lekker veroordelende en generaliserende OP zeg... Niet echt een redelijke basis om een vraag mee te stellen als je het mij vraagt.

Met uitzondering van te dik zijn, vind ik alle overige aanhalingen echt quatsch.

Na het werk minder tijd, dan mest ik morgen wel uit? Want dat doet iedereen die rijden het belangrijkste vindt? En alle mensen die het niet om het rijden te doen is, zijn heilige bonen... :+
Warm buiten, maar wel trainen in verband met wedstrijd? Kom nou... we weten allemaal dat paarden vanaf 21 graden oververhit kunnen raken. Je past je training gewoon aan als het zoals deze week plotseling warm is, zodat je paard zich er ook op kan instellen en er mee om kan gaan als het van de zomer richting de 30 graden gaat. Laten we nu geen mietjes maken van die beesten.

Nee helder, alleen mensen waarbij het rijden niet voorop staat gaan normaal met hun paard om. _/-\o_
Moraalridders :')

Nou, vind je dan van niet?
Als het rijden bij jou voorop staat betekent dat dus dat het plezier/welzijn van het paard daar niet staat. Maw, dat iemand die een slecht passend zadel heeft daar lekker mee door moet rijden als het maar een weekje is (ook al staan de drukplekken op paard zijn rug), als paard geen plezier heeft in dressuren het toch doen want daar heb ik hem voor, als ik een zware training had gepland en het wordt 28 graden dan moet dat maar gewoon?

Ik mag toch hopen dat de meeste mensen die een paard hebben het met de OP eens zijn. Rijden is leuk maar niet ten koste van alles. Of van het welzijn (mentaal en fysiek) van je maatje.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:41

Nee hoor. Mijn ruin is vier en nog geen maand onder het zadel. Heb er nu 5 keer opgezeten. Liefst zou ik elke dag even rijden vooral met dit lekkere weer savonds. Maar we zijn nog heel rustig aan aan het opbouwen. Ik had spierpijn van de afgelopen keer, dan wacht ik rustig tot dat weg is want hij heeft ook tijd nodig om bij te komen. Vandaag vond ik het te warm om te rijden, ondanks dat mn moeder 50 km zou rijden om ons te komen helpen zodat mn vriend fotos kon maken van ons. Heb ik afgeblazen. Hij mocht lekker in de wei blijven.

Paard had last van zn gebit, at wat raar, ik merkte het... De tandarts zou drie dagen later komen. Ik had nog even willen rijden dat weekend.. Maar vond het geen goed plan om er een bit in te doen. Bovendien, wellicht voelt ie zich niet fit als ie er last van heeft.. Heb ik ook wel eens.

Soms loopt mijn werk uit, of ben ik later terug van visite dan gepland, ik ben elke dag bij hem. Poetsen, wandelen, grazen, of gewoon alleen even mesten en voeren.

Prima. Maar rijden is ook erg leuk!

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 01:06

Magrathea schreef:
Ik mag toch hopen dat de meeste mensen die een paard hebben het met de OP eens zijn. Rijden is leuk maar niet ten koste van alles. Of van het welzijn (mentaal en fysiek) van je maatje.

Dat hoop ik ook, mensen die een paard hebben zijn de mensen die ook zelf over dat paard beslissen.

Moet je eens op een manege gaan kijken. Oooohhh wat houden de lesklanten van de paarden. En nee ik zeg niet dat álle maneges paardonvriendelijk zijn.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 01:22

BarbaLala schreef:
Sowieso is er de laatste 15-20 jaar veel veranderd. We leven in een wegwerpmaatschappij waar alles draait om uiterlijke vertoning en status. En dat zie je helaas ook terug onder houders van dieren.

Tegenwoordig laten mensen juist half zieke paarden jaren lopen.
Vroeger ging een paard (als hij niet meer voldeed) gewoon naar de slacht.
Nu wilt men alles in leven houden.

Het is juist meer van de laatste 10-20 jaar dat men oude paardjes op pensioen houdt of als weidemaatje weg doet.
Vroeger was een paard gewoon een paard; nu hun beste vriend/maatje/"kind" enz.
Maar dat geldt net zo voor honden/katten.

Movement

Berichten: 1536
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 02:57

Koper schreef:
Magrathea schreef:
Ik mag toch hopen dat de meeste mensen die een paard hebben het met de OP eens zijn. Rijden is leuk maar niet ten koste van alles. Of van het welzijn (mentaal en fysiek) van je maatje.

Dat hoop ik ook, mensen die een paard hebben zijn de mensen die ook zelf over dat paard beslissen.

Moet je eens op een manege gaan kijken. Oooohhh wat houden de lesklanten van de paarden. En nee ik zeg niet dat álle maneges paardonvriendelijk zijn.


Ik kan er echt niet tegen wanneer iemand 10 minuten voor de les aan komt zetten, zadel erop gooit, uur les, zadel eraf en gelijk al weer weg is. Ik vind verzorging zo belangrijk, ik ben er altijd al een uur van te voren. Ik vind het ook niet fijn als ik een paard moet overnemen, dan mis ik gewoon dat stukje connectie voor de les. Na de les ben ik ook altijd de laatste die weg gaat omdat ik de naverzorging gewoon heel belangrijk vind.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:36

Mijn paardje heeft cushing en is de ene dag fitter als de andere. Dan leer je het te nemen zoals het komt. Vaak gaan we wandelen met zijn maatje. Als hij fit en vrolijk lijkt spring ik er halverwege meestal op. Voel ik vervolgens na x tijd dat het toch wat veel is lopen we weer verder. Genieten doe ik vooral ook van zijn "praten" tegen mij, het buiten zijn etc. Er zijn mensen die vragen waarom ik er niet eentje bij neem om echt mee te rijden ... Maar dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen, dan hangt hij erbij en dat wil ik niet. De relatie staat dus voor mij op 1.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:27

xLes schreef:
Wat mij erg tegenstond is de suggestie dat mensen die rijden wel belangrijk vinden dat over de rug van hun paarden doen ten koste van hun gezondheid. Ja, die types zijn er helaas, maar niet iedereen is zo. Ik durf gerust te stellen dat ik mijn paard beter verzorg dan mezelf, zij heeft bvb een mooi nieuw net aangepast zadel en ik loop in oude kleren. Haar gezondheid en welzijn staat boven mijn wens om te rijden.

Precies, zo zie ik het ook. En eigenlijk is het welzijn en gezondheid van het paard een voorwaarde om er op te klimmen. Wat me in dit topic ook opvalt is dat 'men' suggereert dat als je graag rijdt, je dan ineens niet meer graag met de verzorging bezig zou zijn :? . Maar je zult toch echt je paard moeten verzorgen voor en na het rijden en ook op de dagen dat je er niet op gaat? Want ook paarden die serieus gereden worden, hebben wel eens een dagje vrij dat ze zonder ruiter bewegen en er is ook genoeg tijd om te troetelen.

Overigens heb ik de afgelopen dagen superfijn gereden in het zonnetje, het was echt heerlijk. Daarna een lauwwarme douche, wolkje vliegenspray erover en de voetjes een likje vet gegeven, ik hou van schoon en glanzend *D . Dus ook elke dag goed poetsen omdat paardlief ook graag een rolletje maakt als hij buiten staat <<) . De zomer staat weer voor de deur en dat is toch de fijnste tijd van het jaar met lekkere temperaturen en lang licht.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:38

DreamGuide schreef:
BarbaLala schreef:
Omdat dergelijke paarden 9-10 keer in de handel belanden met alle gevolgen van dien. En dat verdienen ze absoluut niet.


Goed punt, ben ik het helemaal mee eens. Jammer dat daar geen beter oog op gehouden kan worden. :(

Het is inderdaad pijnlijk om te zien dat er zoveel afgekeurde/duurzaam geblesseerde paarden via de handel toch weer als rijpaard worden aangeboden. Maar laten we even heel wel wezen over de oorzaak van dit probleem. De kern ligt bij de mensen die die paarden aanbieden als weidemaatje en schijnbaar denken dat het paard dan ook echt weidemaatje wordt. Uitzonderingen daargelaten is het meestal(!) zo dat die paarden in de handel belanden. Het is in wezen niet de schuld van de handel, maar meer van de mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen om een dergelijk paard in te laten slapen of te laten slachten. Het probleem en het paardenleed zou al voor een deel opgelost zijn als mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen en opvolgen. Het hoort er nu eenmaal bij, ookal is het echt niet leuk om de beslissing te maken. Er is dus ook niet echt een instantie die er oog op kan houden, de verantwoordelijkheid ligt bij onszelf als paardeneigenaren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:04

Pipodipo schreef:
xLes schreef:
Wat mij erg tegenstond is de suggestie dat mensen die rijden wel belangrijk vinden dat over de rug van hun paarden doen ten koste van hun gezondheid. Ja, die types zijn er helaas, maar niet iedereen is zo. Ik durf gerust te stellen dat ik mijn paard beter verzorg dan mezelf, zij heeft bvb een mooi nieuw net aangepast zadel en ik loop in oude kleren. Haar gezondheid en welzijn staat boven mijn wens om te rijden.

Precies, zo zie ik het ook. En eigenlijk is het welzijn en gezondheid van het paard een voorwaarde om er op te klimmen. Wat me in dit topic ook opvalt is dat 'men' suggereert dat als je graag rijdt, je dan ineens niet meer graag met de verzorging bezig zou zijn :? . Maar je zult toch echt je paard moeten verzorgen voor en na het rijden en ook op de dagen dat je er niet op gaat? Want ook paarden die serieus gereden worden, hebben wel eens een dagje vrij dat ze zonder ruiter bewegen en er is ook genoeg tijd om te troetelen.

Overigens heb ik de afgelopen dagen superfijn gereden in het zonnetje, het was echt heerlijk. Daarna een lauwwarme douche, wolkje vliegenspray erover en de voetjes een likje vet gegeven, ik hou van schoon en glanzend *D . Dus ook elke dag goed poetsen omdat paardlief ook graag een rolletje maakt als hij buiten staat <<) . De zomer staat weer voor de deur en dat is toch de fijnste tijd van het jaar met lekkere temperaturen en lang licht.

Maarrrr: het gaat hier niet om mensen die rijden belangrijk vinden maar om mensen die rijden het belangrijkst vinden

Oftewel:
Op een paard gaan zitten terwijl je gewoon te groot/te zwaar bent
Per se willen rijden ook al past je zadel slecht maar hè die komt pas volgende week
Bij tijdgebrek rijden verkiezen boven mesten
Gaan rijden ondanks dat het onverstandig is met de hitte

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 12:07

Juist :)