Paard kopen, niet mogen uitproberen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 21:20

Hallo allemaal,

Ik ben nu sinds een tijdje rustig aan het rond kijken naar een grote D-pony/klein paard om aan te schaffen. Helaas heb ik maar een klein budget, dus tot nu toe niets gekocht, maar wel lekker het internet aan afspeuren. (Het gaat hier overigens niet over een onrealistisch budget!)
Nu had ik een leuke pony gezien met een passende prijs, maar zeker geen koopje! Ik ben zeer geinteresseerd, denk dat de pony ook goed bij me past en ik bij de pony.

Een ding speelt wel. De pony is wat onzeker. Voor mij geen probleem, maar de huidige eigenaren zien hier een drempel in om andere mensen op de pony te laten rijden. Opzich heel logisch, maar voor dat ik tot koop zou overgaan zou ik de pony graag eens uitproberen. De eigenaren hebben hier nare ervaringen mee en willen de pony prima voor rijden, maar dus niet laten testen.

Ik heb nog nooit een pony/paard gekocht, maar is dit “normaal”? Of moeten er alarmbellen gaan rinkelen? Zelf zou ik, juist omdat de pony wat onzeker is, graag eerst een rijden om te kijken of het uberhaubt klikt.

Mijn vraag is eigenlijk vooral of dit vaker voor komt en hoe je in die gevallen beoordeelt of een dier bij je rijwensen past.

Alvast dank!

Edit: wat dingetjes over budget en prijs pony aangepast :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 08-04-18 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:21

Dat is absoluut niet normaal. Ik zou de pony zeker niet kopen zonder testen en zelfs graag een proefperiode willen...

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:23

Bizar zeg! Dat betekent in mijn ogen dat ze wat te verbergen hebben! Snel wegrennen en verder zoeken

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:23

Nee dit is niet normaal.
Je moet er uiteindelijk toch ook op kunnen rijden?
Met een laag budget krijg je echt vaak van die probleemgevalletjes en zo proberen ze er vanaf te komen

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:24

die zou ik lekker laten staan, niet testen dan niet kopen. Met testen kan je ook bepaalde gebreken opsporen, is ie makkelijk te benaderen door vreemde, opstijgen cadans etc. allemaal dingen die je toch uit moet proberen.

Stel die mensen kunnen zo opstappen en jij koopt hem ongetest, kom je thuis, is ie niet door jou benaderbaar en kan je niet opstappen en dan?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:25

Heel raar. Wat denken ze dan? Daar je de pony gewoon koopt zonder er ooit op gezeten te hebben? Alarmbellen!

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:26

Ik snap dat ze het niet fijn vinden bij een onzekere rille pony. Maar dan moeten ze m niet verkopen :+
Des te goede leer als verschillende mensen erop stappen. De mensen die het niet aandurven beginnen er vaak niet eens aan als ze zien hoe het dier is als het wordt voor gereden.

Laten staan dus

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:28

Dan verkopen ze de pony niet makkelijk vermoed ik, iedereen zal willen uit proberen....

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:29

Raar, je moet toch kijken/ondervinden of je een klik onder het zadel hebt.
Lekker laten staan, er komt wel een andere pony op je pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:29

Inderdaad laten staan en verder zoeken. Ik heb ook eens een paard mogen proberen en die heeft me er van de eerste seconde al afgebokt. Deze mensen waren gelukkig wel eerlijk dat het geen makkelijk paard was voor vreemden maar ze hebben met nooit weerhouden hem even te rijden.

hynderfrou

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-04-14
Woonplaats: gemeente de friese meren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:31

Nou dit is vragen om ongelukken, niet aan beginnen dus. Als je niet kan proefrijden houdt het op hoor. Dat ze hem eerst zelf rijden en dan jij erop lijkt mij normaal, maar als het niet vertrouwd zou zijn om jou te laten rijden, dat is het niet goed nee.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:31

Idd rare logica, als je zo bezorgd bent om je pony, verkoop je hem toch niet zonder te zien of de koper ermee overweg kan? Verkopers hoeven daarom niet te kwader trouw zijn, maar het risico is in dat geval toch wel erg groot voor jou.

Wat ik zou voorstellen: dat zij hem voorrijden, en dat jij daarna vraagt om eventjes aan de longe te rijden, en als dit meevalt, dan kan je los. Zo voorkom je ongevallen, en weet je toch wat je koopt.

Een tip: als je gaat kijken, en ze willen hem voorrijden, zorg dan dat je minstens een halfuur te vroeg bent, zo kan je zien of ze hem eerst moeten afmatten om hem braaf te krijgen. Of vraag dat je er ook bij het poetsen, opzadelen... bij mag zijn, leer je gelijk het dier ook beter kennen (en hij jou).

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:34

uitproberen in de zin van een poosje op proef nemen of bedoel je rijden bij de verkoper? Ik zou als verkoper een geinteresseerde lekker een aantal keren bij mij laten rijden. Op proef nemen (gestald bij de "koper") zou ik ook niet doen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:35

Heb je niet een filmpje van jezelf op een andere pony?
Misschien dat ze dan meer vertrouwen krijgen in jouw als ruiter en durven ze het wel aan.

Overigens verwacht ik niet dat ze de pony gaan verkopen aan iemand, wanneer niemand de pony mag uitproberen.
Maar ik ben minder bang voor verborgen gebreken. Het gebrek is duidelijk, hij is zeer onzeker.
Dit zal de prijs vreselijk moeten drukken.
De eigenaren geven wel om dit paardje, anders ga je hem niet op deze manier proberen te verkopen. Kopers zullen niet in de rij staan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:35

waarom dit topic?

Happinez

Berichten: 8383
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:36

Bizar, dan zou ik het dier al niet meer hoeven.
Je wil toch weten wat je koopt, en hoe het onder het zadel voelt.
Anders kan je nog beter een onbeleerde kopen, waar niet mee is gerommeld.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:38

Die zijn gek...

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:39

Alane schreef:
waarom dit topic?


Waarom enkel deze reactie?
Of weet jij hier meer van?


Ik vind het een hele normale vraag van TS.
Ik zou ook niet kopen als ik niet mag proberen.

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:40

Ik zou nog wel durven overwegen om naar het voorrijden te gaan kijken. Dan krijg je een idee van hoe ze met de pony omgaan en kan je mss beter inschatten hoe het komt dat de pony zo onzeker is....
Gaan ze er "goed" mee om en is er geen rede dat de pony zo gek zou reageren, zou ik zeker passen en verderzoeken, maar zijn ze zelf extreem bang en onzeker kan dat mss wel de pony zijn gedrag verklaren...
Niet gaan kijken is sowieso verloren :-)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:42

Nou dat is zeer vreemd, dan wist ik al genoeg, lekker verder zoeken..

Denk overigens dat ze de pony dan nog heeel lang zullen hebben hihi.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:42

Alane schreef:
waarom dit topic?

Staat toch duidelijk beschreven in de openingspost?

TS ik zou persoonlijk nooit een paard kopen zonder proefrijden. Ik zou ze dit dan ook duidelijk uitleggen. Blijven ze bij hun punt lekker opzoek naar een ander paard.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 21:44

Bedankt allemaal voor de reacties. Het is dus niet normaal.

De verkoper is tot nu toe ontzettend eerlijk. Stuurt leuke filmpjes, maar bijvoorbeeld ook een filmpje waarop je ziet dat de pony opstappen echt nog lastig vindt en een beetje aanhupst. Ik ga dus zeker uit van de goede intenties en dat ze inderdaad wel eens wat mee hebben gemaakt. Dat neemt niet weg dat het nu vervelend is voor kopers.

Dat ze er eerst zelf op gaan en ik daarna aan de longe zou ik echt een prima oplossing vinden. Ik kan ze dat eens voorstellen :)

Op het antwoord “waarom dit topic?” geef ik volgens mij in de openingspost al antwoord. Ik vraag me af of dit vaker gebeurt tijdens de verkoop van rillige/onzekere paarden. Ik snap de zorgen van de eigenaar namelijk wel. Ik was zelf ook in het begin als de dood om mijn verzorger op mijn paard te laten rijden, juist omdat ik ook verantwoordelijk was voor haar. Dat was denk ik niet anders geweest bij een eventuele verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:44

Wat ik me afvraag: Deze mensen willen de pony verkopen maar ze willen niet dat mensen erop gaan rijden van tevoren omdat hij onzeker is. Maar een potentiele koper zal na de koop toch ook op de pony gaan rijden? Ik vraag me gewoon af wat de gedachtegang van deze mensen is. Of je er nu op rijdt voordat je hem hebt gekocht of dat je erop stapt nadat je hem hebt gekocht. Dat staat me hierin zo tegen.

Ineke2

Berichten: 33136
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:46

Lekker laten staan. Geen handvol maar een land vol.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:47

Als je het echt een leuke pony vindt. Zou ik gaan kijken en niet rijden. Dan een 2e keer wer komen en dan wel rijden. Ze weten dan dat je serieus bent