Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:40

Ach maar van zo'n blessure word je ook grillig. Snap hem best. :(:) :D

Ik ga zo de 3 jarige weer wat "longeren". En daarna Zorro trainen.
Ziet er niet echt lekker uit buiten. >;)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:39

Zo heb echt het idee dat we een sprong voorwaarts hebben genomen nu ik hem ronder durf te vragen. Hij loopt losser door zijnlijf, aanspannen is nu 9/10 echt vanuit de achterhand. Alleen in de oefeningen moet ik echt elke pas opletten dat hij dus zo rond blijft, dan wil hij zich graag opdrukken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:56

super leuk Mirjam!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:26

mirjan=m: in deel 4, de 2e video rijd Rien zelf Diva. Daar legt hij ook ergens uit dat hij een paard wat graag recht en dan stijf wordt liever wat ronder instelt. Dat hij dan 'de neus er uit' niet als hoofddoel heeft oid. Daar geeft hij ook aan dat dit paard zich verschillende keren probeert op te drukken.

Zelf heb ik er ook zoeen. Met te veel neus er uit kan hij wel eens nijgen naar plank-modus. Dat is er ook zoeen die heel graag zijn nek er op zet. Die mag wat vaker iets ronder blijven al heb ik dat steeds minder nodig. Die kan steeds beter 'met een vallende hals' lopen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:28

die van mij precies zo. Moet ik ook ronder en lager instellen.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:42

Afbeelding

#)
Het was niet zo handig van ma om gentle de verpakking van zijn nieuwe peesbeschermers te laten zien als ik net aan het zadelen ben. Blauwe teen en zadel bijna op de grond.
Koelen, koelen en nog eens koelen. Maar wat doet dit toch verdomd zeer.

#houd-ons-ongeluk-nooit-eens-op?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:09

Aah klote mis_lizje |(

Zorro loopt er tijdens het ronder rijden geen eens achter. Dat gevoel zat dus tussen mijn oren. :o
Maar inderdaad wil hij wel plankmodus aannemen als hij zelf mag kiezen. :P

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:08

Ik heb weer 2 filmpjes van gister :D
Voor mijn gevoel ging het niet heel fijn ze liep veel te hard en ik kreeg haar niet echt terug zonder dat ze weer tegen de hand kwam waardoor ik dat weer voorwaarts wilde oplossen waardoor we nog harder gingen en zo gingen we een beetje door. Als ik het filmpje terug zie denk ik nou het valt allemaal wel mee ze loopt idd wel te hard maar verder wel braaf en we gingen figuren oefenen dat ging echt goed daar was ik heel blij mee. Over 2 weken gaan we weer starten na 4 maanden :D

https://youtu.be/pNdU0Hm2SEM

Ik heb ook een filmpje van het aanspringen naar de linkergalop. Dat blijft een spannend puntje omdat ze soms bokt dan en ik was er 1x daardoor afgevallen. Dus je ziet de spanning ook ontstaan bij ons beide zodra ik bedenk ik ga zo galopperen.  Maar het ging wel goed en ze bokte niet dus ik was erg tevreden :D spanning ditmaal voor niks haha.

https://youtu.be/boSO6DDzI8c

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:25

Netjes proven. Al goed op weg zo!
Misschien kun je je teugels ietsje korter nemen of accepteert ze dat niet? Heb het idee dat de verbinding nu wat te los/vast is ook als ze zo mooi naar beneden draaft.
En als jullie eraan toe zijn wat meer overgangen gaan rijden. Dit kan draf/stap zijn. Of even aan laten spannen paar pasjes maar. Denk dat ze dan ook straks makkelijker terug gaat komen als je haar loperig vind, wat ik haar trouwens absoluut niet vond op de filmpjes!
Ga zo door zou ik zeggen. :D

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:18

Leuk paard hoor Proven!
Denk dat dit wel een paard is wat dit vlotte tempo nodig heeft. Dat ze anders makkelijk achter je been zal komen. Of is dat niet zo? Dus het tempo lijkt me voor nu wel goed. Maar het ze loopt waarschijnlijk niet dit tempo omdat jij dat van haar vraagt, dus dat geeft jou dan dat loperige gevoel. Wat dan eigenlijk ook wel zo is. Dus het zou mooi zijn als je dit tempo wel kan rijden maar dat het een antwoord is op jouw vraag en niet omdat ze zelf wil rennen. Uiteindelijk, als je dit tempo zelf makkelijk op kan roepen, dan wil je naar wat meer geslotenheid, maar met behoud van de activiteit die je in dit tempo hebt. En omdat ik vermoed dat dit paard snel geneigd zal zijn om traag te worden in plaats van te verzamelen , is het des te belangri jk dat je hem in eerste instantie fijn voorwaarts kan rijden.
Ze lijkt me heerlijk zitten. Geeft op de één of andere manier een heel prettig aanzien, hoe ze zich beweegt. Vind ik.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:42

@mirjam teugels korter accepteerde ze inderdaad nooit dan kwam ze alleen nog maar omhoog tot ze pissig werd. Heb het nu al een tijd niet meer geprobeerd misschien dat ze het nu wel accepteert ik ga het eens proberen! Overgangen ga ik inderdaad ook wat actiever mee pakken dat is nu nog zo af en toe eens.

@promiss wat bedoel je met achter je been komen?
Klopt inderdaad dat als we langzamer gaan dat ze dan traag wordt ipv te verzamelen! Oke top het is dus niet per se verkeerd dat ze wat vlotter loopt. En dat ze meer op mijn vraag harder of zachter gaat kan ik oefenen door veel overgangen en tempowisselingen te rijden toch ?
Ze gooit wel erg hoog op trouwens en in galop is het ook alsof je heel hard gaat door die grote passen. Maar ben het nu wel gewend gelukkig alleen doorzitten wordt hem nog even niet hoor haha

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:14

Ja ik kan eindelijk ook beginnen rijden met mijn jonge paardje. Begin bij het begin. Rijden met een zachte verbinding zoeken naar de contact teugel en actief voorwaarts . En hij doet het goed. Het was voor mij in begin wel even zoeken welke teugellengte ik moest nemen aangezien ik last had van klapperende teugels Dus korter en handen wat meer naar voor. En dat vond hij meteen een stuk fijner. Maar door de hoek is soms nog bijna rechtdoor hahahaha. Maar ik vind het weer wel erg leuk

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:29

Fijn kitobeer!

Hier de powny gereden. Ze begon weer met rennen en haar eigen tempo bepalen. Dus toch maar even wat strenger gezegd dat ik het tempo bepaal. :o
Zij wil graag duiken en met kinnetje op de borst lopen, blijkbaar vibd ze dat lekker lopen. Dus ben voornamelijk bezig met tempocontrole en lengte hals. Stukje wijken en beginnetje SB.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:33

Leuk dier mirjam!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:36

Ja lekker beestje hoor. De eerste die ik helemaal zelf zadelmak en doorgereden heb. Was een mooie om mee te beginnen. Daardoor kan ik het nu ook fijn aanpakken met de vos. :))

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:48

*\o/*
Afbeelding

<3
Afbeelding


Afbeelding

Superfijne les gehad :) Ik was al aardig goed bezig geloof ik. Maar alsnog wat mooie tips gehad en fijn gereden.

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:07

Ziet er netjes uit mirjam :) hoelang is ze onder het zadel nu?

Leuk wendy! Veel aan gehad dus?

Wij hadden vandaag bijna winst(202) in het Z onderling dus erg tevreden :D weet wat er nog beter moet en oefenen lekker verder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:27

Een aantal filmpjes van mijn les van gisteren, met dank aan Imre :)








mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:41

Leuk Wendy!
Yvank bijna wibst! Ga je nu officieel?

Sterre is een jaartje onder het zadel met soms periodes vrij en max 2x per week erop.

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:44

Zal de filmpjes thuis even kijken :)

We trainen eerst nog eventjes door! en dan hopelijk binnenkort :)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:49

Leuk hoor. :D

Renss

Berichten: 175
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:42

Leuke filmpjes Wendy.
Heb je nog zien rijden, je was na mij. Zag er leuk uit!

Had zelf dus ook les. Wauw, wat heeft die man een gave! :))
Zo duidelijk uitleggen en ook nog humor.
Al deed ik echt nog niet alles goed, of zelfs heel fout, kon hij dat nog tactisch zeggen. :o
Heel wat om mee aan de slag te gaan. Paard liep na 10 min al veel beter, voelde heel gaaf.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:47

Oh, jij was met die donkere met een bles? :) Ik heb nog wel een foto van je volgens mij :D Zal vanavond even kijken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:24

@Proven, als een paard voor het been is dan voel je dat hij zijn pet heeft staan richting voorwaarts. Dat hij zit te wachten op jouw signaal om zijn activiteit te mogen verhogen. Dat hij zelfs als je hem in tempo of gang terug rijdt, nog verwacht dat je hem elk moment weer voorwaarts wil hebben.
Als een paard achter het been is dan heb je het gevoel dat hij liever net ( of veel ) iets langzamer wil dan dat jij dat wilt. Hij denkt "terug" zoals ze dat soms noemen. Dan heb je steeds het idee dat je moet drijven om het tempo waar je in zit überhaupt te kunnen vasthouden, dat je de kar als het ware moet trekken.
Of zoals de western mensen zeggen: je hebt "who" paarden en "go" paarden. Je kan tot op zekere hoogte van een who paard een go paard maken en andersom. Door je manier van trainen.
Je hebt ook paarden die een wat tragere beenzetting hebben en daarbij wat hoger opgooien, met meer veer lopen. Die paarden moet je leren om hun benen wat sneller te kunnen bewegen. Zonder daarbij harder te gaan.
En je hebt paarden die een wat snellere beenzetting hebben en die een wat vlakkere gang hebben. Die moet je juist leren om met wat meer veer te lopen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:29

Je hebt natuurlijk ook de renners, die vaak helemaal niet zo gehoorzaam voor je been zijn. Omdat de ruiter zijn benen niet durft aan te leggen en het paard zo rennerig is dat je als ruiter helemaal niet aan drijven toe komt en daar dus ook geen gehoorzaamheid op zit. Het paard wat voor je been is wil heel graag maar wacht op je, het rennerige paard loopt uit zichzelf voor je uit en zet de ruiter buitenspel. Die komt helemaal niet aan rijden toe.